Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallilla 1x loimi päälle ja pois, mutta..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.2.26 10:13:57

Tallilla kuten suurimmalla osalla on että soppariin kuuluu 1 loimi päälle ja pois, mutta nyt sain kuulla että loimitus tapahtuu lähinnä silloin kun omistaja sanoo. Siis hevosilla on kaikilla kyllä loimitusohjeet ja oon joskus ihmetellyt että miksi mun hevonen seisoo ulkona (pihatto) loimi päällä kuumissaan.
Ja kuun tallille niin tp on "siltä vois varmaan ottaa ton loimen pois".
Oma vika joo kun ilmeisesti sopparia lukiessa meni tää kohta jotenkin huomioimstta/muistamatta. Mutta asun eri paikkakunnalla ja tuntuu jotenkin super stressaavata että mun pitää kytätä säätä (joka vielä voi tällä tallin paikalla olla kylmempi/kuumempi kuin mitä sää ennuste kertoo kun on sellasella paikalla) ja olla kertomassa että otatteko sen toppaloimen pois että mun hevonen ei läkähdy siihen päivällä vaikka yöllä se olikin tarpeen (jos oli).
Hevonen siis ihan täyshoitopaikalla ja en käy joka pv.

Re: Tallilla 1x loimi päälle ja pois, mutta..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.26 10:18:30

No kyllä se sulle kuuluisi miettiä. Lisäpalvelulla voi varmaan ostaa sen loimien optimoinnin.

Päivämäärä:   5.2.26 10:18:37

Ja siis vaikka se loimitus onkin omistajan ilmoituksesta, niin eikö tallinpitäjä llä pitäisi olla sen verran maalaisjärkeä ja ammattitaitoa että ottaa sen loimen pois jos hevonen on läkähtyä sen alle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.26 10:25:55

Sun tallinpitäjä on kyllästynyt siihen että omistajat ei oo ikinä tyytyväisiä siihen että koska loimi on päällä ja koska pois. Siksi se on kehittänyt säännön, ja sen kanssa sun on elettävä.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   5.2.26 10:42:39

Ei se tallinpitäjä ehdi jokaista hevosta yksilöllisesti palvella.

Yksi loimi päälle ja pois tarkoittaa kyllä käytännössä sitä, että aamulla laitaan loimi päälle ja illalla sisään haettaessa otetaan pois. Voi olla kaksi eri paksuista loimea, josta tallinpitäjä valitsee sopivimman. Joskin tämäkään ei kaikille käy ja moni tallinpitäjä siirtynyt yhden loimen taktiikkaan, eikä tämäkään kaikille käy.

Nyky hevosenomistajat loimittavat kun itsellä on kylmä, ei sen mukaan miten hevonen oikeasti sitä loimea tarvitsee.

Päivämäärä:   5.2.26 11:54:27

Liisa, mun hevosen loimitus alkaa -20 asteesta, että en loimista kuin tarpeen mukaan. No ne hevoset pitäisi tarkistaa sen tp:n toimesta joka päivä jos siinä ei ehdi huomata että jollakin on kuuma kun liian paksu loimi, niin ehkä väärä ammatti.

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   5.2.26 12:03:25

"Yksi loimi päälle ja pois tarkoittaa kyllä käytännössä sitä, että aamulla laitaan loimi päälle ja illalla sisään haettaessa otetaan pois. Voi olla kaksi eri paksuista loimea, josta tallinpitäjä valitsee sopivimman. Joskin tämäkään ei kaikille käy ja moni tallinpitäjä siirtynyt yhden loimen taktiikkaan, eikä tämäkään kaikille käy."

Tämä tosiaan päälle pois tarkoittaa oikeastaan niitä tallissa asuvia joille laitetaan ulkoloimi kelin mukaan. Kyllä ei pihattohevosen loimen optimointi ole "ilmainen palvelu". Jos tuohon pitäisi lähetä niin itse ainakin pyytäisin päivittäisen hinnan ja se olisi vähintään 20euroa.

Lähettäjä: 0800 
Päivämäärä:   5.2.26 12:03:53

Omistajia on niin erilaisia tämän loimituksen suhteen, etten itse mene riisumaan pihattolaisia ellei erikseen pyydetä. Jos hevosen loimi on keliin nähden mielestäni täysin epäsopiva, laitan yleensä omistajalle viestiä, saako loimen vaihtaa vai hoitaako itse asian. Jos taas tiedän, että omistaja on itse tulossa tallille, jätän päätöksenteon omistajalle. Meillä on ollut asiakkaita, joiden hevoset on samalla loimella plussakelistä pakkasiin, yhtäkkiä sateella ilman loimea ja lämpimällä topattuna. Jos taas sellaisen asiakkaan, jolla on kanssani loimituksista sama ajatusmaailma, saatan vain vaihtaa loimen ja mainita asiasta kun asiakkaan seuraavan kerran kohtaan. On myös asiakkaita, jotka ovat erikseen pyytäneet että saan loimittaa oman mieleni mukaan, ja silloin tietysti toimin oman järjen mukaan. Aloittajan kannattaa varmaan ihan keskustella tallinpitäjän kanssa tästä, koska ei me olla kuitenkaan ajatuksenlukijoita, ja tosiaan meidän maalaisjärki saattaa olla omistajan mielestä aivan pielessä.

Lähettäjä: 0800 
Päivämäärä:   5.2.26 12:12:16

Ja tuo yksi loimi pois, yksi päälle -sääntö ainakin meillä toimii niin, että aamuin illoin tsekkaus, päivällä meillä ei aleta hevosia loimittelemaan mihinkään suuntaan jos keli yhtäkkiä muuttuukin. Jos omistaja on illalla pukenut hevoselleen jonkun loimen, eikä sitä pyydetä vaihtamaan toiseen, oletan kyllä että se on tarkoitus hevosella ollakin päällä.
Varsinkin jos ajatellaan, että yöllä ja aamutallin aikaan (klo 6-7) on pakkasta vaikka -20, silloin toppaloimi on todettu aamulla tarpeelliseksi. Seuraava tarkastus illalla. Jos siinä välissä lämpötila muuttuu, on omistajan vastuulla vaihdella loimia, jos huvittaa.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   5.2.26 12:12:17

Maalaisjärki ja moraali on katoava luonnonvara. Täysihoidosta minä ainakin maksan ja siihen on aina kuulunut sään mukainen loimi ja sen pois otto, jos sade yllättää ja hevonen palelee, se loimitetaan ja kun kuivunut, loimi pois jne.
Aika ei ole ollut mikään este koskaan isoissakaan talleissa, koska asiat on tehty järkevästi ja tehokkaasti.
Laiskuus on suurin syy tuohon 1 loimi päälle, 1 pois systeemiin plus se, että hevosenomistajat vaativat omituisia virityksiä, eivätkä luota siihen, että tallinpitäjä osaa kyllä laittaa oikeat loimet päälle ja pois.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   5.2.26 12:18:22

Näin isolla yksityistallilla työskentelevänä hevosilla on aina väärät loimet, maalaisjärki ei päde lainkaan tai säänmukainen loimitus kun eri omistajille nämä tarkottavat aivan eri asioita, toiselle 0 g loimea ja toiselle 200 g loimea. Ja tietenkin nämäkin muuttuvat päivittäin eli jos eilen oli ohje näin tänään olisi pitänyt ymmärtää tehdä toisin päin.

Päivämäärä:   5.2.26 12:34:06

Vielä parempaa on ku hevosella on 5 kpl samaa loimea joissa paksuutta on erona 50g ja sitten sun pitää arvuutella mikä niistä on se oikee :D yks loimi oveen piste.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.