Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Tarvitsee taitavan ratsastajan"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.1.26 01:49:47

Kaikissa vuokraaja etsinnässä ilmoituksissa huvittaa kuinka vaikeaksi, herkäksi ja reaktiiviseksi hevosta aina kuvaillaan, korostetaan kuinka tarvitsee erittäin osaavan ratsastajan selkäänsä ja videoilta huomaa että omistaja on itse perusasioita hallitsematon säkki siellä selässä. Mistä tämä sokeus omalle huonoudelle oikein kumpuaa?

Re: "Tarvitsee taitavan ratsastajan"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.26 01:56:39

Kun ei tiedä miltä oikeasti hyvä tuntuu niin helposti luulee olevansa taitavampi kuin on

Lähettäjä: mreta 
Päivämäärä:   27.1.26 02:18:20

En näe tässä mitään ristiriitaa. Monille hevosille turvallisuudentunne on paljon tärkeämpi tekijä käytöksessä kuin selässä olevan ratsastajan istunnan ja apujen laatu yms jne. Ei ole ollenkaan ihmeellistä, että sama hevonen on oman ihmisen kanssa täysi lellukka, mutta vieraan kanssa ihan muuta. Olisi vastuutonta luovuttaa sellainen elikko vuokraajalle, joka ei hevosenluku-, -käsittely, ja -ratsastustaidoillaan ole valmis ennakoimaan riskitilanteita ja vastaamaan äkkinäisiin reaktioihin.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   27.1.26 04:23:10

Erikoinen ajattelutapa. Hevostaan vuokraava omistaja on vastuussa hevoselle, sen vuokraajalle tai kolmannelle osapuolelle tapahtuvista vahingoista. Hevonen voi vuokraajan käsiteltävänä ollessa loukkaantua tai vaikka kuolla. Osaavan ratsastajan valinta on yksi keino ennaltaehkäistä vahinkoja, ylläpitää hevosen koulutustasoa, joskus jopa nostaa sitä.

Päivämäärä:   27.1.26 05:14:53

Kun ihminen vaihtaa ratsastuskoulusta yksityishevosen omistajaksi se hevonen tuntuu paljon herkemmältä kuin ratsikouluhevonen joka on turtunut ja oppinut sietämään erilaisia ratsastajia. Tämä muutos voi olla joistain todella iso.

Ennen kaikkea, ohan se oma hevonen aina se oma uniikki lumihiutale eikä yksikään hevonen ole samanlainen.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   27.1.26 05:44:46

"
Osaavan ratsastajan valinta on yksi keino ennaltaehkäistä vahinkoja, ylläpitää hevosen koulutustasoa, joskus jopa nostaa sitä."

Tämä.

Ehkäpä se onkin juuri siitä, että omistaja itse tiedostaa ettei ole kovin taitava ja on tullut tulokseen ettei esim hänen tasoisensa ihan pärjää hevosen kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.26 05:50:23

Itse on vastuussa jos oman hevosen kanssa käy jotain itselle tai hevoselle, vuokraajan kanssa ei halua tai tarvitse ottaa mitään turhia riskejä

Lähettäjä: Neija 
Päivämäärä:   27.1.26 05:56:52

Miten tuosta pitäisi päätellä, että omistaja liioittelee omia taitojaan?
Oletko koskaan ajatellut aloittaja siltä kannalta, että mitäpä jos se omistaja haluaa siksi osaavamman ratsastajan vuokraajaksi, että nimenomaan hyvin itse tiedostaa omat puutteena ja sen ettei ole vielä kovin taitava. Eli jospa vaan noissa tapauksissa toivotaan sille omalle hevoselle toiseksi ratsastajaksi omistajaa itseään taitavampaa ja siksi vuokraajalle annetaan tuollaiset kriteerit.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   27.1.26 07:39:27

Jos etsisin omalle hevoselleni vuokraajaa niin laittaisin juuri noin. Siksi, että sillä on voimakkaat omat mielipiteet eikä toimi jos avut ovat epämääräiset.

On hevosia jotka osaavat soveltaa. Miettivät tyyliin "outoa, ristiriitaiset avut, mitähän toi tyyppi tarkoittaa, kokeillaan tätä. Aha, tätähän se tarkoitti, mennään tällä". Mun hevonen ei, se jumittaa, kiemurtelee, ei tee mitään ennen kuin avut on sellaiset kun pitää. Eli syy ei aina ole se,että hevonen olisi jotenkin reaktiivinen herkkis.

Päivämäärä:   27.1.26 07:47:33

Ehdottomasti haluaisin hyvän ratsastajan, joka vähintään ylläpitää hevosen nykyistä tasoa, ei laske sitä. Ja näin saadaan myös ne täysin aloittelijat karkotettua

Päivämäärä:   27.1.26 07:52:35

Mun hevonen on entinen ratsastuskouluhevonen. Sietää varmasti hyvin erilaisia ratsastajia ja huonojakin ratsastajia, mutta ei mielestäni ansaitse enää huonoa ratsastajaa. Jos hakisin sille vakitusta liikuttajaa/ vuokraajaa, haluaisin että se henkilö olisi minua parempi. Kriteereissä minä olen huonointa mitä hevoselle tarjoan, kaiken muun tulee olla parempaa. (Kyllä, käyn säännöllisesti viikottain valmennuksissa jotta olisin hevoselleni parempi). Hevoseni siis tarvitsisi taitavan ratsastajan, koska huonoja sen selässä on ollut riittämiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.1.26 07:56:51

Ratsastajilla on myös kumma tapa yliarvioida omia taitojaan. Saatetaan pitää 5 vuotta ratsastuksesta taukoa ja sitten etsitään vuokrahevosta niillä monen vuoden takaisilla meriiteillä, vaikka minkäännäköistä tasapainoa ei enää ole.

Kyllä minä etsin lähtökohtaisesti aina taitavaa ratsastajaa puskapollelleni, ihan vaan sen takia, että en kestä katsoa vinossa könöttäviä ylipainoisia naisia, jotka pienestä sivuhypystä makaavat tantereessa. Mielummin sanon pomminvarman puskamoponi olevan herkkä ja reaktiivinen, jotta vältyn niiltä kaikkein surkeimmilta tapauksilta.

Päivämäärä:   27.1.26 08:51:28

Itse käytän tätä "osaavaa ratsastajaa" synonyyminä sille, että tarvitsee ratsastajan joka osaa ratkoa ongelmia ja haasteita myös itsenäisesti, osaa ratsastaa yksinkin, eikä hyppää selästä alas heti kun hevonen säikähtää jotain.

Tosi monella vuokraajalla on taustaa pelkästään ratsastuskoulusta, missä tunneilla on puksuteltu possujunassa pystyynkuolleilla tuntihevosilla ja opettaja on ratkonut ongelmat ratsastajan puolesta, eikä omaa itsenäistä ajattelua ole tarvinut käyttää oikeastaan ollenkaan. Aika monelle kokelaalle kynnys on noussut pystyyn jo ihan siinä, että tallilla ja ratsastaessa pitäisi oikeasti pärjätä yksin ja ratsastettavat tehtävätkin pitäisi keksiä itse. Ja sitten jos hevonen esimerkiksi säikähtää tai osoittaa muita elonmerkkejä, niin alkaa pelottamaan ja ratsastus loppuu siihen.

En ole vielä keksinyt miten tämän tiivistäisi vuokrausilmoitukseen pariin sanaan kuulostamatta ylimieliseltä, joten käytän jatkossakin tuota taitavaa tai osaavaa.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   27.1.26 11:11:00

"taitava ratsastaja" - no mulle se on GP tasolla kisaava, eikä osa niistäkään ole, jossain takahikiällä jotain nippanappa HaA tasoista naapurointyttöä pidetään taitavana ratsastajana.

Haluan mun hevoselle riittävän hyvän ratsastajan koska se on parasta hevoselle. Nykyinen vuokraaja kisaa VaB tasolla ja se riittää.

Sen sijaan nämä "vie hevosta eteenpäin" vuokraajat - LOL! Jois joku osaa ratsastaa niin että pystyy oikein ja oikeasti kouluttamaan hevosta, no, hänelle kyllä ihan maksetaan siitä.

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   27.1.26 11:23:01

Taitava ratastaja = ei ota tukea suusta eikä kyljistä, ei purista pumppaa työnnä eikä avaa lantiota, istuu keskellä, kantaa itsensä, myös kätensä, apujen käyttö kevyttä ja huomaamatonta.
Tällainen voi olla hyvän koordinaation ja kehon hallinnan omaava vaikka vuoden hyvässä opetuksessa ratsastanut. Moni ei opi koskaan ratsastamaan edes perus.

Päivämäärä:   27.1.26 11:24:17

Mä olen ikuinen surkea ratsastuskoululainen, jota tässäkin ketjussa useat jo mollanneet. Ikuinen, koska aloitin v. 1987 ratsastuksen ja edelleen käyn ratsastuskoulussa.
Onneksi kaikki hevosten omistajat eivät ole tämän ketjun omistajien kaltaisia idiootteja, joten olen ihan näillä ratsastuskoululaisen huonoilla taidoillani löytänyt hyvinkin kivoja vuokrahevosia alle. Monet niistä kisanneet isojakin luokkia ja ovat sen verran herkkiksiä, että monikaan teistä itsenäisesti ilman valvovaa silmää selässä jumputtavista ei niiden kanssa pärjäisi :)
Nyt mulla on 7. vuokrahevonen alla ratsastuskoulun rinnalla. Jos olisin jokaisen huolinut mitä on tarjottu, niin tuo luku olisi paljon isompi.

Lähettäjä: Tu 
Päivämäärä:   27.1.26 11:34:47

Taitava ratsastaja osaa myös hoitaa ja varustaa hevosen kunnolla. Siksi minäkin laittaisin noin, koska itse

Lähettäjä: Tu 
Päivämäärä:   27.1.26 11:35:40

en ole kummoinen ratsastaja. Mutta en enää ota vuokraajia, vaan käytän ratsuttajaa, joten se siitä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.1.26 11:39:57

Varmasti kaikki ymmärtää, että kun konteksti on heA tason hepalle vuokraajan etsintä, niin taitavalla ratsastajalla ei tarkoiteta GP-tasoista :D

Usein näissä riittää siististi ratsastava n. heB tasoinen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   27.1.26 11:42:14

Itse ainakin painotan aina, että ei aloittajien ratsu, koska hevonen ei ymmärrä ristiriitaisia apuja vaikka on umpikiltti - koen olevani kaikkien osapuolien turvallisuudesta vastuussa ja se ei toteudu, jos ratsastustaidot on luokkaa helppo Ö. Sillä karsii pahimmat tumpelot pois.

Lähettäjä: Samassaveneessä 
Päivämäärä:   27.1.26 13:19:15

Voi olla myös, että hevonen on huonosti koulutettu, vaarallinen tai vaikea ratsastaa.

Päivämäärä:   27.1.26 13:43:23

"Itse ainakin painotan aina, että ei aloittajien ratsu, koska hevonen ei ymmärrä ristiriitaisia apuja vaikka on umpikiltti - koen olevani kaikkien osapuolien turvallisuudesta vastuussa ja se ei toteudu, jos ratsastustaidot on luokkaa helppo Ö. Sillä karsii pahimmat tumpelot pois."

LOL sinulla itselläkään ei ole mitkään tarkat avut. Tätä aloituksella varmaan tarkoitetaan! Aina vähän rivien välistä kehutaan miten se oma tarvitsee ratsastajan jolla teräksinen kunto vaikka omistaja istuu sohvalla juustonaksupussi kädessä ja lahjaksi saatu kuntosalikortti on jäänyt käyttämättä ;)

Päivämäärä:   27.1.26 16:24:38

Mun hevonen ei voi sietää epävarmoja ratsastajia. Laittaisin juuri noin. Ei sitä niin kiinnosta se että mä olen paska ratsastaja, kun se tietää että voi luottaa minuun tiukan paikan tullen.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   27.1.26 19:28:21

Tää on just sitä ratsastuskoulupuhetta, "ratsastaa siististi". Kun se ei ole oikean ratsastuksen tavoite, vaan se että ratsastaa TEHOKKAASTI. "Siististi" ratsastavat ovat niitä, jotka eivät oikeastaan tee mitään selässä, kunhan näyttävät "siistiltä". Pienet avut, juu, sitten kun ratsastaja ja hevonen ovat sillä tasolla että hevonen lukee jo ratsastajan ajatuksia. Mutta apujen pitää olla juuri sen vahvuisia, että ne menevät LÄPI! Sen jälkeen niitä voi keventää.
Hevonen pitää ratsastaa tuntumalle, sen pitää olla tuntumalla ihan koko ajan (99% tuntilaisista ratsastaa aina ilman tuntumaa, puolipitkällä ohjalla) hevosen pitää liikkua ETEEN, ja olla pohkeen edessä.
Jos nämä kaikki toteutuvat, sitten voi ratsastaa "siististi".

Päivämäärä:   27.1.26 19:38:54

Taitava ratsastaja / kokenut what ever mulle on:
*Ymmärtää ja toteuttaa annettuja ohjeita
*Löytää hevosen varusteet, ja osaa pukea ne oikein
*Osaa suunnitella ja toteuttaa varustuksen kelin ja olosuhteiden mukaan, osaa esim laittaa heijastimet maastoon hämärällä ja ottaa kaapista saderats. loimen kaatosateella
*Suunnittelee aikataulunsa ja ratsastettavat tehtävät itsenäisesti
*Pärjää yksin kentällä/maneesissa/maastossa
*Osaa käsitellä hevosta turvallisesti ja tunnistaa ja ennaltaehkäistä ilmiselvimmät riskit omalle ja hevosen turvallisuudelle (vähintään toimii annettujen ohjeiden mukaisesti eikä sooloile)
*Ratsastuksen osalta hallitsee kehonsa ja mielensä, ratsastaa siististi ja hevosystävällisesti hytkymättä ja repimättä eikä pelästy ensimmäisestä vastoinkäymisestä vaan osaa ratkaista pieniä ongelmatilanteita itsenäisesti

Eli ei tarvitse harjoitella vaihtoja ja sulkuja tai hypätä 130. Riittää että on hyvät perustaidot, jonkun verran käsittelytaitoa ja perustason kehonhallinta sekä nöyryyttä ottaa ohjeita vastaan ja myös toimia niiden mukaisesti.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   28.1.26 04:35:02

Itse ymmärrän siististi ratsastamisen nimenomaan että ollaan jo taidon ja kehonhallinnan kanssa sillä tasolla että se näyttää helpolta ja "ei miltään".
Mun hevoselle kyllä ottaisin mieluummin siististi ratsastavan kuin TEHOKKAASTI menevän, voin vaan kuvitella minkä näköistä menoa on tommonen tehoratsastus missä avut laitetaan menemään LÄPI.

Päivämäärä:   28.1.26 13:05:34

"Itse ainakin painotan aina, että ei aloittajien ratsu, koska hevonen ei ymmärrä ristiriitaisia apuja vaikka on umpikiltti - koen olevani kaikkien osapuolien turvallisuudesta vastuussa ja se ei toteudu, jos ratsastustaidot on luokkaa helppo Ö. Sillä karsii pahimmat tumpelot pois."

LOL sinulla itselläkään ei ole mitkään tarkat avut. Tätä aloituksella varmaan tarkoitetaan! Aina vähän rivien välistä kehutaan miten se oma tarvitsee ratsastajan jolla teräksinen kunto vaikka omistaja istuu sohvalla juustonaksupussi kädessä ja lahjaksi saatu kuntosalikortti on jäänyt käyttämättä ;)

--

Tätähän en painottanut, että oisin itse parempi, tsiisus :D Vaan HEVONEN ei kestä epäselviä apuja, mistä tiedät ratsastanko lainkaan omalla hevosellani? LOL :) ja kuten piste kirjoitti, hevonen ei siedä epävarmoja ratsastajia, niin ehkä muillakin on tällainen tilanne. Kannattaa hengittää välillä.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   28.1.26 13:25:59

Ihmettelen kerta toisensa jälkeen tällä foorumilla sitä, miten täällä puhutaan paljon todella hienoista ja osaavista hevosista, jotka kuitenkin pudottaisivat tasoaan välittömästi, jos hevosta alempitasoinen hyppäisi kyytiin. Ovat viimeisen päälle treenattuja, mutta kuitenkin sen verran raakileita että eivät ole vielä kunnolla oppineet kaikkia temppuja?

Ja sitten kun menee katsomaan millaisia hevosia on tarjolla vuokrahevosiksi, on pääasiassa telakkakuntoisia estehevosia ja tavallisia harrasteratsuja. Nämäkö on nyt niitä äärimmäisen hienoja kouluratsuja?

Suomessa ei ole paljon kilparatsastusta tai kilpahevosia, paitsi on kun aletaan hötönetissä puhumaan hevosista mitä annetaan vuokralle.

Kaikenlaista :D

Päivämäärä:   28.1.26 13:31:11

Ps. Sellainen hevonen, jonka taso putoaisi kuin lehmänhäntä sillä, että joku kerran viikossa ratsastaisi sillä, voi pysyä siellä pellon mitan päässä minusta. Jos hevosen taso heittelee noin paljon & omistaja ei pysty omalla ratsastuksellaan pitämään tasoa ja selkeyttä yllä niin, että hevonen pysyy miellyttävänä ratsastaa, ei kiinnosta muuten yhtään hypätä tuollaiseen sekoiluun mukaan. Opettelin ratsastamaan piruetit ja muut tempaukset hevosella joka osasi minua paremmin, ja kummasti se edelleen osaa ne temput kun itsekin osaan. Ja vaikka sillä välillä antaisin junnun ratsastaa, niin se silti osaa ne helkkarin piruetit.

Hyvin ratsastettu hevonen osaa ja opettaa, huonosti ratsastettu hevonen ilmeisesti muuttuu eilen satulaan laitetuksi kun satulassa käy joku muu.

Pärjäilkää? Ei tässä voi oikein muuta toivotella.

Päivämäärä:   28.1.26 14:00:17

Eihän se hevonen mitään unohda, mutta herkempi hevonen menee ns jumiin kun avut vaihtelevat paljon keskenään eri ratsastajien välillä ja sitten joutuu omistajana laittamaan aina avut taas omalle kohdallaan. Ei minua ainakaan kiinnosta maksaa hevosen omistamisesta niin paljon kuin maksan ja tarjota hevosta puoli-ilmaiseksi vuokralle vaan joutuakseni aina isomman työn eteen kun hevosen kyytiin kiipeän itse. Tästä syystä suurimman osan ajasta hevoseni elää täysin ilman vuokraajia, satunnaisesti löytyy joku sopiva samalla tallilla käyvä, jonka ratsastustyyli vastaa omaani ja joka on hevosta vuokrannut. Hevostansa ei onneksi ole mikään pakko kenellekään vuokrata, vaan voi etsiä juuri sopivan tyypin ja jättää täysin vuokramatta ellei sellaista löydy

Päivämäärä:   28.1.26 14:16:33

Herkempää hevosta ratsastaneena, ainakin meidän tapauksessa ratsastajan tasolla ei ollut merkitystä hevosen asetuksiin. Tyylillä sen sijaan oli. Kun junnu hyppäsi kyytiin ja ratsasti herkkää hevosta kuunnellen ja kevyin avuin, hevonen oli aivan priima seuraavana päivänä.

Kun kyytiin sitten hyppäsi junnua “paperilla parempi” ratsastaja, hevonen oli seuraavana päivänä jännittynyt, puri kuolaimeen ja stressaantunut. Parempi ratsastaja halusi heti rynkyttää oikein kunnolla menemään, oli antanut turhan vahvoja apuja ja päsmäröinyt hevosen selässä niin, että hevonen sitten jäi yliajattelemaan ja ylireagoimaan apuihin. Se on ratsuna juuri sellainen, joka reagoi pienimpäänkin painopisteen liikkeeseen, joten sitä kuuluu ratsastaa pienillä ja selkeillä avuilla.

Ei se ratsastajan taso siis herkällä hevosella ole se juttu, tyyli on. Ihmisillä on vaan valtava halu vaikuttaa jotenkin paremmalta kuin ovat ja keksiä sitten mikä tahansa tekosyy jos homma ei suju.

Hevonen on huonosti ratsastettu, jos on noin kiinni ratsastajan tasossa.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   28.1.26 14:25:15

Oma on herkkä ja silloin kun herkkyys on tapissaan, on reaktiivinen. On vähän hidas, mutta osaa yllättää jolloin saattaa täys pysähdyksestä vetää 180 astetta ympäri ja paukata muutaman metrin päähän suht ripeällä vauhdilla. Jos on vähän kokemattomampi, tai tottunut ratsastuskoulun pullahevosiin jotka on pystyynkuolleita, ei tämän kanssa pärjää. Ja on isoliikkeinen, joten senkin puolesta pitää osata toimia siellä selässä vaikka joku loikka tulisikin, tämä pelkää putoavia ihmisiä.

Päivämäärä:   28.1.26 14:37:32

Lähettäjä: k
Päivämäärä: 27.1.26 07:39:27

Jos etsisin omalle hevoselleni vuokraajaa niin laittaisin juuri noin. Siksi, että sillä on voimakkaat omat mielipiteet eikä toimi jos avut ovat epämääräiset.

On hevosia jotka osaavat soveltaa. Miettivät tyyliin "outoa, ristiriitaiset avut, mitähän toi tyyppi tarkoittaa, kokeillaan tätä. Aha, tätähän se tarkoitti, mennään tällä". Mun hevonen ei, se jumittaa, kiemurtelee, ei tee mitään ennen kuin avut on sellaiset kun pitää. Eli syy ei aina ole se,että hevonen olisi jotenkin reaktiivinen herkkis.

Ja sitten jos hevonen oikeasti on reaktiivinen herkkis tai muuten vaan hv-asenteella varustettu, niin tunari lentää ketoon alta minuutin. Meillä poni on erikoistunut tähän. Hyvällä kuskilla on oikeasti hyvä, huonompi ei välttämättä pääse edes pitkää sivua loppuun asti ennen kuin päätyy tonttiin.

Päivämäärä:   28.1.26 15:21:27

Laittakaa hevosestanne vuokrailmoitus, niin näette minkä tasoisia ratsastajia ilmenee, vaikka kirjoitat selkeästi mitä haetaan. Ihmiset on valmiita kaunistelemaan totuuden tosi pitkälle.

Hevonen mikä ei ole tottunut ratsastuskoulun jumputukseen ei ole sama asia kuin, että se ei kestäisi huonompaa ratsastajaa tai sen koulutustaso kärsisi siitä. Ja se voi olla oikeasti pahimmillaan vaarallista molemmille osapuolille, jos hevonen ei ymmärrä mitä siltä pyydetään.

Päivämäärä:   28.1.26 15:48:52

Jos hevosen tai ponin tavoite on saada jokainen ratsastaja pitkän sivun päässä tonttiin, ja tämän toteutuminen on kiinni siitä pysytäänkö kyydissä, huolestuisin siitä miten paljon se hevonen vihaa ratsastamista.

Reaktiivisille, herkille ja kaikenmaailman erityistarpeisille soisin rehellisiä ilmoituksia. Mun kokemuksella ratsastusvuodet ja -taso eivät ole läheskään niin merkityksellisiä (heikoille luetunymmärtäjille: “läheskään” ei tarkoita samaa kuin “ollenkaan”.) kuin ratsastajan tyyli ja asenne. Meillä herkkä hevonen vain ahdistui ratsastajasta, joka olevinaan osasi huippuhyvin ja paukutti menemään. Toinen hevonen, huomattavasti kärsivällisempi, ei myöskään välittänyt ratsastajasta, joka ei osannut pyytää, vaan vaati. Niiden molempien kanssa pärjää junnu vallan mainiosti, jos ratsastaja osaa lukea herkkää hevosta ja ratsastaa hevosen rennoksi.

Eikä kummankaan taso heilahtanut alaspäin ollenkaan, koska kyseessä on oikeasti hyvin koulutetut ja ratsastetut hevoset. Tuollainen hatullinen paskaa ei kyllä maistu, että olevinaan hyvin ratsastettu hevonen voi pudota tasoltaan yhdellä ratsastajalla noin pahasti. Sitten ei voida puhua hyvin ratsastetusta hevosesta ollenkaan.

Jos teidän tasokkaat huippuhevoset pukittelee ratsastajia kyydistä mennen tullen (hötönetti ihmetyttää jälleen) ja haluatte jonkun sinne kyytiin, suosittelen rehellisesti kuvailemaan minkälainen ratsastaja sinne halutaan. “Taitava” on jokseenkin laaja käsite missä moni ratsastaja tulee kyllä kusetetuksi, kun laadukas hevonen onkin vaan seinähullu.

Päivämäärä:   28.1.26 15:54:02

Minun hevonen tarvitsee osaavan ja itsevarman ratsastajan, kun en halua opettaa sille huonoja tapoja. Mikään kouluratsastusihme ei ratsastajan tarvitse olla, enkä sellaista ole etsinyt tai edes ottaisi. Riittävän taitava pitää olla, että pysyy kyydissä ja pärjää maastossa myös yksin ilman apuja ja muita hevosia. Hevoseni on todella herkkä nimittäin huomaamaan, ketä voi viedä kuin pässiä narussa :D

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   28.1.26 16:46:17

Aivan....
No avaan hieman miksi omalla kohdallani lukee tarvitsee osaavan ratsastajan.
Hevonen ei siedä arkoja ratsastajia.
Hevosen kanssa tarvitsee reagoida nopeasti= jos kokemattomalla horjahtaa tasapaino lähtee hevonen syöksymällä eteenpäin=kokematon ei osaa pysäyttää hevosta joka kyllä pysähtyy kun vain ohjasta ottaa.
Jne....
Joten yhden hevosen vuokraajan mokan takia menettänyt, ei hevoseni selkään mene kuin asiansa osaavia....

Päivämäärä:   28.1.26 17:11:18

Yhtäaikaa ihmetyttää ja kuitenkaan ei niin yhtään, että nämä “tosi osaavat” nyt paljastuu kokoajan hevosiksi, jotka riekkuvat ratsastaessa miten sattuu. Ei omissa kirjoissa kyllä hyvä hevonen ole sellainen, joka saattaa sattumalta hypätä seinään mutta ehkä olen sitten niuho sen suhteen, millaisia hevosia pidän laadukkaina.

Osaava ratsastaja voi kuitenkin olla sellainen, joka ei halua alleen hevosta joka tunnetusti pyrkii päästä ratsastajastaan eroon. Jos ilmoituksessa mainitaan tasovaatimus tai halutaan “taitava” ratsastaja, oletan että kyseessä on hevonen jolla halutaan/voi halutessaan vaikka valmentautua tällä tasolla. En oleta, että kyseessä on kirjoitusvirhe jossa oikeasti etsitään “taitavaa rodeoratsastajaa meidän super osaavalle mussukalle!”.

Kuten aiemmin sanoin, siinähän tarjoilette näitä lajimme helmiä vuokralle, mutta ihan kohtuullista olisi sitten reilusti sanoa, mitä temppuja hevonen osaa; passagea vai räjähtävän lähdön maneesin seinään. ♥

Joskus sattui omalle kohdalle tällainen Valegrosta seuraava, kun hevonen oli takapihajalostettu puoliverinen, joka osasi mennä peräänannossa. Hevoselle etsittiin “osaavaa” ratsastajaa, ja omistaja koki minut tällaiseksi. On kuulemma hyvä hevonen, ja kiva ratsastaa. Löysin itseni lopulta hulluna keulivan hevosen alta makaamasta, ja tämän jälkeen tuli useampi ihminen kertomaan, kuinka jäi vissiin omistajalta mainitsematta että hevonen keulii jatkuvasti, ollut useammalla ratsuttajalla ja jokainen todennut kyseessä olevan sairas eläin, eikä “reaktiivinen vittuilija”. Vaaratilanteita oli tarjoiltu rahaa vastaan siis useammallekin, kun ei voinut suoraan sanoa hevosen olevan vain kipeä ja vaarallinen. Eikun niin, nykykielessä osaava ja reaktiivinen.

Hevosella tämän jälkeen näkyi kuvissa jokainen remmi ja pieni pätkä aitanarua pään ja rinnuksen välille vedettynä. Tästä vuosi eteenpäin ja hevonen oli, jännä homma, montussa.

Lähettäjä: TKui 
Päivämäärä:   28.1.26 17:19:24

Mun hevonen on kiltti ja helppo, mutta haluan sen myös pysyvän sellaisena :D

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   2.2.26 07:15:38

Miettikääpä niin päin, miksi haluaisin hevoselleni ratsastajan joka ei hallitse omaa kehoaan ratsastaessa, jolloin voi repiä suuta tai antaa epäselviä apuja, hevonen vähentäisi istunnalla ratsastettavuutta, pahimmassa tapauksessa tulisi kipeäksi. Nykyään ratsastajille on enenevästi heikko yleiskunto joten jo se, ettei tee mitään muuta kuin ratsastaa kerta viikkoon on mielestäni red flag, huono yleiskunto = huono kehonhallinta, vaikka olisi siellä heA tasolla. Mun hevonen on mun vastuulla, haluan tarjota sille vain parasta. En itse ole maailman parhain ratsastaja, mutta huolehdin yleiskunnostani (lihasvoima, aerobinen kunto, liikkuvuus), painoni on matalahko ja pyrin mahdollisimman hiljaiseen kehonkäyttöön ratsastaessa, nämä on siten vähimmäisvaatimuksia myös hevosen vuokraajalle.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   2.2.26 11:10:00

Tiedän yhden tyypin, joka sinällään ihanasti näkee hevosensa nii-iin osaavana ja hienona, kun se on niin herkkä ja pienillä avuilla toimiva ja vaatii siksi taitavan ratsastajan. Hän myös kovin mielellään neuvoo muita hevosellaan ratsastavia maasta käsin opastaen _millintarkasti_ oikeaa pohkeen paikkaa, painoa satulassa, käsien joustavuutta ja asetuksen kulmaa. Hevonen osaa mm. "ihan luonnostaan" sarjavaihdot.

Itse hän könöttää tällä hieman epäpuhtaasti liikkuvalla täykkärillään huimassa etukenossa jalustimilla seisten, hevonen ottaa kierroksen välein lähtöjä, tarjoilee ristilaukkaa ja epämääräisiä hermostuneita vaihdontapaisia niiden lomassa, ja on muutenkin sen oloinen, että kaikki ympärillä ratsastavat pyrkivät pitämään mahdollisimman paljon etäisyyttä. Muut hevosetkin ottavat tästä hepasta huonoa energiaa itseensä - hermostuneisuus ja kiihtyneisyys tarttuu jopa muuten aivan viilipyttyihin luottoratsuihin.

Mutta pointti siis oli, että tämä hevonen tosiaan tarvitsee tasaisen ja taitavan ratsastajan, mutta kun a) omistaja pitää itseään sellaisena ja b) hevonen on siksi lähes vaarallinen, olisi todella virhe vastata tämän hevosen vuokrausilmoitukseen.

Päivämäärä:   2.2.26 17:20:02

Monta syytä miksi myös itse sanon näin. 1. Ei kiinnosta läpiratsastaa hevosta suoraksi ja hyväksi huonon ratsastajan jäljiltä. 2. Vie kun litran mittaa jos jäät vetämään ohjista, pitää osata ratsastaa istunnalla ja uskoltaa myös myödätä eikä vaan pidättää. 3. Lukee ihmistä kuin avointa kirjaa ja saattaa keksiä vieraan / epävarman kanssa ihan mitä vaan. Tämä on todettu jo monta kertaa, vaikka mun kanssa onkin ihan enkeli ja kukaan ei tahdo edes uskoa, että se voisi olla tuhma. Niin vaan on jos on tilaisuus.

Riittäisi siis ihan perus helppo B ratsastaja, joka ei ole arka. Tää on ihan super helppo ja kiltti esim. Pitää tuntia lähes kenelle vaan, mutta vuokraajan pointti olisi saada itselle vapaata ja itsenäisesti liikutettavana on osoittautunut varsin haasteelliseksi. Joten helpommalla pääsen kun on vapaalla enemmän.

Päivämäärä:   2.2.26 17:50:01

Jotenkin ajattelisin, että se hevosen omistajakaan ei ole kovin kummoinen ratsastaja, jos hänen hevosensa taso on niin hutera ja hevonen pyrkii heittämään ratsastajia selästään.

Keskustelun taso tuntuu vaan egopönkitykseltä, jos esitän että puhutaan epidemiasta jossa 2kk ratsastaneet tulisivat kädet lanteilla vaatimaan, kuinka heidän täytyy saada ratsastaa mahdollisimman hienoja hevosia ilmaiseksi. Että ensinnäkin niitä hienoja kouluhevosia olisi tarjolla kymmenittäin per paikkakunta, ja jokaiselle omistajalle olisi helppoa nimetä kymmenen vasta-alkajaa, jotka ovat osaamattomuudestaan huolimatta osanneet ratsastaa hienon ja laadukkaan hevosen huonoksi 30 minuutin aikana? Vähän liikaa ääripäitä ja värikyniä minun makuuni.

Mielenkiintoinen keskustelu, jossa oma kantani pysyy edelleen siinä, ettei pienellä empiirisellä tutkimuksella ole havaittavissa harrasteratsuja kummempaa tarjolla. Hevonen ei ole laadukas, jos se pyrkii ratsastajastaan jatkuvasti eroon, eikä omistajan kannata etsiskellä itseään world rankingista. Ja kaikista eniten; “taitava” on @!#$ laaja käsite. Luulen, että moni taitava ratsastaja tulee kyllä todella kusetetuksi, jos osaava hevonen osaakin pyöristää selkää vain kaikki jalat ilmassa.

En minäkään herkälle hevoselleni ottaisi vuokraajaa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään “ottaisitko vuokraajan vai et” keskustelu. Tiedän, että hevonen ei tykkää vaihtuvuudesta, eikä “oksat pois” tyylisistä ratsastajista. Toisinaan maastoilee nuorempi junnu, koska herkkyydestään huolimatta hevonen on järkevä, kiltti ja kykenee pitämään kintut maassa jännittävissäkin tilanteissa. Junnu on hiljalleen tutustunut hevoseen ja hevonen häneen, joten homma toimii.

Päivämäärä:   2.2.26 19:19:27

Oma kokemus näistä on se, että suurin osa "tarvitsee taitavan ratsastajan" on tosiasiassa "tarvitsee kokeneen ratsastajan." Toki jotkut todella vuokraa niin huippuunsa viritettyjä kilpapelejä, jotka ottaa nokkiinsa ratsastajan virheistä, että siellä selässä on tiedettävä joka hetki mitä tekee. Suurin osa hevosista on kuitenkin sellaisia, että ne antavat kyllä ratsastajan virheet anteeksi - jos vain ratsastaja on itsevarma, rauhallinen ja kärsivällinen, osaa lukea ja ymmärtää hevosta sekä analysoida syitä miksi jokin ei suju ja miten tilannetta lähdetään korjaamaan. Nämä ominaisuudet tulevat yleensä kokemuksen mukana. Jos ratsastaja kokemattomuuttaan hermostuu kun (väärät) avut ei mene läpi tai hevonen on vaikka virkeällä tuulella, ja alkaa käyttää epäreilua voimaa ja repimistä saadakseen tahtonsa läpi tai vaihtoehtoisesti tönöttää selässä kauhusta jäykkänä hevonen pohkeen takana ja virkkuukoukuksi rullattuna loputonta turvaympyrää pyörien, ei mistään tule mitään.

Ratsastaja voi hyvin olla "vain" heB-tasoinen, mutta silti niin kokenut, että löytää yhteisen sävelen monenlaisten hevosten kanssa ja homma sujuu sillä tasolla mihin ratsastajan kyvyt riittää.

Tai ratsastaja voi olla heA-tasoinen, mutta teknisestä osaamisesta huolimatta kokematon hevosihmisenä, ei osaa toimia ilman ohjausta eikä ratkaista ongelmatilanteita itse. Ei ehkä tunnisteta omia virheitä, vaan ajatellaan että hevonen ei vain tottele ja sitten väännetään jääräpäisesti samaa rataa odottaen eri lopputulosta.

Ensimmäinen harvemmin aiheuttaa vahinkoa tai vaaratilanteita vaikka ei kouluratsastusasteikolla olekaan taitavimmasta päästä, toinen taas hyvinkin saa ongelmia aikaan, vaikka olisi paperilla tätä toista taitavampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.