Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ohjasajo, pelkkää ohjalla "ratsastusta"..

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.1.26 09:14:35

Aina ratsastaessa painotetaan että kuinka tärkeää on istunta ja pohkeet, että sillä saa hevosen toimimaan oikein.

Mutta miten sitten ohjasajo, siinähän apuna on pelkkä ohja jolla sitten "ratsastetaan"?
Siinähän tulee miltein kaikki avut suoraan suuhun ohjan kautta.

Toki väistöissä yms.apuna voi käyttää ohjaa ns.pohkeena mutta jos nyt vaikka ympyrällä mennään niin kyllä ne avut aika yksipuolisia on kohdistunut suuhun.
Ja ääntä ja raippaa voi käyttää mutta tuskin niilläkään hevosta saadaan käyttämään kroppaa oikein, ainakaan ihan tavishevosta.

Re: Ohjasajo, pelkkää ohjalla "ratsastusta"..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.1.26 09:41:41

Kyllä mun "tavishevonen" ainakin osaa reagoida raippaan monellakin eri tavalla kuten taipumalla, väistämällä, aktivoimalla takajalat ja muuttamalla tempoa. Ymmärtääkseni myös ohjasajajan sijainnilla ja omalla liikkumisella suhteessa hevoseen pystytään myös vaikuttamaan paljon (mitä kokeneempi ohjasajaja ja hevonen niin sitä enemmän tietysti). Minä en henkilökohtaisesti ohjasajoa osaa kehittävästi tehdä, mutta kuulostaa aika absurdilta väite että kaikki avut vaikuttaisivat vain suun kautta. Eiköhän ajatus ole pikemminkin tarjota hevoselle mahdollisimman tasainen tuntuma ja tuki kuolaimeen, ja ohjata hevosta lähtökohtaisesti muilla avuilla.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.1.26 09:50:51

Kyllä mun tavisheppa tekee väistöt, peruutukset, etu- ja takaosakäännökset ja kokoamiset nyt esimerkiksi käyttäen raippaa, omaa asentoa ja ääntä. Usein teen näitä niin että mun tavishepalla on vaan kaulanaru josta tarvittaessa autan. Ihan hyvin onnistuu ilman ohjia kaikki kun jaksaa tehdä!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.1.26 09:59:04

Okei, tosiaan minä en mikään ohjasajon mestari ole joten siksi ainakin äkkiseltään minun silmään näyttää siltä että ohjan eli sitä kautta kuolaimen avulla tehdään pääsääntöisesti kaikki.

Mielenkiinnosta, miten raipan avulla muutetaan tempo muutakuin nopeammaksi mikä toki nyt on itsestään selvyys/normaali reaktio, vai pystyykö sillä?

Sillä tosiaan on varmasti vaikutusta että missä kohdin ihminen on hevoseen nähden. Tulee varmasti erilainen tuntuma suuhun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.26 10:11:17

Maasta työskennellessä tärkein "väline" on ihmisen oma keho, sen liike ja asemointi hevoseen nähden. Ihan tavishevosen kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.26 10:12:09

Mun hevonen tottelee ääniapuja ja osaa seurata ohjsa. Eli säätelee itse etäisyyttä ihmiseen ja kuuntelee kyllä äänikäskyjä. Kyllä pystyy tosi paljon tekemään ihan sillä omalla asettumisella hevoseen nähden ja olemuksella. Jos laitan tähän, että energialla, ihmiset saattaa käsittää väärin, mutta sillä pystyy säätelemään hevosen etäisyyttä ihmiseen ja tempoa.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   16.1.26 10:25:08

Ohjastajan katse, sijainti, rintamasuunta ja liike ovat myös apuja, pohkeeseen ja istuntaan verrattavissa, koska niillä voidaan antaa hevoselle painetta jota se väistää. Esim. väistöissä ohjastajan liike on olennainen apu ja ohjalla säädellään vauhtia ja asetusta. Hevoselle on eroa, katsooko ohjastaja eteenpäin, hevosen kaulaa, kylkeä, lautasta vai kavioita. Pelkästään ohjasta vetämällä et saa hevosta ottamaan sivuaskelia, vaikka seisoisit missä. Hevonen ei siis työskentele silmät kiinni ja keskity vain kuolaimeen tai kylkiin tulevaan kosketukseen, vaan kyse on jatkuvasta vuoropuhelusta elekielellä ja ääniavuilla taktiilien apujen lisäksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.