Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toipuminen aivotärähdyksestä

Lähettäjä: Sofia 
Päivämäärä:   27.1.26 20:56:28

Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia miten olette toipuneet aivotärähdyksestä ja millaisia oireita teillä on ollut. Sain viisi päivää sitten hevoselta potkun päähän, magneettikuvassa ei näkynyt murtumia tai verenvuotoa, mutta pään haava piti tikata. En ollut tajuttomana. Olen kuitenkin edelleen todella väsynyt, nukun suurimman osan vuorokaudesta, enkä jaksa tehdä mitään. Tasapainon kanssa on ongelmia ja pystyssä ollessa huimaa. Olen vähän huolissani onko tämä vielä normaalin rajoissa ja kauanko toipuminen kestää.

Haluaisin siis kuulla kokemuksia millaista teillä on ollut elo aivotärähdyksen jälkeen ja oletteko toipuneet täysin ennallenne. Mieluiten siis kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta kuin omani. Toki voi ”pahempiakin” onnettomuuksia jakaa. Uskon, että hevosihmisille näitä on valitettavasti käynyt…

Re: Toipuminen aivotärähdyksestä

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   27.1.26 21:08:07

Nämä on todella erilaisia ja tapauskohtaisia. Tiedän toisen lajin urheilijan (parikymppisen nuoren) joka sai pahan tällin syyskuussa eikä ole vieläkään siitä toipunut. Aivotärähdys on (lievä) aivovamma.

Lähettäjä: Nonni 
Päivämäärä:   27.1.26 21:09:09

Itsellä vastaava tilanne, potku päähän ja tuloksena haavojen tikkausta ja murtuneita hampaita, ei kuitenkaan luunmurtumia. Todettiin aivotärähdys kuitenkin. Sairaslomalla olin reilut pari viikkoa, väsynyt ja ihan tillintallin, nukuin varsinkin ensimmäisen viikon lähes kokonaan. Täysin normaali olotila palasi ehkä 3-4 viikon kuluttua tällistä.

Lähettäjä: Nelly 
Päivämäärä:   27.1.26 21:14:00

Mulla aivotärähdyksen jälkeinen jäätävä väsymys ja voimakas huimaus, päänsärky ja pahoinvointi kesti parisen viikkoa, miutta lievempi väsymys ja ajoittainen pahoinvointi jatkui vielä about kuukauden ajan. Mutta kuten yllä sanottu, niin tosi yksilöllistähän se on näissä jutuissa, oireet, niiden voimakkuus ja kesto voit olla jokaisella aivotärähdyksen saaneella hyvin erilaiset.

Lähettäjä: Sofia 
Päivämäärä:   27.1.26 21:30:11

Kiitos jo näistä vastauksista. Lääkäri myös sanoi, että on normaalia olla parikin viikkoa tapahtuneen jälkeen väsynyt, uninen ja huonovointinen. Täytyy varmaan siis vielä antaa itselleen aikaa. En tiedä pitäiskö hieman ”pakottaa” itseään esim käymään ulkona minikävelyllä tai jotain. Ei kai tätä paranemista voi nopeuttaa mitenkään.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   27.1.26 21:55:55

Kaaduin, löin pääni ja 6 tikkiä takaraivon haavaan. Kaksi viikkoa olin yliväsynyt. Autoa ajaessa tuntui kuin olis ollu linnanmäen laitteissa jos ajoi yli viittäkymppiä. Sain ohjeeksi levätä. Älä rasita aivojas edes lukemalla, kännykkä veks! Kevyet käppäilyt ok jos jaksaa. Anna aivojen palautua siitä heilahduksesta. Hyvin yksilöllistä kauanko menee, tän sanoi mun lääkäri joka oli itte kaatunut ja neljä viikkoa saikulla. Teki todella huolella neurologiset testit ja kuunteli kun itte epäilin itseäni.

Lähettäjä: Pemppa 
Päivämäärä:   27.1.26 21:57:04

Täällä aivotärähdys, muutaman minuutin tajuttomuus.
Onnettomuus päivältä ei paljon muistikuvia, muistikuvat myös vääriä. Pari viikkoa saikulla ja sen ajan muistikuvat hyvin hyvin utuisia. Keskittyminen oli raskasta ja autolla ajaminen todella todella uuvuttavaa. Töihin menin liian aikaisin, en oikein muistanut tarvikkeiden ja ihmisten nimiä. Enkä kyllä ollut kovin looginen tai tehokaskaan.

Puolisen vuotta onnettomuudesta tällä hetkellä.
Lähimuisti jäi huonoksi, ennen hyvä nimimuisti muuttui huonoksi ja esim paikasta A paikkaan B siirtyminen vaatii navia tai muuten saatan kiertää koko kaupungin ympäri enkä todellakaan osaa suorinta reittiä....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.26 22:54:39

Useampi aivotärähdys taustalla ja oma kokemus on kyllä, että riittävä lepo alkuvaihessa nopeuttaa toipumista. Tai ainakin itse jollain kerralla lähdin "hyvävointisena" liikkeelle, ja se oli ainoa kerta kun oireet jatkui useamman kuukauden. Esim näytön katsominen yli tuntia ei onnistunut ja keskittyminen oli vaikeampaa. Eli en suosittele mitään itsensä liikkeelle pakottamista vaan ennemminkin pakottaa itsensä lepäämään pari extra päivää senkin jälkeen kun alkaa olla parempi olo. Kuten yllä jo oli, aivotärähdys on aivovamma ja aivovammalle pitää antaa aikaa parantua. Väsymys kertoo siitä, että aivot kaipaa lepoa, joten kannattaa kuunnella sitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.