Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilmatopattu satula ja paneelien pituus

Lähettäjä: Vinxsin 
Päivämäärä:   12.1.26 10:00:08

Moi,

Aiheesta on varmaan ollut täällä keskusteluja ennenkin. Haulla en löydä. Joten kysyn:

Satulan sovittaja (joka on myös satulakauppias) sanoi, että ilmatopatussa satulassa paneelien pituus voi olla pari cm reilumpi kuin villa- tai lateksitopatussa. Eli silloin ei haittaa jos paneelit ulottuvat vähän viimeisen kylkiluun taakse.
Hän perusteli, että jos satula on sovitettu oikein ja istuu muuten hyvin niin pari cm paneelia takana ei tee mitään vahinkoa hevoselle kun ratsastajan painopiste ei ole takana. Hän sanoi, että enemmän vahinkoa tekee satula, joka on lyhyt mutta ei sovi ratsastajalle.
Hevoseni on siis lyhytselkäinen mutta mä olen pitkäjalkainen ja tarvisin satulan missä reidelle kunnolla tilaa.

Ootteko samaa mieltä? Mietin mihin tämä perustuu, miksi se ilma on erilainen täyte siellä paneelissa tuolta kannalta? Nykyään kun joka puolella toitotetaan tuota viimeisen kylkiluun "sääntöä" ja olen itekin pitänyt sitä absoluuttisena totuutena.

Re: Ilmatopattu satula ja paneelien pituus

Lähettäjä: Åsa 
Päivämäärä:   12.1.26 10:02:37

Ei ei ei, älä mene tuohon vanhaan myyntikikkaan.
Etsi sopiva satula, joka sopii sekä hevosellesi että sinulle!! Satulan tulee istua molemmille osapuolille. Älä osta väkisin huonoa, vaan jatka etsimistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.26 10:06:30

Hänellä on omat provikat kiinni siinä satulassa, joten tietenkään häntä ei haittaa "pienet" epäsopivuudet kunhan muuten olet tarpeeksi hölmö ostamaan satulan.

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   12.1.26 10:07:26

Jos tuntuu että satula on liian pitkä, niin ainakin batesin ja Wintecin malleista löytyy kokoja alkaen 14" , sitten jos ei itse mahdu , niin täytyy ehkä vaihtaa hevosta ?
Aika usein näkee hevosia joille on valittu aivan liian lyhyt satula ja siihen päälle tukeva ratsastaja. Ei hyvä.

Lähettäjä: Liia 
Päivämäärä:   12.1.26 10:11:47

Lähettäjä: ""
Päivämäärä: 12.1.26 10:07:26

Jos tuntuu että satula on liian pitkä, niin ainakin batesin ja Wintecin malleista löytyy kokoja alkaen 14" , sitten jos ei itse mahdu , niin täytyy ehkä vaihtaa hevosta ?

Ei vaan jos Bates/Wintec ei sovi, niin pitää vaihtaa eri satulamerkkiin eikä vaihtaa hevosta. Pitkille ratsastajille sopivia lyhyeen selkään suunniteltuja satuloita on monilla merkeillä.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   12.1.26 10:31:15

Olen satulaongelmaisten hevosteni kanssa käyttänyt monia sovittajia, mutta KOSKAAN ei ole mitään satulaa, millään toppauksella, sovitettu viimeisen kylkiluun taakse.
Ikinä.

Ainut poikkeus on satulat joiden paneelit "nousee taakse", eli ne paneelien viimeiset sentit eivät koske hevosen selkään ollenkaan. Pystyt tämän itse omilla silmilläsikin näkemään. Tällaisia leikkauksia en ole nähnyt yhdessäkään ilmatopatussa satulassa vielä.

Monilla merkeillä on lyhytpaneelisia satuloita, joihin mahtuu pidempikin jalka. Vaihda sovittaja ja satulanmyyjä toiseen.

Päivämäärä:   12.1.26 10:33:28

Ei hevosta niin vaan vaihdeta :D Aivan järjetön neuvo.
Toivoisin asiallista keskustelua.
Lisäksi mä en ole tukeva vaan mä olen pitkä. Ja hevonen ihan hevosen kokoinen, vain lyhytselkäinen.

Päivämäärä:   12.1.26 10:36:09

pilkunviilaaja,
Osaatko antaa esimerkkejä noista merkeistä?

Kiitos hyvästä vastauksesta :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.