|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 21.1.26 19:55:58
Olen ihmetellyt, kuinka tavallista ratsupiireissä on erilaisten uskomushoitojen käyttö. En voi verrata ravipiireihin niin puhun vain omasta kokemuksestani 30v ajalta.
Iso osa hevosten omistajista on koulutettuja, suht hyvätuloisia ihmisiä, joiden ehkä stereotyyppisesti olettaisi nojaavan tutkittuun tietoon hevosen hyvinvointiin liittyviä päätöksiä tehdessään ja joiden uskoisi kykenevän kriittiseen ajatteluun. Jostain syystä kuitenkin erilaiset vaihtoehtohoidot kiropraktiikasta reikiin ja punavaloterapiaan ovat hevospiireissä minusta näkyvästi normaalimpi osa "hevosen hyvinvoinnista huolehtimista", kuin mitä ne ovat vaikkapa koirien tai ihan ihmisten kanssa. Mistähän tämä johtuu?
Olen itse miettinyt, onko syynä usein se, että hevosen diagnostiikka on usein vaikeaa ja kallista eikä oireiden syytä välttämättä löydy nopeasti jos ollenkaan. Hevoselleen parasta haluava omistaja mieluummin kuitenkin sitten tekee jotain, kuin ei mitään, ja siitä kysyntä uskomushoidoille tulee. Vai onko kyse jostain muusta?
|