Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä ajassa voi oppia ratsastamaan?

Lähettäjä: pohdintaa 
Päivämäärä:   26.1.26 21:29:35

Mikä voisi olla realistinen aika oppia ratsastamaan joku HeB-A-tason rata läpi niin, että se sujuu teknisesti suht ok, esim. 65 %

Jos lähtötilanne on ratsastaja, joka on lähinnä humputellut hevosilla, enimmäkseen ravureilla lähinnä käyntiä ja ravia ja joskus mennyt jollain hevosella kaikki askellajit läpi ja osannut ehkä tehdä ns. automaatilla etuosa- ja takaosakäännökset, peruutuksen ja pohkeenväistön? Hevonen/poni siis sellainen, että se tekee nuo aloittajallakin. Mitään hienoa ja eleetöntä ne ei siis ole.

Mutta siis ei ole täysin aloittaja, pysyy selässä kaikissa askellajeissa ja kroppa on jumpattu siihen malliin, että kykenee aika hyvin oikeaoppiseen istuntaan, eli ei ole kovin vino, kiero tai jäykkä.

Teoriassa osaa jotain perusjuttuja ratsastuksessa, mutta haluaisi nimenomaan opetusta perusistunnan käyttämisestä ja perusavuista, kun ei oikein ole tietoa, miten hevosella oikeaoppisesti kuuluu eleettömästi ratsastaa, kun ei ole koskaan ollut kunnon opetuksessa, joskus ehkä käynyt jollain ratsastuskoulun possujunatunnilla jossa ei juuri mitään vaadittu.

Jos ottaisi yksityisopetusta 2 h päivässä eli arkipäivät ma-pe 5 pv/vko, niin missä ajassa luulisi oppivan ratsastamaan niin, että kaikki HeB-A-tasolla vaadittavat asiat sujuu yksitellen ja ratana joten kuten? 65 % on kuitenkin ymmärtääkseni vasta perustaso, ei mikään kovin hyvä ja osaava, kun nykyään kai joka asiasta saa sen 6,5. Kuulemma ennen ollut vaikeaa, kun puolikkaita ei vielä ollut ja seiskan eteen piti oikeasti osatakin ja 65 % ei ollut itsestäänselvyys.

Riittääkö 4 viikkoa vai meneekö useampi kuukausi? Kun tavoitteena on oikeasti osata ratsastaa, eikä vain joten kuten räpiköidä ja roikkua selässä?

Jos tämän siis toteuttaisi jollain ratsastuskouluhevosella, joka kyllä tekee kun pyytää, eli ei tarvitse olla automaatti.

Kyseessä siis minä itse. Olisi varaa kyllä maksaa tuollaisesta yksityisopetuksesta, kunnon ratsastuksen intensiivikurssi. En oleta, että onnistuu viikossa, koska en usko, että siinä ajassa ehdittäisiin asioita riittävästi opetella, vaan olen varautunut useampaan viikkoon.

Onko tuollaista intensiivikurssia edes mahdollista ostaa miltään ratsastuskoululta? Pääsisin kyllä virka-aikaankin, normaalien tuntien ulkopuolella, jos vain olisi opettaja joka opettaa. Tykkääkö ratsastuskoulu tällaisista intensiivioppilaista?

Kooltani en ole kovinkaan kummoinen, eli ei tarvitse olla mitenkään erityisen kokoinen hevonen. Olen vähän yli 160 vm pitkä ja painan omat kamat päällä reilusti alle 60 kg, eli minut jaksaa kyllä kantaa iso poni tai pieni hevonen, ei tarvitse sitä tallin suurinta hevosta minulle uhrata.

En tiedä miten hevoset yleensä tunneilla menee, meneekö ne kaksi tuntia putkeen vai vain tunnin kerrallaan, eli pitääkö vaihtaa ratsua välissä joka päivä vai mennä koko kaksituntisen samalla ratsulla.

Vai onko tämä aivan hullua?

Re: Missä ajassa voi oppia ratsastamaan?

Lähettäjä: sonja 
Päivämäärä:   26.1.26 21:35:41

puol vuotta

Lähettäjä: Martsi 
Päivämäärä:   26.1.26 22:04:16

Sanoisin, että heB menisi jo nopeasti, kun se selässä pysymisen vaihe on jo ohitettu ja voidaan keskittyä oikeisiin asioihin. Toki p

Lähettäjä: Martsi 
Päivämäärä:   26.1.26 22:06:06

Jatkan, eli riippuu paljon myös hevosesta. Perus kiva ja taipuisa hevonen, joka ei ole liian herkkä tai tahmea, niin kuukaudessa menee heB. HeA vaatii jo enemmäm, että siitä saa pisteitä irti. Se vaatii myös hevoselta enemmän

Lähettäjä: ilonpilaaja 
Päivämäärä:   26.1.26 22:08:57

"Ratsastamaan oppiminen" on hyvin suhteellinen käsite. HeA valmiilla hevosella vuosi tai kaksi niin voi mennä kisoihin. Jos haluaa oikeasti oppia ymmärtämään mitä ratsastaminen on sillä heA tasolla niin useita vuosia hyvällä valkulla.

Helpoissa luokissa vaikuttaa jo hevosen laatu pisteisiin ratsastajan eduksi, vaikkei ratsastaja ihan sillä tasolla olisikaan.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   26.1.26 22:12:23

Tässä on kaikkein tärkein asia opettaja. Opettaja joka oikeasti osaa, sekä on kiinnostunut auttamaan oppilasta. ”Kuuluisampienkin” opettajien tunneilla on paljon myös ”hyvä, hyvä” rahat pois meininkiä ja oppilaat näyttävät vuodesta toiseen samalta.
Tuntien ratsastamisen lisäksi pitää tuntea oma kehonsa ja sen vahvuudet ja heikkoudet. Katsoa paljon ja paljon muiden ihmisten ratsastusta hyvässä ohjauksessa, jotta rupeaa hahmottamaan miksi jokin toimii ja miksi ei.
Jos nämä kunnossa voi odottaa sellaista yksi luokkataso vuodessa edistymistä, koska toistoja tarvitaan paljon. Toki jos on maailman kiltein ratsu joka tekee kaiken tasaisessa tahdissa ja muodossa vaikka miten siellä selässä menisi niin kyllähän sillä voi kiltiltä tuomarilta saada 65% ensi syksynä, joka ei katso ratsastuksen oikeaa tasoa.

Päivämäärä:   26.1.26 23:14:23

Tarkoitus ei ole vain keikkua selässä vaan tosiaan opetella ratsastamaan niin, että saisi ratsastettua radalla vaadittavat asiat tai vaikka koko radan läpi sellaisella hevosella, jolla on edelytykset siitä suoriutua ilman suurempia ongelmia, eli on koulutettu vaadittavalle tasolle.

Ajattelen olevani pari askelta täysin aloittelijaa edellä, kun tosiaan osaan ratsastaa kaikissa askellajeissa, enkä ole yhtä osaamaton kuin sellainen, joka ensimmäistä kertaa menee ratsaille. Mutta minulla tosiaan ei ole hajuakaan siitä, miten apuja pitää käyttää ja mitä apuja antaa, että hevonen tekee oikein jonkun liikkeen. Ei siis riitä, että hevonen arvaa oikein ja kompuroi jotenkin sinne päin, vaan minä haluan opetella tietämään, mitä apuja käyttää, että hevonen tajuaa mitä siltä pyydetään ja tekee sen, mitä pyydän. Hevosen ei siis tarvitse olla automaatti, se saa vaatia minua ratsastamaan oikein. Ja minä haluan siis opetella, miten hevosta pyydetään taipumaan, kääntymään, lisäämään ja laskemaan tempoa, jne. Ei riitä että jotenkin nönnötetään joku kananmunan kaltainen rinkula hevosen kantatessa sisäänpäin, kun tavoitteena oli ratsastaa pyöreä ympyrä.

Ja jos jollain on suositella jotain kirjoja joita saa kirjastosta, tai nettisivuja tai vaikka sometilejä, joissa opetellaan ratsastamaan ja käyttämään apuja, niin saa niitäkin linkata ja vinkata. Tai vaikka hakusanoja youtubesta.

Minulla ei ole tarkoituksena kisata, vaan ainoastaa opetella ratsastamaan niin, että voin sanoa, että osaan ratsastaa HeB-A tasolla vaadittavat asiat hevosella, joka on kyseisellä tasolla. En siis niinkään ajattele, että alkaisin mitään raakaa hevosta kouluttamaan, vaan lähinnä opettelisin itse, miten vaadittavat asiat tehdään. Eli pohkeenväistöä opeteltaessa se hevonen osaisi mennä pohkeenväistöä pyydettäessä, mutta sen ei tarvitse mennä sitä, ellen minä osaa siltä sitä oikealla tavalla pyytää.

"Jos haluaa oikeasti oppia ymmärtämään mitä ratsastaminen on sillä heA tasolla niin useita vuosia hyvällä valkulla."

Eli hyväkin valkku vaatii useita vuosia, jotta kykenee opettamaan asiakkaan ratsastamaan HeA-tasolla, vaikka asiakas ratsastaisi 2 h päivässä viitenä päivänä viikossa? Okei, tämä oli uutta. Jotenkin ajattelin, että puolessa vuodessa tosiaan onnistuisi, jos ei ole tarkoituksena mistään raa'asta ja täysin osaamattomasta hevosesta tai remontista sitä HeA-tason ratsua kouluttaa. Ajatuksena se, että HeA-tasolla asioita opeteltaessa alla olisi hevonen, jolta ne asiat sujuu ja oikein pyydettynä ne myös tekee. HeB-tason hevonen/poni sitten voi olla HeB-tasolla.

Eikä minulla siis ole tarkoitus kisata.

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   27.1.26 00:44:51

Aivan älytön aloitus, viikon hölmöin. Aloittajalla ei selvästi alkeellisintakaan käsitystä siitä mitä ratsastaminen ylipäätään tarkoittaa.

Lähettäjä: mreta 
Päivämäärä:   27.1.26 01:49:52

Olet hypännyt tässä aika monen tärkeän kysymyksen yli.

Ennen kuin mietit kuinka paljon ehtisit kehittyä ja missä ajassa, on mietittävä seuraavia seikkoja:
- kuinka paljon aikaa ja rahaa on käytettävissä?
- kykeneekö oppilas fyysisesti näin tiiviiseen treenitahtiin? Vinkki: 2 h x 5 per viikko lähenee jo urheilussa mestaruustasolla kilpailevan lukiolaisen treenimäärää, ja siihen ei kukaan lähde lajinsa 'käynnissä ja ravissa humputtelua' vastaavalta tasolta.
- suostuuko ja kykeneekö kukaan ottamaan ketään näin tiiviissä tahdissa opetettavaksi?
- onko kohtalaisten välimatkojen päässä useita ratsastuskouluja, joiden välille tuntimäärän voisi hajauttaa?

Tyypillinen kausimaksu ratsastuskoulussa on noin 1 h per viikko. Suunnittelemasi tuntimäärä vastaisi siis 10 normaalioppilasta, ja sellaisen hevos- ja opettajakapasiteetin järjestäminen tuosta noin vain ei käytännössä ole mahdollista, vaikka puhuttaisiin tuikitavallisista ratsastustunneista muiden normaalikokoisten, normaalia opetussuunnitelmaa toteuttavien ryhmien mukana.

Pitäis mennä ensin sinne ratsastuskouluun jonkun kerran tavallisille tunneille (pienessä ryhmässä mieluimmin), että tutustuvat henkilöön oppilaana, ratsastajana/hevosen käsittelijänä, ja ylipäätään tyyppinä. Sen jälkeen voi alkaa keskustella siitä kuinka paljon tunteja ylipäätään suostuvat opettamaan yhtä selässä pysyvää aloittelijaa per viikko, ja mihin hintaan.

Mitä teoreettiseen kehitystahtiin tulee, on täysin mahdotonta sanoa asiaan mitään. Ratsastustaito riippuu monesta seikasta. Liikunnallinen lahjakkuus ja fyysinen kunto ja kehonhallinta vaatii tuekseen keskittymiskykyä ja älyä, ja sittenkin hyvin ratsastaminen voi olla jollekin henkilölle hyvin vaikeaa tunneperäisistä syistä, jos esim. on vaikeuksia ymmärtää hevoseläimen aivoituksia, suhtautua opettajan neuvoihin ja palautteeseen, tai hillitä omia reaktioitaan odottamattomiin ärsykkeisiin ja tapahtumiin. Ja tämä koskee vain ratsastajan omia valmiuksia ratsastamiseen. Toteutuvaan kehitykseen vaikuttavat sitten monet muut tekijät kuten motivaation taso, muun elämän vaatimukset, terveydentila, kulkusäteen sisällä sijaitsevien resurssien määrä ja laatu jne jne.

Päivämäärä:   27.1.26 02:57:13

- kuinka paljon aikaa ja rahaa on käytettävissä?
Niin paljon kuin tarvitsee. Teen töitä vain sen verran mitä huvittaa, eikä rahasta ole pulaa. Aikatauluni ovat aika vapaat ja rahaa on riittävästi.

- kykeneekö oppilas fyysisesti näin tiiviiseen treenitahtiin?
En ole huonokuntoinen pullamössö nytkään, joten ei tuo minusta kovin pahalta liikuntamäärältä tunnu.

- suostuuko ja kykeneekö kukaan ottamaan ketään näin tiiviissä tahdissa opetettavaksi?
Sitähän minä täällä kysyinkin, että onnistuisiko tuollainen. Mutta nyt kun on uutisoitu, ettei ratsastuskouluille riitä asiakkaita, niin tässä olisi asiakas. Tietenkin maksaisin yksityisopetuksesta ihan yksityisopetuksen hinnan. Ja tarvittaessa voisin toki käydä vaikka kahdella tallilla, puolet viikosta yhdellä ja puolet toisella. Se toki vaatisi sitten hygieniasyistä kahdet kamat, mutta se ei olisi minulle ongelma.

- onko kohtalaisten välimatkojen päässä useita ratsastuskouluja, joiden välille tuntimäärän voisi hajauttaa?
Kyllä tällä paikkakunnalla ja lähistöllä ratsastuskouulja riittää. Minulla on oma auto millä kulkea, ei tarvitse päästä julkisilla.

Jos nyt ongelmana on se, ettei asiakkaita riitä, niin luulisi, että sitoutunut lisäasiakas olisi toivottu asia. Ja kun en ole kovin iso, eli voin mennä varmasti useammalla hevosella enkä vain sillä yhdellä, jota säästellään isompikokoisille, tai niillä kilteimmillä, joita käytetään aloittelijoilla, niin minulle voi kyllä laittaa monenlaisia hevosia alle. Ei siis ole tarkoitus, että kävisin tuon koko rumban vain 1-2 hevosella. Hyppäämiseen minulla ei ole mielenkiintoa, joten senkin puolesta hevoset säästyy.

Hevosten käsittelijänä en ole osaamaton enkä aloittelija, osaan kohdella niitä hyvin ja lukea niitä, ja yleensä kaikki eläimet pitävät minusta, ihmisenä olen kuulemma mukava, oppimistaitojani ja asennettani on aina kehuttu, osaan ottaa neuvoja ja palautetta vastaan. Ja sitähän tässä kysyin, että onko tuollainen mahdollista. Kuitenkin on mahdollista hajauttaa sitä eri tallien välille, joten yhden tallin ei tarvitse toteuttaa kaikkea.

Minä en ole enää peruskoululainen, joka ei viitsi tehdä mitään, keskittymiskyky on ameeban tasolla, kaikki pitäisi saada valmiina ja jos ei onnistu, niin se on jonkun muun syy. Ikää minulla on jo reilusti enemmän ja korkeakoulututkintokin suoritettu ajat sitten. Keskittymiskykyä ja älyäkin luulisi riittävän. Muussa elämässä ei ongelmia ole, terveydentila on hyvä, resursseja riittää. Enkä ole ikinä syyttänyt hevosta, jos ei onnistu, kyllä minä aina olen syyttänyt itseäni ja miettinyt, johtuuko tämä minusta. En ole sellainen "niimmutku ei tää taho" -tyyppinen ihminen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.26 03:19:43

Itse viime vuosina ratsastuskouluja shoppailleena luulen, että ongelmaksi tulee hevosten ja opetuksen taso, ellet sattumalta asu erittäin hyvän ratsastuskoulun lähellä. Harvalla ratsastuskoululla nimittäin on hevosia, ainakaan useampia, jotka fyysisesti pystyisivät treenaamaan helppo A-tasoa saati viemään tuntilaista sinne, ja opetuskin on usein ihan onnetonta liikenteenohjausta. Sitä hyvää ratsastuskoulua voi joutua hetken etsimään.

Mutta jos hyvä hevonen ja opettaja löytyy, niin veikkaisin että 1-2 kaudessa onnistuisi. Pitäisin tavoitteenaa nostaa tasoa yhdellä tasolla per kausi, eli vaikka syksyn aikana helppoon Beehen ja keväällä helppoon Aahan. Enkä menisi mihinkään 7 hengen ryhmätunneille 10 kertaa viikossa vaan 1-2 hengen tunneille vaikka 4-5 kertaa viikossa. Laatu korvaa määrän, ja tuo on koulullekin helpommin toteutettavissa, mutta vaatii jo aika paljon hevoskapasiteettia. Oman lähialueen tallit ovat Hopotin perusteella niin täynnä, että hyvä jos yksärit edes onnistuvat.

Päivämäärä:   27.1.26 03:40:33

En todellakaan halua mitään isoja ryhmätunteja enkä pelkkää possujunaa ja liikenteenohjausta.

Mutta tuo on hyvä tietää, ettei ratsastuskouluilla nykyään välttämättä ole edes HeB-tason hevosia ja poneja, saati HeA. En kuitenkaan ajatellut, että osaisin kouluttaa mitään ratsua, kun itsekin opettelisin.

Enkä siltä HeA-tason hevoseltakaan mitään wau-moitteetonta menoa vaatisi, lähinnä sen, että kykenee irtonaisina tekemään tehtävät ja tuo koko rata sitten testaisi lähinnä minun taitojani ratsastajana. Mutta ei se koko rata mikään välttämättömyys ole, lähinnä olisi kiva opetella, miten apuja kuuluu käyttää, että hevonen tekee asioita.

Rahan puolesta voisin toki ostaa ihan omankin hevosen, mutta sitten pitäisi olla joku vakivalkku. Enkä oikein tiedä, kannattaako tällaisen humputtelijan hankkia omaa hevosta siksi, että voisi opetella ratsastamaan... Toki oma hevonen on ollut haaveissa ja suunnitelmissa, mutta ajattelin hankkia sen vasta sitten, kun olisin opetellut ratsastamaan.

Tällä seudulla on kyllä ilmoiteltu, että tunneilla on tilaa, useammallakin koululla ja eri tunneilla samalla koululla. Ainakin HeB-tasoisia on tarjolla ja hyppytunteja, eli jotain ne hevoset osaavat eikä ihan heti hajoa, kun hypätäkin voi. Mutta minua ei siis kiinnosta hyppääminen, vain sileä. Eli sen perusteella ei varmaan ihan joka tallin tunnit ole täynnä. Sitä en sitten tiedä, että tekeekö ratsastuksenopettaja jotain muita töitä virka-aikaan arkisin, eli onko opettajat käytettävissä arkisin päiväaikaan.

Mutta sitähän minä kysyinkin, että onko tuo edes teoriassa mahdollista. Jos sen tietää automaattisesti, ettei mikään talli koskaan tuollaista voi toteuttaa, kun ei ole opettajaa eikä hevosia, niin sittenhän tästä ajatuksesta on luovuttava.

Eli jos hevoset on jotain HeC-tasoisia ja yksityistunteja ei ole mahdollista saada, vaan tarjotaan ainoastaan possujunatunteja ryhmille, niin sehän sitten tekee tämän ajatukseni toteuttamisen mahdottomaksi. Olen joskus jollain possujunatunneilla käynyt, tosin eri kaupungissa, ja sellaisesta en aio maksaa.

Lähettäjä: KL 
Päivämäärä:   27.1.26 09:21:51

Kolme-viisi vuotta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.1.26 10:21:52

Ihmeellistä lyttäämistä vastaajilla! :O
Tässä tapauksessa hidasteena on, että on jo oppinut "väärille tavoille" humputtelemalla. Toisaalta etuna on, jos on suht urheilullinen, ja kropassa ei ole ylimääräistä.

Mutta ei se heb-taso nyt oikeasti kovin kummoinen ole, ja seuratasolla kisoissa tuon saa jopa aika villeillä suorituksilla.

Jos itsellä olisi vastaava tilanne, aloittaisin siten, että kävisin 3-4 krt/vk yksityistunneilla, ja lisäksi päämäärätietoista oheisharjoittelua. Ja jos tuolla taustalla en kesäkaudella saisi kisoista tuota tulosta, niin sitten kysyisin opettajalta/valmentajalta suoraa palautetta! :D

Ja kuten joku jo aiemmin kommentoi, myös opettajalla (ja hevosmateriaalilla) on väliä. Jos käy kankealla nippa-nappa hec-tasoisella hevosella tunneilla, niin varmasti tuon tason saavuttamiseen menee se 5v. Mutta jos ei ole omista resursseista pulaa, niin varmasti voi valita ratsastuskoulun, missä pääsee kehittymään nopeasti. Tuo taso on hyvin pitkältä oman kehon hallintaa kuitenkin.

Lähettäjä: Nolo 
Päivämäärä:   27.1.26 10:47:44

"kykeneekö oppilas fyysisesti näin tiiviiseen treenitahtiin?
En ole huonokuntoinen pullamössö nytkään, joten ei tuo minusta kovin pahalta liikuntamäärältä tunnu."

Et selkeästi ole kovin montaa kertaa oikeassa treenissä ratsastanut.

Lähettäjä: sdflknäf 
Päivämäärä:   27.1.26 10:57:25

Aloittajan pohdinnat on niin totaalisen tietämättömiä ja lapsellisia, että ihan naurattaa...;)

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   27.1.26 11:00:48

"itsellä olisi vastaava tilanne, aloittaisin siten, että kävisin 3-4 krt/vk yksityistunneilla, ja lisäksi päämäärätietoista oheisharjoittelua. Ja jos tuolla taustalla en kesäkaudella saisi kisoista tuota tulosta, niin sitten kysyisin opettajalta/valmentajalta suoraa palautetta! :D"

2-3 kk aikana olemattomasta hea tasolta 65% ? Kyllä mä sanon että näillä kommenteilla halveerataan lajia, mutta myös osoitetaan oma ymmärtämättömyys ratsastuksesta täysin

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.1.26 11:07:01

"2-3 kk aikana olemattomasta hea tasolta 65% ? Kyllä mä sanon että näillä kommenteilla halveerataan lajia, mutta myös osoitetaan oma ymmärtämättömyys ratsastuksesta täysin"

Eikö aloittaja puhunut heb-tasosta, itse ainakin. Että ei mitään hätää, en ole "halveeraamassa lajia", vaan ihan oman kokemuksen puolesta mietin, millä tasolla aidosti ollaan seurakisojen heb-luokissa. :D Se on n. valovuoden päässä esim alue/kansallisen tason hea-luokista!

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   27.1.26 11:10:23

"Mikä voisi olla realistinen aika oppia ratsastamaan joku HeB-A-tason rata läpi niin, että se sujuu teknisesti suht ok, esim. 65 %"

"Eikö aloittaja puhunut heb-tasosta, itse ainakin. Että ei mitään hätää, en ole "halveeraamassa lajia", vaan ihan oman kokemuksen puolesta mietin, millä tasolla aidosti ollaan seurakisojen heb-luokissa. :D Se on n. valovuoden päässä esim alue/kansallisen tason hea-luokista!"

Aloittaja puhui heb-a tasosta, ei maininnut seuratasolla ja kertoi menneensä lähinnä käyntiä ja ravia. Kukaan, ei kukaan tästä kahden kuukauden päästä suorita 65% heb (saatika A).

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.1.26 11:35:15

Mun mielestä aloittajalla ihan hyvää pohdintaa, eikä mitenkään totaalisen tietämätöntä :D kyllä nyt hyvällä opettajalla yksityistunneilla oppii melko nopeastikin, varsinkin jos on itsellä kova motivaatio kehittyä. Ei sitä nyt tarvitse montaa vuotta 5krt/vko yksäreillä hinkata, että pääsisi heB tasolle, joka on ihan perusratsastusta. HeA:ta varten sitten tarvitsee sen osaavan hevosenkin.

On täällä monella kyllä erikoisia käsityksiä oppimisesta. Siinä 2-3 vuodessa voi päästä heB radan läpi hyväksytysti ihan vaikka ratsastaisi pari kertaa viikossa (pien)ryhmätunneilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.26 11:45:00

Hyvää pohdintaa! Mun mielestä tää on tehtävissä.

Pk-seudulla yksityistunteja esim. Nikalla tai Solbackassa, joilla on hyviä näyttöjä osaavista hevosista ja ratsastajien tason nostamisesta. Hevosen pitää tolla tasolla osata myös asiansa, jotta saa järkevät pisteet.

Jos haluaisin kohottaa ratsastuskoulussa nopeasti tasoa, ottaisin yhden yksärin ja kaksi pienryhmää per viikko. Mielellään samalta hyvältä opettajalta.

Ratsastajalla pitää olla myös riittävä kunto, eli hapenottokyky ja kropan kannattelu kuntoon jos eivät vielä ole :)

Tsemppiä! Hyvin se onnistuu!

Lähettäjä: Jewel 
Päivämäärä:   27.1.26 11:45:44

"Mun mielestä aloittajalla ihan hyvää pohdintaa, eikä mitenkään totaalisen tietämätöntä :D kyllä nyt hyvällä opettajalla yksityistunneilla oppii melko nopeastikin, varsinkin jos on itsellä kova motivaatio kehittyä. Ei sitä nyt tarvitse montaa vuotta 5krt/vko yksäreillä hinkata, että pääsisi heB tasolle, joka on ihan perusratsastusta. HeA:ta varten sitten tarvitsee sen osaavan hevosenkin.

On täällä monella kyllä erikoisia käsityksiä oppimisesta. Siinä 2-3 vuodessa voi päästä heB radan läpi hyväksytysti ihan vaikka ratsastaisi pari kertaa viikossa (pien)ryhmätunneilla"

Tässä on nyt eroja. Pari vuotta ja pari kuukautta on eri asioita. Hyväksytty suoritus (50%) on myös eri kuin 65%. Lisäksi on eri asia ratsastatko opetusmestarilla vai tavallisella tuntihevosella, puhumattakaan mikä sun oma, ihan oikea kunto ja lahjakkuus ratsastamiseen on. Joku on herkempi ja luontevampi, toinen tahkoaa 10 vuotta ilman että hevonen liikkuu edes oikein päin.

Päivämäärä:   27.1.26 11:46:24

Niin ja lisään vielä, että ratsastus vaatii kymmeniä tuhansia toistoja, jotta se jää lihasmuistiin. Kuukaudessa tai parissa niitä ei tule riittävästi. Vaatii enemmän aikaa! :)

Lähettäjä: onni 
Päivämäärä:   27.1.26 13:48:57

Raviluokassa ja HeC tasolla ei vaadita juuri mitään, edes peräänantoa. Ne aloittaja voisi varmasti jo ihan nykytasollaan käydä vetämässä läpi kun kaikki askellajit kuitenkin osaa ratsastaa. Jos on hyvä ope ja hyvä oppimaan niin HeB ei varmaan kauaa mene, parissa viikossa voisi seurataso onnistua, viimeistään kuukaudessa. HeA vaatii sitten jo enemmän, monta kuukautta varmasti. Muttei missään nimessä kyllä vuosia :D Mutta ehkä täällä kommentoivat peilaavat asiaa itseensä kun ette osaa ja teillä ei ole varaa käydä kuin kerran viikossa yhdellä liikenteenohjaustunnilla ja ette ole koskaan opetelleet edes istumaan satulassa oikein.

Päivämäärä:   27.1.26 13:49:01

Älkää viitsikö tapella keskenänne. Tai ainakaan haukkuko toisianne, jos itse ymmärrätte kirjoittamani väärin.

En ole sanonut, että HeB ja HeA olisivat sama asia, joten jos joku ymmärsi noin ja haukkuu sen vuoksi minua tai toisia kommentoijia, niin menkööt häpeämään johonkin. Mistään kansallisen tason HeA-tasosta en ole puhunut mitään, vaan kommenteissani tarkoitin lähinnä jotain seuratason HeA-radoilla vaadittavia asioita.

Päämäärätietoista oheisharjoittelua olen vuosia harjoittanut jo muutenkin, joten kroppani luulisi olevan aika valmis oikeaoppiseen istuntaan. Hapenottokyky ja kropan kannattelukin on kai kunnossa. Ja toki sitten jos opettaja huomauttaa jostain, mitä pitäisi korjata, niin hän varmaankin osaa myös kertoa, miten se pitää korjata, eli mitä kohtaa kropasta venyttää tai vahvistaa. En ajattele olevani valmis, vaan ainoastaan suht valmis oppimaan, kunhan joku opettaa. Kyllähän minä kirjoja voin lukea, mutta kun ei lukemalla uimaankaan opi, vaan veteen on mentävä, niin sama pätee taatusti ratsastukseenkin.

Enimmäkseen olen mennyt käyntiä ja ravia, kun ratsuina ollut lv-ravureita, joita olen liikuttanut ratsain kärryjen lisäksi. Niitä ei siis ole ratsuiksi koulutettu eikä tarkoitettu, se on vain ollut niille vaihtelevaa liikuntaa. Mutta olen mennyt myös hevosilla/poneilla, joilta sujuu se HeA-tasokin jos ratsastajalla osaaminen riittää, mutta en minä ole niistä saanut omilla taidoillani (taidottomuudellani) kuin kolme puhdasta askellajia ja jotain muuta pientä, jotka aloituksessa mainitsin.

Tietenkin paljon on opettajasta kiinni. Ei minulle riitä se, että hoetaan mitä teen vaan nimenomaan pitää kertoa MITEN teen. Ja jos teen väärin, niin pitää sanoa, että nyt menee väärin ja neuvoa miten korjataan. Ihan niiden hevostenkin hyvinvoinnin vuoksi.

Kyllähän HeA-radalla näkee myös ex-ravuri suokkeja, eli vaikka niiden liikkeet ei välttämättä mitään upeeta mahtavaa olekaan, niin parhaansa ne tekevät omilla resursseillaan, kun ne on osattu kouluttaa. Eli en odota saavani alle pelkästään laadukkaita kisahevosia vaan sellaisia, joille on opetettu asiat ja pyynnöstä ne kykenevät sen tekemään. Älkääkä alkako vängätä mistään "Kansallisen tason radoille ei kyllä nönnönnöö", kun sanoin jo pariin kertaan, ettei minulla ole tarkoituksena kisata, joten siitä pitäisi jokaisen jo tajuta, että kyllä minulle seuratasolla vaadittava/odotettava osaaminen riittää vallan mainiosti.

Ja ainahan täällä hevosia ja ratsastajia mollataan "HeA on vasta peruskoulutettu ratsu, ei se hevosen arvoa nosta", joten ei luulisi olevan kovin vaikea löytää nykyään ratsastuskoulusta peruskoulutettua hevosta. Kasarilla oli kuulemma toisin, mutta silloin oli moni muukin asia eri tavalla.

Päivämäärä:   27.1.26 15:46:42

"Raviluokassa ja HeC tasolla ei vaadita juuri mitään, edes peräänantoa. Ne aloittaja voisi varmasti jo ihan nykytasollaan käydä vetämässä läpi kun kaikki askellajit kuitenkin osaa ratsastaa."

No jos nyt ei kuitenkaan :D

Selasin netistä vähän eri kouluratojen sisältöä, millaisia asioita vaaditaan eri tason ohjelmissa ja miten ne pitäisi esittää, että niistä pisteitä saisi.

https://www.ratsastus.fi/materiaalit/kouluohjelmat/

https://www.ratsastus.fi/site/assets/files/20483/ksii_koulu_2026_puhdasversio.pdf

https://www.ratsastus.fi/site/assets/files/20483/
kasikirja_kouluratsastuksen_arvosteluun.pdf

Kun olen muita katsonut, niin tuntuu, että HeB-tasolle kiirehditään, vaikka ei olla vielä sillä tasolla, eli moni pölistelee menemään, vaikka ei osata esittää kyseistä asiaa, vaan tehdään vähän sinne päin. Mutta suurimmaksi osaksi kai nämä ovat niitä, jotka lähinnä harjoittelevat kilpailutilanteita ja keräävät kilpailukokemusta, ei niinkään ole tarkoitus edes osata viimeisen päälle tai voittaa. Ne, jotka osaavat ja tekevät kuten kuuluu, on pääasiassa niitä, joita haukutaan "veivät tikkarit lapsilta" ja pitäisi jo siirtyä vaikeampaan luokkaan.

Suomalaisia ratsastajia parjataan siitä, ettei opetella edes perusasioita, ennen kuin tehdään vaativampia asioita. Ihan jo perusistunnassa on pahasti häikkää, apujen käyttö täysin hukassa, mutta se ei tunnu kiinnostavan, kun halutaan vain hypätä ja kisata taitoja korkeammalla tasolla.

https://www.hevosurheilu.fi/uutiset/ratsastusuutiset/valiajalla

Olen lukenut ja kuunnellut ihmisten kommentteja ja moni on sitä mieltä, että puolikkaat pitäisi kouluratsastuksen arvosanoista poistaa ja palata takaisin tasanumeroihin, jolloin paremman arvosanan eteen pitäisi osata edes ne perusasiat.

Minua siis kiinnostaisi opetella käyttämään apuja oikein ja osata ratsastaa perustasolla, joka siis on lähtökohta sille, että voi sanoa osaavansa ratsastaa. Jos ei edes perusasiat ole hallussa, ei voi opetella mitään sen vaativampaa. Vaikka tavoitteita ei perustasoa ylemmäs olekaan, niin jos nyt saavuttaisi edes sen...

Katsoin nuo merkkikokeiden kouluradat, että millaisia asioita niissä vaaditaan. Niistä saa jo todella hyvän käsityksen siitä, mitä milläkin tasolla pitäisi osata.

Yleensähän ratsastajan pisteet katoaa siirtymisiin, kun ne eivät ole pehmeitä, täsmällisiä ja sujuvia. Helpompia ratojahan on ne, joissa mennään pitkät pätkät samaa askellajia, eikä siirtymisiä askellajista toiseen ole radan aikana montaa kertaa. Vaativuustaso kasvaa heti saman tason sisällä, jos siirtymiä on enemmän. Jos hevonenkin kompuroi siirtymissä, oli ratsastaja miten osaava tahansa, ei siitä voi (tai ainakaan kuulu) hyviä pisteitä tulla. Ja minulla tavoite opetella ratsastamaan niin, että osaan valmistella ja pyytää, ettei ratsastus olisi kiireistä ja töksähtelevää.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.1.26 16:03:42

Täytyy sanoa että ei minun oppimiseni ainakaan etene niin, että joku sanoo mitä teen väärin ja miten se korjataan, ja siitä eteenpäin teen aina niin ja voin siirtyä korjaamaan seuraavaa asiaa. Yllättävän kauan saattaa kestää korjauksen oivaltaminen, vaikka yksi tai useampi opettaja monellakin tavalla asiaa yrittäisi havainnollistaa. Ja sitten kun siirtyy korjaamaan seuraavaa, niin hetken päästä vanha virhe puskee taas esiin.

Saatan toki olla keskimääräistä lahjattomampi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.1.26 16:42:04

Tiedän useamman joka on 30 vrk:n jälkeen kisannut siististi 100-110cm sijoittuen.
Olleet toisten lajien kilpaurheilijoita.

Päivämäärä:   27.1.26 17:32:36

"Yllättävän kauan saattaa kestää korjauksen oivaltaminen, vaikka yksi tai useampi opettaja monellakin tavalla asiaa yrittäisi havainnollistaa."

Enhän minä ole väittänyt, että kerrasta oppisin ja osaisin virheen korjata niin, ettei sama virhe toistu enää koskaan. Tarkoitin sitä, ettei voi oppia, jos joku ei kerro, mikä mättää ja miten se korjataan. Se, kauanko kestää siinä, että virhe ei enää toistu (jatkuvasti) tai ettei sitä korjatessa aiheuta uutta ongelmaa, on aivan eri asia.

Ja aika useinhan ratsastus on sitä, että kun yhden virheen korjaa, toinen tulee esiin. Pylly pomppii kun jalat ei jousta ja myötää liikkeen mukana. Saa alakropan paremmin mukaan, kädet heiluu. Kädet ei enää heilu, mutta yläselkä on lösö. Ottaa yläselän käyttöön, ja lonkat unohtaa, miten piti toimia.

Ratsastajahan ei ole koskaan valmis ja täydellinen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta pointtini olikin se, että turha minun on opetella mitään pohkeenväistöjä tai ravilisäyksiä, jos en edes tiedä, miten istunnalla kuuluu vaikuttaa ja teen jotain perustavanlaatuisesti väärin, eli esim. käytän liikaa tai liian vähän sisä- tai ulko-ohjaa. Ja jos hevonen on sellainen, että se tekee kun osaa pyytää, niin kyllähän osaava opettaja osaa sen perusteella sanoa, että "Muuten hyvä, mutta korjaa tuo äläkä sitten samalla tee sitä tai tota".

:)
Esteratsastuksessa tuo onnistuukin, jos hevonen kantaa itsensä oikein eikä vain kaahota ja tuurilla pysy pystyssä, sillä on edellytykset päästä rata helposti läpi kyseisellä tasolla ja ratsastaja osaa edes alkeellisesti ratsastaa, pysyy kyydissä ja muistaa radan. Mutta ne samat ratsastajat eivät silti välttämättä osaa sileällä kovinkaan kummoisia asioita. Kyllä minäkin olen metrisiä esteitä hypännyt, mutta en minä silti väitä, että osaisin ratsastaa.

Päivämäärä:   27.1.26 18:05:58

Uskon että ratsastuskoululle kelpaa tuollainen asiakas. Mutta muuten on epärealistista että puolessa vuodessa tai vastaavassa taso nousisi noin paljon. Ehkä pari vuotta olisi optimaalisempi

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   27.1.26 19:08:19

Tää on niin absurdi keskustelu. Kun teillä ei ole hajuakaan siitä mitä ratsastaminen ylipäätään on.

Lähettäjä: eie 
Päivämäärä:   27.1.26 19:57:15

Aloittaja kysyy että kuinka kauan voisi suurin piirtein mennä, että oppisi tekemään kouluradalla vaadittavat asiat 6,5 arvosanan veroisesti. Se tarkoittaa melko hyvän ja melko huonon välimuotoa. Se ei tarkoita, että tekisi vaadittavat asiat hyvin, vaan jopa vähän huonommin kuin melko hyvin.

Kouluratsastuksessahan jaetaan pisteet
Melko hyvä - 7
Tyydyttävä - 6

Eli tuo 6,5 on HUONOMPI kuin melko hyvä. Eli hän ei todellakaan tavoittele 100 %, eli täydellistä tulosta.

Koko asteikko on sitten tämä:
Erinomainen - 10
Erittäin hyvä - 9
Hyvä - 8
Melko hyvä - 7
Tyydyttävä - 6
Välttävä - 5
Heikko - 4
Melko huono - 3
Huono - 2
Erittäin huono - 1
Ei esitetty - 0

Jos hevonen kykenee tekemään asiat kun ne oikein ratsastaa, niin eihän siihen pitäisi vuosia mennä. Varsinkin jos lähtötilanteena on ihminen jolla satulassa oleminen on jo tuttua kaikissa askellajeissa ja tarkoitus on vain opetella käyttämään apuja paremmin ja oikealla tavalla.

Kyllä minua ihmetyttää ne jotka aloittajaa mollaavat. Se että ette itse ole päässeet etenemään edes HeB tasolle kun teillä ei kroppa taivu ja ei ole varaa käydä kuin kerran viikossa possujunatunnilla jollain kouluttamattomalla eestintuonnilla, ei silti tarkoita että joku muu etenisi yhtä olemattomasti.

Kaverin lapsi oppi kahdessa vuodessa ratsastamaan HeB tasolla niin, että seuratasolla kykeni kisaamaan siinä sekä kaverini ponilla että ratsastuskoulun ponilla. Hänellä lähtötilanne oli se ettei ollut koskaan ratsastanut. Aloitti 10 vuotiaana ja ratsasti aina opetuksessa 1-3 kertaa viikossa. Kerran viikossa ratsastustunnilla ja 0-2 kertaa viikossa kaverini opettamana kaverini ponilla. Ja se poni oli osaamattomien kauhu. Osaava kylläkin, mutta ei antanut mitään ilmaiseksi. Ja kahdessa vuodessa tuo tyttö osasi ratsastaa todella hyvin vaikka ei kovin paljoa ratsastanutkaan ja iso osa siitäkin possujunassa.

En ihmettelisi, vaikka aloittaja olisi valmis kisaradalle jo 2 viikossa, viimeistään kuukaudessa tuolla tahdilla. HeA onnistuisi varmasti viimeistään puolessa vuodessa jos opettaja tosiaan opettaa miten eri liikkeet tehdään ja miten niitä hevoselta pyydetään. Kirjallisestihan aloittaja on osannut vaatimukset jo etsiä kun linkitti koulukisasäännöt, joten nyt vain toteuttamaan tuota käytännössä.

Lähettäjä: Jewel 
Päivämäärä:   27.1.26 20:14:53

"Eli tuo 6,5 on HUONOMPI kuin melko hyvä. Eli hän ei todellakaan tavoittele 100 %, eli täydellistä tulosta"

Sä et selkeästi ole käynyt koskaan lähelläkään kisarataa tai koulukisoja.

"En ihmettelisi, vaikka aloittaja olisi valmis kisaradalle jo 2 viikossa, viimeistään kuukaudessa tuolla tahdilla. HeA onnistuisi varmasti viimeistään puolessa vuodessa"

Ja tämä alleviivasi sen

Lähettäjä: eie 
Päivämäärä:   27.1.26 20:25:43

"Sä et selkeästi ole käynyt koskaan lähelläkään kisarataa tai koulukisoja."

Päinvastoin. Olen aika paljonkin käynyt kisoissa ja seurannut tunteja, valmennuksia yms. ja talkoillut koulukisoissa aika paljon ja ollut myös sihteerinä. Ja HeB radalla sen 6,5 saa kyllä lähes miten tahansa, joten se ei ole vaativa saavutus.

HeB tasoiseksi aloittaja saa kyllä hyvällä opella itsensä kuukaudessa jos ratsastaa 2h 5 kertaa viikossa.

Päivämäärä:   27.1.26 20:32:03

Hei älkää oikeasti viitsikö tapella ja haukkua toisianne, saati minua. Jos ette osaa olla asiallisesti, niin painakaa edellistä ja menkää kiukuttelemaan toisiin ketjuihin.

Sen sijaan, että Jewel pilaa tätä ketjua pahanhajuisilla kommenteillaan, hän voisi ihan asiallisesti selittää ja perustella näkemyksensä. Hänen kommenttinsa eivät ole tähän keskusteluun tuoneet mitään lisäarvoa. Ne tekevät hänestä vain kiukkuisen ja nolon, kun mitään perusteita ei osaa esittää.

Ihan oikeassahan eie oli, kun sanoi, ettei 6,5 edes ole kovin hyvätasoinen suoritus. Vasta 8 on hyvä, kun ei seiskakaan ole kovin hyvä. Ja minulla tavoitteena opetella 6,5 tasoisesti, eli ei edes kovin hyvin.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   27.1.26 20:44:01

"Päivämäärä27.1.26 20:32:03

Hei älkää oikeasti viitsikö tapella ja haukkua toisianne, saati minua. Jos ette osaa olla asiallisesti, niin painakaa edellistä ja menkää kiukuttelemaan toisiin ketjuihin."

Täällä on paljon epärealistisia kommentteja (kuten yllä) eikä sinun hurskastelusi auta. Ratsastus on mahdottoman vaikea laji, jos sen oppisi pelkällä rahalla (eli ajalla ja tunneilla) niin meillä olisi huippuja kisat täynnä. Kyllä hevospuolella sen verran rahaa liikkuu. Näin ei kuitenkaan ole. Asiassa on miljoona muuttujaa ja pelkästään se pitää tiedostaa, että kaikista ei koskaan ole suorittamaan edes sitä heA-tasoa oikeasti kunnolla. Jokainen pystyy istumaan hevosen selässä, eri asia sitten on se kun siellä pitäisi ihan tosissaan tehdä yhteistyötä niin, että itse jaksaa tarpeeksi ja se on hevoselle oikein.

Ei kukaan opi parissa viikossa tai kuukaudessa suorittajaksi, eikä pidäkään. Siitä kannattaa aloittaa se opettelu. Hyväksymään realiteetit. Tämä koskee ihan jokaista lajia. Oikotietä onneen ei ole.

Ymmärrän hyvin mihin jewel viittaa. 100% ei saa kukaan, kannattaa seurata oikeasti niitä tuloksia mitä siellä parhaat tahkoaa suomessa. Ei se 65% ole mikään läpihuutojuttu.

Lähettäjä: poiuy 
Päivämäärä:   27.1.26 20:47:00

Suurin osa ratsastuksenopettajista on vain liikenteenohjaajia ja harvassa ovat ne, jotka oikeasti osaavat opettaa ja sanoa muutakin kuin "hyvähyvä". Monet vain latelevat itsestäänselvyyksiä edes katsomatta oppilaita, joille ohjeita latelevat. Oikeasti osaavan opettajan opeissa ja tekevällä hevosella aloittajan tavoittelema taso ei kovin kummoinen ole. Heb saavuttaa helposti, Hea vie sitten jo enemmän aikaa.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   27.1.26 20:51:11

En osaa vieläkään. 35v takana, josta 20 päivittäin minimissään yksi hevonen enimmillään 4 päivässä. Valmennusta viimeiset 20vuotta vähintään kahdesti viikossa. Olen ammattilainen ja yhä riittää opeteltavaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.1.26 21:03:31

Oikeasti tärkeintä on oppia kuuntelemaan hevosta ja osata käyttää niitä apuja mitä milloinkin tarvitsee. Ratsastuskoulussa oppii käyttämään apuja melko mekaanisesti ja tekemään asiat tietyllä tavalla. Kuitenkin on ratsastuskoulun oppilaita, jotka kisaa ihan ok menestyksellä.

En osaa sanoa miten kauan ratsastuksen oppimiseen menee. Olen ratsastanut yli 50 vuotta ja kauan sitten kisannut helppoa A:ta omalla hevosella mutta en pidä itseäni taitavana ratsastajana. Opin edelleen uusia asioita.

Päivämäärä:   27.1.26 21:13:01

"Jokainen pystyy istumaan hevosen selässä, eri asia sitten on se kun siellä pitäisi ihan tosissaan tehdä yhteistyötä niin, että itse jaksaa tarpeeksi ja se on hevoselle oikein."

Juuri näinhän minä olet itsekin sanonut.

"Monet vain latelevat itsestäänselvyyksiä edes katsomatta oppilaita, joille ohjeita latelevat."

Kuinkahan moni suuttuu, jos vastaan tähän "MOT" Open kommentin perusteella...

Minä en ole tavoitellut sataa prosenttia, eli täydellisyyttä, joten en ymmärrä, miksi luulette minun siihen tähtäävän. Kerrotaan nyt vielä, että tavoitteenani olisi osata tehdä vaadittavat liikkeet, edes yksitellen, noin 6,5 tasoisesti. Eli alle seiskan arvoisesti. Eikä seiska ole edes hyvä arvosana. Tavoitteet ei ole kovin korkealla. Miksi te oletatte, että tavoittelen kiitettävää tai täydelllisyyttä?

Kirjoitankohan minä nyt aivan eri tekstiä kuin mitä luette? Täällä puhutaan, kuin olisin täysin osaamattomasta tähtäämässä kansallisen tason HeA kouluradoille vähintään 65 % tuloksella ja lytätään minut sen perusteella. Toisten mielestä tavoittelen 100 % tulosta, vaikka olen sanonut, ettei ole edes tavoitetta kisata ja se 6,5 riittää mainiosti. Kolmansien mielestä voisin suoraan lähteä kisaamaan jotain aloittelevien luokkia.... Ja minä koetan parhaani mukaan hokea, ettei minulla ole oikeaoopisesta apujen käytöstä paljoakaan hajua, joten se ei auta, että osaan lukea kilpailusäännöistä, millä tavalla eri liikkeet kuuluisi suorittaa.

Tsiisus sentään...

Lähettäjä: Dressage 
Päivämäärä:   27.1.26 21:27:42

"Minä en ole tavoitellut sataa prosenttia, eli täydellisyyttä, joten en ymmärrä, miksi luulette minun siihen tähtäävän. Kerrotaan nyt vielä, että tavoitteenani olisi osata tehdä vaadittavat liikkeet, edes yksitellen, noin 6,5 tasoisesti. Eli alle seiskan arvoisesti. Eikä seiska ole edes hyvä arvosana. Tavoitteet ei ole kovin korkealla. Miksi te oletatte, että tavoittelen kiitettävää tai täydelllisyyttä?

Kirjoitankohan minä nyt aivan eri tekstiä kuin mitä luette? Täällä puhutaan, kuin olisin täysin osaamattomasta tähtäämässä kansallisen tason HeA kouluradoille vähintään 65 % tuloksella ja lytätään minut sen perusteella. Toisten mielestä tavoittelen 100 % tulosta, vaikka olen sanonut, ettei ole edes tavoitetta kisata ja se 6,5 riittää mainiosti. Kolmansien mielestä voisin suoraan lähteä kisaamaan jotain aloittelevien luokkia.... Ja minä koetan parhaani mukaan hokea, ettei minulla ole oikeaoopisesta apujen käytöstä paljoakaan hajua, joten se ei auta, että osaan lukea kilpailusäännöistä, millä tavalla eri liikkeet kuuluisi suorittaa."

Mitä vastauksia sä oikein haluat. Tekstistäsi saa hyvin selville, että kouluratsastus on sinulle (ja monelle kommentoijalle vierasta). Tuolla yllä on mainittu hyvin siitä, minkälaisia tuloksia kouluratsastajat saavat, aloita vaikka seuraamalla kisoja ja kisatuloksia. 65% ei ole mikään vähän ratsastelemalla saatava tulos. Varsinkaan ratsastuskoululaisille.

Mene nyt ensin sinne tunnille kokeilemaan edes sitä ihan perusratsastusta muutaman kerran ja mieti sitten mikä on realistista. Eikä sellaista voikaan etukäteen päättää kokematon, että vuoden päästä olen sitä ja tätä. Kaikki eivät pysty kaikkeen ja kuten sinulle on kerrottu, tässä hommassa muuttujia riittää.

Päivämäärä:   27.1.26 21:41:23

"Oikeasti tärkeintä on oppia kuuntelemaan hevosta ja osata käyttää niitä apuja mitä milloinkin tarvitsee. Ratsastuskoulussa oppii käyttämään apuja melko mekaanisesti ja tekemään asiat tietyllä tavalla."

En ole koskaan ajatellut hevosen tai minkään muunkaan eläimen olevan mikään mekaaninen väline, joka toimii kuin kello ja tekee aina samalla tavalla. Onhan hevosillakin päiviä, kun ei huvita tai kun virtaa on enemmänkin. Ja moni hevonen varsinkin ratsastuskoulussa muuttuu kuuroksi, jos ratsastaja tekee mitä sattuu.

En siis ajattele, että olisi joka päivä tiukkaa nousujohteista treeniä, vaan välissä annetaan hevosenkin ottaa rennommin ja palataan taaksepäin kertaamaan aiemmin opittuja, tai tehdään vain jotain asiaa niin, että hiffaan, miten sillä vaikutetaan, kuten tuntumaa tai keskivartalolla vaikuttamista ilman, että sillä tunnilla olisi tarkoitus opetella mitään uutta tai muuta. Opetellaan vain käyttämään jotain apua todella yksinkertaisilla ja hevoselle kevyillä harjoitteilla. Eikä koko tuntia voi treenata pelkkää laukkaa tai 10 m volttia, vaan tehtävien ja tuntien on oltava reiluja hevosellekin.

Otetaanpa esimerkiksi Helppo A Kenttäkilpailuohjelma N:o 6 2022. Valitsin satunnaisesti jonkun ohjelman. En tiedä, mitä ratoja kisoissa Suomessa yleensä mennään.

https://www.ratsastus.fi/site/assets/files/2347/
helppo-a-kenttakilpailuohjelma-n-o-6-2022.pdf

Asiat, jotka pitää osata, ennen kuin voi edes tuon tason ohjeman osia alkaa treenata, on:

Liikkua eteenpäin vaadittua askellajia
Siirtymiset askellajista toiseen
Pysähdys
Liikkeelle lähteminen
Harjoitusravi
Keskiravi
Harjoituslaukka molempiin suuntiin
Keskilaukka
Keskikäynti
Kääntyminen
Pohkeenväistö molempiin suuntiin
10 m voltti molempiin suuntiin
Peruutus 6 askelta
Kolmikaarinen kiemuraura
Vapaa käynti

HeB-radoilla vaatimustaso on alhaisempi. Kuulostaa minun mielestäni ihan perusratsastukselta. Ei kuulosta siltä, etteikö noita voisi opetella osaavan opettajan kanssa hevosella, joka kykenee nuo tekemään ja osaa tehdä, kun ratsastaja antaa oikeat avut. Jotenkin oudolta kuulostaa, että osaavan opettajan ja pätevän hevosen kanssa tuohon saisi tuhraantumaan monta vuotta, vaikka usein treenaa eikä vain matkusta satulassa.

Kerran viikossa yksi tunti on toki aivan eri asia, kun siinä ei perstuntumaa synny, kun treenejä on niin harvoin ja oppi ehtii unohtua ennen ensi viikkoa. Ja kerran viikossa yksi tunti taitaa olla ratsastuskoululaisilla se yleisin tahti, eikä omalla hevosellaan valmentautuvatkaan välttämättä kovin usein treenaa, kun maksaahan se. Ja nyt siis puhun ihan HeB-HeA-tasoisista harrastajista, en ammattiratsuttajista tai maailman huipuista.

Ja jos minä vain olenkin niin paska, ettei minusta ole oppimaan minkääntasoiseksi ratsastajaksi, minkään opettajan opetuksessa, niin sitten olkoot niin. Mutta aika hullulta tuntuu, että se olisi täysin mahdotonta. Ennemmin ne, jotka eivät koskaan opi, ovat niitä, jotka eivät edes halua opetella ja noudattaa ohjeita. Ainakin kun olen seurannut jotain hevosihmisiä, niin tuntuu, että heillä kehitys tyssää siihen, kun ei opetella tekemään oikein, eli ihan jo perusistunnassa on joku paha puute, eikä taso siksi nouse. Esim. eriparilonkkia ei edes yritetä saada tasapainoisemmiksi, istuntaa suoraksi vaan lösötetään lysyssä tai takakenossa, tai kroppa on niin kiero, ettei hevonen yksinkertaisesti ymmärrä, että sen pitäisi kulkea suorassa.

Voihan se olla, että joku puute minullakin on, mutta sen näkee sitten. Ihan jo satulankin sopivuus vaikuttaa istuntaan paljon, johon ei juurikaan voi vaikuttaa, jos varusteita ei itse osta vaan menee toisen omistamalla hevosella.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   27.1.26 21:46:45

Vaikutat hyvinkin erikoiselta jankkaajalta jota ei kyllä kiinnosta realiteetit yhtään (ja joka ei niistä tunnu ymmärtävän mitään). Siitä voi olla pikkasen vaikea lähteä opettelemaan mitään.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.1.26 22:00:06

Maailman parhaat ratsastajat opettelevat koko ajan paremmaksi ja valmentautuvat säännöllisesti. Kauan ratsastaneet tietää että laji on vaikea eikä koskaan ole täydellinen.

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   27.1.26 22:00:11

Puhtaalle paperille on helpompi piirtää kuin sotkuiselle (juurtuneita virheitä täynnä olevalle) paperille.

Päivämäärä:   27.1.26 22:03:34

Dressage:
Tiedän, että tässä hommassa muuttujia riittää. Olen sen sanonutkin.

Olen seurannut paljonkin suomalaisten kisaratoja ja sitä, millaisia arvosanoja niistä saa. Siksi ajattelenkin, että kovin kummoinen ei suorituksen tarvitse olla, että paperissa on 6-7 ja tuloksissa 65 %. Mennään käsijarru päällä virkkuukoukkuna, mutta jos ratsastaja istuu siististi ja eleettömästi ja tekee tehtävät täsmällisesti ja rauhassa, saa käytännössä poikkeuksetta 65 % seuratasolla, ja samoja tulee aluetasollakin. Eli eleettömyys ja täsmällisyys pelastaa paljon.

Toisaalta sitten ratsastaja saattaa hytkyä paljonkin, tehtävät tehdään vähän pisteestä sivussa ja ympyrä muistutti kananmunaa, mutta osaava opetusmestari liikkui upeasti, mutta tuloksissa silti vain se 62 %, kun eleettömyys ja täsmällisyys loistivat poissaolollaan.

Muistan myös ne ajat, kun puolikkaita ei vielä ollut ja 63 % HeA-tasolla oli jo kova tulos. Nykyään noilla puolikkailla saadaan prosentteja monien mielestä jopa liiankin ylös, kun aika paljon on kuulunut nurinaa siitä, että huonollakin radalla tuloksena yli 60 % taattu, kun joka kohdassa oli se puolikas nostamassa pisteitä.

Pitää kuulemma mennä jo pahasti pieleen, että saa nelosen. Moni sanoo, että nelonen on nykyään "ei esitetty". Ja olen paljon kuullut puhuttavan siitäkin, että pohjoisessa Suomessa prosentit on korkeammat ja tuomarit löperömmät, ilmeisesti siksi, kun kisaajia ja kisoja on vähän, ja kukaan ei paikalle tulisi, jos lähtisi kotiin hädin tuskin hyväksytyn tuloksen kera. Sen sijaan etelässä meininki on täysin päinvastainen. Kisoja ja osallistujia sen verran enemmän, että taso on kovempi. Turvakutosia sielläkin jaetaan, mutta seiskat ei ole automaattisia ja papereihin saa niitä nelosiakin. Ja ei esitetty on sitten yleensä 2 arvoinen.

Omaa kokemusta ei kisaamisesta tosiaan ole, mutta kuullut kavereilta, jotka ovat kisanneet. Eli kun on totuttu kisaamaan pohjoisempana, niin on ollut märkää rättiä naamalle, kun onkin käyty etelässä. Ja etelän kisoissa kiertänyt on ihan kummissaan, kun prosentit on 15 % korkeammat kuin etelässä, vaikka suoritus oli hädin tuskin yhtä hyvä.

Paras oli joskus, kun kaveri kisasi pohjoisessa seuratason HeA-luokan. Hevonen kirjaimellisesti pyllyili radalla useaan kertaan, eli veti pään alas ja ravin sijaan laukkasi pylly keinuen pää alhaalla, ratsastaja kaulalla maaten. Peruutus oli tamppaamista ja harppomista, pohkeenväistö jotain vinossa ravaamista. Koko rata meni aivan plörinäksi, selkeä hylätty tulos, ja hän meinasi jättää kesken, mutta sinnitteli loppuun asti. Lopputuloksena 61 %. Siis oikeasti... Kuvasin tuon radan ja kaveri laittoi sen tuolloin jopa youtubeen, kun niin ihmetytti arvostelukriteerit. Nyt se on sieltä poistunut/piilotettu, enkä kyllä muutenkaan sitä teille linkkaisi. Mutta tuon jälkeen kaveri kyllästyi kisaamaan.

Ja kuten arvata saattaa, ei minun sijaintini ole ruuhka-Suomen alueella, kun ainakaan täällä se 65 % on ihan läpihuutojuttu, jos radalla on rauhallinen, täsmällinen ja eleetön. Joten ne, jotka sanovat, ettei sitä tulosta helposti saa, olette selvästi etelämpänä.

Päivämäärä:   27.1.26 22:13:18

"Maailman parhaat ratsastajat opettelevat koko ajan paremmaksi ja valmentautuvat säännöllisesti."

He ilmeisesti kisaavat?
Heidän kehityksensä tuskin on pysähtynyt seurakisojen HeB-HeA-tasolle?
He ovat varmaankin pyrkineet vaativiin luokkiin ja niiden yläpuolelle?
He varmaankin osaavat myös kouluttaa täysin raa'asta hevosesta vaativien luokkien hevosia?
He todennäköisesti pyrkivät koko ajan paremmiksi?
He usein myös valmentavat ja opettavat toisiaan?

Joten mitä tekemistä niillä maailman parhailla ratsastajilla on tässä ketjussa? Eivät he ainakaan minuun liity millään tavalla. En ole väittänyt olevani maailman parhaita tai edes pyrkiväni sellaiseksi.

"Kauan ratsastaneet tietää että laji on vaikea eikä koskaan ole täydellinen."

Ja taas joku toistelee minun kirjoittamiani kommentteja... :D

"Puhtaalle paperille on helpompi piirtää kuin sotkuiselle (juurtuneita virheitä täynnä olevalle) paperille."

Tämä on totta. Olisin taatusti hankalampi opetettava, jos olisin jo pari vuosikymmentä ratsastanut joka viikko kantapäät kaivaen, ohjissa roikkuen, lösöttäen, takakenossa nojaten, kädet hytkyen, lepattaen tai sojottaen ja pylly satulassa pomppien. Nyt onkin hyvä lähtökohta, kun olen ratsastanut viimeisen 20 v aikana aika vähän, niin vääriä toimintatapoja ei ole paljoa ehtinyt juurtua.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   27.1.26 22:16:32

Minä jotenkin tykkään aloittajan tyylistä ja asenteesta. Hän on selvästi asioiden tasalla ja on selvittänyt mitä kouluratsastus on ja mitä siinä vaaditaan. Moni ei edes tiedä miten oikeaoppisesti pitäisi suorittaa esim. keskikäyntiä tai harjoitusravia kun kilpailusäännöistä luetaan vain että miten kisoihin pitää pukeutua.

Olisi mukava päästä kuunteluoppilaaksi sitten kun aloittaja aloittaa tämän intensiivisen ratsastuksen opettelun. Hän selvästi haluaa opetusta eikä vain humputtelua.

Lähettäjä: vxcx 
Päivämäärä:   27.1.26 22:51:21

Kuka tahansa voi nimittää itseään ratsastuksenopettajaksi tai valmentajaksi osaamatta ite mitään, saati opettaa. Joten ei ihme jos suomalaiset harrastajat ei menesty. Pari kaveria ollut Keski-Euroopassa ja ovat siellä oppineet puolessa vuodessa enemmän kuin Suomessa yli 10 vuodessa. Jotkut myös sanoneet etteivät enää aio valmentautua Suomessa, ellei valmentajana ole joku sellainen joka on itsekin käynyt osaavampien opissa ulkomaillaja hänen valkuistaan saa jotain irti. Kertoo paljon...

Päivämäärä:   27.1.26 23:20:16

Mä sanoisin että minimissään vuosi, ehkä kaksikin. Edellyttäen että opettaja on oikeasti tarkka ja osaava, eikä sellainen joka hokee vain hyvä hyvä eikä teetä mitään tehtäviä. Sellaisten tunneilla ei opi mitään. Ja kuten jo sanoitkin, tunnin täytyy olla mielellään yksityistunti, korkeintaan yksi toinen ratsukko mukana että opettajalla on aikaa neuvoa. Jos on aikaa tunti ja kymmenen ratsukkoa niin ei siinä montaa minuuttia yhtä kohden jää.

Mutta joo, näin alkuun varaisin vuoden ja sitten vuoden päästä tsekkaisin tilanteen että ollaanko kisakunnossa. Vaikkei onnistuisi, niin mitä sitten? Lisää vaan treeniä ja uusia haasteita kohti, ei maailma siihen räjähdä. Vaikkei sinne helppo A -tasolle pääsisi niin pakolla se ratsastustaito vuoden yksityisopetuksessa edes jonkun verran kohenee. Ja sehän on hevoselle eduksi vaikka kilpailu-unelmat hylkäisikin.

Ihan mielenkiintoinen ja hauska tavoite, miten niin monella kiristää pipoa:D Jos alat haasteeseen niin pistähän tänne väliaikatietoja. Tsemppiä!

Päivämäärä:   27.1.26 23:34:49

"Hän selvästi haluaa opetusta eikä vain humputtelua."

Näin juuri. Muutenhan menisin vain ryhmätunneille.

"Pari kaveria ollut Keski-Euroopassa ja ovat siellä oppineet puolessa vuodessa enemmän kuin Suomessa yli 10 vuodessa."

Se on totta, että valmentaa voi lähes kuka vain ja että ulkomailla olisi varmasti osaavampiakin tarjolla. Mutta minä ajattelin nyt pysyä ihan vain Suomessa, menkööt ulkomaille ne, joilla tavoitteet on korkeammalla. Minä en ole edes varma, että hankinko omaa hevosta.

"Vaikkei onnistuisi, niin mitä sitten? Lisää vaan treeniä ja uusia haasteita kohti, ei maailma siihen räjähdä."

Kisaradat ei ole tähtäimessä, vaikka olisihan se kyllä kiva käydä sitten testaamassa vaikka joku HeB. Mutta ihan riittää kyllä, vaikken kisaisikaan koskaan. Ja kuten totesin, en minä siihen kuole, jos huomaisinkin, ettei minusta ratsastajaksi ole ja jymähdän tälle tasolle jolla nykyään olen, eli humputtelen muiden hevosilla.

Voisin kyllä laittaa tänne väliaikatietoja sitten, jos pääsen hommassa alkuun ja alkua pidemmälle. Ihan vaikka senkin, että tuntuuko tämä koko projekti täysin hullulta vain yllättävän toteuttamiskelpoiselta. Ihan jo eka kuukausi varmasti kertoo, onko minusta oppimaan perusasiat.

Lähettäjä: ömm 
Päivämäärä:   28.1.26 03:21:00

Aloittajan tahti olisi kyllä kieltämättä kova. Mutta jos on varaa maksaa, niin miksipä ei ja jos ratsastuskouluilla on pulaa asiakkaista, niin kai tuollainen olisi ihan toivottava asiakas. Varsinkin, kun on ihan näppärän kokoinen, jolloin hevos/ponivalikoimaakin voi käyttää laajasti. Sitä en sitten tiedä, miten opettajia on saatavilla. Mutta jos on, niin miksipä ei. Minusta tuo kuulostaa kivalta ja jos aloittajalla on kuitenkin tietty tavoite, eli ei vain matkustele vaan tosiaan haluaa oppia, niin tuo kuulostaa todella kivalta. Paljon useampi harrastaja saisi olla tuolla asenteella että opettelee eikä vain luule osaavansa.

Googletin oman lähiratsastuskouluni hintoja ja siellä järjestetään yksityistunteja ratsastuskoulun hevosilla vakiosti kahtena päivänä viikossa, satunnaisesti tai tarvittaessa muulloinkin, eli pitää erikseen kysyä. Yhdelle hengelle kertamaksu on 60 e. Ei todellakaan kuulosta edes pahalta.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   28.1.26 05:55:07

Se on melkolailla taso per vuosi, eli heA kolme vuotta. Ensimmäisen vuoden jälkeen HeC, seuraavana HeB, ja sitten vuoden päästä HeA.

Koska ryhmät ja paikat on parhailla talleilla jo tälle kevätkaudelle täytetty, säännölliseen opetukseen pääsisit ensi syksynä. Eli HeC-radat sujunevat hyväksytysti loppukesästä 2026. Jos asenne ja luonne sopii hevosen kanssa kilpailemiseen ollenkaan, ja mieli ja hermot pysyy kasassa. Kilpailuluokissa nouseminen vaatii kisarutiinia ja kokemusta kun vaikeustaso nousee.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   28.1.26 06:07:34

Aloittelevaksi ratsastajaksi, jos sitäkään, sinulla tuntuu kyllä olevan erityisen paljon mielipiteitä muiden tekemisistä, sanomisista ja jopa siitä miten lajia pitäisi muuttaa.

Tällainen pohdinta on täysin älytöntä ja antaa aloittajasta hyvin narsistisen kuvan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.26 09:34:25

Olisi kyllä mielenkiintoinen projekti tuo aloittajan yritys. Periaatteessa heA on vielä ihan perustatsastusta ja teorian tasolla pitäisi tuolla treenimäärällä olla kohtuullisessa ajassa saavutettavissa.

Mutta. Sitten on se käytäntö. Itse olen ratsastanut yli 20 vuotta, käynyt suurimman osan ajasta noin kerran viikossa valmennuksessa. Parhaimmillaan treenihevosia on ollut kolme. Toki päälajina on ollut esteratsastus, mutta välillä on tullut käytyä kouluradallakin pyörähtämässä. Ja kouluvalmennuksissa siis säännöllisesti. Parhaimmillaan olen kisannut alue vaB tasolla koulua. Silti en muista montakaan kertaa, että olisin saanut heA tasolta yli 65%.

Kisaamani hevoset siis estehevosia, joilla ei yhdelläkään ole ollut mitään wau-liikkeitä. Hyväliikkeinen osaava hevonen auttaa paljon, mutta en usko että minullekaan olisi läpihuutojuttu millään hevosella saada 65% tulos heA luokasta alue/kansalliselta tasolta.

Päivämäärä:   28.1.26 09:53:19

Minustakin aloittajalla on hyvä asenne ja olisi kyllä mielenkiintoista seurata tällaisen henkilön matkaa, joka ratsastaisi oikeasti paljon yksityisopetuksessa näin alkuvaiheessa. Sitä on vaikea sanoa, missä ajassa kehittyy, kun se on kovin yksilöllistä miten nopeasti oppii.

Lähettäjä: Pk-seutulainen 
Päivämäärä:   28.1.26 09:55:50

Palasin satulaan muutama vuosi sitten, ikää yli 40-v. Silloin tasoni oli ehkä HeC ja vartalonhallinta ihan hukassa. Kolmen vuoden ajan olen ratsastanut 2-4 krt viikossa ratsastuskoulussa ja vuokrahevosilla, joista ainakin kaksi kertaa ohjatusti. Pienryhmää ja valmennuksia. Starttasin viime vuonna muutamat HeA-radat ja tuloksina päälle 60%. Tavoitteena on päästä kohti ruusukkeita, katsotaan kauanko siihen menee… Hevosella on tosi paljon merkitystä tuloksiin.

Lähettäjä: kflijkdfj 
Päivämäärä:   28.1.26 09:56:03

Ratsastuksen opettelussa on se erityinen piirre, että kyseinen laji on niin hienomotorista. Se opetellaan käytännössä refleksin omaiseksi, lähes intuitiiviseksi toiminnaksi: tunnet jonkun muutoksen hevosessa --> pyydät hevoselta jotain lisäämällä tai poistamalla painetta --> hevonen vastaa --> reagoit joko myötäämällä tai pyytämällä uudestaan --> tämä ketju tapahtuu hyvässä ratsastuksessa sekunneissa, jopa sekuntien sadasosissa.

Siinä missä esim. absoluuttista voimaa tai nopeutta on kohtuullisen helppoa kehittää sopivalla ohjelmalla fyysisten ominaisuuksien sen niin salliessa, hienomotoristen taitojen kehittyminen on huomattavasti yksilöllisempää. Toiset eivät opi ratsastamaan hyvin koskaan, vaikka rahaa ja aikaa olisi vaikka muille jakaa.

Jos edellytykset kehittyä ovat, sanoisin kuten jossain, että ihan nopeimmillaan teoreettisesti luokkanousu per kausi, eli noin 4-5 kk on hevosen ollessa sillä tasolla varmaan ihan tehtävissä. Itsellä meni nyt aikuisena tauon jälkeen satulan paluussa tasolta helppo c 65% tasolle helppo a yli 60% vähän alle neljä vuotta. Aloitin tahtia kerta viikko ekan vuoden ja sitten jossain kohtaa siirryin ratsastamaan kolme kertaa viikossa, joista kaksi opetuksessa ja yksi itsenäistä. Luokka nousuun meni kerrallaan noin vuosi. Isoimpana haasteena oli löytää hevonen, joka kykeni opettamaan helppo A asioita, eli oli aidosti läpi, kykeni jo kokoamaan eikä ollut kovin turtunut avuille. Kun sellainen hevonen löytyi, otti kehitys taas harppauksia. Ratsastuksen opettelu tuntuu itselle ainakin välillä sellaiselta yksi askel eteen, kymmenen taakse meiningiltä :D

Korostaisin, että itselle opetuksen lisäksi kriittisiä olivat myös itsenäiset ratsastukset, koska hyvä oppija opettelee soveltamaan ja tekee kotiläksynsä. On vaikea oppia itsenäisesti suorittamaan, jos valkku ohjaa sekunti sekuntilta, ei se valkku siellä kisaradallakaan ole. Helppo A (ja jo B tasollakin) ratsastaja osaa myös AJATELLA tekemistään itsenäisesti, ratsastus ei ole pelkästään mekaaninen suoritus.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.1.26 10:11:54

Riippuu kovasti hevosesta. Jos hevonen ei ole kovin vino ja jaksaa kantaa itseään ja on läpiratsastettu säännöllisesti, niin voi olla että muutamassa kuukaudessa.

Jos taas saat koulutetun mutta vinon hevosen, jolla voimaton laukka ja huono käynti, niin vuosi tai pari vuotta.

Lähettäjä: Pk-seutulainen 
Päivämäärä:   28.1.26 10:32:18

Nousu HeA -> VaB tuntuu kaukaiselta (ainakin nykyisen ratsastuskoulun hevosilla), en ole päässyt ratsastamaan hevosella jolla olisi riittävä kyky koota. Mutta sitä kohti. En koe mahdottomana kun on vain hyvä opetus ja hevoset.

Lähettäjä: Uuu 
Päivämäärä:   28.1.26 10:35:54

Hevosopistolla kiinteämuotoisella ratsastuksenohjaajalinjalla (KROI) tehtiin vuodessa ~he C - he B -tasoisista ratsastajista he A-tasoisia. Tässä mukana myös esteet (110 cm). Ratsastusta ryhmässä hyvässä opetuksessa koulutetuilla hevosilla 1 h/päivä, lisäksi remonttihevosella 1 h/päivä. Lisäksi sai ratsastaa ominpäin lähes niin paljon kuin halusi, koska aina joku kaveri oli kipeä ja hevonen tarvitsi liikuntaa. Ja päälle opetusharjoittelut ja teoriat. Huom. tämä siis 10 vuotta sitten, jolloin Hevosopistolla oli vielä vanhan kaartin vaativat opettajat, rehellisesti lähiopetusta ja kunnollinen hevoskapasiteetti.

Aloittajan pohdinta on mielenkiintoinen. Kuten sanottu, hevosella ja opettajalla on iso merkitys tässä, mutta sitoutunut, kiinnostunut ja valmiiksi urheilullinen henkilö kyllä oppii ja kehittyy. Uskoisin että oikeanlaisella hevosella 10 h/vko yksityisopetuksessa treenaamalla halutun taitotason voisi saavuttaa n. 4 kuukaudessa. Se, onko siinä ajassa opittu taito sillä tasolla, että sitä pystyy soveltamaan myös muihin hevosiin kuin niihin (osaaviin), joilla on harjoitellut, on eri kysymys. Mutta sitähän aloittaja ei asettanutkaan tavoitteekseen.

Ratsastus on vaikea laji ymmärtää ja osata pohjamutia myöden, mutta ei ihan oikeasti koulutetulla hevosella ole mikään monen vuoden homma selvitä heB 65-prosenttisesti läpi.

Olen itse opettanut ihan ryhmätunneilla todella innostuneen ja sitoutuneen aikuisratsastajan alkeista (pysyi selässä ja ohjasi käynnissä ja ravissa, laukkasi pitkän sivun) 1,5 vuodessa sille tasolle, että meni seurakisoissa heB. Hän kävi ryhmätunneilla n. 3 krt/vko, usein hiukan itseään osaavampien ryhmässä, ja imi oppia kuin sieni. Ei hänen menonsa _täydellistä_ ollut, mutta vähintään kelvollista. Aloittajan mainitsemalla panostuksen määrällä ja tavoitteilla nopeampi kehitys on mahdollista.

T. Ope

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.1.26 12:18:52

Kiitos Uuuu ope, tätä olin tulossa kysymään. Koska sen on nähnyt monta kertaa selvästi, että kun tuttuja nuoria on lähtenyt Ypäjälle, niin n. vuoden päästä ratsastus näyttää ihan toiselta. Samaa systeemiä on varmaan vaikea luoda mutta antaa kuitenkin osvittaa siitä, millä määrillä taidot todistetusti selvästi kasvaa.

Lähettäjä: Uuu 
Päivämäärä:   28.1.26 14:31:08

Niin ja unohtui sanoa, että tuo KROI Hevosopistolla oli ns. täydennyskoulutus. Sille oli pohjakoulutusvaatimuksena hevosenhoitajan tutkinto, eli ihan pystymetsästä sille ei päässyt. Mutta ei hevosenhoitajatutkinnolla kaikki kovin kummoisesti ratsasta. Toki seassa oli myös parempia ratsastajia alun alkaenkin. En tiedä onko kyseistä koulutuslinjaa enää edes olemassa, mutta itse ainakin kehityin tuolla treenimäärällä + omalla hevosella itsekseni harjoittelemalla huikeasti, vaikka en edes ollut ihan nuori kun aloitin.

Toki ohjaajakoulutuksen tarkoitus on nimenomaan syvemmin ymmärtää ratsastusta ja osata opettaa sitä muille, ei pelkästään tehdä joku rata/ohjelma tietyllä tasolla.

Lähettäjä: ilmi 
Päivämäärä:   28.1.26 14:38:18

Aloittajaa mollaavat kertovat käyneensä itse valkussa/tunnilla kerran viikossa ja humputtelevansa itsekseen, joten ettehän te voi omaa edistystahtianne verrata sellaiseen joka käy opetuksessa viidesti viikossa.

Minä olin aika samassa tilanteessa kuin aloittaja. Olin humputellut ravureilla (lv ja suokki) mutta ratsastustaitoja minulla ei juuri ollut eikä hevoset olleet ratsuiksi koulutettu. Joskus ratsastanut parin vuoden ajan ratsukoulutetulla ponilla itsekseni, ei siis mitään opetusta/valmennusta. Askellajeja läpi mutta en minä kovinkaan hienosäätöä osannut. Jotain pohkeenväistöä sinne päin, mutta ei sillä kisoihin lähdetä.

Päätin hankkia ratsuhevosen ja opetella ratsastamaan sitä ennen. Aloin käydä pienryhmätunneilla kahdesti viikossa ja kerran yksityistunnilla, eli kolmesti viikossa opetuksessa. Oheisharjoittelua olin jo useamman vuoden tehnyt ja kropassa ei ongelmia. Imin tietoa kuin sieni ja katsoin muiden videoita ja tankkasin päähän miten kuuluu ratsastaa ja ratsastusvirheitä ja miten niitä korjataan.

Kahdesti viikossa pienryhmätunneilla ja kerran viikossa yksityistunnilla, tunnit olivat alkeisjatko ja satulaan paluu. Ihan opettajan ohjeesta nuo, en aloittanut alkeiskurssista, kun en ollut täysin aloittelija. Yksityistunnilla treenattiin istuntaa, HeC ja HeB. Eli ihan perusratsastusta. Viiden kuukauden kohdalla kisasin seurakisoissa HeC 64 % ja puolen vuoden kohdalla kävin huvikseni testaamassa seurakisoissa HeB 63 %. En siis puolessa vuodessa kolmesti viikossa ihan päässyt 65 %:iin, mutta melkein.

Eli en pitäisi yhtään mahdottomana aloittajan kehittyvän vielä nopeammin, jos treenaa useammin.

Mutta minä nyt olenkin ehkä vähän omanlainen, kun hankin oman traikunkin ennen kuin hevosen ostin. Mutta olipahan oma kalusto millä hakea hevonen sitten kotiin.

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   28.1.26 14:57:16

Kyllä pitäisi onnistua kuukaudessa jos löytyy ope ja hevonen. Kokeile ensin pari tuntia ennenkuin maksat koko kuukauden! Siinähän on sitten ope ja Talli testattuna jos päätät ostaakin oman.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   28.1.26 15:13:20

En jaksanut lukea kaikkea mutta teoreettisesti helppo B vois mennä puolen vuoden reenillä jos lahjoja ratsastajalla mutta alussa 5 päivänä viikossa tarvii paljon särkylääkettä.....Ahan on pitkä matka....

Lähettäjä: senni 
Päivämäärä:   28.1.26 15:16:14

Minä hankin joskus hevosen ensin ja aloin opetella ratsastamaan vasta sitten. Hienoa jos aloittaja toimii toisin päin! :D Hankin kuusivuotiaan hevosen ja aloin käydä sen kanssa tunneilla 2-3 kertaa viikossa ja 4-5 kertaa viikossa humputtelin itsekseni. Vähintään siis kävelytin sitä joka päivä. Se oli HeB-tasolle koulutettu ja minutkin sille tasolle saatiin muutamassa kuukaudessa ja valkun kanssa sitten saatiin hevonen HeA-tasolle puolessa vuodessa. Minä en sillä ole tuolla tasolla kisannut mutta valkku kävi muutamat radat pyörähtämässä. Hevonen oli hyväkuntoinen ja sitä liikutettiin monipuolisesti niin sen kuntoa ei tarvinnut varsinaisesti kohotella. Kahlattiin vedessä ja rämmittiin metsässä ja otettiin reipasta askelta raviradalla. Talvella tietenkin hangessa. Ja kentällä ja maneesissa toki, mutta se ei hevoselta paljoa kuntoa vaadi.

Minulla aivan karsea kisakammo/jännitys, kuten muutenkin esiintymisjännitys, joten parit ekat kisat HeD ja HeC meni perseelleen ja sain vain 60 %. Kun opettelin radat myös takaperin ulkoa ja lopetin panikoinnin, sainkin 68 % HeC ja haukut, kun vien tikkarit lapsilta ja pitää siirtyä vaikeampiin luokkiin, kun olihan se jo kolmas kerta kun kisasin koulua. Seuraavalla kerralla sitten HeB 64 %, eli neljäs kisarata. Seuratasolla kaikki. Monta kertaa vielä kisasin HeB-tasolla muutaman vuoden aikana, mutta kun prossat oli aina 70 % ympärilä ja jopa vähän yli, niin sain niin paljon pskaa niskaan, että lopetin kisaamisen. Haukuttiin tikkareiden viemisen lisäksi ihan kaikesta, esim. siitä että hevoseni kiiltää liikaa. No minkä minä sille voin että sillä on luonnostaan kiiltävä karva ja tykkään harjata sitä?? En minä siihen mitään kiillotusaineita lotrannut. Haukut tuli siitäkin, että koulukamat oli ruskeat kun mustathan niiden pitäisi olla. Mutta kun minun lähes mustalla hevosella ne ruskeat kamat vain näyttää niin upealta, että en minä sille mustia kamoja halua.

Tuo "ei 65 % ole mikään läpihuutojuttu" johtuukin ilmeisesti siitä, että ei opetella perusasioita ja mennään liian vaikeisiin luokkiin liian aikaisin, vaikkei taidot riitä, mutta kun EI SAA VIEDÄ TIKKAREITA LAPSILTA. Minäkin olin kuitenkin jo aikuinen, kolmekymppinen.

Muutenkin ilmapiiri oli todella mollaava ja vuosien varrella kuulemma paikkakunnan seuroillakin alkoi mennä huonosti, kun ihmiset vain tappelevat keskenään. Moni seura on lopettanut ja jäljellä jäävillä jotain kinaa keskenään ja seurojen sisälläkin.

Hevosihmiset on kummallisia. Eniten ihmetyttää se että jos joku treenaa asiaa X ja jättää sillä kertaa huomiotta asian Y, niin ei huomata sitä miten asia X kehittyy vaan ainoastaan haukutaan siitä että ei tee asiaa Y ja siksi on osaamaton ja paska ratsastaja. Esim. minä treenasin istuntaa pitämällä kädet alhaalla ja ohjat löysällä ja annoin hevosen hölkkäillä. Eli ohjastuntumaa ei ollut, kun keskityin kaikkeen muuhun. Testasin eri pituisia jalustimia että miten se vaikuttaa suuntaan tai toiseen. Oivalsin paljon asioita istunnasta ja sen käytöstä. No, sen sijaan että olisi huomattu miten paljon istuntani kehittyi, haukuttiinkin joka suunnasta "tuntuma on tärkeä ja oot osaamaton ja huono paska kun et osaa käyttää tuntumaa ja luulet vain osaavasi kun humputtelet ohjat löysänä ;)" Ja nuo haukkujat sitten nojailivat taakse, potkivat jaloilla ja nykivät ohjista minkä ehtivät hevosen nykiessä käsijarru päällä ja vastustellessa kaikin tavoin. Ja minä kuitenkin humputtelin ohjat löysällä VALMENTAJAN OHJAUKSESSA JA HÄNEN KÄSKYSTÄÄN. Kyllä minä ne ohjat otin käteen ja opettelin sen tuntumankin käytön hetken päästä kun istunta oli kunnossa niin, että oli mahdollista pitää kädet oikealla paikalla, tasainen tuntuma ja kyetä käyttämään sitä.

Kuten tästäkin ketjusta aloittaja varmasti huomaa, niin paskamaisia hevosihmisiä on paljon olemassa joten varaudu sinäkin siihen, että muut haukkuvat joka asiasta. Varsinkin, kun itse eivät osaa senkään vertaa kuin sinä.

Lähettäjä: oriia 
Päivämäärä:   28.1.26 15:22:28

"Se on melkolailla taso per vuosi, eli heA kolme vuotta. Ensimmäisen vuoden jälkeen HeC, seuraavana HeB, ja sitten vuoden päästä HeA.

Koska ryhmät ja paikat on parhailla talleilla jo tälle kevätkaudelle täytetty, säännölliseen opetukseen pääsisit ensi syksynä. Eli HeC-radat sujunevat hyväksytysti loppukesästä 2026. Jos asenne ja luonne sopii hevosen kanssa kilpailemiseen ollenkaan, ja mieli ja hermot pysyy kasassa. Kilpailuluokissa nouseminen vaatii kisarutiinia ja kokemusta kun vaikeustaso nousee."

Öööööö..... Mitä? Jos aloittaja aloittaa tämän vuoden syksyllä, niin missä vuodessa sinä elät, jos ensi vuoden kesä on 2026? Lisäksi aloittaja ei tähtää kisakentille, joten miksi sinä hoet kisaamisesta?

Päivämäärä:   28.1.26 15:31:36

"en usko että minullekaan olisi läpihuutojuttu millään hevosella saada 65% tulos heA luokasta alue/kansalliselta tasolta."

Tällä palstalla kirjoittajien luetunymmärtäminen on selkeästi huonommalla tasolla kuin ratsastustaidot. Aloittaja pohtii opettelevansa edes yksittäiset asiat seuratason 6,5 arvosanan mukaisesti, eikä välttämättä aio edes kisata kuin ehkä mahdollisesti HeB tasolla mutta täällä hoetaan alue/kansallisella tasolla HeA-ratojen kisaamisesta.... Siis miksi te ette osaa lukea?

Suora kopio aloittajan kommentista: "Mistään kansallisen tason HeA-tasosta en ole puhunut mitään, vaan kommenteissani tarkoitin lähinnä jotain seuratason HeA-radoilla vaadittavia asioita" ja "kyllä minulle seuratasolla vaadittava/odotettava osaaminen riittää vallan mainiosti".

Minä osaan lukea enkä pidä aloittajan tavoitetta mitenkään mahdottomana. Ehkä tuo tahti = kaksi tuntia päivässä olisi minulle liikaa, mutta tunti päivässä viidesti viikossa voisi olla ihan toteuttamiskelpoinen ja siinä kyllä pitää jo oppia jotain aika nopeastikin, jos vain opettaja osaa opettaa eikä vain seisoskele maneesissa.

Päivämäärä:   28.1.26 16:04:11

"Päivämäärä28.1.26 14:57:16

Kyllä pitäisi onnistua kuukaudessa jos löytyy ope ja hevonen. Kokeile ensin pari tuntia ennenkuin maksat koko kuukauden! Siinähän on sitten ope ja Talli testattuna jos päätät ostaakin oman."

Trololoo

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.1.26 16:13:38

Kaverini estehevonen vaihtoi alaa kouluhevoseksi jalkavian vuoksi. Sen askeleet on aika plääh, ei juurikaan lennokkuutta. Voisi sanoa, että kaukana kouluhevosesta. Mutta se suorittaa rennosti ja täsmällisesti kaiken ja kaverini istunta on kertakaikkiaan upeaa katsottavaa. Niin eleetöntä ja siistiä, että hevosen plääh-liikkuminen jää käytännössä huomiotta, kun katse jumittuu siihen upeaan ja elettömään ratsastukseen ja täydelliseen istuntaan ja apujen käyttöön.

Ja vaikka hevosen liikkeet on aivan plääh, he saavat kuitenkin HeA-radoilta, myös alue ja kansalliselta tasolta yli 65 % koska ratsastus on siistiä, eleetöntä ja täsmällistä, joten se paikkaa hevosen liikkumista. VaB-tasollakin ratsukko voisi kisata, mutta siellä tulee vastaan hevosen lennoton liikkuminen, joten eivät ole sitä tasoa kisanneet.

Päivämäärä:   28.1.26 17:34:46

"Se, onko siinä ajassa opittu taito sillä tasolla, että sitä pystyy soveltamaan myös muihin hevosiin kuin niihin (osaaviin), joilla on harjoitellut, on eri kysymys. Mutta sitähän aloittaja ei asettanutkaan tavoitteekseen."

Kiitos. Ihanaa, että joku tajuaa.

Tiedän varsin hyvin sen, että ratsastuskouluhevosen ja yksäriomisteisen hevosen välinen ero voi olla kuin voilla ja ruokaöljyllä. Mutta ihan turha minun on harjoitella asioita itsekseni millään yksärillä, jos en ole saanut opetella niitä ensin opetuksessa niin, että tietäisin, mitä JA MITEN kuuluu tehdä. Eli pitää olla saanut opetusta, miten joku kuuluu tehdä ja vasta sitten, kun sen on opetellut, sitä voi harjoitella ja kerrata itsekseen.

Miettikää mitä tahansa muuta lajia. Esim. uiminen. Pysytte pinnalla ja voitte polskia niin, että pääsette vedessä eteenpäin. Mutta teille ei ole koskaan opetettu uimisen perustekniikoita. Ettehän te voi yksinänne opetella ja kerrata uintitekniikkaa, jos kukaan ei ole opettanut, millainen se tekniikka joka uintityylin pohjalla on.

Otin uimisen esimerkiksi siksi, etten itse ole koskaan opetellut mitään oikeaa tekniikkaa. Joskus lapsena ollut uimakoulussa niin, etten huku. Mutta mieheni opetteli uimaan lähempänä kolmeakymppiä kilpauimarikaverinsa opettamana. Kun hän kertoi, mitä kaveri oli hänelle hokenut ja miten opettanut, niin tajusin, ettei nuo asiat olleet tulleet mieleenkään, minä en osaa uida, ja että todella moni oikeasti yrittää uida väärin, kun se pohjatekniikka on täysin hukassa.

Eli jotta voi treenata ja kerrata itsekseen, pitää olla taidot opeteltu jonkun osaavan opetuksessa. Siksi en haaveile, että lähtisin suoraan vuokraamaan mitään yksäriä, koska sinne tänne humputtelu ei hyödytä minua ratsastajana. Tuota humputtelua olen saanut harrastaa ihan ilmaiseksi eikä se ole vaatinut paljoakaan ratsastustaitoja. Ja niitä ratsastustaitoja ja apujen käyttöä minä haluan nyt opetella ja siitä maksaa ihan sen mitä pyydetään.

Itsenäisesti asioiden kertaaminen on ajankohtaista sitten, kun on kertynyt niitä taitoja, joita voi itsekseen treenata. Se ei todellakaan ole nyt ajankohtaista ja kuten sanottu, väärin opetelluista asioista on vaikeampi opetella pois kuin opetella kokonaan uutta. Eli en nyt tavoittele mitään itsenäistä ratsastusta vaan nimenomaan opettajan valvonnassa. Ja vaikka jossain vaiheessa siirtyisinkin yksäreihin tai hankkisin sen oman hevosen, niin tuskin lopettaisin opetuksessa ratsastamisen siihen ja varsinkin oman hevosen kanssa haluaisin sitten ylläpitää ja syventääkin taitojani.

Toki tuo 2 h päivässä on tosiaan aika paljon, ja voi olla realistisempaa ratsastaa vain tunti päivässä. Mutta sen näkee sitten, että miten toteutuu, jos toteutuu.

Päivämäärä:   28.1.26 17:51:54

"En jaksanut lukea kaikkea mutta teoreettisesti helppo B vois mennä puolen vuoden reenillä jos lahjoja ratsastajalla mutta alussa 5 päivänä viikossa tarvii paljon särkylääkettä.....Ahan on pitkä matka...."

A:han on tosiaan pitkä matka, enkä tavoittelekaan sitä kokonaisen radan sujuvasti ratsastusta niinkään, vaan ennemmin ihan irtonaisia osia, jotta olisi mahdollisuus opetella joku kokonainen rata.

Onnekseni en ole kuitenkaan ihan ratsastukseen tottumaton, eli jotain lihaksia on jo olemassa. Vaikka muistan kyllä sen tunteen parina seuraavana päivänä, kun on ollut pitkä tauko hevosen selästä ja sitten käy vähän hölkkäilemässä isoliikkeisellä hevosella. Seuraavana päivänä on löytänyt uusia lihaksia sisäreisistä ja keskivartalosta, eikä pysty kävelemään portaita alas :D Särkylääkettä en ole kuitenkaan tarvinnut. Nykyään ratsastelu on satunnaista.

Ja olen kyllä välillä pidempiäkin aikoja ratsastanut (ollut hevosen selässä) 6-7 päivänä viikossa, eli lihaksistoltani en ole tuolloinkaan ollut verrattavissa kerran viikossa ratsastustunnilla käyvään. Ja on joskus tullut ratsastettua 2,5 h putkeen, enkä silti ollut puolikuollut seuraavana päivänä, eli jotain tajua minulla on siitä, mitä se kropalta vaatii. Mutta on mahdollista, että treenaisin vain tunnin päivässä opetuksessa, en kahta.

"Kyllä pitäisi onnistua kuukaudessa jos löytyy ope ja hevonen. Kokeile ensin pari tuntia ennenkuin maksat koko kuukauden! Siinähän on sitten ope ja Talli testattuna jos päätät ostaakin oman."

En nyt ehkä ihan kuukaudessa ajattele eteneväni edes HeB-tasolle, kyllä siihen pitempään kannattaa varata, ainakin jos haluaa olla sen tasoinen useammalla hevosella eikä vain yhdellä vakkariratsulla. Ajattelen kuitenkin, että treenaisin useammalla hevosella, eli käytössä ei olisi vain yksi vakkariratsu. Voisi ajatella, että tavoitteenani on osata HeB-tason rata tehden joka kohta 6,5 arvoisesti, vaikka ratsastusmerkin rata silloin, kun voisin sanoa olevani HeB-tasoinen.

Lähettäjä: åoih 
Päivämäärä:   28.1.26 18:27:15

Älä enää jatka tätä sun lapsellista provoas. 0/5

Lähettäjä: HW 
Päivämäärä:   28.1.26 19:18:09

En usko että fyysisesti pystyt ratsastamaan kehittyen noin paljon. Yksityistunti (60min) kolmena-neljänä päivänä viikossa alkaa olla maksimi. Kun lihakset väsyy tekniikka hajoaa ja silloin on turha jatkaa. 5pv viikossa treenaten palautumista ei tapahdu. Muut päivät sitten kevyttä venyttelyä jne ratsastuksen lajitarpeisiin keskittyen.

Varmasti löytyy tällainen diili jostain. 3kk niin voi startata heB.

Lähettäjä: eiei 
Päivämäärä:   28.1.26 19:42:38

Siis kuinka huonokuntoisia te itse olette?

Ulkomaisilla ammattitalleilla ratsastetaan monta hevosta päivässä, groomit laittaa hevoset valmiiksi ja ratsuttajat on hevosen selässä 4-6 tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa. Kamoon :D

Lähettäjä: HW 
Päivämäärä:   28.1.26 21:35:30

Eieiei: mutta ne ratsastajat on tehneet sitä vuosikausia. Kymmeniä vuosia. Ihminen joka on joskus ratsastellut ei pysty laadukkaasti samaan, ei vaikka olisi millaisessa kunnossa muuten. Nimenomaan laadukkaasti, ja tällaisessa hyvin kuvitteellisessa tilanteessa me halutaan vain niitä laadukkaita toistoja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.1.26 21:51:05

"Lähettäjäeiei

Päivämäärä28.1.26 19:42:38

Siis kuinka huonokuntoisia te itse olette?

Ulkomaisilla ammattitalleilla ratsastetaan monta hevosta päivässä, groomit laittaa hevoset valmiiksi ja ratsuttajat on hevosen selässä 4-6 tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa. Kamoon :D"

Vertaat täysin aloittelijaa ammattilaiseen. Jepjep

Lähettäjä: piia 
Päivämäärä:   28.1.26 21:55:38

Kyllä on huono kunto jos ei 1-2 tuntia päivässä hevosen selässä jaksa. Sehän on aloittajankin tavoite, ei suinkaan 4-6 tuntia päivässä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.1.26 22:01:35

Eiei/Piia/aloittaja

Tokihan me kaikki tiedetään, että ratsastus on laji joka kuluttaa eri tavalla kuin muut lajit. Tämä aloitus on ihme pakkomielteistä jankkaamista, mutta täysin kokematon kun yhtäkkiä siirtyy ratsastamaan viikossa useita tunteja, niin kyllä se vaan väistämättä käy kunnon päälle. Jos nyt ylipäätään haluaa pärjätä, pitää harrastaa myös treeniä tukevaa muuta liikuntaa.

Mutta tämä nyt on muutenkin ihan ylimielinen ja vähän obsessiivinen aloitus jolla ei taida realiteettien kanssa olla mitään tekemistä.

Päivämäärä:   29.1.26 00:14:14

Hohhoijakkaa. En ole ammattilainen, en ole väittänyt olevani ammattilainen enkä ole ammattilaiseksi pyrkimässä. Ei ole aikomuskaan olla ratsuttaja, ei ole aikomustakaan olla hevosen selässä 4-6 tuntia päivässä.

Mutta en myöskään ole täysin ratsastukseen tottumaton, huonokuntoinen enkä verrattavissa ratsastuskuntoni suhteen tavalliseen tuntilaiseen, jolla kropan hallinta täysin hukassa ja yksikin viikkotunti jumittaa lihakset viikoksi.

En kai minä edes harkitsisi ratsastamista opetuksessa 5 päivänä viikossa, jos ei minulla olisi mitään hajua siitä, mitä se kropalta vaatii?

En ole myöskään kirjoittanut tähän ketjuun muilla nimimerkeillä, joten jos jollain on sellaiset harhat päällä, niin häntä voisin ystävällisesti ohjeistaa: Vain otettu lääke auttaa.

Sennin kommentista poimintoja:
"Muutenkin ilmapiiri oli todella mollaava
ihmiset vain tappelevat keskenään.
Hevosihmiset on kummallisia."

Tuo on kyllä valitettavan totta ja tulee esiin tässäkin ketjussa. En odottanut pelkkiä kehuja ja suitsutusta, mutta kyllä joidenkin kommentit silti ihmetyttävät. Varsinkin tuo keskinäinen tappelunne... Ainahan sanotaan, että "et kehtaisi naamatusten/omalla nimellä sanoa", mutta te vaikutatte siltä, että yhtä typerästi käyttäytyisitte naamatustenkin. Mutta ehkä voin kuvitella, että osa teistä on vasta teinejä ja aivonne ovat pahassa kehitysvaiheessa ja 15-20 v päästä häpeätte omaa käytöstänne. Mutta hevosihmiset tuntien, taidatte olla jo reilusti aikuisia ikänne perusteella :/

Onneksi joukossa on fiksujakin kommentteja, kuten nimimerkki Uuu.

"En usko että fyysisesti pystyt ratsastamaan kehittyen noin paljon. Yksityistunti (60min) kolmena-neljänä päivänä viikossa alkaa olla maksimi. Kun lihakset väsyy tekniikka hajoaa ja silloin on turha jatkaa. 5pv viikossa treenaten palautumista ei tapahdu. Muut päivät sitten kevyttä venyttelyä jne ratsastuksen lajitarpeisiin keskittyen."

Tämän kommentin kirjoittajalta unohtui se, ettei niiden ratsastustuntien tarvitse olla joka päivä alusta lopuun mitään hiki päässä treenaamista, vaan ne voi olla välissä hyvinkin kevyitä. Lisäksi en ole huonokuntoinen, kuten 99 % ratsastusta harrastavista suomalaisista. Ja tässäkin luetunymmärtämistä sen verran, että puhuin harrastajista. Ammattilaiset ovat eri asia ja heidän on oltava kovassa kunnossa, koska kukaan ei halua antaa kilpakumppaneilleen sitä etua, että menestyisi paremmin siksi, että on niin huonokuntoinen. Hehän treenaavat ammattilaisten ohjeilla päivittäin. Minäkin olen saanut ihan fyssarilta ohjeet siihen, miten kroppaa kuuluu treenata, vaikken kilpaurheilija olekaan.

Lähettäjä: KL 
Päivämäärä:   29.1.26 00:20:11

Minä minä minä...

Päivämäärä:   29.1.26 00:29:31

Less talk, more action

Ja alas sieltä minä minä-puusta

Lähettäjä: prilla 
Päivämäärä:   29.1.26 03:15:25

Kylläpä tämä aihe korpeaa köyhiä ja osaamatomia hötölän kirjoittajia. Mutta sinänsä ei ihme kun katsoo miten suomalaiset ratsastavat. Suurinta osaa heistä ei pitäisi edes päästää hevosen selkään ilman taluttajaa ja kunto loppuu 20 minuutin selässä olon jälkeen.

Minä kyllä uskon että aloittaja onnistuisi tavoitteessaan ratsastaa 5 kertaa viikossa jos löytää ratsastuskoulun tai kaksi, joilla saa tuon järjestymään. Jos saat tuon toteutumaan niin kerro sitten miten lähti sujumaan ja miten etenit! Täällä ainakin on yksi kiinnostunut :)

Jos vielä tekisit jonkun yksityisen sometilin jossa kerrot edistymisestäsi niin ihan varmasti seuraisin. Julkistahan siitä ei kannata tehdä ja syyn tajusi varmasti jokainen tätä ketjua lukenut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.26 05:30:07

"Kylläpä tämä aihe korpeaa köyhiä ja osaamatomia hötölän kirjoittajia. Mutta sinänsä ei ihme kun katsoo miten suomalaiset ratsastavat. Suurinta osaa heistä ei pitäisi edes päästää hevosen selkään ilman taluttajaa ja kunto loppuu 20 minuutin selässä olon jälkeen."

Hauku kaikki muut ja ylistä tuntematonta satutätiä.

Hyvä tarina, keksi joku toinen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.1.26 09:10:36

Isompaan viikkotuntimäärään tottuu aika nopeasti, mulla on kokemusta. Tässä iässä palautumiseen on kyllä panostettava, riittävästi pitää nukkua, ym.

Isoin haaste on löytää ratsastuskoulu, joka pystyy aidosti tukemaan ap:n tavoitetta. Ei näitä pk-seudullakaan montaa ole. Rkoulun tärkein tavoite on rahan teko, ei niinkään urheilullinen puoli.

Yrittäjän kannaltahan kaikki maksaa yleensä samaa tuntihintaa, joten rkoulu-yrittäjän intresseissä ei välttämättä ole antaa sitä opetusmestaria aina samalle asiakkaalle. Omahevos-paketeissa on se ongelma, että sitä aidosti kehitystä tukevaa hevosta ei välttämättä heti löydy. Kehitys voi olla jopa väärän suuntaista, jos kohdalle osuu epäsopiva ”omahevonen”, mutta rahaa kuluu silti paljon.

Iso asia on myös se, millaista opetusta on tarjolla. Ei ole realistista, että kaikki viikkotunnit ovat yksäreitä (ellei sitten pääse ratsastamaan keskellä arkipäivää), ja on kyllä tuuripeliä, millaisiin ryhmiin päätyy. Pienessäkin ryhmässä voi olla ratsukoita, joilla on paljon haasteita, ja ope keskittyy enemmän heihin.

Kehittymisen kannalta kaikkein tärkeintä on se, että ratsastajan itse analysoi omaa tekemistään, ja miettii millaisia muutoksia kulloinkin tarvitaan. Tämä on vaikeampaa kuin luulisi.

Päivämäärä:   29.1.26 10:10:44

””en usko että minullekaan olisi läpihuutojuttu millään hevosella saada 65% tulos heA luokasta alue/kansalliselta tasolta."

Tällä palstalla kirjoittajien luetunymmärtäminen on selkeästi huonommalla tasolla kuin ratsastustaidot. Aloittaja pohtii opettelevansa edes yksittäiset asiat seuratason 6,5 arvosanan mukaisesti, eikä välttämättä aio edes kisata kuin ehkä mahdollisesti HeB tasolla mutta täällä hoetaan alue/kansallisella tasolla HeA-ratojen kisaamisesta.... Siis miksi te ette osaa lukea? ”

Tuo lainaamasi minun kirjoittama virke kuvasi vain omaa ratsastustaitoani, ymmärsin kyllä ettei aloittaja haaveile kisaavansa kansallisia. Mutta sitten taas se, että ”pohtii opettelevansa edes yksittäiset asiat seuratason 6,5 arvosanan mukaisesti” on taas niin ympäripyöreä tavoite että siihen aloittaja varmasti pystyy jo ensimmäisellä ratsastustunnilla jos alla on osaava hevonen. On todella suuri ero tehdä jotakin yksittäistä asiaa, kuin tehdä kouluongelmat jossa niitä yksittäisiä asioita tulee koko ajan peräkkäin. Sekin yksittäinen asiajohtajia treeneissä onnistuu hyvin, ei välttämättä enää onnistukaan 6,5 arvoisesti kun sitä ennen ja sen jälkeen joutuu tekemään erilaisen yksittäisen asian.

Tämän vuoksi hevosten ja ratsastajien tasoja on helpoin ja järkevin mitata sillä, miten vaikean ohjelman pystyy menemään. Yksittäisiä temppuja nyt voi tehdä kuka vain. Mm minun estehevosilla pystyn kyllä tekemään kakkosen sarjavaihdot ja laukkapiruetit, mutta en todellakaan kuvittele olevani pyhä yrjö tasolla.

”Mikä voisi olla realistinen aika oppia ratsastamaan joku HeB-A-tason rata läpi niin, että se sujuu teknisesti suht ok, esim. 65 %”

Ja tässä itseasiassa aloittajan ensimmäisestä viestistä lainaus heti alusta. Ei puhuta yksittäisistä liikkeistä vaan nimenomaan radasta.

Lähettäjä: ilpo 
Päivämäärä:   29.1.26 10:12:31

Minä sain He A alueluokasta 65% alle vuoden ratsastamisen jälkeen. Hevosella, joka nyt keskimäärin aina sai kaikilla ratsastajilla tuon tai enemmän. Tuomarit tykkäsivät siitä enkä minä häirinnyt. En minä kyllä mitään sinänsä osannut,

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   29.1.26 14:17:52

"Minä sain He A alueluokasta 65% alle vuoden ratsastamisen jälkeen. "
ja sitten sä heräsit. Höpöhöpö.

Päivämäärä:   29.1.26 15:24:05

Omahevospakettia en ajatellut ottaa, kun tarkoituksena olisi opetella menemään erilaisilla hevosilla, ei vain yhdellä. Tavoitteena ei ole tehdä noin, kuten ilpo kertoi, istuskella automaattisen opetusmestarin selässä, vaan opetella apujen käyttö niin, että ei-automaattikin tekee, kun osaan itse pyytää oikealla tavalla.

Jos/kun käyn kahdella tallilla, joissa on eri opettajat, niin molemmilla ehkä vähän oma tyyli, mennään ehkä vähän eri tahdissa tai kertausta tulee paljon. Mutta tämä ei haittaa, koska tunteja olisi paljon. Minä nimenomaan pääsen keskellä arkipäivää, eli "normaalien ryhmätuntien" ulkopuolella. Googlettelin paikkakunnan ratsastuskouluja ja yksityistunteja on mahdollista saada esim. to-pe, mahdollisesti muinakin päivinä, tai sitten ma-la mahdollisuuksien mukaan. Eli useampi ratsastuskoulu kyllä tarjoaa yksityistunteja. Pitää alkaa kysellä, että miten on tilaa, onko mahdollista saada vakiaikaa/päiviä.

Ainahan voin lopettaa, jos tuntuu, ettei jollain tallilla/opettajalla suju. Ei tämä ole sellainen asia, että on tehtävä nyt tai muuten kuolen/menetän paljon. Olen katsellut lähinnä sellaisia yrityksiä, joilla on hyvä maine, tai jolla joku tuttu käy/on käynyt.

M:
Kannattaa lukea koko ketju läpi. En nyt jaksaisi taas noita keskinäisiä kinastelukommentteja. Mutta toistan nyt vielä: Olen tarkentanut pohdintojani ketjun edetessä ja sanonut, että ei minulla ole mitään pakkomiellettä osata koko HeA-rataa, vaan minulle riittää ehkä hyvinkin se, että osaan suorittaa HeA-tasolla vaadittavia radan osia niin, että on mahdollista osata suorittaa myös kokonainen rata. Ja väännänpä vielä ratakiskosta mitä tämä tarkoittaa:

"Yksittäisillä asioilla" tarkoitan kouluradan osia/pätkiä, ei pelkkää "20 m ympyrä" tai "pohkeenväistöä". Se voi siis olla esimerkiksi tällainen pätkä, joka on kouluratsastusohjelmassa Helppo A:2 2022, johon tullaan harjoitusravissa:

K Puoliympyrä kohti D:tä
DE Pohkeenväistöä
ESHC Harjoitusravia
ja C:ssä siirrytään harjoituslaukkaan

Tai vaikka A-Merkin Kouluohjelmasta 2022, tullaan keskiravia

L Keskihalkaisijalle
X I Väliltä Pohkeenväistö keskilinjalta n. 5 m oikealle kohti M:ää
Suoristus kohti lyhyttä sivua, uraa vasemmalle

Ymmärsitkö nyt? Tavoitteena ei siis ole vain "mennä harjoitusravia" tai "tehdä pohkeenväistöä". Kyllähän tuon verran pitäisi tajuta, kun vähän kouluohjelmia plärää läpi ja käyttää omia aivojaan tätä ketjua lukiessa...

Olen moneen kertaan kertonut, mikä on tavoitteena, joten voisitteko jo tehdä oman ketjun noille tappeluillenne.

Minusta on kiva lukea asiallisia ja perusteltuja kommentteja, mutta aina kun täällä on joku ääliömäinen kommentti, niin mietin, että minkä hemmetin takia anonyymeja keskustelupalstoja edes on olemassa.

Päivämäärä:   29.1.26 19:34:30

Olen lukenut koko ketjun läpi (en kyllä enää ymmärrä miksi).

”Minusta on kiva lukea asiallisia ja perusteltuja kommentteja, mutta aina kun täällä on joku ääliömäinen kommentti, niin mietin, että minkä hemmetin takia anonyymeja keskustelupalstoja edes on olemassa.”

Tästä voin kyllä olla täysin samaa mieltä. Pata kattilaa soimaa.

Onnea yritykseen, yrititpä sitten mennä koko rataa tai osaa liikettä tai vaikka pelkkää alkutervehdystä.

Lähettäjä: iiu 
Päivämäärä:   29.1.26 20:08:11

"vaan opetella apujen käyttö niin, että ei-automaattikin tekee, kun osaan itse pyytää oikealla tavalla."

Aloittajan puheitten perusteella kuulostaa siltä, että hänen mielestään jokaisella hevosella on eri kombinaatio apuja, jolla tietty asia, esim. pohkeenväistö, tehdään. Todellisuudessa ratsastus on paljon hevosen vinouden/heikon puolen korjaamista, sen lisäksi, että osataan "pyytää oikealla tavalla". Tällä tavalla teknisesti oikein ratsastamalla hyviä pisteitä saa vain simulaattorista, kun ei tarvitse miettiä elävää eläintä alla.

Päivämäärä:   30.1.26 00:06:32

No mutta, noita asioita hyvillä tunneilla opetellaan. Siinähän ne oppii. Jokainen aloittaa jostain.

Tsemppiä aloittajalle! Mene ja toteuta tämä haaveesi, se on täysin mahdollinen :)

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   30.1.26 09:27:49

Yksi pointti mitä täällä on nostettu esiin aika vähän, on se että ratsastaja hoksaa juttuja. Itsestään, ja hevosestaan. Hoksaaminen vie AIKAA ja toistoja. Se vaatii oman suorituksen analysointia myös ratsastuksen ulkopuolella. Jos hevonen vaihtuu koko ajan, hoksaaminen yleensä hidastuu, koska silloin ei ehdi hoksata siihen hevososapuoleen liittyviä juttuja. Hoksaamista tapahtuu vähän epälineaarisesti, eli joskus tulee monta oivallusta tiheään tahtiin esim saman syksyn aikana, ja joskus voi mennä lähes vuosi ilman yhtään kunnon hoksaamista.

Ainakin itselläni se HOKSAAMINEN aina avaa uusia "maailmoja", ne on isoja edistyksiä, ja vie osaamistani eteenpäin. Fysiikka ei todennäköisesti tässä kohtaa juurikaan ole muuttunut koska rasitustaso pysyy samana. Aivoni vaan pystyvät aistimaan eri asioita, herkemmin asioita, ja olen oppinut käyttämään kehoani hevosen avuksi eri tavalla kuin ennen.

Suosittelisin, että aloittaja aloittaa treeninsä käymällä yksäritunneilla ratsastuskouluhevosella ensin 1h/pv, ihan jotta oma keho tottuu uudenlaiseen rasitukseen. Seuraa paljonko ja kuinka usein hoksaamisia tapahtuu. Jos niitä ei tapahdu, tuntimäärää ei kannata vielä kasvattaa, vaan tarkastella mitä hevosia on käytössä ja onko opettaja sellainen joka auttaa sinua eteenpäin siinä vaiheessa missä olet. Jos hoksaamisia tapahtuu, mutta ne alkaa hidastua jossain kohtaa, ratsastusmäärän lisääminen voi auttaa tuomaan niitä lisää. Aidon hoksaamisen tunnistat siitä, että jatkossa teet tehtäviä eri tavalla kuin siihen asti koska tiedät miltä sen pitäisi tuntua.

Epäsuosittu mielipide mutta se hevonen vaikuttaa todella paljon siihen, voiko ratsastaja hoksata asioita ja oppia. Hyvään ja juuri sinulle sopivaan hevoseen kannattaa panostaa jos haluaa oikeasti oppia ratsastamaan.

No, kauanko menee että HeC ratsastaja nousee HeB tai HeA tasolle? Tämä on yksilöllistä, ja kietoutuu siihen miten ihmisellä on herkkyyttä tuntea hevosen liikkeitä, aikomuksia ja miten on kykyä säätää omien apujen käyttöä ja toimintaansa vastaamaan niitä. HeB taso vaatii jo peräänantoa jos kisatasoisesti suorittaa. Ainakin itsellä peräänanto alkoi onnistua vasta sitten kun pystyin tuntemaan pyllyni alla mitä hevosen selkä ja jalat tekevät, mikä paikka on käytössä ja mikä ei ja karkaako lapa tai peppu. Koska pystyin tuntemaan nämä asiat, pystyin sen jälkeen myös korjaamaan niitä ja auttamaan hevosen suoraksi ja rennoksi. Rehellisessä peräänannossa tehtävien suorittamainen on asia mitä osa harjoittelee VUOSIA omalla hevosellakin sen 1h/pv 5pv/vko. HeA taso vaatii tämän päälle kokoamista ja muutaman uuden tehtävän, mutta kokoaminen on yleensä se rajoite minkä vuoksi ratsastuskoulussa on vaikea nousta HeA tasolle. Kokoaminen on monille hevosille vaikeaa, jos ne eivät tee sitä säännöllisesti (ja ratsastuskoulussa sitä ei käytännössä yleensä tehdä).

Lähettäjä: Worldpeace 
Päivämäärä:   9.2.26 15:34:33

ei ole mitään tiettyä aikaa. riippuu henkilöstä. toiset oppivat nopeammin kuin toiset.näin se vain on. sehän on yksilöllistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.