Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten varmistua, ettei osta varastettua hevosta?

Lähettäjä: Miettivä 
Päivämäärä:   2.2.26 13:35:14

Jos hevosen omistaja Hepassa ei ole hevosen myyjä, miten varmistua, ettei ole ostamassa varastettua hevosta? Passi kulkee hevosen mukana, joten myyjänä esiintyvä voi olla vaikka ylläpitäjä, jolla on passi.

Esimerkiksi tilanne, että Hepassa hevosen omistajana näkyy Anna, mutta myyjänä on Daniel. Daniel sanoo ostaneensa hevosen Callelta. Mistään ei saa selville, onko Anna myynyt hevosen Callelle vai onko välissä hevosen omistanut Bertta.

Aina sanotaan, ettei Hippos ole virallinen omistusrekisteri, niin mistä sen hevosen virallisen omistajan saa selville? Jonkun verran kun tulee somessa vastaan näitä ”hevonen kadonnut” ilmoituksia, kun ylläpitäjä on siinä uskossa, että omistaa hevosen ja ylläpitoon antanut ei mielestään ole hevosta myynyt.

Ja ei, en ole ostamassa hevosta. Yleisellä tasolla tätä mietin. Tiedän useamman hevosen, joilla näkyy Hepassa ja Equipessa väärä omistaja.

Re: Miten varmistua, ettei osta varastettua hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.26 13:38:52

Kauppakirja todentaa omistajan. Jos teette teidän välillenne kauppakirjan, olet kuivilla. Jos hevosen omistajuus epäilyttää, pyydä näytille kauppakirja, jolla hevonen on edellisen kerran ostettu.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.2.26 13:45:10

No ihan vastikään seurasin sivusta tapausta, jossa hevosen myyjä oli eri henkilö kuin Hippokseen merkitty omistaja. Ostaja alkoi ihmetellä asiaa ja soitti sille Hippokseen merkitylle omistajalle, jolloin selvisi, että hevonen oli varastettu ja päätynyt kiertotietä tälle henkilölle, joka sitä sitten oli myymässä. Aina pitää selvittää itse, jos on pienintäkään epäilystä siitä, ettei hevosen oikea omistaja ole tietoinen myynnistä tai antanut suostumustaan siihen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.2.26 13:51:43

Älä osta ennenkuin edelliset hoitaa omistajanvaihdokset kuntoon. Et saa sitä muuten ilman edellisiä vaihdoksia omiin nimiisi, ja jos saat edelliset omistajanvaihdostodistukset niin joudut ne kaikki maksaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   2.2.26 13:58:32

Ite myin joskus tutun tutulle hevosen osarilla. Viimeiset erät vaan veny ja veny maksut, lopulta selvis että myi hevosen hyvään hintaan eteenpäin ja oisin jäänyt ilman loppuja maksuja ellei ostaja ois tarkistanut ettei hevonen oo vielä myyjän nimissä eikä maksanut loppuun sille myyjälle onneks ennen niin sain rahani siinä kohtaa..

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.2.26 14:04:14

KauppakirjaKETJU todentaa omistajuuden, jos omistusmerkintä ei ole ajan tasalla. Sitten pitäisi tietenkin varmistua, ettei aiemmat kauppakirjat ole väärennettyjä.

Sinun ja hevosen haltijan välinen kauppakirja ei suojaa, jos haltija oli varastanut hevosen. Tällöin oikea omistaja voi hakea hevosen takaisin ja joudut perimään kauppahinnan takaisin edelliseltä haltijalta/varkaalta.

Googlaa vilpittömän mielen suoja. Vilpittömän mielen suojaan ei voi vedota, jos omistajaksi on merkitty joku muu kuin kenellä hevonen on, vaikka hevosta ei olisikaan varastettu vaan se olisi esim. ylläpidossa.

Lähettäjä: YTJ 
Päivämäärä:   2.2.26 14:09:12

Ja kannattaa varmistaa myös kenellä on oikeus allekirjoittaa kauppakirja jos ostaja/myyjä on yritys.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.2.26 14:51:31

Omistajanvaihdospaperit voi myös kirjoittaa kauppakirjan lisäksi, lähettämättä niitä Hippokseen. Näin säilyy koko ketju.

Lähettäjä: hwhw 
Päivämäärä:   2.2.26 19:07:24

Vaikka Hippoksen tiedot ei olisi ajan tasalla, pitää myyjällä olla asiakirja, joka todistaa hevosen omakseen, esim. kauppakirja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.2.26 19:33:40

itse yrittäisin saada yhteyden myös häneen jonka nimissä hippoksessa hevonen on. Kertonee kyllä jos se on vain esim. ylläpidossa.

Lähettäjä: Juupelis 
Päivämäärä:   2.2.26 19:59:49

Juuri niinkuin ylempi kirjoitti! Nykypäivänä on helppo löytää ihmisiä Facebookista tai instagramista jos numeroa ei löydä mistään.

Lähettäjä: Vinkki 
Päivämäärä:   3.2.26 08:48:09

Hippoksen rekisterillä ei ole mitään tekemistä virallisen omistajuuden kanssa. Lisäksi Hippoksesta voi nykyisin peittää omistajatiedot. Näin minäkin olen tehnyt, koska ei kiinnosta olla tekemisissä uteliaiden sekopäitten kanssa.

Pyydät myyjältä katkeamattoman ketjun kauppakirjoja alkaen siitä henkilöstä, joka on viimeksi merkitty Hippokseen hevosen omistajaksi. Tämä on ainoa tapa varmistua siitä, kuka on juridisesti hevosen viimeisin omistaja.

Lähettäjä: Päärynä 
Päivämäärä:   3.2.26 11:29:44

Itse ihmettelen miksei omistajanvaihdosta viitsitä tehdä Hippokseen? Kertoo kyllä jonkinsortin kilmuroinnista jo näin ei ole tehty. Jotain erikoista on matkan varrella sattunut, jos asioita ei tehdä kunnolla. Muutaman kympin maksuista se ei voi olla kiinni.

Olen huomannut yhdenkin koulua kansallisella tasolla kisaavan junnun, joka puhuu omasta hevosesta, mutta virallinen omistajanvaihdos on yhä tekemättä. Onko kyse maksamattomista osamaksuista vai mistä? En itse näe yhtäkään syytä, miksi omistajuutta ei vaihdettaisi.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   3.2.26 12:51:23

Mun hevonen on hippoksessa mun nimissä, mulla on sen passi, mutta kauppakirjaa ei ole. Kaupasta sovittiin tekstiviesteillä joskus 10v sitten (ei taida olla tallessa) ja kai sen voisi todistaa tiliotteellakin jos vielä jostain 10v takaisia tiliotteita saisi?

Eli ei se kauppakirjan puuttuminen tarkoita, että hevosen omistaja en ole minä. Kauppakirja ei ole pakollinen irtaimiston kaupassa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.2.26 13:18:50

u: et sinä tietenkään mitään kauppakirjaa tai tiliotteita tuossa tilanteessa tarvitse. Hevosen haltijuus, passi ja omistajamerkintä Hippoksessa ovat riittävä todiste omistajuudesta. Jos joku näistä puuttuu, sitten voi miettiä muiden todisteiden hankkimista.

Hippoksen rekisterillä ei tosiaan ole ns. julkista luotettavuutta kuten kiinteistörekisterillä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.2.26 13:25:46

"Pyydät myyjältä katkeamattoman ketjun kauppakirjoja alkaen siitä henkilöstä, joka on viimeksi merkitty Hippokseen hevosen omistajaksi."

Ja teillä kaikilla on tallessa vuosien takaiset kauppakirjat? Vai annatteko ne myydessänne seuraavalle mukaan?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   3.2.26 13:41:43

Kauppakirjassa yleensä lukee hevosen hinta, en itse jakelisi kauppakirjoja eteenpäin. Helpointa tehdä se vaihdos hippokseen. Enkä kyllä ostaisikaan hevosta joka ei ole hippoksessa myyjän nimissä.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   3.2.26 14:11:13

Jos omistajanvaihdos on tehty sähköisesti Hippokseen, eli molemmat sekä myyjä että ostaja ovat sinne tunnistautuneet, niin eiköhän se silloin ole varsin luotettavasti tehty. Vaikka kauppakirja ei ole tallessa, niin voit olla huoletta jos sinulla on passi ja sinut on Hippokseen merkitty omistajaksi.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   3.2.26 14:51:31

Mulla ei ole enää edes tallessa kauppakirjaa millä ostin oman hevosen 11 vuotta sitten. Jos päätyisin myymään niin passi,hippos ja mun some olisi ainoat mistä voisi todentaa että hevonen on minun

Lähettäjä: Kari 
Päivämäärä:   3.2.26 14:52:57

Olen huomannut myös että ratsastuskoulut eivät juurikaan tee omistajanvaihdos ilmoituksia hevosista jota ostavat tai myyvät. Ne jää vaan roikkumaan

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.2.26 14:53:01

Tekisin kaupat vain jos Hippoksessa mainittu omistaja on myymässä, tai hänen nimensä tulee kauppakirjaan.

Muistakaa päivittää ne hevosenne Hippokseen, turhia säätöjä tulee noissa tapauksissa, jossa on vaikka useampi aikaisempi omistaja merkitsemättä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.2.26 22:44:34

No ihan vastikään seurasin sivusta tapausta, jossa hevosen myyjä oli eri henkilö kuin Hippokseen merkitty omistaja.

Ja minä kuulin sellaisesta, että eräs hevoshaalija väitti liutaa hevosia omiksi, mutta yksikään ei ollut. Sitten yhden omistaja sai puheluita potentiaaleilta ostajilta…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.