|
Lähettäjä: pohdintaa
Päivämäärä: 26.1.26 23:14:23
Tarkoitus ei ole vain keikkua selässä vaan tosiaan opetella ratsastamaan niin, että saisi ratsastettua radalla vaadittavat asiat tai vaikka koko radan läpi sellaisella hevosella, jolla on edelytykset siitä suoriutua ilman suurempia ongelmia, eli on koulutettu vaadittavalle tasolle.
Ajattelen olevani pari askelta täysin aloittelijaa edellä, kun tosiaan osaan ratsastaa kaikissa askellajeissa, enkä ole yhtä osaamaton kuin sellainen, joka ensimmäistä kertaa menee ratsaille. Mutta minulla tosiaan ei ole hajuakaan siitä, miten apuja pitää käyttää ja mitä apuja antaa, että hevonen tekee oikein jonkun liikkeen. Ei siis riitä, että hevonen arvaa oikein ja kompuroi jotenkin sinne päin, vaan minä haluan opetella tietämään, mitä apuja käyttää, että hevonen tajuaa mitä siltä pyydetään ja tekee sen, mitä pyydän. Hevosen ei siis tarvitse olla automaatti, se saa vaatia minua ratsastamaan oikein. Ja minä haluan siis opetella, miten hevosta pyydetään taipumaan, kääntymään, lisäämään ja laskemaan tempoa, jne. Ei riitä että jotenkin nönnötetään joku kananmunan kaltainen rinkula hevosen kantatessa sisäänpäin, kun tavoitteena oli ratsastaa pyöreä ympyrä.
Ja jos jollain on suositella jotain kirjoja joita saa kirjastosta, tai nettisivuja tai vaikka sometilejä, joissa opetellaan ratsastamaan ja käyttämään apuja, niin saa niitäkin linkata ja vinkata. Tai vaikka hakusanoja youtubesta.
Minulla ei ole tarkoituksena kisata, vaan ainoastaa opetella ratsastamaan niin, että voin sanoa, että osaan ratsastaa HeB-A tasolla vaadittavat asiat hevosella, joka on kyseisellä tasolla. En siis niinkään ajattele, että alkaisin mitään raakaa hevosta kouluttamaan, vaan lähinnä opettelisin itse, miten vaadittavat asiat tehdään. Eli pohkeenväistöä opeteltaessa se hevonen osaisi mennä pohkeenväistöä pyydettäessä, mutta sen ei tarvitse mennä sitä, ellen minä osaa siltä sitä oikealla tavalla pyytää.
"Jos haluaa oikeasti oppia ymmärtämään mitä ratsastaminen on sillä heA tasolla niin useita vuosia hyvällä valkulla."
Eli hyväkin valkku vaatii useita vuosia, jotta kykenee opettamaan asiakkaan ratsastamaan HeA-tasolla, vaikka asiakas ratsastaisi 2 h päivässä viitenä päivänä viikossa? Okei, tämä oli uutta. Jotenkin ajattelin, että puolessa vuodessa tosiaan onnistuisi, jos ei ole tarkoituksena mistään raa'asta ja täysin osaamattomasta hevosesta tai remontista sitä HeA-tason ratsua kouluttaa. Ajatuksena se, että HeA-tasolla asioita opeteltaessa alla olisi hevonen, jolta ne asiat sujuu ja oikein pyydettynä ne myös tekee. HeB-tason hevonen/poni sitten voi olla HeB-tasolla.
Eikä minulla siis ole tarkoitus kisata.
|