|
Lähettäjä: xx
Päivämäärä: 10.2.26 14:24:04
Olisko aloittajan moraalinen dilemma tiivistettynä se, että onko oikein eläinlääketieteen avulla hoitaa hevosen vaivoja ja pitää se hoidon avulla käyttökuntoisena ja kivuttomaan pidempään, vai pitäisikö jättää lääketieteen keinot käyttämättä ja laittaa hevonen heti hoidettavienkin vaivojen ilmaannuttua monttuun tai varhaiseläkkeelle kipeän jalan kanssa?
Minä itse ihailen sitä, mitä kaikkea ihmisille ja eläimille voi lääketieteen avulla tehdä.
Olen kasvanut vaihtoehtohoitoja ja lääketiedettömyyttä fanittaneessa perheessä ja nähnyt, kuin niitä ihannoivat ihmiset ympärillä tappavat itsensä, lapsensa ja hevosensa kieltäytyessään lääketieteen tarjoamista vaihtoehdoista (2 ei halunnut syöpähoitoja, 1 odotti että hevonen kaatuu kuolleena peltoon, 1 ei-suomalainen halusi voimaantua synnyttämällä vauvan kotona ja vauva sitten kuoli synnytykseen, en tiedä miten voimaannuttavana hän sitä sitten piti, minusta se oli aivan uskomattoman moraalitonta ja järkyttävää vauvan kannalta).
Eli kaiken tämän nähneenä uskon lääketieteeseen ja käytän sitä niin paljon kuin mahdollista.
Kortisonin pistäminen niveleen on siinä kokonaisuudessa todella pieni juttu ja jos se auttaa, minusta siinä ei ole mitään väärää.
Sen sijaan on sellaisia hoitoja (kalliita, kivuliaita, epävarmoja), joihin en hevosen kanssa lähtisi. Ähkyleikkaus on varmaan yleisesti sellainen, mihin moni vetää rajan hinnan ja riskien takia.
Oma entinen hevoseni sai kortisonipiikkien avulla yli 3 vuotta lisää kivutonta käyttöaikaa. Sen jälkeen vaihtoehtoina oli huonosti toimivat muut hoidot, eläke tai lopetus. Se, minkä vaihtoehdon näistä kukin valitsee, riippuu moraalista ja myös kukkarosta.
|