Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hankala seniorihevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.2.26 17:52:01

Minulla on ollut elämäni hevonen ihanat 12 vuotta. Nyt se kääntyi 17-vuotiaaksi. Rinnalle on tullut nuorempi hevonen, oppimaan tältä ”sedältä” taitoja ja olen pystynyt hyvin ylläpitämään kahta hevosta.

Ongelma ei siis niinkään ole taloudellinen, vaan ajallinen. Tämä elämäni hevonen on jokseenkin hankala, vierastaa uusia ihmisiä ja on perusluonteeltaan vähän arka. Koska nyt en ehdi liikuttaa sitä niin paljon kuin ennen, liikkumattomuus näkyy huonona käytöksenä ja ratsastettavuutena. Hevonen tarvitsisi kunnolla liikuntaa, pari hikitreeniä viikossa, jotta sen korvienväli pysyisi kunnossa. Muuten perus arka luonne vähän virittyy ja saattaa keksiä ympäristön ärsykkeistä kimmokkeita, jolloin pyrähtelee tai jännittyy, muttei kuitenkaan pukita tms.

Olen koittanut etsiä tälle hevoselle ratsastajaa melkein millä vaan diilillä, mutta hankalaksi on osoittautunut ratsastajien heikko taso. Tällainen ”virittyneisyys” vapaapäivien jälkeen ei ole sellainen asia, jota näköjään moni osaa, tai haluaa, työstää pois vaan lopettaa siihen. Hevonen on kilpaillut He A/Va B helpon tason ratoja, sekä mennyt kenttää aikanaan 90cm. Se maastoilee miten päin vain, mutta eläköityneenä kilpahevosena on edelleen hyväkuntoinen ja terävä. 30min puksutus kevyttä ravia on sille vasta alkuverryttely.

Pärjään itse hevosen kanssa hyvin, mutta nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa että tarvitsisin hevoselle luottotyypin joka saisi ratsastaa ja pitää kuin omaansa. Sillä saa valmentautua ja se olisikin toivottavaa.

Kuitenkin olen miettinyt, että kun sopivaa apua ei löydy, olisiko viisaampaa laittaa hevonen pois. En ole onnistunut ajamaan sen kuntoa alas niin, että siitä tulisi rauhallinen eläkeläinen. Eikä varmaan ikinä tulekaan tällä perusluonteella. Opetusmestaripotentiaalia tässä olisi, mutta ratsastajat eivät halua opetella. Pari potentiaalista tyyppiä kävi, mutta sitten heille tuli arki eteen, eikä heitä ole enää näkynyt. :)

Mitä tällaisen kanssa tekisi?

Ja niin, vikahan on ensisijaisesti MINUSSA, miksi pidän kahta hevosta jos toista vaan ehtii liikuttaa. Se on ihan totta. Olosuhteet on kunnossa, kokopäivätarhaus ym., mutta ei riitä purkamaan seniorin toiminnantarvetta. Juoksutus lisää kierroksia.

Re: hankala seniorihevonen

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   3.2.26 18:02:32

Voi, tuttu tunne... Minun nyt jo edesmennyt hevonen oli hyvin samanlainen mitä kuvailet. Tsemppiä oikean ihmisen etsintään. Missä päin vaikutat? Itse lopulta löysin hevoselle reippaan ratsastajan ja hän jäi minun hevosen kuollessa ilman ystävää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.2.26 18:03:28

Taas näitä kukaan muu ei osaa ratsastaa kuin minä. Ei jatkoon

Päivämäärä:   3.2.26 18:06:26

On tätä kaverini ratsastaneet, mutta sieltä ei löydy yhtään sitoutuvaa kun on juuri perheellistyneitä, suurin osa oman hevosen jo omistajia. :)

Olen todennut, että harvalla on sellaista ratsastustaitoa, että osaa ratsastaa hevosen reippaasti eteen ja keksiä sille tekemistä, muutakin kuin ympyrää ympyrän perään. Yleensä se liike on lääke jännittämiseen, mutta kun hevonen jännittyy niin ratsastajat lamaantuu…

Päivämäärä:   3.2.26 18:08:02

Ja sitähän minä tässä toivon että löytyisi se ihminen joka pärjää tälle ja osaa ratsastaa, mutta kun ei niin ei! Harjoitella saa ja ei heti tarvitse olla täydellinen, mutta pitää tulla olo että hevosen kanssa pärjää. Minulle tämä on ihan perusheppa parilla ”ominaisuudella”.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   3.2.26 18:12:39

Oot aloittaja paras <3 Ei kukaan muu osaa ratsastaa!

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   3.2.26 18:18:55

Nykyään ihmisten hevosenluku ja käsittelytaidot ovat niin keskinkertaisia että vähänkään muulle kuin ridakoulun kaikenkestävälle hevoselle on hankala löytää edes hoitajaa. Onnea aloittaja etsintään!

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   3.2.26 18:27:44

17 vuotias ei ole vielä seniorihevonen. Jos sen ikäinen on hyvin pidetty, päässyt liikkumaan järkevästi ja on hyvässä kunnossa, on sillä vielä todennäköisesti monta hyvää käyttövuotta edessä. 17 vuotiaat kilpaileekin vielä. Haluatko siis lopettaa terveen, ja liikkumaan innostuneen, sinua vuosia palvelleen hevosen vain koska ostit tilalle kivemman ja nyt on aika kortilla...?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   3.2.26 18:45:54

Eikö nyt edes 50km säteeltä löydy ketään puoli- tai kokoammattilaista joka voisi kerran vkossa ratsastaa hevosen kunnolla läpi - rahaa vastaan toki.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   3.2.26 19:37:12

Niin minkäs ikäinen tämä nuorempi on? Jos vähennät sen liikuntaa ja ratsastat tällä vanhemmalla enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.