|
Lähettäjä: t
Päivämäärä: 7.2.26 13:12:03
En kyllä osaa edes arvioida ja laskea en uskalla xD
Isohko talli mutta enää vain kolme hevosta ja vähän lampaita. Siihen, mitä epäilen näiden 50e tyyppien laskevan, ei mene mullakaan paljoa. Vesimaksu 40 euroa vuodessa. Erittäin halpa sähkö (Suomen halvimpiin kuuluva yhtiö) ja sähköä kuluu vähän. Sähkölaskut olleet max 300e/2kk sisältäen siirron. Heinät tehdään itse omilta mailta ja eu-tuet kattaa nämä jos ei laske itselleen palkkaa. Ostokuivikkeet jotka haetaan itse läheiseltä sahalta, on ihan edullisia ja kun on siistit paljon ulkoilevat hevoset niin kuiviketta ei kulu hurjia määriä. Rehuihin ei hirveästi mene, koska hevoset on nykyään mallia puskamopo ja suomenhevosia, joten rehua menee vähäisesti. Kengitän itse, eli kun ei laske työlle palkkaa niin eihän siihen montaa euroa mene. Aidat kerran tehty kunnolla niin niihin ei paljoa vuodessa mene kun niitä ei päästä repsahtamaan. Laitumeen nyt joutuu joka kevät lankoja uusimaan ja välillä tolppiakin.
Sitten päästään kohtaan mutta. Kiinteistövero. Tilan vakuutus. Koneiden huollot. Lainan lyhennys. Pelkkä lainan lyhennys on 800 e/kuussa, emme asu tallin kanssa samalla tontilla niin kodista on oma lyhennys huolehdittavana. Lainalla on toki ostettu peltoa, metsää, tontti ja remontoitu talli, eli jos haluaisi ynnätä todelliset kulut per hevonen niin pitäisi ensin jakaa tuo lyhennys maille ja tallille jne. No, lainaa tarvii enää maksaa 4 vuotta niin paikat on maksettu ja sitten alkaakin varmaan remontointikierros.
|