Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täysihoitotallit vedet??

Lähettäjä: ikävät kelit 
Päivämäärä:   27.1.26 10:09:11

Onko teidän (täysihoitotalleilla) talvella vesien kanto ulos?

Re: Täysihoitotallit vedet??

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   27.1.26 10:10:49

Joo meillä kuuluu sopimukseen että vedet viedään tallin puolesta. Omistajat tehneet eristäviä talviastioita jotka vähän hidastaa jäätymistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.26 10:12:56

On, omistajat hankkii astiat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.1.26 10:15:36

Ei kuulu sopimukseen. Tosi hankalaa nyt talvella koska eristettyastia ei kovemmilla pakkasilla pidä vettä sulana ja jatkuvasti pitää olla huolehtimassa onko hevoselle vettä koska tarhausajat on pitkät. Tallityöntekijät tekee alle nyrkin kokoisen reijän jäihin eikä todellakaan poista jäitä astiasta jos niitä ehtinyt sinne tulemaan.
Tallimatkoihin menee aikaa tunti yhteensä enkä ihan totta voi jatkuvasti rampata aamuin illoin tallilla lisäämässä vesiä ja huolehtimassa onko jäät poistettu. Vaihtaisin tallipaikkaa jos lähempänä olisi maneesitalli.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.1.26 11:21:37

^^
Meillä ihan sama. Toki tiesin tallipaikkaa valitessa, että tulee olemaan hankalaa talvella tämä vesiasia. Mutta kyllä se stressaa, kun joutuu jäätyneitä vesiä käydä huoltamassa päivittäin. Ja ei ollut muutoin järkevää maneesitallia lähempänä, joten itse tämän valitsin. Nyt vaan yritetään jaksaa tämä pakkaskausi.

Lähettäjä: 0800 
Päivämäärä:   27.1.26 12:29:29

Täällä yksi tallinpitäjä ihmettelee, miten vesiä ei saada pidettyä sulana? Meillä on osassa tarhoja sähköllä lämmitettyjä vesisaaveja, ja ne tietysti pysyvät auki aina. Ne tarhat, mihin ei sähköä saada, on ihan tavalliset eristetyt vesiasiat. Minä vien iltaisin lämmintä vettä saaveihin sen verran, että aamulla riittää yksi kuuma ämpärillinen, niin tulee täyteen (/tai riittävästi hevoselle riippuen paljonko yleensä juo päivän aikana). Yöksi kansi päälle ja vesi on täysin sulaa aamuisin vielä -15 pakkasissa.
Käyn itse arkisin töissä 8-16 muualla, mutta ei ole siinä ajassa kyllä vedet jäätyneet. Paukkupakkasilla saattaa tulla jää pintaan, mutta ei niin paksua, etteikö hevoset sitä saisi rikottua. Työpäivän jälkeen käyn viemässä taas kuumaa vettä ämpärilliset, ja pysyy sitten iltaan asti sulana.
Olen itse kokenut minulle helpoimmaksi ratkaisuksi täyttää vedet jo illalla seuraavaa aamua varten, mutta jos olisi oikeasti kovat pakkaset niin jättäisin sen aamuun, jolloin vesi pysyy sulana työpäivän ajan. Ollaan sovittu asiakkaiden kanssa, että aina kun joku tulee tallille (vaikka olisi maksava asiakas..) tarkistetaan hevosten vesi-tilanne, myös kavereiden hevosten vedet. Jos jollain on jäässä/loppu niin korjataan tilanne, eli jokainen kantaa kortensa kekoon niin homma toimii.
Ymmärrän ettei jokaisella tallilla pystytä järjestämään vesihuoltoa samalla tavalla, tai että se ei vain kuulu palveluun/hintaan. Mutta tässä 10 vuoden oman tallin pyörittämisen aikana kertyneellä vesihuollon kokemuksellani väitän, että riittää jos omistaja tekee kunnollisen eristetyn vesisaavin ja täyttää sen illalla kuumalla vedellä (jos talli ei tarjoa kuumaa vettä, kotoa kanisterissa mukaan) ja laittaa yöksi kannen päälle, on vesi seuraavanakin päivänä auki melko pitkälle. Kovilla pakkasilla sitten vaan muiden hevosenomistajien kanssa sopimaan kiertävä rinki, joka käy aamuisin/aamupäivällä viemässä kaikille lämmintä vettä lisäksi, jos se ei tallisopimukseen kuulu.

Päivämäärä:   27.1.26 12:41:55

Ei täysihoitotalli, mutta vedet hoidetaan itse. Hyvin eristetty saavi johon mahdollisimman kuuma vesi edellisenä iltana ja kansi päälle. Seuraavana päivänä on päivän ajan sula vesi ja kun tulen töiden jälkeen iltapäivällä niin saattaa toki pinnasta olla jäässä, mutta ei ole ollut jäässä montaa tuntia. Juotan hevosen kuitenkin sitten sisälle ottaessa.

Ei tämä ole rakettitiedettä tämä.

Lähettäjä: Kurpitsa 
Päivämäärä:   27.1.26 12:54:41

Arkisin talli hoitaa lämmintä vettä tarhoille.
Täytän oman hevosen vesiastian aina illalla hana kuumalla vedellä. DIY eristetty astia: 2 muoviämpäriä sisäkkäin, välissä heinää ja auton tuulilasiin tarkoitettu pakkassuoja. Päälle kansi, joka vuorattu sisältä ja ulkoa tuolla "foliokankaalla".
12 tunnin jälkee ei ole ollut edes hilettä pinnassa, kun työntekijä kannet avaa aamulla. Lisäävät kuumaa vettä arkisin. Itse junailen viikonloput käyntien yhteydessä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.1.26 13:19:54

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 27.1.26 10:15:36

Ei kuulu sopimukseen. Tosi hankalaa nyt talvella koska eristettyastia ei kovemmilla pakkasilla pidä vettä sulana ja jatkuvasti pitää olla huolehtimassa onko hevoselle vettä koska tarhausajat on pitkät. Tallityöntekijät tekee alle nyrkin kokoisen reijän jäihin eikä todellakaan poista jäitä astiasta jos niitä ehtinyt sinne tulemaan.
Tallimatkoihin menee aikaa tunti yhteensä enkä ihan totta voi jatkuvasti rampata aamuin illoin tallilla lisäämässä vesiä ja huolehtimassa onko jäät poistettu. Vaihtaisin tallipaikkaa jos lähempänä olisi maneesitalli.

-----

Tämä kiteyttää hyvin hevosenomistajien logiikan. Ihan sama, vaikka hevosella ei ole vettä, kunhan itse pääsee maneesiin treenaamaan. Eli hevosta voi pitää huonosti, kunhan on maneesi ja voi treenata sillä huonosti pidetyllä hevosella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.1.26 13:29:22

Eikö kuuma vesi maksa aivan älyttömästi? Kuuluuko se hintaan, paljon tallivuokra?

Meillä Talviaikaan viedään vedet kerran päivässä tarhaan, sen verran kuin juovat. Yöt ovat sisällä. Toki sitten erikoistapauksissa useemmin päivän aikana, jos vaikka ähkyherkkä tmv.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   27.1.26 13:40:49

Jos henoven juo 20-50 l vrk niin ulos kyllä riittää useimmille 15 l. Ei ehdi jäätyä, kun hevonen juo sen. Ämpärijuotto myös sisälle niin tietää hevosen vedenkulutuksen. Tässä juottamisesta on tehty niin hysteeristä, että tietämättömät juottaa hevosille jo liikaa vettä ja jos sillä ei ole koko ajan turvan alla 50 l saavia niin se kuolee ähkyyn. Vielä 15-20 vuotta sitten ei hevosia edes juotettu talvisin ulos. Eikä ollut ähkyjä yhtään sen enempää kuin nytkään. Mulla on ollut talli yli 30 vuotta niin kokemusta on.
Ja maksua vastaan saa varmasti palveluita.

Lähettäjä: Matti 
Päivämäärä:   27.1.26 14:54:09

Kyllä tallin puolesta huolehditaan vedet. Osa hevosista tarhaa yön. Tallin puolesta viedään mönkijän vesikärryllä kädenlämpöistä vettä aamulla klo 7, päivällä 14-15 ja illalla 21. Samassa kärryssä jossa kulkee vesiastia on "jätevesiastia" johon kaadetaan vanhat juomatta jääneet vedet. Tämä siksi että tallinpitäjämme kokee veden pysyvän sulana paremmin kun se vaihdetaan kokonaan. Käytössä eristetyt astiat.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   27.1.26 15:02:21

Tallin puolesta viedään vettä kerran päivässä, mutta hevoseni tarhaa laumassa ja juovat aika paljon, joten me omistajat täytetään astiaa myös itse. Vesiastia on eristetty ja siinä on kansi päällä yön yli, jolloin vesi pysyy sulana.

Lähettäjä: Rty 
Päivämäärä:   27.1.26 15:21:09

Me tehtiin eristetyt astiat ja hyvin on pysynyt sulana kun illalla lisää ja laittaa kannen päälle. Ei mennyt kovallakaan pakkasella kunnon jäähän ja hevonen sai itse rikottua jäätä.

Päivämäärä:   27.1.26 16:00:08

Ei tarvi kun on lämmitetyt vesiautomaatit

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   27.1.26 16:38:32

Tallivuoro vie ulos lämpimät vedet ja ainakin täällä etelässä pysyneet sulana yllättävän pitkään. Ei ole tarttenut hirveästi omistajana stressata asiaa. Jos on kova pakkanen, tulee hevoset kuitenkin aiemmin jo sisään pitämään tallin sulana ja sisällä onkin sitten vesiä tarjolla automaatista. Tarvittaessa/omistajan toivoessa tallivuoro juottaa myös mashin.

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   27.1.26 16:42:49

On, ollut jo vuosia.

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   27.1.26 17:10:27

Täysihoito niin toki siihen kuuluu myös vesi ulos. Aamulla tallinpitäjä vie tarhoille 15l ämpärin lämmintä vettä per hevonen saaviin, se tulee juotua yleensä kaikki, ei ole jään rikkomisen kanssa ongelmaa.
Seuraava juotto päiväruokien kanssa, ja jos saavin pohjalla vettä kun hevonen tulee sisään, se kipataan pois, ei jätetä jäätymään ja rikkomaan astiaa ( ei eristettyjä astioita, koska ei tarvita meidän tilanteessa). Ne, jotka jäävät koko päiväksi ulos, kolmas ämpärikierros kolmannen heinäkierroksen aikaan.

Toimii, ei vie paljon aikaa kun kaksi ämpäriä molemmissa käsissä ja käy tarhakäytävän läpi jakamassa vedet.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.1.26 17:30:39

Tallin puolesta ja itse täytetään, lämmitetyt astiat joka tarhassa. Ihanaa.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   27.1.26 17:43:10

Aamutalli vie lämpimät vedet eristettyihin astioihin. Maalaisjärkiset hevosten omistajat vievät käydessään lisää lämmintä vettä jos tarve ja poistavat jäät jos alkaa muodostua. Iltatalli kippaa vedet pois tai pariin oikein hyvään (asiakkaiden tekemiin) eristettyyn astiaan laitetaan lämmin vesi valmiiksi + kansi päälle. Höyryää vielä aamulla kun kannen poistaa.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   27.1.26 21:25:29

Kyllä viedään asiakashevosille vedet tarhaan kesät talvet. Talvella on lämmitetyt astiat, yöksi kansi päälle. Eikös se ole ihan asetusten mukaistakin, että hevosella on vettä juodakseen? Näin ei ollut, kun oltiin asiakkaana itse.

Lähettäjä: Rakel 
Päivämäärä:   27.1.26 22:21:24

Tallinpitäjä täällä. Köyhää pitää olla jos ei tallilta saa lämmintä vettä. Minä en voisi elää itseni kanssa jos hevosilla ei olisi ulkona käytännössä aina sulaa vettä. Meillä ihan tavalliset saavit mutta normaaleina pakkaspäivinä täytän kuumalla vedellä aamulla ja iltapäivällä samalla kun vien heiniä. Tosi kylminä päivinä (yli -20) täytän kuumalla vedellä 3 kertaa päivässä. Aina on pysynyt tarpeeksi sulana. Ei ole vaikeaa. Hevosten pito ja hoitaminen ei oo halpaa hommaa ja talvella se on vielä vähemmän halpaa, erityisesti nyt kun sähkökin on superkallista. Ja sillä lämmitetään se vesi. Mutta hoidon tasosta, mihin kuuluu sula vesi ulos, ei tingitä.

Lähettäjä: Sandra 
Päivämäärä:   27.1.26 23:25:15

Tallin puolesta vedet aamulla ja iltapäivällä ulos, heinäruokintojen yhteydessä. Kun hevoset otetaan sisälle, tyhjätään vadit vedestä tai jäätyneestä vedestä, mitä eivät ole juoneet päivän aikana. Haalean lämmin vesi pienempiin kumivateihin, jotka eivät rikkoudu. Kumivadit on helppo tyhjätä jäästäkin, taipuvat eivätkä halkea kuten muoviset.

Lähettäjä: huhhuijaa 
Päivämäärä:   28.1.26 03:46:15

Minäkin haluan pitää hevoseni talvella maneesitallissa ihan hevosen hyvinvoinnin vuoksi. Maneesi ei ole pelkkää hienostelua, vaan antaa mahdollisuuden liikuttaa hevosta sulalla pohjalla ympäri vuoden.

Meillä talli hoitaisi vedet ulos viikolla. Eristetyn astian omaavana olen päätynyt hoitamaan veden lisäyksen päivittäin itse. Se, joka laittaa aamulla ulos, ottaa kannen pois astiasta ja sisälle ottava laittaa kannen paikoilleen. Mahdollisesti kertyvän jään poistan itse ennen veden lisäystä.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   28.1.26 05:43:29

Eihän tuo ole mitään täysihoitoa.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   28.1.26 06:41:31

Kyllä voi olla täysihoitoa ilman 24/7 vesipalveluakin. Soppariin voi kirjata tarhausajan vaikka 4h niin siellä on sulaa vettä, mutta halutessa parempaa hankkii itse sen eristetyn astian ja osallistuu vesipalveluun.
Soppareissa on ruokintakin, vaikka jollekin täysihoito voi tarkoittaa sitä, että omalle hepalle määritellään eri ajat ja lisäruokinnat. Loimienvaihdotkin saattaa lukea soppariasa eli 1 päälle ja pois. Jollekin täysihoito on sitä, että sisäloimi vaihdetaan 5 asteen välein vaikka keskellä päivää. Ja ulkona pakkasen kiristyessä myös ulkoloimi. Lista jatkuu oman mielikuvituksen mukaan

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   28.1.26 07:49:42

Mun hevosten tallilla suurimmassa osassa tarhoista sähköllä toimivat, lämmitettävät astiat (niin isot, että riittää helposti useammankin päivän). Muutamassa vain eristetyt astiat, joihin työntekijä vie (tarvittaessa) aamulla ja päiväheinien aikaan lisää kuumaa vettä, yöksi laitetaan eristetyt kannet päälle, ja useimmiten aamulla on vielä kokonaan sulaa, tai ihan ohut jää. Eikä todellakaan kanneta ämpäreillä, paitsi jos nyt yhteen tarhaan tarvii viedä pikkuisen kuumaa. Astiat täytetään kuutiosta, jota kuljetetaan pienkuormaajalla. Kyllähän joku ämpäreiden roudaaminen onkin niin hidasta ja raskasta, ettei ihme, jos ei tallit pysty tarjoamaan palvelua.

Lähettäjä: Asetus 
Päivämäärä:   28.1.26 08:48:01

Ootteko joutunut tai joudutteko virittämään sähköt eritavalla tarhoihin että asiakkaat saavat astioihinsa virran? Otatteko maksun mahdollisista remonteista?

Päivämäärä:   28.1.26 08:51:53

Meillä nousi tallivuokra 20€/kk ja sillä saatiin pistokkeet kaikille tarhoille. Asiakkaat hommaa vesiastiat itse ja huolehtii ne illalla täyteen, päivän aikana tallityöntekijä täyttää tarvittaessa ja tp sulkee kannet illalla.

Ja tottakai siitä pitää ottaa maksu, jos tallille tulee palvelu jota siellä ei ole ennen ollut, ja josta on tallinpitäjälle kustannuksia. Kaapelit ei luikertele maan alle itsestään eikä se sähkökään tule ilmaiseksi pistorasiasta!

Lähettäjä: onnellinen 
Päivämäärä:   28.1.26 10:43:21

Onko tallinpitäjällä liikaa hevosia hoidettavana jos ei pysy kuumaa vettä lisäämään astioihin silloin kun heinät annetaan? Meillä lisätään vesi kun annetaan heinää. Joskus ennen heiniä on vesiastia tyhjä tai mennyt jäähän mutta yhtään ähkyä ei ole ollut kun vettä saa n 4 tunnin välein. Tämä on vaan kovilla pakkasilla. Muuten vettä on aina tarjolla. Sisällä vettä on koko ajan. Hevoset on ulkona 12 tuntia. Järkipäähän näissä vesiasioissa.

Lähettäjä: Varsin 
Päivämäärä:   28.1.26 11:03:09

Tämä tallinpitäjä käy päivätöissä, joten en pääse 4h välein viemään niille hevosille sitä kuumaa vettä :) siksi astiat/ omistaja hankkii juottajan. Ei ole meilläkään ähkyjä ollut.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   28.1.26 12:20:53

Vielä kun tallia piti, niin hevosille viimeisen kerran kuumaa saaveihin noin klo 14 ja illalla klo 20 oli sulaa vettä astioissa kun menin iltatallia tekemään. Kovimmilla pakkasilla saattoi ohut kerros jäätä olla, mutta ei se ydinfysiikkaa ole, että aamulla lämmintä vettä, sitten seuraavilla heinillä lämmintä/kuumaa sekaan (riippuen minkä lämpöistä astiassa jäljellä) jne. Omalle riittäisi päiväksi 15 litraa, mihin lisätään kuumaa/lämmintä että pysyy sulana heinien aikoihin, ei tarttisi kaataa niin paljoa vettä mäkeen, kun ei ulkona juo yleensä muuta kuin aamulla heinien yhteydessä ja päivällä tankkaa pari kertaa. Nyt monesti ollut vesi 2-3 sentin jääkerroksen alla jo klo 15, kun päiväheinät annettu 12 aikoihin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 13:40:58

Vastus ja automaatit niin aina on sulaa vettä. Kannattaa pieni hankinta tulee helpompi elämä.

Päivämäärä:   28.1.26 16:51:09

Meillä talli veisi myös, mutta viedään itse. 40l astia kahdelle hevoselle, hyvä eristys ja kansi öisin niin on korkeintaan pieni riitekerros päällä illalla. Ja täytetään siis iltaisin kuumalla, eli harvemmin aamusta viedään enää lämmintä.

Päivämäärä:   29.1.26 22:48:12

On, mulla hevonen ihan maailman parhaassa pihatossa hevonen. Faciliteetit ja kaikki enemmän kuin voisi toivoa . Hevosia kohdellaan ykkösenä.Mutta ei ole halpispaikka 1000€/kk.

Lähettäjä: Kylli 
Päivämäärä:   30.1.26 05:44:04

Kyllä tästäkin voi tehdä hankalaa, jos haluaa.
Meillä on 10 tarhaa ja aina kahden tarhan välissä itse tehty lämmitettävä vesiastia (jonka rakennuskustannukset noin 70€/kpl). Ja kyllä, jatkojohdot kipoille vedetty lumihangen alle syksyllä ja on pitkiäkin matkoja. Kyllä se sähkö aina jostain löytyy.

Päivämäärä:   30.1.26 09:23:04

"Ja kyllä, jatkojohdot kipoille vedetty lumihangen alle syksyllä ja on pitkiäkin matkoja"

Tämä on sekä laitonta että @!#$ vaarallista niin ihmisille kuin hevosillekin. Lähtisin välittömästi tuollaisesta tallista.

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   30.1.26 13:32:52

Siis miksi ei voi laittaa kunnon kaapeleita maan alle? Ei ole iso homma.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.1.26 15:28:48

Meillä kuuluu sopimukseen vedet tarhoille, mutta tallityöntekijä silti vaatii asiakkaita viemään kuumaa vettä ulos...ilmeisesti liian suuri työ hänelle juottaa.

Lähettäjä: Vanha luuta 
Päivämäärä:   31.1.26 16:48:41

Nimimerkki Niin, taisit nyt vetää vähän mutkat suoriksi... eihän sitä ulos juottoa silloin tarvita jos ei ulos ruokitakaan.
Jos tarhausaika on lyhyt kuten se 30-40 v sitten vielä oli (monessa tallissa ei ollut edes tarhoja niin että kaikki hevoset olisivat tarhanneet joka päivä ollenkaan, parin tunnin tarhausaika oli jo hyvä) niin miksi olisi ulos juotettukaan?

Kokopäivätarhaus esim. 12 h tietysti vaatii myös juottamista ulos, jaetaanhan silloin parit heinätkin pihalle, eikö?

Hevoset eivät voineet ennenvanhaan yhtään nykyistä paremmin. Tallissa seisottamalla saatiin aikaan monta puhkuriakin, puhumattakaan puunpurijoista ja kutojista.

Ihan legendaa ettei hevoset ennen tarvinneet mitään pysyäkseen terveenä ja hyväkuntoisina. Toiset hoitivat silloinkin hyvin ja toiset eivät.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.2.26 17:12:42

Toivottavasti Kylli tarkoittaa jotain muuta kuin miltä kuulostaa. Ehkä sähköt kaivettu kaapeleilla maahan?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   1.2.26 17:43:08

Siis eikö täysihoito olekaan kaikkialla täysihoito? Hevosen juottaminen on niin perusasia että se pitää kuulua täysihoitoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.