Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä ajassa voi oppia ratsastamaan?

Lähettäjä: pohdintaa 
Päivämäärä:   26.1.26 21:29:35

Mikä voisi olla realistinen aika oppia ratsastamaan joku HeB-A-tason rata läpi niin, että se sujuu teknisesti suht ok, esim. 65 %

Jos lähtötilanne on ratsastaja, joka on lähinnä humputellut hevosilla, enimmäkseen ravureilla lähinnä käyntiä ja ravia ja joskus mennyt jollain hevosella kaikki askellajit läpi ja osannut ehkä tehdä ns. automaatilla etuosa- ja takaosakäännökset, peruutuksen ja pohkeenväistön? Hevonen/poni siis sellainen, että se tekee nuo aloittajallakin. Mitään hienoa ja eleetöntä ne ei siis ole.

Mutta siis ei ole täysin aloittaja, pysyy selässä kaikissa askellajeissa ja kroppa on jumpattu siihen malliin, että kykenee aika hyvin oikeaoppiseen istuntaan, eli ei ole kovin vino, kiero tai jäykkä.

Teoriassa osaa jotain perusjuttuja ratsastuksessa, mutta haluaisi nimenomaan opetusta perusistunnan käyttämisestä ja perusavuista, kun ei oikein ole tietoa, miten hevosella oikeaoppisesti kuuluu eleettömästi ratsastaa, kun ei ole koskaan ollut kunnon opetuksessa, joskus ehkä käynyt jollain ratsastuskoulun possujunatunnilla jossa ei juuri mitään vaadittu.

Jos ottaisi yksityisopetusta 2 h päivässä eli arkipäivät ma-pe 5 pv/vko, niin missä ajassa luulisi oppivan ratsastamaan niin, että kaikki HeB-A-tasolla vaadittavat asiat sujuu yksitellen ja ratana joten kuten? 65 % on kuitenkin ymmärtääkseni vasta perustaso, ei mikään kovin hyvä ja osaava, kun nykyään kai joka asiasta saa sen 6,5. Kuulemma ennen ollut vaikeaa, kun puolikkaita ei vielä ollut ja seiskan eteen piti oikeasti osatakin ja 65 % ei ollut itsestäänselvyys.

Riittääkö 4 viikkoa vai meneekö useampi kuukausi? Kun tavoitteena on oikeasti osata ratsastaa, eikä vain joten kuten räpiköidä ja roikkua selässä?

Jos tämän siis toteuttaisi jollain ratsastuskouluhevosella, joka kyllä tekee kun pyytää, eli ei tarvitse olla automaatti.

Kyseessä siis minä itse. Olisi varaa kyllä maksaa tuollaisesta yksityisopetuksesta, kunnon ratsastuksen intensiivikurssi. En oleta, että onnistuu viikossa, koska en usko, että siinä ajassa ehdittäisiin asioita riittävästi opetella, vaan olen varautunut useampaan viikkoon.

Onko tuollaista intensiivikurssia edes mahdollista ostaa miltään ratsastuskoululta? Pääsisin kyllä virka-aikaankin, normaalien tuntien ulkopuolella, jos vain olisi opettaja joka opettaa. Tykkääkö ratsastuskoulu tällaisista intensiivioppilaista?

Kooltani en ole kovinkaan kummoinen, eli ei tarvitse olla mitenkään erityisen kokoinen hevonen. Olen vähän yli 160 vm pitkä ja painan omat kamat päällä reilusti alle 60 kg, eli minut jaksaa kyllä kantaa iso poni tai pieni hevonen, ei tarvitse sitä tallin suurinta hevosta minulle uhrata.

En tiedä miten hevoset yleensä tunneilla menee, meneekö ne kaksi tuntia putkeen vai vain tunnin kerrallaan, eli pitääkö vaihtaa ratsua välissä joka päivä vai mennä koko kaksituntisen samalla ratsulla.

Vai onko tämä aivan hullua?

Re: Missä ajassa voi oppia ratsastamaan?

Lähettäjä: sonja 
Päivämäärä:   26.1.26 21:35:41

puol vuotta

Lähettäjä: Martsi 
Päivämäärä:   26.1.26 22:04:16

Sanoisin, että heB menisi jo nopeasti, kun se selässä pysymisen vaihe on jo ohitettu ja voidaan keskittyä oikeisiin asioihin. Toki p

Lähettäjä: Martsi 
Päivämäärä:   26.1.26 22:06:06

Jatkan, eli riippuu paljon myös hevosesta. Perus kiva ja taipuisa hevonen, joka ei ole liian herkkä tai tahmea, niin kuukaudessa menee heB. HeA vaatii jo enemmäm, että siitä saa pisteitä irti. Se vaatii myös hevoselta enemmän

Lähettäjä: ilonpilaaja 
Päivämäärä:   26.1.26 22:08:57

"Ratsastamaan oppiminen" on hyvin suhteellinen käsite. HeA valmiilla hevosella vuosi tai kaksi niin voi mennä kisoihin. Jos haluaa oikeasti oppia ymmärtämään mitä ratsastaminen on sillä heA tasolla niin useita vuosia hyvällä valkulla.

Helpoissa luokissa vaikuttaa jo hevosen laatu pisteisiin ratsastajan eduksi, vaikkei ratsastaja ihan sillä tasolla olisikaan.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   26.1.26 22:12:23

Tässä on kaikkein tärkein asia opettaja. Opettaja joka oikeasti osaa, sekä on kiinnostunut auttamaan oppilasta. ”Kuuluisampienkin” opettajien tunneilla on paljon myös ”hyvä, hyvä” rahat pois meininkiä ja oppilaat näyttävät vuodesta toiseen samalta.
Tuntien ratsastamisen lisäksi pitää tuntea oma kehonsa ja sen vahvuudet ja heikkoudet. Katsoa paljon ja paljon muiden ihmisten ratsastusta hyvässä ohjauksessa, jotta rupeaa hahmottamaan miksi jokin toimii ja miksi ei.
Jos nämä kunnossa voi odottaa sellaista yksi luokkataso vuodessa edistymistä, koska toistoja tarvitaan paljon. Toki jos on maailman kiltein ratsu joka tekee kaiken tasaisessa tahdissa ja muodossa vaikka miten siellä selässä menisi niin kyllähän sillä voi kiltiltä tuomarilta saada 65% ensi syksynä, joka ei katso ratsastuksen oikeaa tasoa.

Lähettäjä: pohdintaa 
Päivämäärä:   26.1.26 23:14:23

Tarkoitus ei ole vain keikkua selässä vaan tosiaan opetella ratsastamaan niin, että saisi ratsastettua radalla vaadittavat asiat tai vaikka koko radan läpi sellaisella hevosella, jolla on edelytykset siitä suoriutua ilman suurempia ongelmia, eli on koulutettu vaadittavalle tasolle.

Ajattelen olevani pari askelta täysin aloittelijaa edellä, kun tosiaan osaan ratsastaa kaikissa askellajeissa, enkä ole yhtä osaamaton kuin sellainen, joka ensimmäistä kertaa menee ratsaille. Mutta minulla tosiaan ei ole hajuakaan siitä, miten apuja pitää käyttää ja mitä apuja antaa, että hevonen tekee oikein jonkun liikkeen. Ei siis riitä, että hevonen arvaa oikein ja kompuroi jotenkin sinne päin, vaan minä haluan opetella tietämään, mitä apuja käyttää, että hevonen tajuaa mitä siltä pyydetään ja tekee sen, mitä pyydän. Hevosen ei siis tarvitse olla automaatti, se saa vaatia minua ratsastamaan oikein. Ja minä haluan siis opetella, miten hevosta pyydetään taipumaan, kääntymään, lisäämään ja laskemaan tempoa, jne. Ei riitä että jotenkin nönnötetään joku kananmunan kaltainen rinkula hevosen kantatessa sisäänpäin, kun tavoitteena oli ratsastaa pyöreä ympyrä.

Ja jos jollain on suositella jotain kirjoja joita saa kirjastosta, tai nettisivuja tai vaikka sometilejä, joissa opetellaan ratsastamaan ja käyttämään apuja, niin saa niitäkin linkata ja vinkata. Tai vaikka hakusanoja youtubesta.

Minulla ei ole tarkoituksena kisata, vaan ainoastaa opetella ratsastamaan niin, että voin sanoa, että osaan ratsastaa HeB-A tasolla vaadittavat asiat hevosella, joka on kyseisellä tasolla. En siis niinkään ajattele, että alkaisin mitään raakaa hevosta kouluttamaan, vaan lähinnä opettelisin itse, miten vaadittavat asiat tehdään. Eli pohkeenväistöä opeteltaessa se hevonen osaisi mennä pohkeenväistöä pyydettäessä, mutta sen ei tarvitse mennä sitä, ellen minä osaa siltä sitä oikealla tavalla pyytää.

"Jos haluaa oikeasti oppia ymmärtämään mitä ratsastaminen on sillä heA tasolla niin useita vuosia hyvällä valkulla."

Eli hyväkin valkku vaatii useita vuosia, jotta kykenee opettamaan asiakkaan ratsastamaan HeA-tasolla, vaikka asiakas ratsastaisi 2 h päivässä viitenä päivänä viikossa? Okei, tämä oli uutta. Jotenkin ajattelin, että puolessa vuodessa tosiaan onnistuisi, jos ei ole tarkoituksena mistään raa'asta ja täysin osaamattomasta hevosesta tai remontista sitä HeA-tason ratsua kouluttaa. Ajatuksena se, että HeA-tasolla asioita opeteltaessa alla olisi hevonen, jolta ne asiat sujuu ja oikein pyydettynä ne myös tekee. HeB-tason hevonen/poni sitten voi olla HeB-tasolla.

Eikä minulla siis ole tarkoitus kisata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.