|
Lähettäjä: 0800
Päivämäärä: 27.1.26 12:29:29
Täällä yksi tallinpitäjä ihmettelee, miten vesiä ei saada pidettyä sulana? Meillä on osassa tarhoja sähköllä lämmitettyjä vesisaaveja, ja ne tietysti pysyvät auki aina. Ne tarhat, mihin ei sähköä saada, on ihan tavalliset eristetyt vesiasiat. Minä vien iltaisin lämmintä vettä saaveihin sen verran, että aamulla riittää yksi kuuma ämpärillinen, niin tulee täyteen (/tai riittävästi hevoselle riippuen paljonko yleensä juo päivän aikana). Yöksi kansi päälle ja vesi on täysin sulaa aamuisin vielä -15 pakkasissa.
Käyn itse arkisin töissä 8-16 muualla, mutta ei ole siinä ajassa kyllä vedet jäätyneet. Paukkupakkasilla saattaa tulla jää pintaan, mutta ei niin paksua, etteikö hevoset sitä saisi rikottua. Työpäivän jälkeen käyn viemässä taas kuumaa vettä ämpärilliset, ja pysyy sitten iltaan asti sulana.
Olen itse kokenut minulle helpoimmaksi ratkaisuksi täyttää vedet jo illalla seuraavaa aamua varten, mutta jos olisi oikeasti kovat pakkaset niin jättäisin sen aamuun, jolloin vesi pysyy sulana työpäivän ajan. Ollaan sovittu asiakkaiden kanssa, että aina kun joku tulee tallille (vaikka olisi maksava asiakas..) tarkistetaan hevosten vesi-tilanne, myös kavereiden hevosten vedet. Jos jollain on jäässä/loppu niin korjataan tilanne, eli jokainen kantaa kortensa kekoon niin homma toimii.
Ymmärrän ettei jokaisella tallilla pystytä järjestämään vesihuoltoa samalla tavalla, tai että se ei vain kuulu palveluun/hintaan. Mutta tässä 10 vuoden oman tallin pyörittämisen aikana kertyneellä vesihuollon kokemuksellani väitän, että riittää jos omistaja tekee kunnollisen eristetyn vesisaavin ja täyttää sen illalla kuumalla vedellä (jos talli ei tarjoa kuumaa vettä, kotoa kanisterissa mukaan) ja laittaa yöksi kannen päälle, on vesi seuraavanakin päivänä auki melko pitkälle. Kovilla pakkasilla sitten vaan muiden hevosenomistajien kanssa sopimaan kiertävä rinki, joka käy aamuisin/aamupäivällä viemässä kaikille lämmintä vettä lisäksi, jos se ei tallisopimukseen kuulu.
|