Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevos- ja ratsastuskokemus taaperosta lähtien

Lähettäjä: löeo 
Päivämäärä:   2.2.26 03:11:14

FB tyrkyttää uutisvirrassa jotain "vuokralle ja ylläpitoon tarjotaan ja hoitohevosta etsitään" -ryhmää. Tai joku tuon nimimen. Selasin sitä aikani kuluksi ja siellä oli todella paljon nuoria etsimässä hoito- tai vuokrahevosia.

"Olen 12 v tyttö, kokemusta hevosista 10 vuotta"
"Olen 14 v tyttö ja kokemusta hevosista yli 8 vuotta".

Kaikki muukin teksti on sitten jotain mielikuvituksen tuotetta ja omien taitojen liioittelua. "Osaan ja tiedän hevosista kaiken ja pärjään kaikille hevosille ja näen kyllä, onko hevonen kipeä vai ei."

Olen ensimmäisen kerran ollut poniratsastuskessa joskus melkein 3-vuotiaana ja ravannut suokilla talutuksessa joskus 4,5-vuotiaana niin, että joku talutti ja toinen juoksi vierellä ja piti jalasta kiinni etten putoa. Äitini kuvasi tuon videokameralla VHS:lle ja sille on naurettu, koska näytän siltä kuin pääni irtoaisi joka askeleella. Lisäksi menin hetkittäin 4-vuotiaana serkun ponilla ihan vain talutuksessa käyntiä ja sain syöttää sille porkkanaa.

Mutta oikeasti aloitin tallilla käynnin, hevosten hoidon ja tallitöiden tekemisen 10-vuotiaana ja itsenäisesti selvisin niistä minulle osoitetuista 11-vuotiaana. Hevoset ulos, sisään, ruokien laitto ja jako, karsinan siivous ja kuivitus, tallin lakaisu, heinien jako, tarhojen siivous, aitojen läpikäynti, satulointi, valjastaminen kärryjen ja reen eteen, ratsastaminen, ajaminen, hevosen pesu, traileriin lastaaminen, olin mukana varsojen opetuksessa vaikka aika hyödytön vielä tuolloin, jne. Toki en tuolloin osannut vielä ajaa traktorilla tai kengittää/vuolla, enkä muutenkaan ollut kaikkea osaava silloin enkä varmasti ole vieläkään. Repsottavan kengän opin irrottamaan 14-vuotiaana, vuolemaan ja kengittämään joskus 15-vuotiaana ja vasta 16-vuotiaana uskalsin lähteä traktorin rattiin omin nokkineni (luvan kanssa).

Jos minun kokemusvuosiani kysyttäisiin, niin en kyllä sanoisi "kokemusta on 3-4-vuotiaasta asti", vaan sanoisin, että aloitin harrastamisen 10-11-vuotiaana. Ja jos pitäisi luetella osaamiseni, niin en varmasti uskaltaisi sanoa, että olen jo 11-vuotiaana itsenäisesti sitä ja tätä, varmaankin sanoisin tehneeni noita vasta 13-vuotiaasta itsenäisesti. Traktorillakin ajoin oikeasti vain tallin pihalla, en yleisillä teillä ja lähinnä pukkasin vain jotain lantalaa läjään :D

Miten te muut? Minkä ikäisenä te olette aloittaneet ja miten suhtaudutte siihen, jos joku sanoo, että kokemusta on kaksivuotiaasta asti ja 10-vuotiaana osaa ja tietää kaiken ja pärjää kaikille hevosille.

Re: Hevos- ja ratsastuskokemus taaperosta lähtien

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.26 06:08:54

Hymyilen vain ystävällisesti, ei tarvitse edes sanoa mitään.

Lähettäjä: Hwewhw 
Päivämäärä:   2.2.26 06:22:30

Meillä Britanniassa moni 5-vuotias jo kilpailee täyttä häkää esimerkiksi esteillä. Itse suoritin ihan täällä Suomessa perusmerkin 7-vuotiaana.

Päivämäärä:   2.2.26 06:42:01

12- ja 14-vuotias on vielä ihan lapsi, joten en oletakaan, että sen ikäinen osaa itsenäisesti ja rehellisesti arvioida kokemustaan. Kuuluu nuoruuteen yliarvioida omia kykyjään.

Lähettäjä: KL 
Päivämäärä:   2.2.26 08:41:51

Jos vaikka perheessä on ollut hevosia, voi hyvinkin olla kokemusta jo sieltä hyvinkin nuoresta. Toki se kokemus on erilaista kuin vanhempana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.26 09:13:16

Sillä on myös iso merkitys, että millasita se kokemus on ja millaisten hevosten kanssa sitä on saatu.

Esimerkiksi naapurini lapset on touhunneet hevosten kanssa ihan siitä lähtien kun ovat osanneet kävellä (toinen nyt 16 ja toinen 14), mutta itse en antaisi heidän hoidettavakseen mitään hamsteria suurempaa. Heidän hevoset on olleet kolmekymppinen shettis ja samanmääräinen issikka, ja niitä on pidetty kuin lemmikkejä, eikä kuten hevosia pidetään. Heillä ei selvästikään ole sellaista normaalia käsitystä siitä, että hevosten kanssa voi myös sattua jotain, kun heidän hevoset on olleet sellaisia että niiden kanssa ei ole koskaan sattunut mitään, eikä vanhemmillakaan ole osaamista hevosista ja hevoset on pidetty kotipihassa muiden lemmikki-kotieläinten kanssa (kanat, vuohet, siat ym). Heille ole koskaan opetettu sellaisia normaaleja turvallisuustoimia ja turvallisia toimintatapoja. Jämäkkyys ja johdonmukaisuus on kuin keitetyllä spagetilla, rohkeita ovat kyllä, mutta se rohkeus kumpuaa tietämättömyydestä.

Toisaalta sitten tiedän samanikäisiä nuoria, jotka on käyneet ratsastustunneilla vain pari vuotta, mutta osaavat silti toimia jo nyt tosi fiksusti ja ennakoiden vähän erilaistenkin hevosten kanssa.

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   2.2.26 10:25:13

Ilmoitukset, joissa sanotaan ”olen 10/12/14v” ovat kuitenkin ”vaarattomia”. Niistä näkee heti, että kyseessä on lapsen ilmoitus ja suhtautuu ilmoitukseen lapsen ilmoituksena.

Pahempia ovat mielestäni vastaavat, mutta aikuisten jättämät ilmoitukset. Ratsastuskoulusta tuttu n. 30v. nainen kirjoittelee milloin mihinkin fb-ryhmään. Tuo esiin, kuinka on ollut yhden ravikuningatar-tittelin voittaneen suokin hoitaja. Samaan aikaan ei uskalla putsata ratsastuskoulun luottoponin takajalkoja. Ehkä olen ”urarasisti”, mutta oletan huipputasolla kisaavan ravurin olevan hankalampi hoidettava kuin ratsastuskoulun pomminvarman ponin.

Todenäköisesti on saanut käydä katsomassa mummolan(?) naapurin ravitallin hevosia ja on alkanut kuvitella, että on niiden hoitaja. Tai ainakaan ei asu samalla paikkakunnalla kuin tuo ravikuningatar.

Syksyllä yhdessä ryhmässä kyseli rakkaan hoitohevosensa perään, kun ”sain juuri kuulla, että Pekka on myynyt Pollen eikä ole kertonut minulle mitään”. Sitten kun käy Hepasta katsomassa Pollea, niin siellä näkyy, että Pekka on myynyt Pollen 3 vuotta aikaisemmin. Viittaisi siihen, että on mummolan(?) naapurin ravitallilla käynyt katsomassa Pollea, alkanut kuvitella sitä hoitohevoseksi, sitten ei ole ainakaan 3 vuoteen ko. tallilla käynyt (ehkä mummolaa ei enää ole) ja nyt kun on käynyt ja saanut kuulla Pollen myynnistä, on katkera kun Pekka ei ole hänelle ilmoittanut mitään.

Hänellä on aina silloin tällöin ”etsitään hoitohevosta” ilmoituksia tai vastailee ”etsitään hoitajaa” ilmoituksiin. Jos ja kun häntä ei tunne, mikään (esim. ikä) ei varoita siitä, että kolmekymppinen leikkii mielikuvitusleikkejä fb-ryhmissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.2.26 10:34:10

Olen jo niin vanha että voin sanoa suurpiirteisesti omaavani hevoskokemusta 35 vuotta. Lapseni kohdalla olen sanonut että on keikkunut hevosten kyydissä ikänsä, ratsastuskoulussa ollut 7-vuotiaasta.

Päivämäärä:   2.2.26 10:40:57

Kertoo ihan tarpeeksi, että kokemusta edes kerrotaan vuosissa. Ei sillä ole mitään väliä.

Lähettäjä: oma kokemus 
Päivämäärä:   2.2.26 11:20:37

Olen aloittanut hevosharrastuksen esiteini- ikäisenä ja nyt mittarissa on lähes 50v. Aloitin säännöllisemmän valmentautumisen oman hevosen myötä noin vuosi sitten, siihen saakka epäsäännöllisemmin ja vuokrahevosilla ja ratsastuskoulussa.
Eli siinä tapauksessa ratsastuskokemusta 1 vuosi. Kilpaillut en ole, mutta jos aloittaisin nyt, taso voisi olla ehkä helppo b.

Päivämäärä:   2.2.26 11:36:54

Moni on hypännyt yli metrin rataa jo 7-vuotiaana - toiset ei koskaan.
Selkeintä olisi aina kertoa kisataso, toki sitä ei ole kaikilla. Vuodet eivät kuitenkaan kerro mitään. Minkään ikäisestä.

Itse aloitin vanhana eli 11v, mutta 15 v menin kuitenkin este junnuSM maaliin saakka eli myös viimeisen päivän.

Minulla on ollut oppilaita, jotka ovat olleet todella taitavia jo 6 - 8v. Ja myös näitä, joilla on syttynyt kunnolla 10-12 v, mutta sitten nousseet todella nopeasti ihan huipulle. En uskaltaisi tehdä iän perusteella kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Onhan se muissakin asioissa, joku lukee, laskee vaativia asioita ja lukee kirjoja jopa vieraalla kielellä, ui kilpaa, tms alle kouluikäisenä ja toisilla ei suju edes täysi-ikäisenä.

Päivämäärä:   2.2.26 12:16:46

Kisatasohan ei kerro yhtään mitään siitä, millainen kokemus henkilöllä on hevosten käsittelystä. Tiedän paljon erityisesti täti-ikään ehtineitä harrastajia, jotka kyllä menee kisoissa jotain pyhää yrjöä, mutta jotka ei osaa siellä kouluaitojen ulkopuolella yhtään mitään, kun pelko ja arkuus vie voiton.

Lähettäjä: Maro 
Päivämäärä:   2.2.26 17:31:07

"Jos vaikka perheessä on ollut hevosia, voi hyvinkin olla kokemusta jo sieltä hyvinkin nuoresta."

Kyllä, mutta tuskin vielä kaksivuotiaana juurikaan mitään osaa tai voi sanoa, että sen ikäisenä olisi kerryttänyt kokemusta.

Minun vanhemmillani oli hevostalli jo ennen kuin saivat lapsia. Meitä sisaruksia kolme, minä keskimmäinen, nyt 41 v. Sain opetella kaiken ja käydä valmennuksessa pienestä lähtien, mutten siltikään osannut ja tiennyt kaikkea vielä lapsena. Vaikka olen vauvasta lähtien ollut tallilla mukana kuten sisaruksenikin, ja vuoden ikäisenä ekan kerran selässä ja meillä sisaruksilla oli yhteinen poni siitä lähtien kun isosiskoni oli kolmevuotias eli minä täytin vuoden, niin en todellakaan sano, että minulle on kertynyt kokemusta syntymästä lähtien vaan alkaisin kertoa kokemuksesta vasta siitä lähtien, kun itsenäisesti olisin jotain osannut tehdä. Ja se oli vasta ala-asteikäisenä. Ei sitä nuoremman voi antaa yksinään pyöriä tallilla ilman valvontaa ja olla asioista yksin vastuussa.

Vaikka aloitinkin kisaamisen jo lapsena ja omakasvattini laitettiin nimiini yläasteikäisenä ja nykyään pidän omaa tallia ja tienaan elantoni ratsuttajana, niin en silti sano, että minulla on kokemusta 41 vuoden ajalta ja osaan ja tiedän kaiken ja osasin jo 10-vuotiaana.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.2.26 18:58:07

Samaa olen katsonut, myös kovin kerrotaan kuinka on kokemusta monenlaisista hevosista ja on tasoltaan heB ja hypännyt metriä. Sitten videoilla näkyy kuinka on hypännyt jonkun yksittäisen esteen roikkuen kiltin hevosen kyydissä ja pääsisi hyvänä päivänä heC radan läpi.

Lähettäjä: gg,,g 
Päivämäärä:   2.2.26 19:05:55

"alkaisin kertoa kokemuksesta vasta siitä lähtien, kun itsenäisesti olisin jotain osannut tehdä. Ja se oli vasta ala-asteikäisenä. Ei sitä nuoremman voi antaa yksinään pyöriä tallilla ilman valvontaa ja olla asioista yksin vastuussa."

Tämä. Ja aika jännä perustella hevoskokemusta kisakokemuksella. Monilla lapsillakin on koko ajan aikuinen vieressä tekemässä kaiken puolestaan eikä lapsi itse osaa mitään. Ei siis tee mitään itsenäisesti eikä osaa edes alkeita. Mutta alla on hyvä hevoenn/poni jonka kyydissä pysyy. Ei ole kovin suuri meriitti, jos ei edes tiedä miten satuloidaan tai osaa hakea hevsoelle oikeaa määrää heinää. Ja sitten on todella osaavia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kisanneet, mutta heidän niskaansa saa jättää hevoset ja koko tallin tuosta vain. Mutta toki nämä eivät sitten ihan pieniä lapsia ole.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.2.26 22:07:56

Totta kai lapset kirjoittaa lasten juttuja.

Päivämäärä:   3.2.26 07:36:05

"mutten siltikään osannut ja tiennyt kaikkea vielä lapsena"

Tiedätkö ja osaatko kaiken nyt aikuisena?

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   3.2.26 08:13:55

Kiipesin ensimmäisen kerran hevosen selkään 57 vuotta sitten, mutta hevosista ja ratsastamisesta tiedän silti hyvin vähän. Lastenlapseni kertovat tuon tuostakin, miten ovat menneet "kiitolaukkaa maastossa miljoona kertaa". Lasten juttuja, kai me aikuiset sen ymmärrämme.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   3.2.26 08:27:26

Minä vastaan kyselijöille, että olen ratsastanut jo äidin mahassa kun perheessämme on ollut hevonen ollessani lapsi, säännölliset tunnit aloitin vuonna 1986 ja hoitohevosen hankin 1988. Laskekoot siitä sitten vuosia ne, joiden on tarve.

Päivämäärä:   9.2.26 11:08:34

Ennemminkin kadun sitä että lapseni aloittivat ratsastuskoulun talutustunneilla heti ikärajan täytyttyä eli 3-vuotiaina.

Eivät luule liikoja itsestään - päin vastoin.

Kuitenkin niitä virheitä mitä noilla talutustunneilla iskostui on vaikea oppia pois.

Esimerkiksi: ohjat käskettiin pitää löysinä - koska muutenhan hevoset olisivat päätä nykäisemällä tempaisseet tenavat alas. Nyt sitten saa tosissaan opetella että ne ohjat täytysi pitää tuntumalla.

Hevosilla jalat ei yltäneet minnekään ja poni oli tosi laiskoja juntturoita joten kaikki energia meni siihen miten saa ratsun liikkumaan. Ohjeet olivat tasoa: irrota jalat hevosesta ja paukauta ja humauta raipalla samaan aikaan. Tunnin pitäjänä myös saattoi olla vaan kokeneempi iso tyttö.

Ylipäätään oppivat monta vuotta talutuksessa käydessään sellaisen "matkustelukulttuurin"sen lisäksi että huonoista tavoista opetellaan nyt eroon (toisella tallilla).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.