Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi heiniä pussitetaan?

Lähettäjä: Z.C 
Päivämäärä:   31.1.26 18:28:18

Nykyään monella täysi-hoitotallilla törmää tähän mielestäni järjettömyyteen. Onko väärtiä pussittaa ja joskus jopa punnita heinät? Eikö olisi taloudellisempaa unohtaa tämä pussishow ja jakaa näppituntumalla vaikkapa ne 25 hevosen heinät? 25 x 4 pussitusta tekee sen 100 pussitusta päivässä. Mukavasti lisää ajanhukkaa = turhaa rahankulua ja altistaa pussittajan pölykeuhkolle yms. haitallisille terveysvaikutuksille. Onko pussituksesta jotakin hyötyä? Pussittaako ammattilaiset? Tämä pussivimma alkoi joskus n 5- max 10 vuotta sitten.

Re: Miksi heiniä pussitetaan?

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   31.1.26 18:30:09

Tiedetään että hevonen saa sen verran heinää kun omistaja haluaa. Paikst pysyy siistinä ja helppo jakaa.

Päivämäärä:   31.1.26 18:33:44

Ok, eli omistaja haluaa esim. 8 kg/vrk. Milloin hevosenpito on mennyt tuollaiseksi punnitsemiseksi. Onko ruokinta tarkkaa ettei lihota? Vaikea uskoa, että tarpeeksi liikkuva hevonen tarvisi punnitusta. Kuinka moni punnitsee omat ruuat..? Käyttääkö pussittaja hengityssuojaimia?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   31.1.26 18:35:35

Koska tää ”näppituntuma” on nähty.

Lähettäjä: Nojuu 
Päivämäärä:   31.1.26 18:41:39

Meillä on punnittu yli kymmenen vuotta heinät. Siinä varmistetaan että jokainen hevonen saa oikean määrän heinää vaikka sen olisi antanut sille naapurin Hilkka joka ei ole koskaan nähnytkään hevosta.
Aikoinaan oli monta tekijää ja kaikilla vähän eri käsitys paljonko on kilo heinää. Sitten aloimme punnitsemaan ja nyt edelleen jokainen yksilö saa juuri oikean määrän heinää

Päivämäärä:   31.1.26 18:41:54

Jos ei luota näppituntumaan, niin eikö se jo silmä sano, että liian vähän saa heinää tai liian paljon? kun sen parisataa kertaa on punninnut säkissä esim. 2 kg niin kyllä sen tietää, kuinka monta siivua tai millainen läjä se on. Onko sitten luottoa siihen, että pussiin tulee oikea määrä,jos luotto puuttuu...

Lähettäjä: Es 
Päivämäärä:   31.1.26 18:43:12

Hölmöjen hommaa, kyllä vakituisella tekijällä on ihan riittävä näppituntuma sopivaan ruokamäärään. Jos sotkua pelkää niin käytävän lakaisee monta kertaa nopeammin kuin pussittaa.
Tuuraajien voi olla hyvä punnita heinät, jos ei ole mitään käryä määristä.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   31.1.26 18:47:25

No sanotaan sitten niin, että luottoa ei ole. Myöskään siihen, että joku tallia tekevä aputyttö ei huomaa / ymmärrä jos vaikka paalissa on huono kohta. Ja kyllä, vein hevosen muualle.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.1.26 18:55:55

En mäkään ymmärrä pussittamista… meillä automaatit, ja heinän jako kerran päivässä. Normi puokki saa paalin, automaattiin ja osa karsinaan. Ponit vähemmän. Kun erä vaihtuu niin pari paalia punnitaan, että tiedetään paino.

Lähettäjä: Lea 
Päivämäärä:   31.1.26 19:23:01

Yhdenkään hevosen ravinnontarve tai yhdenkään heinäerän ravintoarvot eivät ole niin täsmällisiä, että pitäisi puolen kilon tarkkuudella ruokkia.
Välillä voi tarkistaa oman näppituntumansa punnitsemalla, muuten se on turhaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.1.26 19:31:12

Minulla on iso suomenhevonen joka elää syödäkseen. Edes ravitreenissä ollessaan ei voinut olla vapaalla heinällä. Tää syö niin kauan kuin heinää on edessä. Karsinaan vien hangolla, ulos pussitetaan koska tallinomistajan noin neljä kiloa on likempänä kahdeksaa ja on helpompi viedä valmiit heinät. En punnitse mutta näppituntumalla. Syö reilut 12 kg vuorokaudessa. Nykyään höntsäkäytössä mutta liikkuu silti keskiverto ratsua rankemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.26 19:35:41

Mulla on kolme metabolista jotka saa niin vähän heinää että hötölän tädit sais sydärin jos tietäisi. Ja todellakin punnitsen joka ikisen kourallisen mieluummin kuin hoidan kaviokuumetta. Ja kyllä, mä teidän myös omien ruokieni painot joko purkin kyljestä tai punnitsemalla.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   31.1.26 19:41:02

Minä en myöskään ymmärrä pussittamista. Se ei ole millään tavoin siistimpää ja vie turhaan aikaa.

Jos se ruokkija ei osaa antaa heiniä ettekä luota siihen, niin entäpä jos palkkaisi sellaisen työntekijän johon voi luottaa? Ja jos se heinä on niin huonoa, että sieltä täytyy valita hyvät ja huonot kohdat niin vaihtakaa toimittajaa.

Itselle antaa amatöörimäisen kuvan, jos heiniä pitää pussittaa. Ja sotkuisen kuvan, kun sitten niitä pusseja on käytävillä tai heinävarastossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.26 19:46:06

Minä en punnitse, mutta pussitan kyllä. Kotitalli ja muutama hevonen. Ei tarvitse joka kerta ennen heinien jakoa alkaa repiä heinää paalista kun pussittaa kerran viikossa heinähuoneen täyteen valmiita pusseja.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   31.1.26 19:56:22

Kun meillä oli pikkupaaliheinää niin ei pussitettu. Siivujen paino oli helppo arvioida ja jakaa ne heinät kärryistä. Pyöröpaaliheinään vaihtuminen on meillä syy, että pussitetaan. Isoja paaleja ei säilyteta tallissa niin ihan logistisista syistä heinää kuljetetaan pusseissa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   31.1.26 20:08:30

Mulla on monta hevosta samassa tarhassa joten ei pussiteta, kun siitä ei oo hyötyy, vaan jaetaan heinät kasoihin, pari pikku paalia menee ja yöksi omiin karsinoihin jokaiselle oman verran, silloinkaan en pussittele vaan jaan silmämääräisesti. Eli näiden pussittajien hevoset tarhaa varmaan yksin, kaveriporukassa siitä ei oo hyötyä. Kun ei voi tietää kuka laumassa syö minkäkin kasan.

Lähettäjä: ni 
Päivämäärä:   31.1.26 20:18:23

Ei punnita eikä pussitella.

Itse tehty heinä niin ei tarvi miettiä esim sitä että heinä muuttuu erien välillä. Analyysit otetaan tottakai.

Meillä ei ole yhtäkään hevosta jolla olisi joku syy olla syömättä reippaasti heinää. Ei ole ikinä ollut yhtäkään kaviokuumetapausta tai metabolisia. Suomenhevosia ollut aina.

Heinä perusruoka ja rehut säädetään analyysien ja tarpeen mukaan.

Nyt pakkasilla enemmän heinää...

Päivämäärä:   31.1.26 20:26:15

Joissain talleissa tallivuokraan kuuluu vain tietty määrä heinää ja jos haluaa hevoselleen enemmän heinää kuin esim. 9 kg, siitä joutuu maksamaan lisää.

Mä pussitan hevoseni heinät, koska se ei syö tallin heinää, vaan omaa. Näin tekevät muutkin, joilla on omat heinät.

Lähettäjä: Essu 
Päivämäärä:   31.1.26 20:38:59

Mä pussitin mutta en punninnut ja naureskelin niille jotka punnitsee 100g tarkkuudella. Sitten tuli kaviokuume ja nyt pussitan ja punnitsen 100g tarkkuudella.

Lähettäjä: Piina 
Päivämäärä:   31.1.26 20:39:34

Mä pussitan ja punnitan.koska heppani on pyöreä;D

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   31.1.26 20:50:29

Mä pussitan koska en viitsi montaa kertaa päivässä käydä repimässä suurpaalista. Helpompi kerralla pussittaa useamman päivän heinät ja tarvittaessa kuka vaan voi heittää heinät.

Lähettäjä: Pussihukka 
Päivämäärä:   31.1.26 21:19:44

Mä pussitin kun oli jos jonkinlaista tallintekijää. Nyt osaavat henkilöt ja luotan heihin.

Lähettäjä: Nicki 
Päivämäärä:   31.1.26 21:37:54

Tallinpitäjä tässä moi. Pussitan/tallintekijät pussittaa, jotta on helpompi a) seurata heinän kulutusta ja b) muuttaa määrää tarvittaessa niin, että ollaan kaikki kartalla miten paljon hevonen tarvitsee.

Päivämäärä:   31.1.26 22:06:04

Koska suurin osa tekijöistä ei ymmärrä paljonko sitä heinää pitää antaa. Kun pussitan niin tiedän että hevonen saa sen minkä tarvitsee. Jos joka satsista jää esim. kg antamatta niin se voi olla pvässä jo 4kg...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.1.26 22:13:09

Meillä pussitetaan ja punnitaan. 3-4kg päiväannoksella se tekee prosentuaalisesti aika ison lisän jos joka ruokintakerralla saa esim. 0,5kg liikaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.1.26 22:21:45

Pussitan.
Syynä se että pusseissa on helppo heinät kantaa hevosille. Ei rapise pitkin pihoja. Ja toinen, ostan itse heinät omalle tallille, tietty määrä vuodeksi. Eli tiedän kulutuksen kun pussitan ja punnitsen. Jokaista säkkiä en punnitse käsi oppii painoon suht hyvin, mutta sen verran kuitenkin että pysytään heinän kulutuksessa siinä lasketussa.

Päivämäärä:   31.1.26 22:22:24

Eli kustannussäästö osaltaan syynä. Kuinka paljon aikaa tuo pussitus vie, jos vertaa ettei pussittaa ja punnita? Jos työntekijä pussittaa ja punnitsee sen 100 pussia/päivä niin kai tuohon hommaan palaa helposti se 2 h ja kustannus tästä työnantajalle sen 50 €/päivä...Eli sillähän saisi jo sen vajaa 20 pientä paalia Eli kustannuksiahan tuo vaan aiheuttaa + työsuojelun näkökulma, kuka haluaa astman tai homepölykeuhkon...

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   31.1.26 22:27:38

Tallinpitäjt yrittää tienata lisää rahaa minimoimalla heinämäärän, joka kostautuu hevosen hyvinvoinnin kustannuksella. Hevonen syö liikunnan lisäksi myös sään mukaan, jos hevosmiestaitoa on katsoa hevosen syöntimäärää. Ja saman viljelijän kahdelta pellolta otettu tai jopa pellon laidasta otettu heinä on erilaista ja sitä pitää hevosen saada eri määrä. Siinä mennään jo pahasti pieleen, että lasketaan joka pv sama kilomäärä, oli se heinän laatu mitä tahansa. Tallinpitäjä laskee mielellään kilot, kun maksaa kilojen mukaan. Siitä tämä älytön pussittamisvimma.

Päivämäärä:   31.1.26 23:13:26

"Ja saman viljelijän kahdelta pellolta otettu tai jopa pellon laidasta otettu heinä on erilaista ja sitä pitää hevosen saada eri määrä. Siinä mennään jo pahasti pieleen, että lasketaan joka pv sama kilomäärä, oli se heinän laatu mitä tahansa."

Oma talli, ja pussitan ja punnitsen ettei hevosia tarvitse laihduttaa. Pyrin siis pitämään hevoset tasaisen sutjakoina ilman painonvaihteluita. Koko vuoden heinät tulevat 1-2 pellolta ja pienessä tallissa suurpaalit vaihtuvat hitaasti, eli sama kg-määrä sopii pitkään. Paalin vaihtuessa on kuitenkin oltava tarkkana ja säädettävä, jos tuntuu olevan tarvetta.

Päivämäärä:   31.1.26 23:26:29

Pussitan ja punnitsen, omat hevoset omassa pihassa. Pussitus on helpoin ja siisteinä tapa mun olosuhteissa, koska kottikärryillä ei mahdu heinävaraston ja tallin välisestä ovesta kulkemaan, ja kun heinät on pussissa niin sama se on punnita ne samalla. Toinen syy on, että voin pyytää tarvittaessa apua keneltä tahansa antamaan heinät, joko niin että olen laittanut pussiin valmiiksi, tai pyydän laittamaan x-kilomäärän hevosille. Isossa tallissa en kyllä jaksaisi punnita monelle hevoselle monta annosta päivässä ajankäytön ja pölymäärän takia.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   31.1.26 23:28:55

Mä en kyllä ikinä viitsisi pussittaa heiniä. 14 hepan talli. Enkä kyllä maksaa työntekijöillekään siitä että pussittavat. Isot heinäjärryt joihin mahtuu koko tallikäytävän heinät. Aika yksinkertainen ihminen pitää olla, jos ei silmämääräisesti oli kattomaan millainen kasa tulee isolle hepalle verraten poni. Kyllä 30 vuoden aikana jokainen meillä ollut työntekijä/harjoittelija on tämän oppinut ensimmäisen työviikon aikana. Ulos tarhoihin heinää isoihin heinäkehiin koko päivän ajaksi. Tallilla on paljon työtä muutenkin niin en tee turhaa työtä.

Päivämäärä:   1.2.26 01:04:34

Minä en (vielä) pussita tai punnitse, mutta tuntuu että pitäisi. Meillä on monta tallin tekijää, ja osa ei sisäistä miten paljon heinää nuori hevonen tarvitsee yöksi, vaan antaa pieniä dieettinökkösiä jotka on tunnissa syöty. Usein olen itse siihen aikaan tallilla ja voin antaa lisää, mutta olisihan se kiva, jos voisi luottaa hevosen saavan tarpeeksi heinää ihan joka päivä. Pahin pihistelijä onneksi ei ole enää tallilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.2.26 06:59:01

Meillä pussitetaan tallinpitäjän pyynnöstä. Tulee vähemmän heinähävikkiä kun tallintekijän ei tarvi peuhtoa paalia pihalla, heinien jakaminen on nopeampaa ja siistimpää eikä tule jälkikäteen sanomista siitä että heinää saisi liikaa tai liian vähän. Heinä pölisee ja sotkee tallissa vähemmän, kun se pölistellään kasseihin ladon puolella ja silput jää sinne.

Omistajat pussittaa heinät, tallintekijä jakaa heinät käytävälle rullakosta ja ulos mönkkärin peräkärrystä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.2.26 09:15:06

Meillä iltatalli pussittaa ilta- ja aamuheinät. Minulla menee helposti melkein pari tuntia kaikkien heinien pussittamiseen, olen hidas. Nopeimmat pussittaa kaksi kertaa nopeammin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.2.26 09:33:29

Meillä asiakkaat pussittaa koska heinästä maksetaan käytön mukaan. Jokainen omistaja päättää omansa kilomäärän. Saa antaa vaikka 30kg päivässä kunhan siivoaa karsinan itse ja kerää tarhasta syömättömät pois.

Päivämäärä:   1.2.26 09:33:57

Meillä on useampi erilainen heinä tarjolla, joten yksi jaetaan kärrystä ja loput vaihtoehdot omistajat pussittaa itse. Joskus laitan itse pusseihin kun vien ulos, koska siistimpää ne pussit on kipata tarhoihin kun alkaa repiä heinää kärrystä. Pihan haravointi vie huomattavasti enemmän aikaa kun pussien täyttö. Pitää se heinä kumminkin repiä siivuista sopiviksi annoksiksi jossain.

Oman heinät punnitsen ihan tavan vuoksi. Hevosella on mahahaavatausta ja silloisella tallilla heinäannokset saattoi vaihdella viisikin kiloa antajan mukaan. Siksi oli vaikea sanoa, että hevosen syöminen oli muuttunut. Haluan siis tietää, että olen laittanut suurinpiirtein saman määrän heinää joka päivä, jotta näen muutokset syömisessä.

Musta on ihan ok kysyä otsikon kysymys. Mutta sitä en ymmärrä, että jos vastataan syitä, aletaan sitten kertoa, miksi kerrottu syy on huono. En usko, että missään kukaan pussittaa heiniä ilman syytä. Esim yllä laskettu kustannus pussitus vs heinä ei sisällä sitä, että jos heinää menee ns liikaa ja se syömisen sijaan poljetaan karsinoihin, se vähintään lisää lantalan täyttöä. Ja kaikkialla heinää ei voi edes siivota lannan mukana, eli sitten pitää erikseen siivota heinät ja sekin vie aikaa. Minkä lisäksi kuiviketta menee helposti enemmän, jos karsinassa on paljon heinää poljettuna.

Ja kyllä mä olisin vähän huolissani hevosista, jos heinää ei voisi pussittaa homeen hengittämisen pelossa. Hevoset kumminkin myös hengittää ja syö sitten ne homeet. Ja kuivaheinä toki pölisee aina jotain, mutta ei hyvälaatuisen heinän pitäisi älyttömästi pölistä, ja hengityssuojaimetkin on keksitty.

Päivämäärä:   1.2.26 09:39:43

ollaan tallissa hossa omistajalle kuuluu heinien pussitus. tallille on helppoa, halpaa ja siistiä, kun ei tarvitse muuta, kuin valmiita pusseja jakaa karsinoihin ja tarhoihin. kuivaheinää en punnitse, parilla kertaa oppi tuntemaan paljonko mikäkin kilomäärä heinää on. meidän hevoset syö pääosin esikuivattua ja sen sitten punnitsen. se painaa sen verta enemmän ja kosteus muutenkin vähän heittelee paalien välillä, että helposti tulee laitettua vaikka 8kg kun piti laittaa 5kg. 1kg esikuivattua voi olla todella pieni kasa, mikä hämää. hevoset toki käytännössä vapaalla heinällä, että sen puoleen ei haittaa, mutta sitten jättävät vaan syömättä ja lantalaan menee.

Päivämäärä:   1.2.26 09:50:50

Mä pussitan koska helpompi jakaa ilman sotkua mutta en todellakaan mihinkään ikea kasseihin vaan 270 litran puutarhasäkkeihin enkä punnitse vaan survon niin paljon ku mahtuu. Heinää annan vähintään 30kg kerralla.

Päivämäärä:   1.2.26 09:51:52

Kaksi helposti lihovaa alkuperäisrotuista hevosta. Kumpikin syö päivässä eri määrän eri osan syövät erillään. Lisäksi koko piha ei ole heinässä, kun kantaa pusseissa eikä esim. kottareilla tms.

Päivämäärä:   1.2.26 09:54:12

"Mulla on kolme metabolista jotka saa niin vähän heinää että hötölän tädit sais sydärin jos tietäisi. Ja todellakin punnitsen joka ikisen kourallisen mieluummin kuin hoidan kaviokuumetta. Ja kyllä, mä teidän myös omien ruokieni painot joko purkin kyljestä tai punnitsemalla."

Miten kertoa että on itse aiheuttanut poneilleen vakavan sairastumisen kertomatta sitä.... Eläimet pois tämmöiseltä pitäisi saada.

Lähettäjä: Fgh 
Päivämäärä:   1.2.26 10:06:15

Jos pussittaa vain omilleen niin mikäs siinä, mutta olen tehnyt tallia, jossa piti pussittaa heinät yli 20 hevoselle. Siinä ei ollut mitään järkeä.

Päivämäärä:   1.2.26 10:25:41

Meillä pussitetaan ja maksetaan heinästä todellisen kulutuksen mukaan siksi että osalla nykyhevosenomistajista on todella villejä käsityksiä siitä kuinka paljon heinää hevosen tulisi saada. Joko annetaan aivan törkeän liian vähän tai kolmin- nelinkertainen määrä. Lantalaan päätyvä heinä on moninkertainen hävikki, kun sen lisäksi että itse heinää menee haaskuun niin lantalat täyttyy nopeammin, tarhan pohjat kärsii ja työmäärä lisääntyy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.2.26 10:38:41

Meidän tallilla 4 eri työntekijää ja 4 eri "näppituntumaa". Yhdellä niistä se vastaa sovittua heinämäärää, muilla alakanttiin pielessä :(

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   1.2.26 10:43:59

Mä ymmärrän pussittamisen jos heinästä laskutetaan käytön mukaan tai sopimukseen kuuluu tarkka kilomäärä, jos on hevosia joille pitää olla tietty määrä tai jos tallia tekee useampi ihminen. Itse olen tottunut tekemään tallia paikassa, jossa heinät otetaan hangolla pyöröstä kottikärryyn ja jaetaan siitä. Toimii, kun tallintekijöitä on vain kaksi ja joukossa ei ole "erityistarpeisia" hevosia. Eikä ole sen sotkuisempaa kuin pussiheinienkään jakaminen, kun kottikärry ajetaan ihan siihen mihin heinää aiotaan jättää, eikä heiniä kanniskella sylissä ympäriinsä.

Tallitöitä tehdessä pitää aina miettiä, mihin käytetään aikaa ja millä perusteilla. Heinien pussittamiseen käytetty aika voi olla perusteltavissa juuri hevosten tarpeilla tai heinän menekin seuraamisella.

Päivämäärä:   1.2.26 10:45:39

Monelle yksinyrittäjälle pussitus luo myös mahdollisuuden pyytää joku muu jakamaan heinät tarvittaessa. Esim meillä on välillä vaikka joku asiakkaista kipannut pussit hevosille tarhaan, jos tallinpitäjä on ollut esim kisareissussa tai klinikalla. Asiakkaatkin osaavat katsoa onko hevoset kunnossa, mutta heitä ei sen yksittäisen ruokinnan takia tarvitse alkaa opastaa määristä tai eri hevosten ruuista. Ja on paljon nopeampaakin kävellä tarha-alue ympäri, kipata pussit ja kerätä ne mukaan kun alkaa kottareiden kanssa jakaa heinää.

Lähettäjä: nni 
Päivämäärä:   1.2.26 10:49:40

Olen itse töissä tallilla ja meillä on käytössä pussit, jotka omistajat itse täyttää (tai ostaa palvelun) eikä todellakaan "lakaista käytävää nopeemmin" kun meillä on hevoset ulkona koko päivän joten ihan pitäisi haravoida suuri piha, 40 hevosen tarhan sivut... Huoh. Tähän siirrytty jotta heinän kulutusta helpompi seurata, siisteys sekä jokainen hevonen saa (omistajan mielestä) oikean määrän heinää ja jos joku hevonen alkaa reilusti lihoa tai laihtua niin siihen sitten tallin puolesta puututaan. Helppo huomata jos jotain meneillään, jos hevonen alkaa jättää tuttua heinämäärää tmv.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.2.26 11:03:34

Täällä pussitetaan ihan sen vuoksi että on paljon helpompi niitä käsitellä ja viedä heinähäkkiin ja samalla piha ja tarhan pohja pysyy kunnossa kun heinää ei varise koko matkalle..

Hevosilla käytännössä vapaaheinä, vähintään kerran päivässä lisätään. Verkko päällä.
Vuorokaudessa syövät heinähäkin lähes tyhjäksi. Pohjalle kertyy pientä silppua joka poistetaan sieltä kerran viikossa ja se on ainut hävikki mitä heinistä tulee.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.2.26 11:04:32

Ihan sama kuin laittaisit sitten näppituntumalla kaiken ruuan..mitä sitä turhaan käyttämään mitään mittoja..

Päivämäärä:   1.2.26 11:14:14

Riippuu paikasta ja käytänteistä. Aikaahan pussittaminen vie, mutta pussitettu heinä on helpompi siirtää ja jakaa, joten itse ruokinta sujuu nopeammin. Ja se näppituntuma ei tosiaan ole kaikilla hyvä, mikä ei tarkoita, etteikö olisi kelvollinen jakamaan ruokia.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   1.2.26 11:19:02

” Meillä on monta tallin tekijää, ja osa ei sisäistä miten paljon heinää nuori hevonen tarvitsee yöksi ”

Tämä on monen ongelma. Ei osata ollenkaan arvioida paljonko joku heinämäärä painaa. Jos sanotaan yöksi 6kg, paljonko se todellisuudessa on heinää. Tähän auttaa se että jokusen kerran pussittaa ja punnitsee niin osaa arvoida paremmin määrää.

Ja omalla muutaman hevosen tallilla on nopea pussittaa heinät. Yleensä isoilla talleilla työntekijöillä on näppituntuma heinän painosta. Esim kanttipaalin siivuja punnitaan silloin tällöin ja siitä osataan sitten jakaa useammalle sopiva määrä.
Kyllä se yrittäjäkilpailun ne heinät jostain joko ostaa tai tekee itse ja kulutusta on jollain tavoin seurattava.
Siksi monella tallilla on se rajoitus esim 10kg päivä jotta vuodeksi varatut heinät varmasti riittävät. Jos kulutus on laskettu 12kg mukaan, ei heinät riitä jos heinää jaetaan 24kg päivä.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   1.2.26 12:55:12

Reilu kymmenen vuotta sitten heinän pussittelusta tuli normi oikeastaan jokaisessa kotitallia isommassa ratsutallissa, ja alkuperäinen syy oli aina heinien määrän kontrollointi. Muutamassa paikassa se meni siihen pisteeseen, että maksimäärä siinä ikean kassissa oli ehdoton 8kg, ei korttakaan yli. Oli kyseessä sitten säilö- tai kuivaheinä.

Sanomattakin selvää, että aktiivisessa käytössä (tai vaikka joutilaana) olevalle, isolle puoliveriselle määrä ei riitä lähellekään. Omistajat alkoivat korvata sitä sitten väkirehuilla.

Jossakin vaiheessa keksittiin joku ruokintaguru, joka kävi luennoimassa sen 8kg olevan ehdoton maksimi hevoselle, koosta, rodusta ja käytöstä riippumatta.
Ihmiset uskoivat tätä enemmin kuin eläinlääkäriä, joka kävi vakitalleilla viikoittain ähkyhoitamassa tai määräämässä vatsahaava lääkkeitä.
Kuulemma hevosen vatsan pitää saada levätä, perusteltiin pientä korsirehumäärää.

Osa hevosen omistajista osti sitten itse lisää heinää, mistä syntyi närää ja se kiellettiin joissakin talleissa kokonaan, koska jos yksi saa, pitää kaikkien saada, ei ole säilytystilaa, lisää varkauksia ja sitä myöden riitoja, kuka on varastanut kenenkin heinäpaalista.
Pahimmillaan jotkut kävivät sitten öisin salaa ruokkimassa hevosiaan ja kuljettivat salaheinät mukanaan.

Siksi näen aina punaista, kun näen ne ikeakassit ja heinävaakan koska tulee nuo tallit ja ajat mieleen.
Toki ymmärrän heinien jaon helppouden, jos jokainen jättää pussin heinää tallityöntekijän jaettavaksi, erityisesti kun harvemmin enää on helposti käsiteltävää pikkupaaliheinää, vaan se revitään pyöröstä joka vie aikaa enemmän.

Mutta toivottavasti tuo liika säästäminen heinässä on jo jäänyt pois, on ainakin jäänyt niissä talleissa, joiden kanssa olen tekemisissä.
Mutta monta ähkyä ja vatsahaavaa se kyllä teetti.

Lähettäjä: Mitä? 
Päivämäärä:   1.2.26 13:05:37

^ Siis viimeiset 10-15 vuottahan on eletty heinähulluuden aikaa ja heinää on syötetty tolkuttomia määriä. Missä todellisuudessa tuollaista 8 kilon rajaa on pidetty tai että oikein joku guru olisi tuollaista luennoinut. Eihän tässä maassa olisi ollut ja olisi liikalihavia virtahepoja, jos heinänsyötön suhteen olisi ollut muutakin muotia kuin vapaa heinä tai erittäin runsas heinämäärä.

Päivämäärä:   1.2.26 13:11:01

"Mutta toivottavasti tuo liika säästäminen heinässä on jo jäänyt pois, on ainakin jäänyt niissä talleissa, joiden kanssa olen tekemisissä.
Mutta monta ähkyä ja vatsahaavaa se kyllä teetti."

No mun hevonen saa 13kg kuivaa ja kuivahkoa säilöä, että ei se punnitseminen tarkoita säästämistä aina. Mutta mulla se tarkoittaa, että ibd hevonen saa joka päivä saman määrän ruokaa ja tiedän, jos se alkaa vaikka yhtäkkiä jättää heiniä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.2.26 13:28:06

Meidän tallilla heinät myös pussitetaan, mutta jokainen saa antaa kyllä niin paljon kun haluaa, mitään muuta rajaa ei ole paitsi se, että kaikki annettu heinä tulee syödä eikä sitä saa päätyä lantalaan.
Itsellä on myöskin mennyt ihan ohi tuollainen 8kg aikakausi, meidän tallilla ei ole ikinä heinää rajoitettu eikä yhtäkään laihaa hevosta ollut, ylipainoisia kyllä..

Lähettäjä: groom 
Päivämäärä:   1.2.26 13:34:01

Xxx:llä on kyllä oltava jäätävän kokoiset kärryt, jos kerralla kulkee 14 hevosen heinät. 40-70kg esikuivattua heinää yhdessä kärryllisessä, uskokoon ken haluaa. Omalla tallilla on suuret, paripyörälliset heinäkärryt joilla ei saa kerralla edes 5 hevosen yöheiniä ellei kuormaa ihan överisti yli, jolloin heinän putoaminen matkan varrella on melkoisen todennäköistä.

Päivämäärä:   1.2.26 13:41:27

Mä pussitan ja punnitsen, jälkimmäisen lähinnä toisen hevosenomistajan mielenrauhan vuoksi, ei kumminkaan juur paljo lisää aikaa toimintaan. Me säkitetään heinät koska niistä suurin osa menee ulos, ne on helpompi roudata säkeissä + eipähän tarvii haravoida. Meillä toki tallissa vaan kolme.
Aikoinaan hevosia oli 20+, silloin kyllä mieluiten jaoin kärryistä kun meni nopeammin, mutta esim harjoittelijat saivat kyllä säkittää ja punnita jos en ehtinyt itse juosta tarkistuskierrosta perässä.:D

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   1.2.26 13:43:26

Automaattien myötä asiakkaat punnitsevat itse mitä siellä on ja jos heittoa oli (edes 0.5 kg ja suunnasta riippumatta) niin tuli valitusta. Tämän myötä sitten punnitaan kaikki annokset. Väheni myös heinänkulutus, koska vaikka sopparissa sanottiin 10 kg niin meni usein reilummalla kädellä jos hevosella oli siihen tarve. Nyt ei enää mene ja jokainen syötetty kilo veloitetaan. Tallinpitäjä kiittää, kun ei ole mene enää 50 kg ylimääräistä päivässä ja hoikempien hevosten omistajien lompakot laihtui.

Päivämäärä:   1.2.26 13:46:11

No siis niitähän on sellaisia tasaisia heinäkärryjä, tai ehkä lavetteja. Meillä nostettiin koko parin sadan kilon paali sellaiselle yhdellä tallilla.

Toisaalta kyllä mä laitan ihan noihin isoihin kaksipyöräisiin kärryihinkin helposti 50kg heinää. Ei ne siitä putoa jos osaa pakata. Toki ravisee jakaessa, mutta niin se ravisee muutenkin. Toki noita isoja kaksipyöräisiäkin on eri kokoisia.

Päivämäärä:   1.2.26 13:48:48

"Xxx:llä on kyllä oltava jäätävän kokoiset kärryt, jos kerralla kulkee 14 hevosen heinät. 40-70kg esikuivattua heinää yhdessä kärryllisessä, uskokoon ken haluaa."

Siis tuo määrähän on 2-3 siivua suurkanttipaalista ja mahtuu mihin tahansa perinteiseen heinäkärryyn. Ainakin omissa työpaikoissani ne kärryt ovat olleet noin 1x2m kokoisia työnnettäviä "lavereita", joihin nyt helposti menee monen kymmenen hevosen iltaheinät.

Päivämäärä:   1.2.26 13:59:38

En minä jokaista säkkiä punniste, vaan silloin jos epäilyttää tai tuntuu siltä kun on jonkun epämuotoisen palan paalista survonut säkkiin. Meillä tosin ei ole hevosia vaan muita eläimiä joilla on aina saman painoiset säkit mikä helpottaa sitä käsivaralla punnitsemista. Aina se mittari näyttää sitä mitä epäilenkin. Ja punnitsen lähinnä siksi, että sitä heinää on tarpeeksi, en ala ottamaan pois jos on ekstraa kun on omista rahoista ja omista eläimistä kyse eikä yleensä ole erikseen tarvetta heinää tarkasti säännöstellä.

Säkitän joka toinen ilta parin päivän heinät niin on sitten varsinkin aamuisin vain antaa ne eläimille.

Punnitaan heinät jotta tiedetään menekki ja voidaan reagoida ruokintamuutoksilla. Vaikkakin lampailla se yleensä tarkoittaa lisää rehua eikä heinää, mutta sitä määrää voi loogisesti muuttaa sen mukaan miten kesällä ovat pihalla ja minkä verran siellä on syötävää.

Sen lisäksi se on varmasti varsinkin isommilla talleilla vain järkveää taloudenhallintaa, että joka säkki ei ole vähän yli sen mitä hevonen tarvitsee, siitä tulee iso määrä heinää eli eksrakulua per vuosi.

Ei meidän paalit pölise juurikaan, ei sellaista syötetä eläimille ollenkaan mikä pölähtää avatessa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   1.2.26 15:18:07

Yhdelle olen vuosien aikana pussittanut kun oli laihdutuskuurilla ja omistaja oli tarkka että varmasti tulee oikea määrä heiniä. Muille en koskaan ole. Pussittaessa huomasin että osaan erittäin hyvin arvioida painon.
Suurimmalla osalla on ollut vapaaheinä ja niillä omilla/vierailla joilla ei ole ollut niin olen osannut ilman pusseja ja puntareita jakaa heinät.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   1.2.26 16:32:59

Mitä? Kuten totesinkin, onneksi tuo joskus toistakymmentä vuotta sitten ollut heinän pihtailu on kokolailla loppunut. Kertoisin jos suinkin muistaisin minkä niminen tuo ruokintaihme oli, joka kävi luennoimassa siitä 8kg maksimimäärästä - sain nimittäin itse monelta hevosenomistajalta saarnan tuon ruokagurun ohjeista, jos menin sanomaan, että hei hevosesi tarvitsee ehdottomasti lisää heinää.

Pussittamisessa ja punnitsemisessa ei siis mielestäni ole mitään väärää, jos sen tekee muun kuin sen perusteella, ettei heinää anneta tietyn rajan yli, joka on liian vähän osalle hevosista.

Lähettäjä: totrr 
Päivämäärä:   1.2.26 16:45:37

Ihmisillä on erilainen näppituntuma. Yksi uittaa hevosen heinissä ja toinen laittaa vain pikku nytyn, ja omasta mielestään molemmat laittavat sen määrän mitä kuuluukin. Siksi on järkevää pussittaa heinät. Eihän siihen kauaa mene.

Toki jos heinää jakaa vain omille hevosilleen omassa tallissaan, eikä ole niin justiinsa paljonko antaa, niin silloinhan saa tehdä ihan miten tahtoo. Mutta joillekin on laskettu, esim. metabolisten ongelmien vuoksi, että paljonko saa antaa ja jotta heinää riittäisi koko päiväksi, ei sitä voi näppituntumalla antaa aamulla liikaa, jolloin illaksi ja yöksi ei jää mitään syötävää. Tai päinvastoin hevonen on aamusta iltaan liian vähällä ruualla ja sitten illalla ja yöllä hotkii itsensä ähkyyn.

Muutamalla pikkutallilla kotipihassa heinää annettiin sen mitä söivät, kun ei ollut mitään tarkkaa rajoitusta ja tarhat isoja ja monipuolisia tai sitten hevoset ihan kokonaan irti pihalla, eli muutakin tekemistä kuin seistä paikallaan ja syödä. Mutta yhdellä tallilla muilla oli käytännössä vapaa heinä, mutta yksi oli ahmatti ja veti suuhunsa kaiken, joten siltä piti säännöstellä, vaikka olikin lv. Se oli vuoden saikulla jalkavamman vuoksi, joten ei voinut antaa heinää mielin määrin. Sille siis kannettiin kaikki muiden karsinoihin jättämät heinät, kun se ei nirsoillut, ja tällä vältettiin heinän hukkaan laittaminen.

Nykyään minulla on oma hevonen ja puolihoidossa. Siellä heinät pussitetaan ja punnitaan, ettei hukkaan mene ja kuitenkin ruokaa riittää. Automaatti hoitaa heinien jaon yöllä ja aikaisin aamulla, muuten kipataan tarhaan tai karsinaan, jos hevonen on tallissa siihen aikaan.

Eri aikaan jaetut heinät jaetaan erivärisiin kestokasseihin ja jokaiseen kirjoitettu hevosen nimi ja heinän määrä siihen pussiin. Näppituntumalla ne ensin laitetaan ja sitten katsotaan, menikö oikein. Eli toisesta kahvasta roikkumaan vaakaan, heinää kassiin ja sitten, mitä vaaka näyttää. Hevosille menee aika samat määrät, poni saa vähemmän ja iso hevonen enemmän. Mutta eipä se paljoa aikaa vie.

Arkisin aamu- ja päivävuorot hoidetaan tallin puolesta, viikonloput, ja illat ja pyhät kiertää. Kun minä teen vuoron tallilla, täytän täyhnetämäni heinäpussit jo valmiiksi seuraavalle, niin on valmiina ja seuraavan ei tarvitse sitä tehdä, kun muilla tuntuu olevan niin kiire, tai heidän mielestään heinän pussittaminen on niin vaivalloista...

Päivämäärä:   1.2.26 19:13:00

No onhan se nyt ihan turhaa työtä ja vie älyttömästi aikaa

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   1.2.26 19:26:31

Meillä ei pussiteta tai omistaja saa itse pussittaa, mutta tallinpuolesta jaetaan näppituntumalla. +30 hevosen talli, joten pussitus vaatisi järjettömästi aikaa. Mikäli tallityöntekijöiden arvioima määrä ei ole omistajan mielestä kelvollinen, niin omistaja voi pussittaa, mutta pakko sanoa, että en kyllä muista viimeisen 5v aikana mitä itse olen ollut töissä, että yhtä lukuunottamatta kukaan olisi pussittanut. Ja tämäkin yksi johtui siitä, että hevosella oli vatsaongelmia ja sai omaa eri heinää, joten sen vuoksi pussitti. Hevoset normaalikuntoisia ja karsinan oveen merkataan paljon hevosella halutaan heinää annettavan, sekä erityishuomio lisäksi jos hevonen on laihutuskuurilla tai vapaalla heinällä. Tallin puolesta ei heinäverkkoja laiteta, eikä kukaan ole niitä toivonutkaan.

Vuoden päästä tarkoitus on tulla automaatit, jolloin toki heinityssysteemi hieman muuttuu, mutta toki ei sinne automaattiinkaan aleta heiniä punnitsemaan ellei omistaja itse halua automaattia täyttää.

Päivämäärä:   1.2.26 20:08:18

Pussitan päiväheinät sen takia, että ei hevosihminen -mieheni on helppo käydä ne heittämässä töistä tullessaan hevosille ulos, koska kotiutuu siinä kahden aikoihin. Itseä varten en ikinä pussittele, vaan isot heinäkottarit kätevin. Käytössä meillä pienpaali kuivaheinä. Samalla lisää tarvittaessa vettä (jotka nekin ämpärissä valmiina).

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   1.2.26 20:12:09

5-10v sitten? :D Kyllä sitä meillä on nähty jo 15v sittenkin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.2.26 20:28:11

Suomessa tykätään käyttää kaikkeen mahdolliseen aivan hirveästi aikaa ja ihan turhaan. Sitten unohdetaan kunnon liikutus. No onpahan tullut suoritettua tallitehtäviä niin saa hyvän mielen :) vahva suositus käydä ulkomailla ammattitalleilla katsomassa miten hommat hoituu…

Lähettäjä: wuw 
Päivämäärä:   2.2.26 02:37:37

Sitten valitetaan, kun hevoset saa liian vähän heinää ja muuttuvat vihaisiksi ja laihtuvat, tai liikaa heinää ja tallovat puolet tarhaan ja karsinaan, kun niille jaetaan heinät näppituntumalla ja määrästä puuttuu puolet tai sitä on puolet liikaa... Ihmiset on oikeasti todella huonoja arvioimaan asioita.

Tallille tulee usein heinät pienissä neliskanttisissa paalinarulla köytetyissä paaleissa. Jossain erässä paalit oli 8-9 kg ja toisessa 14-15 kg. Kun moni noudattaa "yksi paali päivässä per hevonen" -tapaa, olisi heinien määrä vaihdellut aika lailla... Ihan hyvä, että heiniä punnitaan välillä ja testaillaan, että osataanko arvioida ollenkaan, mikä määrä heinää on se mikä pitäisi laittaa. Välillä heinää tulee suuressa pyöröpaalissa ja niiden kanssa ihmiset on todella huonoja arvioimaan heinien oikean määrän, joten meillä on ihan syystä se puntari ja kassi, jolla saa tarkistaa että paljonko heinä painaa ja joskus heinää pussitetaan valmiiksi jos ne jakaa joku muu. Esim. tallinpitäjän äiti saattaa käydä kippaamassa aamu- tai ruuat tai jotain muuta.

Kyseessä ihan kotitalli ja tallinpitäjän äiti asuu viereisessä pihassa.

Päivämäärä:   2.2.26 08:16:30

Meillä on tosi erilaisia ja eri kokoisia hevosia. On puokkeja, on lihovia suokkeja ja poneja. Lisäksi meillä on paljon usein erilaisia harjoittelijoita, kuntoutujia ja muita ihmisiä, jotka eivät osaa harvioida heinän määrää. Lisäksi, kuten wuw sanoi, pikkupaalit ovat usein tiiviydeltään ihan erilaisia (meillä on sekä pikkupaaleja että esikuivattua isossa paalissa). Mun mielestä heinäpussit on ihan kätevä tapa siirtää ja tarjoilla heinää. Ei mun sitä pussia tarvitse ihan välttämättä punnita, osaan kyllä näppituntumalta sanoa, minkä verran siellä on.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   2.2.26 08:30:42

Minä pussitan kotona omien hevosten heinät, meillä kun isoja paaleja joudutaan säilyttämään ulkona pressun alla niin on paljon nopeampaa joka toinen tai kolmas päivä pussittaa useamman päivän heinät kuin kaivaa joka päivä pariinkin otteeseen paali esiin pressun alta. Alkuun punnitsin heinät, mutta nyt tiedän ihan näppituntumalla paljon säkissä pitää olla heinää että sitä on riittävästi mutta ei liikaa. Mutta jos paalin saisi kätevästi sisätiloihin ilman että sitä pitäisi mitenkään suojata, niin sitten ottaisin vain tarvittavan määrän aina suoraan paalista.

Päivämäärä:   2.2.26 08:54:07

Aloittajalla ei selvästikään ole koskaan ollut kaviokuumehevosta, kun pitää kysellä itsestäänselvyyksiä.

Päivämäärä:   2.2.26 11:30:53

"Suomessa tykätään käyttää kaikkeen mahdolliseen aivan hirveästi aikaa ja ihan turhaan. Sitten unohdetaan kunnon liikutus."

Totta. Harrastajien perisynti.

Suomessa myös on niin vahva heinä ja tapana antaa heinää paljon, että määrää on hyvä tarkkailla ettei seuraavaksi olla laihdutuskuurilla. Keski-Euroopan vähäinen heinäruokinta + olkikuivitus pitää jo itsessään hevoset linjoissa.

Lähettäjä: tietysti 
Päivämäärä:   2.2.26 11:36:24

Mä pussitan hevoseni heinät, koska se ei syö tallin heinää, vaan omaa. Näin tekevät muutkin, joilla on omat heinät.

Sama! Meidän tallilla yli puolella hevosista omat heinät. Tallinpitäjä antaa meidän pussittamat kassit kun ruokkii. Ei tulisi kuulonkaan että hän kävisi jokaisen paalista erikseen nipsimässä heinää. :D

Päivämäärä:   2.2.26 12:07:16

Näppituntuma saattaa tarkoittaa isoa heittoa ja siten kuluja. Jos iltatallista maksetaan vaikka 15e ja 30 hevoselle lipsahtaa kilo liikaa jokaiselle, saadaan jo euroja hukkaan. Ja kilon alimäärällä vihaisia omistajia. Omalle jakoi joskus kokenut tekijä 3kg liian vähän, että hieman harmitti (ja kyllä, näin ja punnitsin piruuttani).

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   2.2.26 12:45:23

Olen ollut talleilla joissa pussitetaan, ja joissa ei pussiteta, ja joissa pussitetaan osa. Joskus omistajien hommiin on kuulunut tiettyjen heinien pussitus, ja joskus se on ollut tallinpitäjän oma päätös.

Pussitus on tapa siirtää työmäärää ajasta y aikaan x. Tästä näkökulmasta hyödyllinen tapa tiettyihin käyttöaiheisiin.
Kun heinät on pakattu valmiiksi pusseihin, ne ON nopeampi ja siistimpi jakaa etenkin ulos tarhoihin, ja pihaa ei tarvitse haravoida jakamisen jälkeen.
Kun heinät pakkaa pusseihin halvempi työntekijä, kalliimmalla tulee vähemmän laskutusta kun jakaminen on super nopeaa.

Sitten on heinämäärien näkökulma. Jos työntekijät vaihtelevat usein, tai hevosilla on erityisiä terveystarpeita, punnitus on hyödyllistä. Näppituntuma kasvaa vain pussittamalla ja heiniä punnitsemalla. Sitten kun osaa, pussiin pystyy laittamaan suunnilleen oikean määrän heinää ilman punnitsemista ja sen jälkeen pussitus on nopeaa.

Sitten on pölistelynäkökulma. Pussitus tehdään monessa paikkaa ulkona, hyvin tuulettuvassa tilassa. Jos sitä tekisi työkseen, siinä kannattaisi pukea päälle hengityssuoja, ja suojan pitäminen tietyssä paikassa tietyn määrän aikaa on toki helpompaa kuin suojan pitäminen päällä pitkän aikaa kun esim nyhtää tallin sisällä heinäkärrystä heinää joka karsinaan. Hengityssuojan käyttö voisi olla järkevää myös karsinan siivouksessa, mutta kuinka moni sitä vaivautuu pitämään :).

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   2.2.26 14:41:20

Pussitan ja punnitsen. V***umaista hommaa, mutta varmin tapa pitää metaboliaan taipuvainen hevonen hengissä. Se sairasti pahan kaviokuumeen pari vuotta sitten ja on nyt saatu hoidettua terveeksi, enkä todellakaan luota sen henkeä enää kenenkään näppituntuman varaan.

Jos olisi kuiva heinä pikkupaaleissa, varmaan luottaisin siivuihin, mutta nyt ei sellaista vaihtoehtoa ole.

Päivämäärä:   2.2.26 15:05:16

"vahva suositus käydä ulkomailla ammattitalleilla katsomassa miten hommat hoituu…"

Kuten esim paikoissa, joissa hevosille annetaan homeista heinää kahdesti päivässä ja muun ajan ne syö olkikuivituksensa seisoen sen jälkeen paskapatjalla 24/7. Juu, kyllä mä mielummin pidän sitä omaa yhtä hevostani vähän paremmin.

Jos puhutaan 20-50 hevosen talleista, tottakai heinien laittoon pitää olla parempi tapa kuin tallityöntekijä änkemässä heinää 200 pussiin päivässä. Mutta Suomessa ei niin montaa esim 50 hevosen tallia edes ole, joten suurin osa näistä pussittavista on paljon pienempiä ja yksityistalleja, joissa omistajat tekee varmasti pussitusta. Tuskin mikään esim iso ratsastuskoulu pussittaa kaikkia heiniä kaikille hevosille, eikä se niin ole tarpeenkaan, koska yleensä niissä myös tallityöt tekee samat ammattilaiset, siinä missä pienemmällä tallilla heiniä saattaa jakaa useampi tai ainakin kokemattomampi.

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   2.2.26 15:11:27

Olen ollut töissä tallilla missä pussitetaan ja misää ei pussiteta, molemmissa +15 hevosta.
Kummassakin on puolensa, irtoheinä sotki ja sitä oli rasittava repiä paalista ja raahata pitkin pihaa. Ja joka välissä sai olla siivoamassa. Iltaheinien jako taas oli todella helppoa.
Pussittaminen on ärsyttävää, varsinkin jos heinä on oikein kovaa ja kuivaa, mutta tietää just mitä hevoset syö, heinät on helppo jakaa ja talli ja -alue pysyi siistinä!

Päivämäärä:   2.2.26 15:16:35

Oma talli, omat pellot ja heinistä analyysi. En pussita vaan punnitsen koska näille ei sovi vapaa heinä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   2.2.26 18:12:36

On kyllä tullut nähtyä mitä tämä "näppituntuma" on ja miten paljon se eroaa riippuen siitä kuka heiniä jakaa. Viime tallilla oli kaksi tallityöntekijää ja ihan liioittelematta toinen antoi noin tuplamäärä verrattuna toiseen. Elikkä ei se punnitseminen välttämättä ole pahaksi vaikkei syöttäminen todellakaan ole ihan grammasta kiinni.

Nyt omalla pikku kotitallilla pussitetaan aina (ja punnitaan) koska silloin heinät on helppo kuljettaa ja paikat pysyvät huomattavasti siistimpänä. Helppoahan se on kun on vain pari hevosta, tuskin rupeaisin tähän pussitushommaan jos tallissa olisi 20 hevosta.

Lähettäjä: llo 
Päivämäärä:   2.2.26 18:54:02

Pussittamalla saadaan pidettyä paikat siistinä ja tiedettyä tarkemmin paljonko kukakin saa. Pelkällä näppituntumalla annettuna heinämäärä voi olla mitä tahansa. Toki jos heinää annetaan sen mitä hevoset syövät, hukkaan ei mene ja hevoset ei sotke heinää karsinaan, niin eihän sillä sitten ole väliä. Mutta melkoiset määrät sitä heinää varisee joka paikkaan, jos ne vain jaetaan kärrystä ja nakellaan mihin sattuu.

Jos hevosia on kymmeniä, niin pussittamiseen menee toki aikaa, jota ei ole. Ja niitä pieniä kuivaheinäpaaleja on helppo kuskata sotkemattakin ja nakella vain siivuja jokaiselle. Irtoheinä tai paalista kiskottu sitten sotkee.

Jos eri hevoset syö eri heinää tai määrät on tarkkaan säädelty ja laskettu, niin silloin ei ole ihan se ja sama että paljonko sitä menee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.2.26 20:38:22

En pussita. Kuten aloittaja sanoo, järjetöntä ajanhukkaa.

Meillä on suurpaali eikä pussittamatta jättäminen sotke sen enempää kuin pussittaminen. Jaetaan siististi kottareista kaikille niin paljon kuin jaksavat syödä. Liikuntaa niin paljon etteivät pääse lihomaan.

Päivämäärä:   2.2.26 20:53:03

Hevoset ovat amatööritallilla, tallinpitäjä ruokkii aivan överit määrät, jos ei pussita valmiiksi. En punnitse pusseja kuin silloin tällöin testimielessä tarkastaakseni, että näppituntuma pitää yhä paikkansa.

Hyvä talli muuten, hyvä sijainti ja hyvä hinta. Heinien pussittamisen vaiva ei haittaa, säilytystilaa onneksi on, niin operaation riittää kuin tekee noin viiden päivän välein.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.2.26 21:18:08

Aikanaan työpaikalla pussitin heinää 3 säkkiä per hevonen, reilu kymmenelle hevoselle. En muista enää tarkkaa määrää.

Aikanaan työpaikalla pussitin heinää 3 säkkiä per hevonen, reilu kymmenelle hevoselle. En muista enää tarkkaa määrää. Enkä aio tehdä vastaavaa turhaa työtä koskaan ilman hyvää syytä.

Uskon tunnollisuuteen, joten heitin heinät säkkiin ja vaakasin. Voin siis sanoa ihan omalla tutkimuspohjalla, että näppituntumalla ei ainakaan ole mitään vialla minun kohdallani.

Enää en suostuisi vastaavaan. Tallityöntekijällä on ihan tarpeeksi tekemistä tarpeeksi tiukalla aikataululla. Oli ihan todella turhaa ajankäyttöä etsiä niitä säkkejä omistajien jäljiltä, todeta aina osa hajonneiksi joita ei koskaan korvata, täyttää niitä se kolme per hevonen & asetella karsinoiden eteen. Aamusäkit hyvä täyttää jos syö ulkona, mutta iltaheinät & päiväheinät todellakin menee jatkossa käsituntumalla.

Jos haluaa heinät säkissä, tulee vaan laittamaan säkkiin.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   2.2.26 21:30:24

Vastauksena otsikon kysymykseen; meillä pussitetaan heinät, koska osa heinistä jaetaan siitä pussista isolle alalle tarhaan, osa heinistä viedään pusseissa heinäverkkoihin ja osa heinistä viedään pussissa automaatteihin. Samalla ne punnitaan, vaikka joo, onhan tässä viiden vuoden aikana tullut aika hyvä tatsi arvioida määrää ilmankin vaakaa.

Päivämäärä:   2.2.26 21:46:48

Onneksi meilläpäin heinä on vielä halvempaa entä henkilökunta tai mahalääkkeet.

Päivämäärä:   2.2.26 21:49:00

Pussitus vol. 2 tallityöntekijä saa ohjeet, pakkasta -5-10 c. pollukka saa 3 kg päiväheinää. pakkasta -10-15 c, pollukalle 4,5 kg päiväheinää jne. Miten ennen pärjättiin, kun Ikea ja pussit ei vielä olleet saatavilla? Miten ennen osatiin katsoa,painaako pikkupaali heinää 6 vai 16 kg. Miten sotkuista oli, kun pyöröä ei survottu pusseihin.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.26 11:11:00

Vaaka on ehdoton jos ruokkijana on kuka tahansa. Mutta jos tallinpitäjä on ammattilainen, ei tarvitse mitään kasseja eikä puntareita.

Päivämäärä:   3.2.26 11:17:00

Parasta, että täällä ihmiset kertoo, miksi heidän tallissa pussitus on todettu parhaaksi vaihtoehdoksi. Mä en usko, että kukaan, ammattilainen varsinkaan, pussittelee huvin vuoksi heiniä. Silti täällä on paremmin tietävät kertomassa, että ei voi olla toimiva systeemi, tietämättä mitään tallista, sen tiloista, tekijöistä, heinistä tai hevosista. Ja jos joku nyt pussittaa heinät, koska se sattuu hänestä olemaan kivempaa kuin pihan tai käytävän lakaisu, miten se vaikuttaa jonkun täysin tuntemattoman elämään?

L, se ammattilainenkin on joskus opetellut, mitä on kilo heinää, ja toivottavasti vaa'an kanssa. Ja oikea ammattilainen välillä myös tarkistaa, että oma käsitys kilosta pitää edelleen paikkansa, varsinkin heinän vaihtuessa. Sitä kutsutaan ammattitaidon ylläpitämiseksi.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   3.2.26 21:23:25

Ai millä ennen? Hangolla, n 3 kiloa/hyvä veto. Pikkupaalista silmällä se kaikkien tuntema siivu, n. kilon.
Meijerivaa'alla, kalavaa'alla, matkalaukkuvaa'alla...
Kaikki maksaa. Voi olla, että pussitusaika maksaa kuitenkin vähemmän kuin heinä. Jos tästä kulusta ei tartte niin pilkun päälle olla, niin kiva. Jos eläin voi syödä miten vaan, niin kiva. Selvästihän tämä pussitus johonkin tarpeeseen vastaa kun käy ja kukkuu. Pikkumatkoilla kyllä kätevä, siellä huomaa miten paljon enemmän evästä tekisi mieli antaa, ei ole korren kortta takas tuotavaksi.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   3.2.26 22:34:08

meidän tallilla päivätalli pussittaa iltaheinät valmiiksi. Nopea jakaa pussit, kun kaikki hevoset on saatu sisään. Iltatallilla kuitenkin ratsastuskouluhevosten ja ratsastajien ohjaus myös. Päivävuorolla on taas aikaa tehdä valmiiksi.

Samalla tulee seurattua paljon hepat syö ja jos joku alkaa jättämään heiniä ja sotkemaan, se huomataan. Enemmän aikaa menee siihen tallottujen heinien siivoamiseen karsinasta kuin pussitukseen. Ja tallottu heinäkin on maksanut jotain + ei se lantalan tyhjennys ilmaista ole. Pysyy myös käytävät siistimpinä.

Ulkona on sitten ihan näppituntumalla heinät tai vapaa heinä.

Päivämäärä:   4.2.26 09:36:23

olin talililla töissä missää hevosmäärä oli 21-25. Suurinosa sai heinää niin paljon, kuin vaan söi per ruokintakerta. Nopeasti oppi mikä kasa kenellekkin tulee, jotkut ponit saivat toki vähemmän. Tallilla heinät tuli suurkanttipaaleista ja niiden helppous on kyllä ihan uskomatonta. Sieltä saa otettua koko tallin heinät kerralla kärryyn, joka sitten kyllä painoi kuin synti, eikä heinät varisseet minnekkään, kun olivat levyinä. Helppoa myös, kun tiesi, että esim päiväheinille menee neljäsosa paalista ja iltaheinille kolmasosa. Joskus pahoina lumisadepäivinä pussitin tarhoihin meneviä heiniä, koska pihaa ei aurattu mitenkään turhan tehokkaasti. Joko olisi itse pitänyt kolalla tehdä ensin reitit, jotta kärryillä pääse tarhoille tai sitten rämpiä 30cm hangessa kärryjen kanssa. Silloin pussittaminen helpotti heinien jakoa, mutta en sitä kyllä muuten tehnyt. Kanttipaalista on tosi ärsyttävää pussittaa varsinkin, jos on tosi tiiviisti pakattu siivut. Enkä todellakaan punninnut, koska kyllä se näppituntuma pelittää siinäkin. Mutta helppoa, siistiä ja nopeaahan se pussiheinä oli viedä tarhaan

Päivämäärä:   4.2.26 16:30:36

Olen kanssa huomannut, että "näppituntuma" on tallityöntekijöillä aivan mitä sattuu. Kaksi kiloa voi olla puolitoista tai neljä kiloa. Mieluummin punnitsen itse niin tietää saako helposti lihova hevonen 100 vai 150 vai 200% päivän ruoka-annoksestaan.

Ja täytyy sanoa ettei se näppituntuma itselläkään ole kauhean tarkka, ei siis edes vuosien jälkeen.

Tietysti yksi vaihtoehto on heittää näppituntumalla jotakin, ja kun hevonen laihtuu, heittää näppituntumalla jotakin enemmän ja kun se lihoo, näppituntumalla vähentää jotakin. Terveellistä se ei varsinaisesti ole. Joillain kyllä toimii, esimerkiksi hevosilla jotka eivät syö ylimääräistä, jos siis vaan tallinpitäjän lompakko kestää poljetut heinät.

Kaviokuume on aika yleinen nykyisin.

Lähettäjä: Rakel 
Päivämäärä:   5.2.26 06:49:17

Ennea, missä tallilla sinun hevosesi on tällä hetkellä?

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   5.2.26 07:18:38

Mulla on kaviokuume herkkä hevonen, eikä ole vielä kaviokuumetta heinästä tullut, vaikka on ulkona vapaa heinä. Yöksi pussitan ja punnitsen, että saavat tarpeeksi heinää (4 kg erittäin kuivaa heinää).

Päivämäärä:   5.2.26 07:26:40

Miten kosteaa heinää teillä oikein on jos Ikean pussiin mahtuu 8kg? Meillä se 6kg ihan maksimi. Meillä pussitetaan koska hevosen ruokinnat on laskettu hyvin tarkkaan.

Lähettäjä: @!#$ 
Päivämäärä:   5.2.26 11:18:30

Isoja on

Lähettäjä: tilli 
Päivämäärä:   5.2.26 12:33:29

Omia hevosia 25 vuotta ja lajin parissa 40 vuotta ja nähnyt niin sen näppituntuman, "näppituntuman" kuin tarkan pussituksenkin. Kukin tekee omassa tallissaan miten tykkää, mutta niin harvalla on aidosti se näppituntuma että jos hevoseni ovat vieraalla, pussitus on ihan ehdoton. Muuten toinen ei saa tarpeeksi ja toinen saa liikaa. Silloin jos se ei ole niin nuukaa paljonko hevonen syö, pussitus on tietysti suht turhaa.

Teen itsekin edelleen tallia jonkun verran ja kyllä siitä isosta pyöröstä on hemmetin vaikea ottaa niin, että on kilomäärästä hyvä tuntuma ja kun vielä ka-pitoisuuksissa voi olla aikalailla heittoa. Pikkupaaliaika oli paljon helpompaa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   5.2.26 17:34:01

Pussitan ja punnitsen sen vuoksi että hevoseni ovat erittäin herkkiä lihomaan ja olen huomannut jollen punnitse, alkaa heinän määrä huomaamatta lisääntymään. Pieni vaiva enkä syötä hevosilleni pölyävää heinää.

Lähettäjä: Turooo 
Päivämäärä:   5.2.26 17:46:10

Ennea on pohjanmaalta.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.