Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loimien yhdistely

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.2.26 09:42:19

Ei tullut sellaista tilannetta vastaan ja nyt pakkaset vaikuttaa helpottavan, mutta ihan hypoteettisesti pohdin. Jos hevoselle olisi loimia seuraavasti:
- fleeceloimi
- villaloimi x2, toinen iso, toinen sopiva
- sadeloimi 0g
- sadeloimi 50g, reilua kokoa
- sadeloimi 100g
- toppaloimi 150g

Jos palelisi toppaloimella ja pakkaset tulisi niin äkisti ettei ehtisi ostamaan paksumpaa, niin miten loimittaisitte näitä yhdistellen? Kaikki kunnon fullneckiä tai kaulakappaleella.

Re: Loimien yhdistely

Lähettäjä: Yu 
Päivämäärä:   3.2.26 09:44:50

Mä laittaisin villaloimi, toppaloimi 150g ja ulos päälle sadeloimi 100g. Eli että ilma kiertää loimien välissä eikä ole loimea loimen perään vailla järkeä

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.2.26 09:47:25

Yu: päädyin samaan pohdintaan mielessäni, tosin sillä erolla että olisin laittanut päällimmäiseksi tuon 50g sadeloimen kun on sen verran reilumpaa kokoa ettei jäisi kiristämään.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   3.2.26 10:26:43

Pelkkä 150gr.

Mitä useampia pukee päällekkäin, sen ikävämpi ja huonompi hevoselle.

Jos hevonen taas on normaalikarvainen ja terve, ei tarvi näiden pakkasten takia edes loimittaa.

Lähettäjä: mmh 
Päivämäärä:   3.2.26 10:34:36

klipattu seniorisuomalainen täydessä treenissä, mutta pysyäkseen vetreänä asuu pihatossa. On aina ollut hiukan palelevaista sorttia eli loimitettu 100g liner + hw vari layeri 250g sisätoppis sen lisäksi 250g ulkoloimi jossa 300g lineri eli yhteensä 900g vanua, ei mitenkään tönkkö koska pääsee maate halliin ja päälliloimi kokoa isompi kuin muut loimet. On mukavan lämmin kädelle ja vaikuttaa tyytyväiselle.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.26 10:51:10

Edelliselle; kuulostaa todella epämukavalta 4 loimea päällekkäin. Jos hevosta joutuu loimittamaan noin suurilla grammoilla, olisi mielestäni suotavaa hankkia pari paksumpaa loimea.

Aloittajalle; laittaisin kovalla pakkasella suoraan paksuimmat mitä sinulta löytyy eli 100g ja 150g. Villaloimi ei ole hyvä jatkuvassa käytössä, koska se hinkkaa karvaa enemmän kuin liukaspintainen toppa.

Lähettäjä: mmh 
Päivämäärä:   3.2.26 10:59:23

L kaksi näistä on siis lineria, eli muodostavat yhdessä yhden paksumman ulkoloimen ja yhden paksumman sisäloimen. Jos et ole aikaisemmin näitä nähnyt niin kannattaa varmaan googlailla.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.26 11:21:56

Lineri on erillinen loimi vaikka sen toiseen loimeen kiinnittäisikin. Mielestäni typerin keksintö ikinä, juuri sen takia että hevosia topataan kuvailemallasi tavalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.2.26 11:32:45

Joo vaikea uskoa, että neljä 100-300g loimea päällekkäin olisi lämpöisempi kuin yksi kunnon 400g ulkotoppa.

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   3.2.26 12:06:22

Villaloimi on myös painava. Itse en käyttäisi sitä muutakuin kuivatukseen.

HW linerit ovat kevyitä, eivätkä hankaa karvaa. Mieluummin itse laitan linerin alle, kuin kaksi päällysloimea päällekkäin. Luulen myös, että linerin ja päällysloimen väliin jää enemmän eristävää ilmaa, kuin toppikseen.

Itse mieluiten käyttäisin yhtä loimea, kuin montaa pääällekkäin, mutta 500g loimea en raaski ostaa, varsinkin, kun se pihattohevosella pitää pestä pakkastalvina, ja vanu linttaantuu. Siksi mennään linereillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.2.26 12:09:41

Päälysloimet päällekkäin on tosi huono idea, koska hevosen iholta haihtuva kosteus jää sinne ensimmäisen loimen alle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.2.26 12:22:28

En laittaisi mitään noista vaan ilman loimea

Päivämäärä:   3.2.26 12:30:48

Toppaloimi ja paksumpi ulkoloimi päällekkäin, jos ei paksumpi ulkoloimi yksin riitä.

Päivämäärä:   3.2.26 13:53:22

Ohi aloittajan kysymyksen, mulla oli hevosella 200g + 300g lineri + 400g noilla kovilla pakkasilla, eikä se tuntunut hevosta haittaavan. Ennemmin oli tyytyväinen lämpimänä. Yli 400g ulkoloimia on hankala löytää ja niille on käyttöä ihan muutamana päivänä max vuodessa, joten musta perustellumpi näin. Sisälle en halua laittaa enempää kun talli on plussalla ja hevonen tuon 200g loimen kanssa lämmin.

Ulkoloimet on usein sen verran painavampia kuin sisäloimet, että niiden kerrostaminen saa alemman loimen kyllä lyttyyn. Mutta jos noista olisi pitänyt laittaa, olisin laittanut villa + 150g + 100g kuten joku ylempänäkin. Toki jos 150g on sisäloimi niin sittenhän se on melko normaali loimitus.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.2.26 17:18:03

Huhu mitä loimituksia...
Kyllä varmasti tolle lineri-toppa topatullekin riittäisi 2 loimea: 300g sisätoppa ja päälle 300-400g ulkotoppa.

Aloittajan tapauksessa laittaisin villa ja paksuin ulkoloimi.

Lähettäjä: Hana 
Päivämäärä:   3.2.26 17:43:40

Miten meillä tarkeneekin ohutkarvainen (syksyllä klipattu) hevonen pelkällä 300g toppaloimella pihatossa näillä -23 pakkasilla ja muilla on kolminkertaisesti päällä :'D
Puin minä sille toissailtana tuon alle 150g linerin ja se meinasi repiä koko koltun päältään ja totesin että taisi tulla kuuma.
Klippaamattomat on nakuna ja yksi klippaamaton kevytturkkisempi pärjää näköjään edelleen 100g kevyttoppiksella.

Noilla vanumäärillä ihminen saunoisi makuupussissa ihan kevyesti kolmenkympin pakkasilla, mutta eipä siinä.

Päivämäärä:   3.2.26 17:53:02

Kannattaa kumminkin muistaa, että hevoset on yksilöitä. Meilläkin on tallilla osalla ehkä 100g + 200g ja hevoset tyytyväisiä. Ja sitten toisilla on enemmän, ja nekin hevoset on tyytyväisiä. Omani on ekaa talvea enemmän loimitettu, koska tähän asti se on pärjännyt vähemmällä. Nyt olen huomannut, että 22v on vetreämpi ja mahastaan parempi, kun sillä on ollut enemmän päällä, joten sitten laitetaan enemmän päälle. Se ei aina ole niin yksioikoista että tää mun hevonen tarkenee niin kaikkien pitäisi tarjeta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.2.26 18:23:40

Nyt hankit varastoon sisätoppaloimen, niin voit yhdistää helposti kylmemmällä sisätoppis + ulkotoppis. Fleece ja villa krinnaa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.