|
Lähettäjä: Ley
Päivämäärä: 28.1.26 11:30:09
Tuttavapiirissä on useita sekä onnistuneita että epäonnistuneita tapauksia yhteisomistajuudesta. Riippuu ja roikkuu niin monesta asiasta, että miten käy. Suosittelen tekemään hyvät paperit ja keskustelemaan vaikeistakin tilanteista etukäteen.
Sivusta seuranneena parhaiten onnistuneet tapaukset ovat joko sellaisia, että omistajat ovat erittäin samalla aaltopituudella kaikesta. Toiset erittäin onnistuneet tapaukset näyttävät olevan "kisaratsastaja" ja "humputtelija", toinen kisaa ja treenaa, toinen tykkää höntsäillä ja hoitaa ne kevyemmät hommat. Isoimmat karikot näyttävät tulevan muutoskohdissa eli kun hevonen sairastuu tai loukkaantuu, tai jomman kumman intressit tai elämäntilanne muuttuvat.
En kutsuisi näitä ihan aloittajan tarkoittamiksi yhteisomistajuuksiksi, mutta minulla on ollut useita hevosia puoliksi joko äitini tai siskoni kanssa. Äitini tykkää lähinnä omistaa, käydä syöttämässä porkkanoita, joskus vähän taluttelemassa ja istuu aina katsomossa, kun olen osallistunut kisoihin. Äitini kanssa hevosen omistaminen ei oikeasti ole yhteisomistamista, sillä vastuusta 100% on ollut minulla ja kustannuksistakin ehkä 90% (pl. ostohinta, josta äitini on joka kerta maksanut tasan puolet, kun yhteisiä hevosia on hankittu). Mutta minulle tämä on kyllä sopinut :D Halvan ja kalliin hevosen elättäminen on samanhintaista. Siskon kanssakin vastuu on ollut ehkä 55% minulla ja 45% siskolla ja kustannusten jakaminen on hieman vaihdellut. Meillä on siskon kanssa aika samat intressit hevosten suhteen (kisaaminen ja valmennukset). Välillä on pitänyt aika tarkkaankin sopia, että miten yhteinen hevonen "jaetaan", mutta meillä on hyvät välit ja keskusteluyhteys ja homma on toiminut silloin.
|