Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä voisi nähdä, onko hevonen kuollut tai

Lähettäjä: myyty? 
Päivämäärä:   31.1.26 15:35:14

Onko mitään muuta paikkaa kuin Heppa, josta voisi saada selville, onko hevonen kuollut tai myyty?

Puolitutulla, jonka näen noin kerran vuodessa työasioissa, on hevonen, jolla on ollut mahaongelmia. IBD:tä epäiltiin vuosi sitten, kun viimeksi tavattiin.

Nyt on fb-kirppikset alkaneet täyttyä tämän puolitutun myynti-ilmoituksista. Tuntuu, että hän myy pois kaikki hevosen tavarat. Viittaisi siihen, että hevonen olisi kuollut tai myyty. Heppa-järjestelmän mukaan hevosta ei ole ilmoitettu kuolleeksi ja puolituttu on omistajana.

Kuukauden päästä meidän pitäisi taas tavata työasioissa. Ollaan aina aluksi (kun odotellaan muita paikalle) tavattu kysellä puolin ja toisin hevosten kuulumiset ja tulevan kauden suunnitelmat. Nyt en oikein tiedä mitä tehdä. Jos en kysele hänen hevosensa kuulumisia ja hevonen olisikin hengissä ja hänen omiatuksessaan, vaikutan tylyltä. Jos taas kysyn kuulumiset ja hevonen onkin kuollut tai myyty ja asia on puolitutulle vielä arka, en haluaisi aiheuttaa hänelle tilannetta, että työtapaamisessa alkaa itkeä, kun otan hevosen puheeksi. Tapaamisessa kun on muitakin paikalla.

Emme ole fb-kavereita. Hänen työsähköpostiaan tai puhelinnumeroaan en tiedä. Kaikki työhön liittyvä kommunikointi tapahtuu teams-ryhmän tapaisen sivuston kautta. Sivustolla ei voi lähettää yksityisviestejä ja kaikki asiaan liittyvät näkevät projektiin liittyvät viestit, joten en sielläkään voi etukäteen kysyä.

Re: Mistä voisi nähdä, onko hevonen kuollut tai

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.1.26 15:37:43

Anna tuon puolitutun aloittaa keskustelu.

Lähettäjä: Gups 
Päivämäärä:   31.1.26 15:50:58

Miksi oletat että henkilö olisi superherkkä, eikä häneltä voi kysyä asiaa ihan normaalisti? Ja Miksi suhtaudut niin, että tunteet ei saisi näkyä?

Lähettäjä: Ponk 
Päivämäärä:   31.1.26 16:19:51

Annat hänen ottaa asian itse puheeksi, jos haluaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.26 18:27:07

Huono yritys. Ei kukaan ajattele sinua tylyksi, jos et kyys hevosesta. Tai kukaan ei ala hallitsemattomasti itkeä, jos hevonen on lopetettu 1 kk sitten ja joku puolituttu kysyy siitä. Eli koita hillitä sitä uteliaisuuttasi, tuo on jo sairasta. Ei, et voi mitenkään urkkia, onko hevonen elossa vai ei. Kysy siltä ihmiseltä, kerta noin paljon kiinnostaa.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   31.1.26 19:54:44

Olette aiemminkin jutelleet hevosista. Ette ole fb-kavereita joten ei voi olettaa että tiedät hänen myynneistään. On aivan luonnollista kysyä, toki kun nyt tiedät näistä kamojen myynneistä niin voit kysyä jotenkin hienovaraisemmin kuin että no mitäs teillä on tämän kauden päätähtäimenä.

Älä tee ongelmaa siitä mikä ei ole ongelma. Olet vain puolituttu jonka kanssa on vakiintunut tyyli vaihtaa ns pikaiset kuulumiset. Jokainen aikuinen ihminen osaa sanoa että valitettavasti jouduin luopumaan hevosesta jne jolloin voit todeta että voi hemmetti, olipa ikävää. Mitä todennäköisimmin se puolituttu valmistautuu siihen että on sinun kanssasi tekemisissä ja osaa aikuismaisesti kertoa myös sen jos se hevonen on vaikkapa lopetettu.

Päivämäärä:   31.1.26 23:35:52

Just toi. Että jos on aina hevoskuulumiset vaihdettu niin kyllä se tietää että saatat kysyä tai kertoo ihan itse. Eikä se nyt mitenkään aikuisten ihmeellistä ole jos ei ota asiaa esiin niin voit vaikka avata että:”Moikka ei ollakaan nähty pitkään aikaan. Mites heppahommat.” Kaikki hevosenomistajat tietää että niiden kanssa tulee aina kaikenmoista. Joskus prakaa terveys, joskus tarvii myydä tai vaihtaa, ja joskus se tulee tien pääkin sitten vastaan. Harva näitä nyt kuitenkaan rupeaa työympäristössä hulluna itkemään. Ja jos ryhtyy niin sittenhän voi ihan olla normaali ihminen ja vaikka halata ja sanoa että hei mä olen tosi pahoillani tilanteesta. Kyllä normaali ihminen pystyy aistimaan haluaako toinen puhua lisää vai riittääkö toi. Yleinen käytetty heppaihmisten keskuudessa on se lausahdus että vaikeaa niitä on pitää hengissä mutta ilmankaan ei osaa olla tms.

Itsellä hevonen jouduttiin lopettamaan ja työtuttu juurikin kysyi että miten heppa ja minä siihen että se on kuollut. Hommasta selvittiin yllä kuvatulla tavalla. Kappaskeppanaa seuraavan kerran kun tavattiin niin minä että mitäs heppa. No hän tällä kertaa, että se on kuollut. Oli siis myynyt sen ja elikko oli tullut takaisin parin päivän kuluttua koska ostajan mukaan ”ei sopeutunut uuteen paikkaan”. Takaisin tullessa olikin sitten ähky hevosen vienyt.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.2.26 09:16:18

Kysyt että mitä kuuluu.

Päivämäärä:   1.2.26 12:44:28

"Tai kukaan ei ala hallitsemattomasti itkeä, jos hevonen on lopetettu 1 kk sitten ja joku puolituttu kysyy siitä."

No monelle voi olla hyvinkin arka aihe pitkään. Nimim. Itselläni on vanha hevonen ja helposti tulee pelkästä ajatuksesta sen lopetuksesta kyyneleet silmiin. Eli todellakin voisin aloittajan puolitutun asemassa olla tunteellinen tavalla, joka ei välttämättä ole kaikille työyhteydessä mielekästä, jos asia tulisi puheeksi.

Itse ehkä aloittajana antaisin puolitutun ottaa hevoset esiin. Kysyisin ehkä mitä kuuluu ja toinen voi sitten kertoa yleisesti tai hevosesta. Jos ei oma-aloitteisesti ota hevosta esiin, en alkaisi udella.

Lähettäjä: Katriina 
Päivämäärä:   1.2.26 14:37:20

Mun hevonen kuoli 2023 kesällä ja tapasin eka kertaa sen jälkeen hevosen kasvattajan työpaikan kassalla, kyseli harrastanko hevosia enää ollenkaan ja itsellä ainakin alkoi kyyneleet valua kun hevosesta koitin keskustella. Joutui työkaveri paikata hetken että sain kerättyä itseni.

Päivämäärä:   1.2.26 16:04:01

Voihan sitä joku herkistyä vielä kuukausi myöhemmin, mutta tämä oli selvästi yritys vain udella tietoja toisen selän takana.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   1.2.26 16:24:18

Kyllä minä muutaman hevosen kohdalla alkaan itkemään kun niistä tulee puhetta. Ja kuolemista on kuitenkin kulunut toistakymmentä vuotta. Joidenkin kuolema on vain ollut kolauttavampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.