Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitkä varusteet vuokraajalla/liikuttajalla omast

Lähettäjä: takaa? 
Päivämäärä:   30.1.26 23:50:30

Jos hevosellasi ratsastaa vuokraaja tai liikuttaja, mitä varusteita oletat, että vuokraajalla/liikuttajalla on omaata takaa ja mitä varusteita sinä lainaat hänelle?

Esimerkiksi:
- raippa
- kannukset (jos saa käyttää)
- heijastinliivi (maastoon)
- otsalamppu (pimeän maastoon jos menee)
- turvaliivi

Re: Mitkä varusteet vuokraajalla/liikuttajalla omast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.26 00:18:02

Jos ratsastan jonkun muun hevosella, oletuksena mulla on oma raippa ja kannukset (tarvittaessa). Samoin kuin turvaliivi, joka on kumminkin jokaiselle sovitettava varuste, eli ei one size fits all, ja kypärä luonnollisesti oma.

Jos odotettaisi maastoilua, odottaisin heijastinliivin ja valon löytyvän tallilta. Toki sitten jos omistaja ei sellaisia käytä ja itse haluaisin käyttää, hoitaisin ne itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.26 00:55:03

Lähtökohtaisesti kaikki hevosen varusteet omistajan puolesta ja ratsastaja hoitaa itsensä päälle puettavat varusteet. Muu on tapauskohtaisesti sovittavissa kumpi ostaa, jos ei ole kummallakaan olemassa.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   31.1.26 00:57:41

Minä vastaan hevosen varusteista, ratsastaja omistaan.

Lähettäjä: Kake 
Päivämäärä:   31.1.26 01:44:51

Hevosen kaapista löytyy raippoja joita saa kyllä lainata, tosin ei olla puhuttu erikseen niistä. Maastossa käyn vaan itse ja tallilla on hyvät valaistukset niin ei tarvitse otsalamppuja tmv muuten. Kannuksiakaan en anna käyttää, en käytä itsekään. Turvaliivit ja muut varusteet saa itse tuoda mukanaan.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   31.1.26 09:46:00

Kun minulla oli oma hevonen, niin sen kaapista löytyi otsalamppu, heijastinliivi, raippa ja kannukset, joita myös vuokraaja sai käyttää.

Muutoin vuokraajalla omat varusteet.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.1.26 09:46:33

Heijastimia saa ja pitää lainata, kamppukin löytyy. Muut omasta takaa.

Lähettäjä: Ly 
Päivämäärä:   31.1.26 10:36:33

Vuokraajana olen lähtenyt siitä olettamasta, että ratsastajan päälle puettavat varusteet ovat ensisijaisesti minun vastuullani, ja hevosen päälle puettavat ovat hevosen omistajan. Käytännössä kuitenkin omistajat ovat lähes järjestään tarjonneet käyttöön myös otsalampun ja heijastinliivin ratsastajalle.

Lisäksi osa omistajista on antanut luvan käyttää (lähes) kaikkia heiltä löytyviä varusteita. Kypärää, ratsastushanskoja tai kenkiä en lainaisi, mutta esimerkiksi raippaa, ratsastushametta, sadetakkia, sadehousuja, työhanskoja ja kannuksia olen joskus lainannut heidän luvallaan. Nimen omaan niin, että omistaja on itse maininnut, että esine x löytyy paikasta y, käytä jos tarvitset.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   31.1.26 10:40:44

Häh, kyllä vuokraaja saa tuoda omat varusteet hevoselle

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   31.1.26 12:56:16

Raippaa ole lainannut, ne nyt ei miksikään mene ja sopii kaikkien käteen, turhaa kuljetella omaa.
Kannuksia ei käytetä.
Turvaliivi on jokaisen oma turvavaruste eli tieteniin ratsastajan itselleen sovittama, pitää jos haluaa.
Lamput ratsastajalta, jos tarvii, lähinnä tarhan siivoukseen, ei ratsasteta pimeässä maastossa.
Heijastinliivit tallilta mutts ei käytetä valoisan aikaan ja hämärissä ei liikuta maastossa.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   31.1.26 19:46:05

Meilläpäin on käytössä, että hevosen varusteet tulee omistajalta ja ratsastajan ratsastajalta.
Esimerkiksi omistaja ratsastaa pikkukannuksilla ja toinen ratsastaja rissoilla, joten hän tuo omat kannukset. Myös raippa on omasta takaa, koska haluaa tietynlaisen. On tuonut myös satulahuovan, koska pitää siitä enemmän.

Yleensä kaikki järjestyy ja selviää, kun uskaltaa avata suunsa :)

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   31.1.26 20:04:00

No tietenkin hevosen varusteet on omistaja hankkinut niin että ne on sopivat ja selkään kiipeävä vastaa omistaan.

Liikuttaja vastaa omista varusteistaan ja jotkut kannukset yms sovitaan erikseen.

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   31.1.26 22:52:02

Saisin lainata aikalailla kaikkia omistajien varusteita, (toki itselläni omat sopivat ratsastusvarusteet). Lähtökohtaisesti niin, että minulla omat mitä tarvitsen ja omistajat "lainaa" mitä hevonen tarvitsee.
Käytännössä joskus ollut niin, että lainasin omia saappaitani omistajalle kun hänen menivät rikki ja minulla sattui olemaan käyttöön soveltuvat :D.
Jos raippa joskus unohtunut olen lainannut. Samoin kypärän kanssa tarjouduttu lainaamaan jos tarve.
Turvaliiviä saisin lainata, mutta koko ei ole ihan täysin sopiva, ostin alkuaikoina oman (tavallisen) maastolenkeille ja päiville jolloin saattaa olla lomien tms jälkeen spookympi.
Molemmilla hevosilla, joilla olen nyt ratsastanut on huomioliivit ja huomiovalot ym ollut omistajan puolesta. Myös otsalamppua saisin lainata, mutta päädyin jonkin ajan päästä ostamaan oman hyvän. Tämä ei ollut pakollista.
Kannukset (sovittu yhdessä mitkä ok ja milloin) löytynyt omasta takaa tai olen vastaavanlaiset ostanut. Saisin lainata, mutta en halua koska niitä voi joutua säätämään hiukan erilaisten saappaiden mukaan enkä halua muokata toisten varusteita.
Sadetakkia saisin lainata myös (jos se on silloin tallilla eikä vahingossa muualla), mutta ostin tähänkin oman, jotta on aina kun tarve. Jos omistaja säilyttää esim kumppareita ja sadetakkia tallilla, niin hyvin voi ystävällisesti minusta kysyä saako niitä lainata esim tarhan putsauksen ajaksi sateella.
Totesin että ratsastan niin paljon ja usein, että parempi mennä omilla varusteilla, eikä kuluttaa toisen vaikka saisinkin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.2.26 07:20:38

omat varusteet tietenkin. jotain voi lainata kerran tai pari, esim raippa tai kannukset tai heijastinliivi, mutta ne on niin pieni kustannus että omat ostettava asap.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.