Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen loimitus tallissa

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   17.1.26 21:07:33

Muo vähän ihmetyttää, meillä pyritään pitämään tallissa lämpötila kesät talvet 10 asteen hujakoilla säätämällä kattoventtiileitä, ovea ja ikkunan rakoja. Monilla talleilla on sama homma, sen ymmärrän että jotkut tallit eivät ole niin eristäviä ja lämpötila voi talvella olla jopa nollassa. Mutta sitten itse aiheeseen.

Jos tallin lämpötila on talvella 10-15 astetta, miksi varsinkin klippaamattomalla hevosella pitää talvella olla sisäloimi mutta keväällä, kesällä ja syksyllä tallin ollessa 10-15 astetta ei sisäloimea tarvita? Kuulen usein että ”kylmä yö tulossa” tai että ”ulkona tuulee” ja sisäloimi vaihdetaan paksumpaan. Jos hevonen on klipattu niin ymmärrän sisäloimen tarpeen, mutta jos se pärjää vaikka 200g loimella silloin kun on nollakelit niin miksi se pitää vaihtaa paksumpaan kun tulee pakkasta jos tallissa on kuitenkin se 10 astetta?

Ihan vilpittömiä kysymyksiä! Kertokaa teidän sisäloimitusideologiaa niin mun on vähän helpompi ymmärtää :D

Mun hevonen on klippaamaton treenissä oleva puoliverinen, ei oo tarvinnut klipata kun sillä ei juurikaan oo karvaa. Se asuu ulko-oven vieressä joka luonnollisesti aukeaa monta kertaa päivässä, niin sillä on 100g sisätoppaloimi mutta en vaihtele sitä paksumpaan ja ohuempaan sen mukaan mitä ulkomittari näyttää. Ulkoloimia on eripaksuisia sen takia.

Re: Hevosen loimitus tallissa

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   17.1.26 23:09:24

Miten se ulko-oven vieressä asuminen vaikuttaa loimen tarpeeseen, jos kerran tallissa on kuitenkin se 10 astetta? Onko hevosesi paljonkin päivisin tallissa sisällä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.