Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hankala seniorihevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.2.26 17:52:01

Minulla on ollut elämäni hevonen ihanat 12 vuotta. Nyt se kääntyi 17-vuotiaaksi. Rinnalle on tullut nuorempi hevonen, oppimaan tältä ”sedältä” taitoja ja olen pystynyt hyvin ylläpitämään kahta hevosta.

Ongelma ei siis niinkään ole taloudellinen, vaan ajallinen. Tämä elämäni hevonen on jokseenkin hankala, vierastaa uusia ihmisiä ja on perusluonteeltaan vähän arka. Koska nyt en ehdi liikuttaa sitä niin paljon kuin ennen, liikkumattomuus näkyy huonona käytöksenä ja ratsastettavuutena. Hevonen tarvitsisi kunnolla liikuntaa, pari hikitreeniä viikossa, jotta sen korvienväli pysyisi kunnossa. Muuten perus arka luonne vähän virittyy ja saattaa keksiä ympäristön ärsykkeistä kimmokkeita, jolloin pyrähtelee tai jännittyy, muttei kuitenkaan pukita tms.

Olen koittanut etsiä tälle hevoselle ratsastajaa melkein millä vaan diilillä, mutta hankalaksi on osoittautunut ratsastajien heikko taso. Tällainen ”virittyneisyys” vapaapäivien jälkeen ei ole sellainen asia, jota näköjään moni osaa, tai haluaa, työstää pois vaan lopettaa siihen. Hevonen on kilpaillut He A/Va B helpon tason ratoja, sekä mennyt kenttää aikanaan 90cm. Se maastoilee miten päin vain, mutta eläköityneenä kilpahevosena on edelleen hyväkuntoinen ja terävä. 30min puksutus kevyttä ravia on sille vasta alkuverryttely.

Pärjään itse hevosen kanssa hyvin, mutta nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa että tarvitsisin hevoselle luottotyypin joka saisi ratsastaa ja pitää kuin omaansa. Sillä saa valmentautua ja se olisikin toivottavaa.

Kuitenkin olen miettinyt, että kun sopivaa apua ei löydy, olisiko viisaampaa laittaa hevonen pois. En ole onnistunut ajamaan sen kuntoa alas niin, että siitä tulisi rauhallinen eläkeläinen. Eikä varmaan ikinä tulekaan tällä perusluonteella. Opetusmestaripotentiaalia tässä olisi, mutta ratsastajat eivät halua opetella. Pari potentiaalista tyyppiä kävi, mutta sitten heille tuli arki eteen, eikä heitä ole enää näkynyt. :)

Mitä tällaisen kanssa tekisi?

Ja niin, vikahan on ensisijaisesti MINUSSA, miksi pidän kahta hevosta jos toista vaan ehtii liikuttaa. Se on ihan totta. Olosuhteet on kunnossa, kokopäivätarhaus ym., mutta ei riitä purkamaan seniorin toiminnantarvetta. Juoksutus lisää kierroksia.

Re: hankala seniorihevonen

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   3.2.26 18:02:32

Voi, tuttu tunne... Minun nyt jo edesmennyt hevonen oli hyvin samanlainen mitä kuvailet. Tsemppiä oikean ihmisen etsintään. Missä päin vaikutat? Itse lopulta löysin hevoselle reippaan ratsastajan ja hän jäi minun hevosen kuollessa ilman ystävää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.2.26 18:03:28

Taas näitä kukaan muu ei osaa ratsastaa kuin minä. Ei jatkoon

Päivämäärä:   3.2.26 18:06:26

On tätä kaverini ratsastaneet, mutta sieltä ei löydy yhtään sitoutuvaa kun on juuri perheellistyneitä, suurin osa oman hevosen jo omistajia. :)

Olen todennut, että harvalla on sellaista ratsastustaitoa, että osaa ratsastaa hevosen reippaasti eteen ja keksiä sille tekemistä, muutakin kuin ympyrää ympyrän perään. Yleensä se liike on lääke jännittämiseen, mutta kun hevonen jännittyy niin ratsastajat lamaantuu…

Päivämäärä:   3.2.26 18:08:02

Ja sitähän minä tässä toivon että löytyisi se ihminen joka pärjää tälle ja osaa ratsastaa, mutta kun ei niin ei! Harjoitella saa ja ei heti tarvitse olla täydellinen, mutta pitää tulla olo että hevosen kanssa pärjää. Minulle tämä on ihan perusheppa parilla ”ominaisuudella”.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   3.2.26 18:12:39

Oot aloittaja paras <3 Ei kukaan muu osaa ratsastaa!

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   3.2.26 18:18:55

Nykyään ihmisten hevosenluku ja käsittelytaidot ovat niin keskinkertaisia että vähänkään muulle kuin ridakoulun kaikenkestävälle hevoselle on hankala löytää edes hoitajaa. Onnea aloittaja etsintään!

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   3.2.26 18:27:44

17 vuotias ei ole vielä seniorihevonen. Jos sen ikäinen on hyvin pidetty, päässyt liikkumaan järkevästi ja on hyvässä kunnossa, on sillä vielä todennäköisesti monta hyvää käyttövuotta edessä. 17 vuotiaat kilpaileekin vielä. Haluatko siis lopettaa terveen, ja liikkumaan innostuneen, sinua vuosia palvelleen hevosen vain koska ostit tilalle kivemman ja nyt on aika kortilla...?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   3.2.26 18:45:54

Eikö nyt edes 50km säteeltä löydy ketään puoli- tai kokoammattilaista joka voisi kerran vkossa ratsastaa hevosen kunnolla läpi - rahaa vastaan toki.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   3.2.26 19:37:12

Niin minkäs ikäinen tämä nuorempi on? Jos vähennät sen liikuntaa ja ratsastat tällä vanhemmalla enemmän.

Päivämäärä:   3.2.26 19:56:20

Jos hevonen on tosiaan täydessä käyttökunnossa, mikä estää myymästä sitä? Ei 17-vuotias ole mikään vanhus, joka on epäeettistä pistää kiertoon. Se on opetusmestariksi parhaassa iässä.

Päivämäärä:   3.2.26 20:14:04

Tuollaiselle hevoselle on vaikea löytää ratsastajaa kun niillä kerran pari viikossa kävijöillä ei vaan taidot riitä ja niillä jotka pystyvät/haluavat panostaa vaikkapa 3-4 kertaa viikossa tuppaa jo olemaan hevonen. Pääkaupunkiseudulla varmasti sitkeällä etsimisellä ja seulomisella löytyisikin tarpeeksi taitava jolla on ehkä ollut jo oma hevonen ja elämäntilanteet ovat saattaneet siitä luopumaan. Syrjemmällä tilanne on vaikeampi. Ei myyntikään ole huono vaihtoehto, kyllä tuollaiselle varmasti olisi jollain käyttöä kun kerran on treenikunnossa. Kovin kummoista hintaa ei tietenkään enää tuon ikäisestä saa ja joudut varmasti tarkkaan valitsemaan ostajan että hevonen ei tule maitojunalla kotiin. Mutta kyllä ajattelen, että hevonen voi olla hyvin palvellut mutta jos sille ei enää ole käyttöä se voi edelleen elää vielä hyvän loppuelämän toisen soveltuvan omistajan kanssa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.26 20:16:50

Itselläni oli vähän vastaava vuokrahevonen joskus. Sen kanssa ongelma oli se, että sille oli haalittu useampi vuokraaja, joista jokainen liikutti vähän miten parhaaksi näki. Lisäksi hevonen asuu maneesittomalla tallilla, jossa pohjista ei pidetty huolta. Talvipakkasilla vastassa saattoi siis olla hevonen, jota oli edelliset kolme päivää lähinnä talutettu koppuraksi jäätyneellä kentällä, kun kukaan muu vuokraaja ei uskaltanut selkään. Eikä se jäisellä kentällä säntäily oikein houkuttanut itsekään. Näissä puitteissa harrastaminen ei pidemmän päälle houkuttanut, kun asiallisempaakin hevosenpitoa löytyy paremmissa puitteissa. Kokeneelle aikuiselle vuokraajalle kun on kyllä kysyntää ja pääsee ratsastamaan ihan kivoillakin hevosilla.

Jos aloittajalla on puitteet kunnossa (eli maneesi, että hevosta pääsee todella ratsastamaan reippaasti kaikissa askellajeissa myös pääkallokeleillä), saatavilla on ammattitaitoisia valmentajia avuksi ja lisäksi aloittajakin ratsastaa hevosta edes joskus (tai vaihtoehtoisesti kertoo vuokraajalle suoraan, ettei aio tai ehdi mennä ja tarjoaa silloin vuokraajalle mahdollisuutta liikuttaa itse, ettei pöllövirtaa synny), en toisaalta näe mitään syytä, miksei sinänsä normaalin oloiselle hevoselle voisi löytää hakemaasi reipasta varaihmistä. Mutta kannattaa tosiaan huomioida se, että yleensä tällaisille ratsastajille tarjotaan liikutettavaksi sitten niitä ns. normaalejakin hevosia.

Lähtisin ensisijaisesti etsimään omien kontaktiesi kautta esim. sellaista tyyppiä, jolla on ehkä ollut jo oma hevonen joskus, pärjää itsenäisesti ja tietää realiteetit. Jos tällaisia ihmisiä ei tunnu löytyvän, tarkistaisin vielä, onko siinä hevosen käytöksessä, tarjotussa diilissä tai puitteissa nyt jotain sellaista, että se karkottaa potentiaaliset ratsastajat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.26 20:19:22

"harvalla on sellaista ratsastustaitoa, että osaa ratsastaa hevosen reippaasti eteen ja keksiä sille tekemistä, muutakin kuin ympyrää ympyrän perään."

Niin, eli ei osata ratsastaa itsenäisesti. Ihan normaalia kehitystä kun hevoseen pääsee koskemaan lähinnä ratsastuskoulussa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.26 20:22:09

Oho, kirjoitinpa epäselvästi tuon keskimmäisen kappaleen lopun.

"En toisaalta näe mitään syytä, miksei sinänsä normaalin oloiselle hevoselle voisi löytää hakemaasi reipasta varaihmistä."

-> Tämän jälkeen piti täsmentää, että JOS hevonen on muuten normaali. Sen sijaan jos tuo aloittajan kuvaama "pieni säntäily" on oikeasti järjetöntä kyttäämistä ja lähtöjen ottoa, jota ei päämäärätietoisella työskentelyllä saa aisoihin, ja jos "huono käsiteltävyys" tarkoittaa esim. taluttaessa riehumista ja keulimista, niin se ei mielestäni enää mene normaalin käytöksen piikkiin.

Ja sitten "kannattaa tosiaan huomioida se, että yleensä tällaisille ratsastajille tarjotaan liikutettavaksi sitten niitä ns. normaalejakin hevosia." Eli kokenutta ihmistä ei kauaa kiinnosta painia tuollaisen kanssa, kun tarjolla on kivojakin hevosia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.2.26 20:55:23

Jos talous on kunnossa, maksa ammattilaiselle ratsastuksesta. Ratsasta itse niinä päivinä kun ehdit.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   3.2.26 21:07:13

Niin. Jos hevonen on herkkä, vähän säpsyy ja joskus vähän ottaa reippaampaa askelta, kyllähän sille löytyy ratsastaja. Ja eihän tämä ole mikään seniori vielä edes. Mutta jos kuvailet perinteisesti alakanttiin, hevonen ei pysy maasta käsissä ja selästä ottaa kierroksia toisensa perään, niin miksi kukaan haluaisi siitä maksaa, vaikka taitoja on? Ja hyvä pointti myös tuo, onko puitteet sellaiset että hevosen voi kunnolla liikuttaa?

Päivämäärä:   3.2.26 21:39:05

Mulla on samanlainen. Entinen SM-tason ratsu, luonne just tollanen että vähän arka ja erittäin reipas, ja vapaat menee korvien väliin. Kolme ihan taitavaa ratsastajaa koitti aikanaan ja jonkun aikaa sujuikin varsinkin valmentajan silmän alla, mutta pidemmän päälle tuli aina jotain. Hevonen on nyt eläkkeellä ja elämäänsä tyytyväinen.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   4.2.26 09:52:20

"Lähettäjä: Kati
Päivämäärä: 3.2.26 18:27:44

17 vuotias ei ole vielä seniorihevonen. Jos sen ikäinen on hyvin pidetty, päässyt liikkumaan järkevästi ja on hyvässä kunnossa, on sillä vielä todennäköisesti monta hyvää käyttövuotta edessä. 17 vuotiaat kilpaileekin vielä. Haluatko siis lopettaa terveen, ja liikkumaan innostuneen, sinua vuosia palvelleen hevosen vain koska ostit tilalle kivemman ja nyt on aika kortilla...?"

^ komppaan. Miksi hylkäät 17-vuotiaan? Ratsasta itse...itse olet tilanteesi järjestänyt.

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   4.2.26 10:23:33

Itsellä on useampi hevonen ja lapsia tuli hankittua tässä muutama eli aika todella kortilla. Oman valmentajan kautta löysin taitavan tyypin joka käy nuo muutaman 2-3 kertaa viikossa ratsastamassa kunnolla ja saa valmentautua niillä ja itse voin sitten mennä muuten kun sopii.

Löytyisikö valmentajan kautta ratsastajaa tai sitten markkinoida suoraan että vain valmennuksiin?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.2.26 11:08:05

Auttaisiko, ettet ota hevosesta vuokraa mutta edellytät, että ainakin alussa ratsastetaan vain opetuksessa? Näin ratsastaja saisi edullisesti valmentautua ja oppisi ehkä ratsastamaan hevosta tehokkaasti. Tai osaatko opettaa itse?

Tunnistan kyllä ilmiön. Suurin osa harrastajista matkustaa hevosella eikä osaa esimerkiksi vähän vaatia asetusta ja taivutusta läpi ja tehdä jonkin hyödyllisen peliliikkeen (vähän takajalkoja ristiin, avoa tmv.), jos hevonen vaikka vähän tuijottelee kentän ulkopuolelle ja jännittyy kyljistään. Eli lamaantuvat ja menevät hevosen mukana. He pärjäävät, kun hevonen puksuttaa tasaisesti eikä vaadi ratsastajalta varsinaista ratsastamista ja vaikuttamista.

Lähettäjä: epäreilu 
Päivämäärä:   4.2.26 12:00:04

Kuukausi sitten hevosesi oli vielä 16. Ei ole vanha hevonen. Tarvitsee ja kaipaa liikuntaa. Hevosella ei 'ajeta kuntoa alas' ja jätetä pihan perälle 'eläkkeelle'. Hevonen on liikkumaan luotu eläin, joka tarvitsee liikuntaa vielä sillonkin kun on oikeasti vanha, ja erityisesti sillon kun ikää tulee lisää. Oma kolmekymppinenkin liikkuu joka päivä, pysyy notkeana ja hyvässä kunnossa, jos olisi jätetty pihan perälle eläkkeelle 17-vuotiaana, ei varmasti olisi hyvässä kunnossa enää tämän ikäisenä. 17-vuotiaan hevosen kutsuminen senioriksi ja lopettamisen miettiminen iän perusteella on vaan typeryyttä ja omantunnon hiljentämistä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.2.26 13:17:40

Missä aloittaja hevosesi asuu? Mä etsin Turun seudulta jotakin tämän tyylistä diiliä, mutta varmaan suurimpana rajoitteena on matka, ei jaksaisi käyttää montaa tuntia autoiluun. Parasta olisi jos voisi maastoilla paljon, ja pystyisi menemään oikeasti pitkiä ja reippaita lenkkejä. Eikä tarttis olla mikään pomminvarma puksutin.

Tämän tyyppisiä diilejä yleensä tarjotaan lähinnä nuorille hevosille, jolloin vuokraajan/ratsastajan toivotaan vievän niitä "eteenpäin", eli käytännössä yritetään korvata ratsuttajaa tällä. Mut sun tilanteessa kuulostaa ihan reilulta, kun kysymyksessä on vanhempi hevonen, eikä suuria tavoitteita enää ole. Harmi jos ei ketään sopivaa löydy, jotenkin ajattelis että tässä olis ihan superdiili kokeneelle ratsastajalle, joka ei pysty omaa pitämään.

Päivämäärä:   4.2.26 14:09:11

mitäpä jos ihan myyt sen? opetusmestari parhaassa iässä. vikaa on joko sijainnissa, puitteissa, omistajassa tai hevosessa, jossei muka löydy sitoutunutta ihmistä, jota kiinnostaisi ilmaiseksi vapaaseen valmentautumiskäyttöön omistajalleen ylimääräinen hevonen. jos syy ei ole hevosessa niin muut ratkeaa myymällä. Jos syy on hevosessa niin kuoppaan.

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   4.2.26 15:27:58

Onhan se totta, että monet eivät pärjää reaktiivisen ja energisen hevosen kanssa. Tai eivät koe sitä mielekkäänä. Omaa hevostani (nuori, 5v) kävi yksi tuttu kokeilemassa (win-win -diilillä), jolla oli kuitenkin pitkä ratsastustausta ja ratsastaa myös valmentajani hevosia. Ei pärjännyt sen takia, että hänellä ei ollut mitään ongelmanratkaisukykyä nuoren hevosen kanssa. Eli periaatteessa ihan osaava ratsastaja, mutta ei oikein kyennyt soveltamaan asioita tai itsenäiseen työskentelyyn.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.