|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.2.26 17:52:01
Minulla on ollut elämäni hevonen ihanat 12 vuotta. Nyt se kääntyi 17-vuotiaaksi. Rinnalle on tullut nuorempi hevonen, oppimaan tältä ”sedältä” taitoja ja olen pystynyt hyvin ylläpitämään kahta hevosta.
Ongelma ei siis niinkään ole taloudellinen, vaan ajallinen. Tämä elämäni hevonen on jokseenkin hankala, vierastaa uusia ihmisiä ja on perusluonteeltaan vähän arka. Koska nyt en ehdi liikuttaa sitä niin paljon kuin ennen, liikkumattomuus näkyy huonona käytöksenä ja ratsastettavuutena. Hevonen tarvitsisi kunnolla liikuntaa, pari hikitreeniä viikossa, jotta sen korvienväli pysyisi kunnossa. Muuten perus arka luonne vähän virittyy ja saattaa keksiä ympäristön ärsykkeistä kimmokkeita, jolloin pyrähtelee tai jännittyy, muttei kuitenkaan pukita tms.
Olen koittanut etsiä tälle hevoselle ratsastajaa melkein millä vaan diilillä, mutta hankalaksi on osoittautunut ratsastajien heikko taso. Tällainen ”virittyneisyys” vapaapäivien jälkeen ei ole sellainen asia, jota näköjään moni osaa, tai haluaa, työstää pois vaan lopettaa siihen. Hevonen on kilpaillut He A/Va B helpon tason ratoja, sekä mennyt kenttää aikanaan 90cm. Se maastoilee miten päin vain, mutta eläköityneenä kilpahevosena on edelleen hyväkuntoinen ja terävä. 30min puksutus kevyttä ravia on sille vasta alkuverryttely.
Pärjään itse hevosen kanssa hyvin, mutta nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa että tarvitsisin hevoselle luottotyypin joka saisi ratsastaa ja pitää kuin omaansa. Sillä saa valmentautua ja se olisikin toivottavaa.
Kuitenkin olen miettinyt, että kun sopivaa apua ei löydy, olisiko viisaampaa laittaa hevonen pois. En ole onnistunut ajamaan sen kuntoa alas niin, että siitä tulisi rauhallinen eläkeläinen. Eikä varmaan ikinä tulekaan tällä perusluonteella. Opetusmestaripotentiaalia tässä olisi, mutta ratsastajat eivät halua opetella. Pari potentiaalista tyyppiä kävi, mutta sitten heille tuli arki eteen, eikä heitä ole enää näkynyt. :)
Mitä tällaisen kanssa tekisi?
Ja niin, vikahan on ensisijaisesti MINUSSA, miksi pidän kahta hevosta jos toista vaan ehtii liikuttaa. Se on ihan totta. Olosuhteet on kunnossa, kokopäivätarhaus ym., mutta ei riitä purkamaan seniorin toiminnantarvetta. Juoksutus lisää kierroksia.
|