Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevos- ja ratsastuskokemus taaperosta lähtien

Lähettäjä: löeo 
Päivämäärä:   2.2.26 03:11:14

FB tyrkyttää uutisvirrassa jotain "vuokralle ja ylläpitoon tarjotaan ja hoitohevosta etsitään" -ryhmää. Tai joku tuon nimimen. Selasin sitä aikani kuluksi ja siellä oli todella paljon nuoria etsimässä hoito- tai vuokrahevosia.

"Olen 12 v tyttö, kokemusta hevosista 10 vuotta"
"Olen 14 v tyttö ja kokemusta hevosista yli 8 vuotta".

Kaikki muukin teksti on sitten jotain mielikuvituksen tuotetta ja omien taitojen liioittelua. "Osaan ja tiedän hevosista kaiken ja pärjään kaikille hevosille ja näen kyllä, onko hevonen kipeä vai ei."

Olen ensimmäisen kerran ollut poniratsastuskessa joskus melkein 3-vuotiaana ja ravannut suokilla talutuksessa joskus 4,5-vuotiaana niin, että joku talutti ja toinen juoksi vierellä ja piti jalasta kiinni etten putoa. Äitini kuvasi tuon videokameralla VHS:lle ja sille on naurettu, koska näytän siltä kuin pääni irtoaisi joka askeleella. Lisäksi menin hetkittäin 4-vuotiaana serkun ponilla ihan vain talutuksessa käyntiä ja sain syöttää sille porkkanaa.

Mutta oikeasti aloitin tallilla käynnin, hevosten hoidon ja tallitöiden tekemisen 10-vuotiaana ja itsenäisesti selvisin niistä minulle osoitetuista 11-vuotiaana. Hevoset ulos, sisään, ruokien laitto ja jako, karsinan siivous ja kuivitus, tallin lakaisu, heinien jako, tarhojen siivous, aitojen läpikäynti, satulointi, valjastaminen kärryjen ja reen eteen, ratsastaminen, ajaminen, hevosen pesu, traileriin lastaaminen, olin mukana varsojen opetuksessa vaikka aika hyödytön vielä tuolloin, jne. Toki en tuolloin osannut vielä ajaa traktorilla tai kengittää/vuolla, enkä muutenkaan ollut kaikkea osaava silloin enkä varmasti ole vieläkään. Repsottavan kengän opin irrottamaan 14-vuotiaana, vuolemaan ja kengittämään joskus 15-vuotiaana ja vasta 16-vuotiaana uskalsin lähteä traktorin rattiin omin nokkineni (luvan kanssa).

Jos minun kokemusvuosiani kysyttäisiin, niin en kyllä sanoisi "kokemusta on 3-4-vuotiaasta asti", vaan sanoisin, että aloitin harrastamisen 10-11-vuotiaana. Ja jos pitäisi luetella osaamiseni, niin en varmasti uskaltaisi sanoa, että olen jo 11-vuotiaana itsenäisesti sitä ja tätä, varmaankin sanoisin tehneeni noita vasta 13-vuotiaasta itsenäisesti. Traktorillakin ajoin oikeasti vain tallin pihalla, en yleisillä teillä ja lähinnä pukkasin vain jotain lantalaa läjään :D

Miten te muut? Minkä ikäisenä te olette aloittaneet ja miten suhtaudutte siihen, jos joku sanoo, että kokemusta on kaksivuotiaasta asti ja 10-vuotiaana osaa ja tietää kaiken ja pärjää kaikille hevosille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.