Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia: hevonen puoliksi, yhteisomistus

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   28.1.26 10:37:21

Löytyisikö kokemuksia yhteisomistuksesta?

Kaksi aikuista kouluharrastajaa, maneesitallilla ja täysihoidossa ja valmentaja olisi tukena.

Re: Kokemuksia: hevonen puoliksi, yhteisomistus

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   28.1.26 10:49:20

Todennäköisesti moni tulee sanomaan, että älä missään tapauksessa edes harkitse. Mulla on ollut harrasteratsu ystävän kanssa yhteisomistuksessa jo yli 7 vuotta. Yhden ainoata ongelmaa ei ole yhteisomistukseen liittyen ollut, vaikka hevosen kanssa muuten onkin ollut kaiken maailman mutkia matkassa.

Toki olennaista on, että ajatukset hevosenpidosta kohtaavat, mielellään joka osa-alueella. Jos on jo lähtökohtausesti tosi erilainen "maailmankatsomus" sen osalta, miten hevosta "kuuluu" hoitaa, niin ongelmia on aika varmasti tiedossa. Toinen olennainen asia on pilkuntarkka kirjallinen sopimus kaikista mahdollisista (ja vähän mahdottomistakin) yhteisomistuksessa eteen tulevista kiemuroista.

Itselle yhteisomistus on ollut ihan huippujuttu. On oma hevonen, jonka asioista saa itse päättää, mutta kuitenkin kustannukset ja ajankäyttö menee puoliksi. Nykyisessä elämäntilanteessani olisi sula mahdottomuus olla hevosesta vastuussa yksin, enkä oikeastaan itse haluaisi sitä missään muussakaan elämäntilanteessa, koska tykkään siitä että aikaa jää myös muille asioille ja harrastuksille. Myös hevoseen liittyvät huolet tuntuu pienemmiltä, kun niiden tuomaa taakkaa ei tarvitse kantaa kokonaan yksin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.1.26 11:16:38

Minulla oli eka hevonen puoliksi hyvän kaverin kanssa, ja sujui tosi hyvin! Niin kauan kuin sujui, eli tässä tapauksessa kyllä vuosia. Meillä oli sama näkemys, miten asiat hoidetaan ja oli helppoa jakaa päivät ja vastuut, jos kohta eläinlääkärin tilaukset yms. tuppasi olemaan mun harteilla. Yleensä se ei ollut ongelma. Lopulta kaveria vaan lakkasi kiinnostamasta, mikä tarkoitti sitä että heppa olikin yhtäkkiä kokonaan minun vastuulla, eikä kaverin osuutta maksuistakaan meinannut millään tulla. Hevonen jouduttiin siinä suht pian (alle vuoden päästä) lopettamaan, ja uupuvia rahoja piti kerjätä vielä kuukausia myöhemmin. Melkein kaiken sain, jotain annoin vaan olla kun en jaksanut. Ei olla kavereita enää, jännä juttu.

Se oli silti hyvä ratkaisu ja kivaa niin kauan kuin se toimi! Ne ajat ei harmita yhtään.

Sittemmin hankin ihan oman hevosen enkä enää osaisi enkä haluaisi jakaa sitä kenenkään kanssa. Toisaalta keksinkin vain yhden ihmisen, jonka kanssa voisin yhteistä hevosta edes harkita, koska kyllä vaan niin monen asian pitää natsata, että kannattaa.

Lähettäjä: Ley 
Päivämäärä:   28.1.26 11:30:09

Tuttavapiirissä on useita sekä onnistuneita että epäonnistuneita tapauksia yhteisomistajuudesta. Riippuu ja roikkuu niin monesta asiasta, että miten käy. Suosittelen tekemään hyvät paperit ja keskustelemaan vaikeistakin tilanteista etukäteen.

Sivusta seuranneena parhaiten onnistuneet tapaukset ovat joko sellaisia, että omistajat ovat erittäin samalla aaltopituudella kaikesta. Toiset erittäin onnistuneet tapaukset näyttävät olevan "kisaratsastaja" ja "humputtelija", toinen kisaa ja treenaa, toinen tykkää höntsäillä ja hoitaa ne kevyemmät hommat. Isoimmat karikot näyttävät tulevan muutoskohdissa eli kun hevonen sairastuu tai loukkaantuu, tai jomman kumman intressit tai elämäntilanne muuttuvat.

En kutsuisi näitä ihan aloittajan tarkoittamiksi yhteisomistajuuksiksi, mutta minulla on ollut useita hevosia puoliksi joko äitini tai siskoni kanssa. Äitini tykkää lähinnä omistaa, käydä syöttämässä porkkanoita, joskus vähän taluttelemassa ja istuu aina katsomossa, kun olen osallistunut kisoihin. Äitini kanssa hevosen omistaminen ei oikeasti ole yhteisomistamista, sillä vastuusta 100% on ollut minulla ja kustannuksistakin ehkä 90% (pl. ostohinta, josta äitini on joka kerta maksanut tasan puolet, kun yhteisiä hevosia on hankittu). Mutta minulle tämä on kyllä sopinut :D Halvan ja kalliin hevosen elättäminen on samanhintaista. Siskon kanssakin vastuu on ollut ehkä 55% minulla ja 45% siskolla ja kustannusten jakaminen on hieman vaihdellut. Meillä on siskon kanssa aika samat intressit hevosten suhteen (kisaaminen ja valmennukset). Välillä on pitänyt aika tarkkaankin sopia, että miten yhteinen hevonen "jaetaan", mutta meillä on hyvät välit ja keskusteluyhteys ja homma on toiminut silloin.

LähettäjäRouta 
Päivämäärä:   28.1.26 11:34:16

Kirjallinen sopimus kaikesta molempien allekirjoitettavaksi. Me tehtiin niin, että kirjoitin sopimuksen ja laitoin sen kaverille luettavaksi jos tuli korjausehdotuksia tms lisäyksiä niin ne lisättiin sopimukseen ja kun molemmat oli tyytyväisiä allekirjoitettiin sopimus. Samanhenkinen ihminen täytyy olla, että toiminta on järkevää. Me olemme sopineet niin, että esim hevosen myytäessä summa menee molemmille puoliksi tai jos jompikumpi haluaa lunastaa hevosen itselleen ei siitä koidu mitään rahan siirtoja puolin tai toisin ja se on ollut kummallekin ihan ok. Jos sitten jompikumpi haluaa irtisanoutua omistajuudesta, tehdään irtisanomissopimus ja omistajanvaihdos hippokseen.

Voi olla ihan hyvä juttu, mutta vaatii oikeanlaiset ihmiset ja oikeasti kunnolliset sopimukset. Silloin ei ole mitään epäselvää missään asiassa.

Onnea tulevaan jos päädyt kimppaomistamiseen!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 11:46:37

Pölö, millaisia harrastajia olette kimppaomistajasi kanssa? onko teillä samat vai eri tavoitteet (esim. kisaaja ja höntsääjä)?

Upeeta että teillä on noin toimiva kimppa!

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.1.26 12:05:15

Miettikää näitä:
- riittääkö yhdestä hevosesta kahdelle, jos olette molemmat kouluratsastajia ja valmentaudutte?
- miten saatte ohjelmaan kevyemmät ja hevoselle vaihtelua tuovat liikuntapäivät?
- jos toinen kisaa, niin miten se vaikuttaa kisoja ennen ja jälkeen toisen ratsastuksiin? (varisinkin jos kisoja tulee useampia kaudessa niin voi alkaa harmittaa, kun omia treenejä joutuu siirtämään ja keventämään toisen omistajan kisojen takia eikä ole selviä pelisääntöjä, että miten ja milloin näitä tasataan vai tasataanko)

Oma kokemus on se, että homma voi toimia tosi hyvin silloin, kun kaikki menee hyvin ja pitää tehdä vain hevosen rutiiniin liittyviä päätöksiä. Siinä on jopa selkeitä etuja.

Mutta itsellä ei toiminut lainkaan enää siinä vaiheessa, kun oli vain huonoja vaihtoehtoja ja huonoja päätöksiä.

Eli vahingosta viisastuneena, sopikaa myös etukäteen tarkat pelisäännöt, miten toimitte jos kaikki menee huonosti, esim.
-kenen ELL neuvon mukaan toimitte jos ette ole keskenänne samaa mieltä tilannekuvasta (tuleeko kuntoon vai ei)
- paljonko annatte hevoselle aikaa toipua ja paljonko laitatte rahaa hoitoihin, joiden tehoa ELL ei uskalla luvata
- laitatteko hevosen eläkkeelle vai taivaaseen jos ei enää kestä käyttöä.

Lähettäjä: Nope 
Päivämäärä:   28.1.26 12:19:06

Sivusta seuranneena, ei toiminut.

Yhdistelmä persaukinen kisaaja ja varakas humputtelija. Kisaaja täysi lokki ja maksatti humputtelijalla omia kisa- ja valmennuskulujaan. Kisaaja omi hevosen, humputtelija sai ratsastaa 0-2 krt/viikko, kisaaja kielsi humputtelijaa käymästä HeB-tason kouluvalmennuksissa, koska se on hevoselle liian raskasta. Humputtelija sai lähinnä maastoilla tai talvella arki-iltaisin (kun ei halunnut mennä pimeässä maastoon) mennä kevyesti maneesissa. Kisaaja määräsi, mitä humputtelija milloinkin saa tehdä (maasto/maneesi/kenttä/juoksutus) ja mitä askellajeja mennä. Nuori hevoseni olisi kaivannut kaveria maastoon ja aina välillä kysyin humputtelijaa kaveriksi. Vastaus usein oli ”tänään on käyntimaasto” tai ”tänään on maasto reitillä X, muuten käyntiä mutta sen yhden pätkän saa ravata”.

En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos humputtelija olisi tehnyt liikutusohjeiden vastaisesti.

Muutama vuosi meni noin ja sitten lähtivät eri teille.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.1.26 13:42:42

Helpompi varmaan ostaa toisen nimiin ja tehdä kaverin kanssa kirjallinen ja kattava puoliylläpitosopimus hevosen hoidosta, liikutuksista, talli- ym muista hevoseen liittyvistä maksuista ja mahdollisista eläinlääkäri maksuista sairastapauksissa sekä terveydenhoitoon liittyvistä maksuista, tallitöistä, kengityksistä, rokotuksista, raspauksista ym. Miten toimitaan jos hevonen loukkaantuu/sairastuu eikä ole käyttökunnossa, miten toimitaan varusteiden kanssa tai niiden rikkoontuessa. Lisäksi hyvä sopia sopimuksen irtisanomisaika. Lisäksi sopikaa etukäteen ja kirjallisesti miten toimitaan sopimusrikkotapauksissa ( maksut jää toiselta hoitamatta, varusterikki huolimattomuuden takia, varusterikki yhteistä hakusessa esim) Kimppahevosen myyminen on hankalaa jos kaverin tai oma elämäntilanne muuttuu ja toinen ei haluaisi luopua hevosesta ja toisen on pakko. Sopikaa millä tavoin tallimaksusta huolehditaan jos ja kun toinen jättää oman osuutensa hoitamatta niin se on voi voi jos ei ole mustaa valkoisella. Paras olisi jos olisi molemmilla oma 50% sopimus tallipaikasta tallinpitäjän kanssa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.1.26 13:51:30

Tarkat pelisäännöt oltava. sitten kun jotain tulee normaalin ylläpidon lisäksi, on osattava päättää paljonko hoidetaan eläinlääkärillä ja missä, entä jos toinen on erimieltä, entä jos toiselta loppuu maksukyky tai innostus sovittava hinta jolla toinen voi lunastaa hebosen tai jos ei pysty niin myyntiin. Jne jne. Liian monta mutkaa tässä jotta itse lähtisin tähän.

Ennemmin toinen omistaa ja toisella puoliylläpito.

Lähettäjä: ruskea ruuna 
Päivämäärä:   28.1.26 14:06:18

Minulla on yhteisomistajuus hevoseni kasvattajan kanssa. Tätä ennen vuokrasin hevosen emää vuosikaudet. Tässä ajassa on todettu, että käsityksemme hevosenpidosta ovat yhteneväiset, lisäksi hyvä että toisella on pitkä kokemus. Tallipaikka-asioita ei tarvitse miettiä, koska hevonen asuu kasvattajan tallissa. Kasvattajalla on muitakin hevosia, joten hän on aika kiireinen. Tilanne olisikin varmaan erilain, jos kyseessä olisi molemmille ensimmäinen hevonen. Ei itseasiassa tule mieleen ketään toista henkilöä, jonka kanssa voisin yhteisomistajuutta harkita.

Meillä ei ole koskaan ollut sanaakaan paperille kirjoitettuna, asioiden sopiminen suullisesti on toiminut jo toistakymmentä vuotta.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   28.1.26 14:13:14

Hyviä kommentteja jo tullutkin siitä, miten saattaa toimia tai sitten ei.

Itse omistin monta vuotta hevosen kimpassa ja homma toimi hyvin, mutta hiljalleen aika sitten vain ajoi siitä ohi ja purimme kimpan kutakuinkin sovussa. Hevonen jäi minulle. Pahimmillaan/parhaimmillaan kimppaomistajan kanssa on melkein kuin avioliitto, kun yhdessä pohditaan ja ratkotaan hevosen asioita.

Enää en ottaisi kimppahevosta. Minä päätän hevosen asioista ja kannan siitä myös vastuun. Vaikka se välillä raskasta onkin, niin itselleni paljon parempi näin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   28.1.26 14:48:17

Ei toimi jos:

* Toinen on persaukinen tai muuten vaan haluaa selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla/ilmaiseksi
* Molemmat haluaa vain treenata ja kisata, tai jos toinen haluaa treenata ja kisata, ja toiselle jää vain kevyet jäähdyttelypäivät (ellei tämä ole molemmille osapuolille ok)
* Hevonen onkin toiselle liian vaikea tai muuten epäsopiva, mutta toinen ei haluaisi luopua

Päivämäärä:   28.1.26 20:19:50

Mulla on hevonen, jolla on sukulainen osaomistajana joten en nyt ole ihan varma, olenko oikea ihminen vastaamaan tähän. Homma on toiminut vuosia ihan hyvin, minulla on päävastuu liikuttamisesta ym.

Luulisin että erilaiset kimpat yleistyvät pikkuhiljaa, kun kulut karkaa käsistä. Mieluummin jatkossakin ottaisin hevosen jonkinlaiseen kimppaan, kuin täysin omaksi, rahan ja vastuun/ajankäytön takia. Yhdestä hevosesta "riittää useammalle" kun vuosien mittaan tajuaa päästää irti siitä alun mustasukkaisuudestaan. Hevosella voi olla monta ihmisystävää tai monta hyvää ratsastajaa eikä se ole keltään pois. Ravipuolella kimppa alkaa olla sääntö eikä poikkeus vaikka touhu on toki toisenlaista.

Ihan vieraan kanssa en kyllä ratsukimppaan lähtisi.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   28.1.26 22:27:50

Lukekaa Marvi Jalon kirjoittama Kahden tytön hevonen. Aikuisellekin mielenkiintoinen kirja luettavaksi, käydään läpi paljon sudenkuoppia mitkä voi koitua yhteisomistuksen kohtaloksi

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   28.1.26 22:56:56

Minulla on ollut kimppaheppa nyt kolmatta vuotta ja on matkassa ollut hankaliakin asioita, joista ollaan selvitty keskustelemalla ja on päästy kaikesta yhteisymmärrykseen. Tämä on vaatinut joustamista puolin ja toisin ja on täytynyt hyväksyä, että ottaa huomioon myös toisen näkökulman. Etukäteen keskusteltiin ja sovittiin, että hevosen hyvinvointi menee kaiken edelle ja kumpikin vastaa he olen hoidosta ja treenistä sovitusti. Minä olen kokenut tämän hyvänä, sillä saan harrastaa laadukkaasti mutta kohtuullisilla kuluilla ja aikaa jää myös muuhun kuin tallilla käymiseen. Kiva on myös, että on joku jonka kanssa suunnitelmia ja päätöksiä tehdä.

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   28.1.26 22:59:07

Ei toimi jos hevonen on sinulle lemmikki. Jos suhtaudut siihen kuin tavaraan niin toimii. Harmi että suurimmalle osalle hevonen on lemmikki eikä harrastusväline.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.1.26 23:34:48

Oli hevonen 3vko yhteisomistuksessa ja oli pakko ostaa kokonaan itselle. Ratsastuskoulu yrittäjä laittoi luurangon 9 tuntia vkossa tunneille jotta saa puolet irti. Hevonen ei ollut treeni kunnossa. Ekan viikon jälkeen alkoi riidat kun ei pysytty sopimuksessa vaan koitettiin saada rahat raadosta irti. Saimme kuntoutettua hevosen ja se eli vielä 10 vuotta saavuttaen 30 vuoden iän ja elämä jatkui sen varsassa jonka saimme.

Päivämäärä:   29.1.26 04:58:46

Monta kommenttia tullut että voi toimia.
Itsellä ei toiminut koska toinen omistaja oli alkuun että kivaa mukavaa harrasteratsastelua kunnes yhtäkkiä halusi kisata ja näin myös alkoi kertomaan minulle kuinka pitää ratsastuspäivät hoitaa.
Sopimukseen myös tarkasti että mitä ostetaan, miten siitä sovitaan ja kuka maksaa.
Mutta uskon silti et osalla voi hyvinkin toimia

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   29.1.26 07:35:58

Yritin kerran ostaa myynnissä olevaa tuntihevosta toisen tuntilaisen kanssa puoliksi. Koulu halusi myydä sen jostain syystä, ja me ei haluttu luopua. Omistaja sanoi suoraan, että hän ei myy hevosta kuin yhdelle henkilölle, koska kimpat ei koskaan toimi. Myöhemmin ostin sitten ihan oman eikä siitä olisi kyllä riittänyt kahdelle, hyvä että itsekään pääsi joskus ratsastamaan :)

Mitä jos kimpassa toisen mielestä hevonen on priima ja toinen haluaisi käyttää sen TAAS klinikalla? Tutkitaan taas satasilla, piikitetään ja hevonen määrätään taas viikoiksi kävelytykseen, ja toisen mielestä ei lähtökohtaisesti ollut mitään estettä täyteen treenaamisen.

Mitä jos toisen mielestä satula ei sovi, vaikka olisi vasta sovitettu ja kallis hankinta? Mitä jos toisen mielestä tarvitaan kovempi kuolain? Toinen ratsastaa hevosen suoraksi ja toinen "juoksuttaa" sitä vinossa ja epätasapainossa? Mitä jos toisen valmentaja neuvoo tekemään eri asioita kuin toisen?
Entä jos tulee mielipide-eroja ruokinnasta tai kengityksestä?

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   29.1.26 08:21:01

Käykää läpi myös etukäteen kaikki mahdolliset henkilökohtaisen elämän muutokset. Entä jos toinen teistä sairastuu tai loukkaantuu vakavasti? Jos joutuu työttömäksi? Onko mahdollista lähteä pitkälle reissulle? Jos tulee lapsia? Avioliitto tai avioero? Nämäkin voivat vaikuttaa hevosen pitoon.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.1.26 09:25:26

Kirjallinen sopimus tosiaan ihan kaikesta! Miten käy, jos toinen ei voikaan pitää hevosta enää?

Pahin tilanne, mikä mulla on tullut sivusta katsojana vastaan, oli kun kaksi ihmistä ottivat yhteisen hevosen ratsuksi harrasteluköpöttelyyn. Hevonen ns. arvoton entinen lämppäri, jolla pystyi ratsastamaan just sellaisen maastoilun verran. Ei muuten oltu tehty mitään ratsuhommia.

Toinen (A) sitten sairastui ja joutui jäämään töistä pois, eikä olisi varaa pitää. Toisellakaan (B) ei ollut yhtään ylimääräistä, mutta halusi ehdottomasti pitää hevosen.
1. A ehdotti, että antaa B:lle puolikkaan hevosesta. Ei käynyt, koska B olisi joutunut maksamaan kaikki hevosen kulut ja siihen ei hänellä ollut varaa.
2. A ehdotti, että lopetetaan hevonen. Se ei käynyt B:lle.
3. Hevosella oli sairauksia, jotka estivät ratsukäyttöä muutenkin, joten sitä ei olisi varmaan kukaan ottanut vaikka ois ilmaseksi saanut, eikä B halunnut omasta osuudestaan luopua.
4. A yritti antaa omaa osuuttaan jollekin, mutta ei kukaan halua vaivaisesta, arvottomasta, hevosesta puolikasta.

Siinähän sitten olikin soppa. Eli ehdottomasti huomioikaa tämän tyylinen tilanne. Itse tekisin mielummin niin, että joku ostaa itselleen hevosen ja sitten joku toinen ottaa siitä puolet ylläpitoon. Silloin on ainakin selkeää, kenellä on vastuu hevosesta viimekädessä. Pahinta on juuri tuollainen 50-50 omistus.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   29.1.26 09:40:21

Pölö, millaisia harrastajia olette kimppaomistajasi kanssa? onko teillä samat vai eri tavoitteet (esim. kisaaja ja höntsääjä)?

Aika samantyylisiä ollaan harrastajinakin: kumpikaan ei ole erityisen kisaorientoitunut (haaveena joskus päästä vähän kisaamaan), mutta molemmat harrastaa kuitenkin tavoitteellisesti. Kummallakin pääpaino kouluratsastuksessa, toinen hieman myös hyppää. Ja molemmille on tärkeää, että hevonen pääsee myös maastoilemaan ja muutenkin liikkumaan monipuolisesti.

Meillä on tietyt vakiopäivät, joita toki tarvittaessa sumplitaan joustavasti. Mulle kuulostaa siis todella oudolta ja kaukaiselta tuo, että joissain kimpoissa toinen omistaja vaan päättää, että hän treenaa tyyliin 5 krt viikossa ja toinen saa palautella 0-2 krt viikossa :D Silloin on jo alun alkaenkin jotain mennyt pieleen yhteisomistuksen suunnittelussa, kun ei olla muodostettu selkeitä pelisääntöjä jotta homma olisi tasapuolista.

Varmasti tässä päästään siihen, mitä sanoinkin tuolla ekassa kommentissani, että ajatusmaailmojen on kohdattava. Joko niin, että toinen on se kisaaja ja toinen omasta halustaan enemmän humputtelija, tai sitten niin että tavoitteet/harrastustyyli ovat ns. samalla tasolla ja sovitettavissa yhteen niin, että hevoselle jää mahdollisuus myös palautumiseen.

Henna esitti tuossa ihan hyviä kysymyksiä, ja mun näkemyksen mukaan nuokin liittyy just siihen samaan "maailmankatsomukseen." Meille oli tosi olennaista, että molempien osapuolten näkemykset just esim. noista eläinlääkinnällisistä asioista kohtaa, eli että ei tulisi sitä tilannetta jossa toinen pitää klinikkakäyntiä välttämättömänä kun toinen taas on sitä mieltä että kovaa ajoa vaan. Tai että toisen mielestä satula ei sovi yhtään ja toisen mielestä se välttää ihan riittävän hyvin.

Meillä tässä auttoi paljon se, että oltiin tunnettu jo yli 20 vuotta ja ihan aidosti tunnettiin toistemme tavat ja ajatukset. Vieraamman ihmisen kanssa olis paljon isompi mahdollisuus siihen, että kimpan pyörittyä tovin toisesta paljastuisikin ihan eri ihminen, kuin mitä hän on aiemmin esittänyt olevansa.

Kaiken varalle meillä on kuitenkin sopimuksessa kohta, jonka mukaan tilanteessa jossa meidän näkemykset jostain asiasta X eriävät merkittävästi, eikä sopua saada, pyydetään mielipidettä asiasta joltain puolueettomalta taholta. Tässäkin tietysti vaarana on että "häviölle" jäävä osapuoli vetää herneen nenään ja toteaa ettei se Puolueeton Taho mitään tajua, mutta no... täysin riskitöntä ei elämästä saa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.26 09:44:42

Mieti todella tarkkaan mitä sinä itse haluat. Minä tiedän itsestäni sen että en pystyisi omistamaan toisen kanssa hevosta koska haluan päättää kaikesta itse :D

Jos tämä on ensihevonen niin saattaa olla monta asiaa mitä ei tule edes ajateltua mitä hevosen omistamiseen liittyy.

Lähettäjä: Säilytys 
Päivämäärä:   29.1.26 11:13:41

Mieti varusteiden säilytys. Talleilla on kaappitilaa rajallisesti.

Säilyttävätkö molemmat omat ratsastustavaransa (kypärä, saappaat, turvaliivi jne) hevosen kaapissa, jolloin hevosen tavaroita mahtuu kaappiin vähemmän?

Jos omistajat ovat eri pituisia ja tarvitsevat omat satulat, kumpi saa säilyttää satulaansa tallilla ja kumpi säilyttää kotona?

Jos tallilla ei ole kausiloimivarastoa, vaan talvella kesäloimet säilytetään kotona ja kesällä talviloimet, kumpi loimia säilyttää? Entä jos säilytyksen yhteydessä loimia katoaa?

Vanhojen (yhdessä ostettujen) varusteiden myynti. Kumpi laittaa myyntiin, miten päätetään pyyntihinta ja myyntihinta?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   29.1.26 16:35:08

Hyviä vastauksia, kiitos paljon kaikille kokemuksensa jakaneille. Paljon asiaa jota en ole edes osannut ajatella! Esim tuo säilyttäminen...

Lähettäjä: mr 
Päivämäärä:   29.1.26 17:02:40

Tiedän ystävykset joilla lähtötilanteessa vaikutti olevan yhtenevät käsitykset hevosenpidosta, mutta nyt parin vuoden jälkeen eivät pääse sopuun edes hevosen hännän pituudesta. Toinen yrittää parhaansa mukaan säilyttää sopua ja hoitaa asiat ja hevosen jokseenkin järkevästi, toinen väittää vastaan ja riitelee joka asiassa. Sellaisissakin, joista on aiemmin keskusteltaessa oltu samaa mieltä. Tätä lähietäisyydeltä seurattuani totean vaan, että ikinä ei tule yhteisomisteista hevosta minulle

Päivämäärä:   29.1.26 17:06:07

Sellainenkin asia voi tulla vastaan, että tallilla jotkin asiat muuttuvat ja toisen mielestä täytyy vaihtaa paikkaa vaikka toiselle hoiti kelpaisi.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   29.1.26 21:06:23

Mä haaveilin , että voisin ostaa kimppahevosen , kun oma aika ja omat voimat eivät meinaa riittää omaan ts hankin lopulta oman yksin.

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   29.1.26 22:22:13

Kun tuli noista henkilökohtaisista asioista mieleen, niin ottakaa huomioon sekin, että ihan terve aikuinen voi kuolla... ja puolikkaan hevosen perii..?? No, ehkä se vain myyydään toiselle omistajalle mutta kyllä siitäkin sopan saa aikaiseksi.

Itse suosittelisin myös tuota, että 1 omistaja ja kaveri sitten vuokraa/puoliylläpitää. Itsellä ollut oma hevonen kaverin tallissa ja periaatteessa kaikki meni ok mutta kyllä siinäkin on niin paljon sellaista pientä, minkä itse haluaisi tehdä eri tavalla että en kyllä lähtisi hevosta omistamaan.

Lähettäjä: Ruisa 
Päivämäärä:   3.2.26 08:32:31

Ei. Yhtäkään toimivaa systeemiä en ole koskaan nähnyt. Niissä äkkiäkatsottuna toimivissakin on aina jotain valtasuhteita ja monesti niin että toinen kantaa vastuun toisen luistellessa ja keksiessä tekosyitä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.2.26 11:44:55

Voi onnistua jos on aivan samanhenkiset omistajat.

Yhden neuvon kuitenkin annan. Älä hanki yhteisomistukseen hevosta jos et ole valmis tarvittaessa vastaamaan siitä ja sen kuluista täysin yksinkin.

Elämä tuppaa menemään niin että jossain vaiheessa jompikumpi pystyy sitoutumaan asiaan enemmän kuin toinen. Tämä pitäisi keskustella läpi etukäteen.
Myydäänkö hevonen heti jos toinen omistaja sairastuu tai jää työttömäksi?

Minulla on hevonen yhteisenä sisareni kanssa ja tässäkin tapauksessa on käynyt niin että jo vuosien ajan sen kulut olen maksanut minä yksin ja se on ok.
Onneksi se on ollut minulle mahdollista.
Samoin työt on suurimmalta osin minun vastuullani ja liikutus kokonaan.

Niin tuttua ja läheistä ihmistä ei olekaan ettei ne elämäntilanteet vaikuta asioihin ja kiinnostuskin voi lopahtaa. Lähes aina niin käykin.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   9.2.26 15:34:11

Hyvin toimi. Hevonen kun oli toisella niin hoiti kulut ja elot kuin omansa kanssa ja vastaavasti kun oli minulla osan vuodesta, hoidin osani. Varusteisiin pistettiin rahat yhteen että saatiin vähän laadukkaampia. Ikinä en olisi arvostelua tekemisistäni kuunnellut, enkä toisesta sanonut, siinä oli onnistumisen avain. Hevonen pärjää kivasti monella eri tavalla pidettynä, aina ei tarvitse olla päsmäämässä, elää vaan.

Päivämäärä:   10.2.26 13:04:08

Hyvät kokemukset, meillä kimppahevonen siskon kanssa. Tallipäiviä tulee sopivasti, ja aina saatu sovittua. Hevosen kuluille on tili johon laitetaan kuukausittain sovittu summa. Koen että molemmat saavat toteuttaa ratsastuksellisia haaveitaan oikein hyvin.
Ei mitään pahaa sanottavaa.

Lähettäjä: Tania 
Päivämäärä:   10.2.26 21:42:00

Riittääkö yhestä hevosesta 2 ja toki kaveriki haluu ratsastaa ja kaverin lapsi ja lapsen siskopuoli... yhelle melkonen kuormitus. Omat hepat vaa niin ei tuu ongelmia;)

Päivämäärä:   11.2.26 08:39:44

Ollaan omistettu äidin kanssa hevonen reilu 10 v. Pahin riidan aihe ja kiristyskeino on hevonen. Vaikeaa on mutta kun ei ole muuten varaa pitää ellei jollain ole toinen puoli maksettavana. Vuokraus ja yp niin epävarmaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.2.26 08:47:56

Kaverin kanssa ostettiin kimppahevonen.
Vuoden kaikki suju kunnes kas..hevonen jäikin yksin minulle. Vaikuttaa kaveruus suhteeseen myös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.