Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Iiik!!! Ekaa kertaa hepanosto edessä

Lähettäjä: Apua!!! 
Päivämäärä:   10.1.26 22:03:59

Olen niiiin innoissani, päätös tehty, ostan ekan oman hevosen. Issikkaan olen päätynyt.

Aikuinen olen jo, hyvä talli josta saa hyvin tukea valittu ja tunnen porukkaa.

Näin ensikertalaiselle - mikä olisi tärkein asia muistaa joko ostossa tai sitten hevosen kanssa eläessä?

Re: Iiik!!! Ekaa kertaa hepanosto edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 22:08:18

Tutustu huolella vaihtoehtoihin ennen ostoa. Jos joku asia ei kokeillessa tunnu helpolta, on se monin kerroin vaikeampaa yksin :) Kannattaa siis valita heppa, jonka kanssa kaikki sujuu hyvin.

Päivämäärä:   10.1.26 22:44:12

Osaava, sinun ratsastustasosi tunteva valmentaja mukaan ostohankkeeseen sekä kunnollinen hevoseläinlääkärin tekemä ostotarkastus.

Päivämäärä:   11.1.26 00:08:38

Idiootit.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.1.26 00:56:35

Ostotarkastus, vakuutukset, kauppakirja. Tutustu myös kauppalakiin tai kuluttajansuojalakiin ennen ostoa, riippuen siitä ostatko yritykseltä vai yksityiseltä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.1.26 02:49:07

Jos issikka ei ole rotuna ennestään kovin tuttu, kannattaa tutustua askellajiratsastukseen aika tarkkaan ennen ostoa. Se on hyvin erilaista kuin "tavallinen ratsastus". Haasteet ovatkin ihan erilaiset, kun pitää omassa persauksessa tuntea tahtivirheet ja ratkoa pulmia, kun ongelma voi olla niinkin perustavanlaatuinen, kun että et saa jotain askellajia ollenkaan. Selvitä myös itsellesi haluatko neli- vai viisikäyntisen ja tutustu niiden yleisiin ominaisuuksiin ja eroihin. Onko valmentaja jo tiedossa? Ammattilaiselta ostaessa hevonen toimii ehkä hetken niillä asetuksilla, mutta aika nopeasti yleensä "taantuu" omistajansa mukaan. Siksi on tärkeää, että matkassa on joku osaava neuvomassa miten edetä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.1.26 09:41:15

Kyllä kait issikan voi ostaa, vaikkei osaisi ratsastaa oikein noita tölttejä ja muita. Ihan normi maastoilu ja muuhun harrastekäyttöön, vai kuinka?

Lähettäjä: Rebe 
Päivämäärä:   11.1.26 09:58:32

Jos olet ratsastanut aiemmin 3-käyntisillä ns. Iso hevosilla niin pärjäät hyvin.

Isohevosratsastajien tietotaito-taso riittää 99% mutta toisinpäin ei onnistukaan.

Lähettäjä: Eka 
Päivämäärä:   11.1.26 10:14:34

Komppaan että sinut tunteva, hyvä valmentaja mukaan. Ja ostotarkastus ehdottomasti.

Tallipaikan lisäksi oletko jo etsinyt kengittäjän? Hyvä kengittäjä on kullanarvoinen

Päivämäärä:   11.1.26 10:15:39

Huono päätös. Otahyvä vakuutus.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.1.26 10:28:32

Ostamiseen liittyen: mikä on budjettisi ja riskinsietokyky. Siitä riippuu, miten laajan ostotarkin teet, millaisia ehtoja tulee kauppakirjaan ja millaisen vakuutuksen otat.

En (juristina) usko, että hevoskauppoja varten kannattaa kauhean syvällisesti ryhtyä itse opiskelemaan oikeudellisia kiemuroita, kuten joku neuvoi. Realistisempaa on ajatella, että hevoskauppoihin liittyy isona riskinä kauppahinnan menetys ja mitottaa budjetti siten, että sellaisen riskin voi ottaa ja kestää.

(Toki aina voi ryhtyä riitelemään, mutta ihan oikeasti juristeja, oikeudenkäyntejä yms ei kannata isosti valjastaa minkään tavallisen harrastehevosen takia - riskinä on haaskata aikaa ja menettää vielä enemmän rahaa kuin kauppahinta.)

Kirjoita lista asioista, joita ainakin haluat hevosen kanssa tehdä (esim. vaikka mennä maastoon yksin) ja varmista, että ostamasi hevosen kanssa tuo onnistuu ongelmitta.

Omalla listalla olisi lisäksi varmistaa, että hevonen pärjää sellaisissa olosuhteissa, kuin tallillasi (eli sopiiko sille tallin tarhausajat, pärjääkö yksin tallissa jos on pieni talli jne). Myös se, miten kengitys ja ELL sujuu, myös lastaus. Ja tietenkin normaalit hoitotoimet.

Hevosen omistamiseen liittyen: huolehdi, että sinulla on ammattilaiset, jolta voit kysyä apua ongelmatilanteessa. Valmentaja/ratsuttaja jos liittyy ratsastukseen ja hevosen käytökseen. ELL jos liittyy hevosen terveyteen. Sekä myös hyvä kengittäjä ja hieroja.

Talleilta löytyy usein hyvää tarkoittavia, itseään todella pätevinä pitäviä harrastelijoita, joilta saa auliisti neuvoja ja apua - muttei välttämättä aina hyödyllistä apua.

Eli hanki tueksesi sellainen joukko ammattilaisia, joihin luotat pahana päivänä ja joiden kanssa sinulla on hyvä keskusteluyhteys. Ja riittävästi rahaa, jotta voit näiden apuun turvautua silloin jos ja kun se paha päivä joskus koittaa. :)

Ja sitten vielä sellainen tukijoukko, joka hoitaa hevosen silloin, jos itse sairastut, etkä pääse edes pää kainalossa tallille.

Tärkeimpänä: osta hevonen, jonka kanssa kaikki vaiva ja rahanmeno ei tunnu ikävältä asialta vaan joka tuo hymyn huulille ja tekee harrastamisesta oikeasti kivempää kuin ratsastuskoulussa :)

Onnea matkaan!

Päivämäärä:   11.1.26 10:56:11

Ns. Isohevosratsastaja varmaan pärjää issikan kanssa, nehän on yleisesti ihan hyviä ja järkeviä maastohevosia, mutta on eri asia miten hyvin sen askellajit sekä niiden laatu säilyy. Jos esim. hevonen on luonnostaan passivahva ja lateraalinen liikkeiltään, töltti muuttuu helposti passitahtiseksi ja ravista saattaa tulla hankalaa. Myös laukka voi olla vaikeaa. Se ei pyöri ja takapää jää juoksemaan. Jos taas on ravivahva nelikäyntinen, töltistä voi tulla ravitahtista, se alkaa tiputtelemaan sitä raville ja lopulta se häviää/vaikeutuu niin ettei askellajeissa kokematon saa sitä enää ylläpidettyä. Omasta mielestäni on osa omistajan velvollisuuksista on huolehtia hevosen kehon, kunnon ja liikkeiden hyvinvoinnista ja jos askellajeja katoaa (tämä on hyvin yleistä, kun ostetaan askellajihevonen ilman kokemusta) joku hevosen ratsastuksessa on pielessä.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   11.1.26 12:13:54

Kaviokuumeherkkä, kesäihottuma-altis.

Päivämäärä:   11.1.26 12:34:30

Riittävästi paksuutta lompakossa myös oston jälkeen että saa ne Yllättävät kulut maksettua

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   11.1.26 12:50:50

Kinnerpattiherkkiä..

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.1.26 14:25:13

Selvitä etukäteen kuka tekee hyvän ostotarkin tarkasti. Olen nähnyt jos jonkinmoista eläinlääkäriä ja tarkastusta. Tarkastuta myös suu. Osta nelikäyntinen jos sulla ei ole kokemusta issikoista. Varaa ostohinnan päälle viitisen tonnia satulaan, ell tarkkiin, yllätyksiin ja muihin pieniin ostoksiin. Onnea matkaan! Hveosen omistaminen on ihanaa ja kamalaa.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   11.1.26 19:43:16

Mainio päätös ja ketjussa jo monta hyvää vinkkiä.

Kysyit, mikä olisi tärkein asia muistaa. Itselleni vasta ensimmäisen oman hevosen kanssa ihan oikeasti selvisi, että on aivan eri asia harrastaa ratsastusta kuin omistaa hevonen. Ja tarkoitan nimenomaan positiivisessa mielessä (omat hevoset eivät ole pahasti sairastelleet).

Toinen muistettava asia on, että ei tarvitse olla valmiiksi mietittynä eläinlääkäriä, hierojaa ja kengittäjää. Itse stressasin näistä etukäteen ihan turhaan. Käytännössä tallilla, jolle hevoseni vein, asui useita muita hevosia ja niillä kävi erilaisia asiantuntijoita. Oli helppoa valita niiden keskuudesta, joita jo tallilla kävi (ja vaihtaa tarvittaessa). Käytännössä raspauksia, rokotuksia, hierontoja ja kengityksiäkin sovitaan usein kimpassa, useammalle tallin hevoselle kerrallaan.

Pidä myös mielessä, että tulet saamaan valtavasti erilaisia ohjeita, vinkkejä ja neuvoja - usein jopa toistensa kanssa täysin vastakkaisia. Niitä voi kuunnella, mutta kaikkia ei tarvitse ottaa vakavasti. Etsi oma tapasi olla hevosesi kanssa, hanki tietoa, mutta luota myös itseesi.

Hevosen hankinnassa kannattaa kuunnella asiantuntijoita, mutta myös sydäntään. Itse valitsin vuosia sitten ensihevosekseni useasta vaihtoehdosta sen, joka ei ollut valmentajan ykkösvaihtoehto. Mutta hevosen kanssa jotenkin vaan synkkasi - tuntui heti omalta. Hetkeäkään en hänen kanssaan katunut.

Onnea etsintään 

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.1.26 19:51:51

Se mitä et osaa tai tiedä, kysy rohkeasti apua kokeneemmilta ammattilaisilta.
Ruokinta, satulat ym varusteet, kengitys, valmennus jne.
Älä luota sokeasti kaikkiin neuvoihin joita ympärilläsi saat.
Etsi itse lisää ja ime itseesi lisää tietoa ja taitoa. Vain näin karttuu hyvä hevostaito.

Lähettäjä: Daisi 
Päivämäärä:   11.1.26 21:01:51

Onnea projektiin! :) Muista että älä osta hevosta, jos kokeillessa tulee yhtään sellainen epäilyttävä olo, että tykkäänköhän tai pärjäänköhän tämän kanssa. Osta ensihevoseksi sellainen joka sopii sinulle, älä mieti että teen tästä mieluisen, vaikka se nyt on hankala tai jotain muuta kun mitä etsin. Kiire ei ole, eli älä osta vaan jotain sen takia että saat äkkiä oman hevosen talliin. Ja tosiaan sinut tunteva ope/valkku mukaan. Ostotarkastuksessa älä myöskään säästä.

Itse mietiskelen myös issikkaa hevosekseni, vaikka en ole harrastanut askellajiratsastusta, vain käynyt issikkavaelluksilla. Rotu on aina kiehtonut minua. Omia hevosia minulla on ollut useita vuosien aikana, mutta niistä kaikki puokkeja joiden kanssa olen aktiivisesti treenannut ja kisannut. Nyt kun olen itse itselleni luomat ratsastukselliset tavoitteet saavuttanut, eli kisannut psg itselleni riittävin kansallisin tuloksin, niin haluaisin höllätä nutturaa ja siirtyä rennompaan tapaan harrastaa, maastoilupainotteisesti. Viimeisin oma meni jo hyvä tovi sitten taivaslaitumille ja koska ilman omaa hevostakaan en osaa elää, niin olisihan se yhdenlainen unelman täyttymys jos seuraava olisikin puokin sijaan issikka.
Kuinkahan paljon rodun ratsastamisen opiskelua tällainen tavisratsastaja tarvitsisi alle, jotta olisi hyvät lähtökohdat juuri oman issikan ostamiselle?

Päivämäärä:   11.1.26 21:20:09

Yksi tärkeä asia unohtui.

Jos askellajiratsastus ja töltti eivät ole sulle se kaikista tärkein juttu, hanki issikan sijasta suomenpienhevonen. Kuin issikka, mutta parempi: ei kesäihottumaa ja näyttää enemmän issikalta kuin issikat itse - etenkin talvisin ;-) Samalla tuet maailman harvinaisimman hevosrodun säilymistä.

Päivämäärä:   11.1.26 21:53:32

Mikä on kinnerpatti herkkä

Päivämäärä:   11.1.26 23:11:24

Daisi tähän on vaikea sanoa mitään tiettyä määrää. Itse olin kouluratsastaja noin 20v, kisasin ja treenasin useita nuoria helppo A tasolle ihan harrastuksena, mutta omilla treenattiin vaativampaakin. Elämäntilanteet muuttui ja luovuin omista ja sattuman kautta vaihdoin issikoihin. Valehtelematta meni useampi vuosi, että pystyin sanomaan tunnistavani erilaisilla hevosilla tahtivirheet, mistä ne johtuu ja miten niitä korjata, vaikka tosiaan olin kyllä hyvinkin kokenut ratsastaja. Askellajiratsastus on jotenkin ihan täysin eri laji, kun ei voikaan vain keskittyä säätämään ns. suoraviivaisesti hevosen liikkeitä, vaan vaihteita on enemmän ja pelkästään yhden askellajin sisällä ongelmia voi olla kokonainen kirjo, hevoset ovat pieniä ja nopealiikkeisiä ja parhaimmillaan herkempiä kuin yksikään kouluhevoseni. Joskus hyvälläkin kisahevosella voi olla ongelmana esim se, pystyykö se ravata voltilla rikkomatta tölttiin tai pysyykö se kaarteen jälkeen laukassa, jos ratsastaja aavistuksen jännittyy vai siirtyykö passille.

Maastotallien asiakasissikat eivät edusta laadukasta islantilaista lähimainkaan, vaan hyvä islantilainen on tulinen, nopea, höyhenen kevyt ja rohkea <3 lisäksi yksilökohtaiset erot ovat valtavia. Tavallaan olisi helppo ehdottaa kokemattomalle nelikäyntistä, koska yleensä ne ovat ravivahvoja ja laukka on kolmitahtisempaa (tämä on yleistys, näin ei todellakaan ole aina), mutta vastavuoroisesti töltti saattaa olla haastavaa. Ja kun asiassa kokematon yrittää ratsastaa itselleen haastavaa askellajia, ongelmia tulee väistämättä. Huomattavasti helpommalla pääsee, jos ottaa esim suokin. Olen paljon "kolmikäyntisiä" issikoita kohdannut, joiden töltti on jäänyt unholaan, kun hevonen on ostettu mukavaksi maastoratsuksi, eikä askellajia olekaan sitten saatu ylläpidettyä. Kyllähän sen useimmiten sieltä saa vielä esiin kaivettua, mutta se on pitkä ja työläs prosessi. Viisikäyntisen kanssa sitten passitahtista tölttiä posottamalla saa koko hevosen jäykistymään. Usein näkee myös aloittelevia askellajiratsastajia, jotka eivät erota posaria ravista, koska issikoiden ravi saattaa olla myös maahansidottua ja huonoimmillaan nelitahtista (parhaimmillaan niin suurta ja joustavaa, että ei auta kuin pitää hatusta kiinni). Sävyjä ja outouksia on ihan liian paljon edes yhdessä viestissä selitettäväksi, mutta suosittelen aloittamaan käymällä jossain issikkatallilla vaikka yksäreillä osaavan opettajan silmän alla, jotta saa juonesta paremmin kiinni. Omaa issikkaa ostaessa pitäisi mielestäni minimissään tunnistaa tahtivirheet, miten niitä ratkotaan, hallita erilaisia työkaluja tilanteisiin, joissa askellajit eivät löydy napista painamalla ja tietää miltä puhtaan töltin pitäisi tuntua. On myös hyvä ratsastaa paljon erilaisia hevosia, jotta näkee kuinka erilaisia ne voivat olla ja mikä millainen tyyppi voisi tuntua omimmalta. Hyvinvoiva hevonen kulkee puhtaasti kaikissa askellajeissa ja omistajan tehtävä on huolehtia siitä, että hevonen voi hyvin :)

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   12.1.26 07:29:25

ihanan positiivisia kommentteja. "teet niin tai näin niin se sairastuu ja kuolee"

Joo kaikkea voi sattua mutta niin kaikille.

Ota sun oma valmentaja/ratsastuksen opettaja tms valitsemaan sitä hevosta. Sillä kun itse etsit ensimmäistä omaa niin sinulla saattaa olla ne vaaleanpunaiset lasit päässä, etkä näe kaikkea.
Sitten tarvitset vain onnea matkaan.
Ja kaikki kuolee kuitenkin jossain vaiheessa että älä kuuntele noita masentavia ihottuma yms kommentteja. Joidenkin vaivojen kanssa voi elää ihan hienoa elämää.

Lähettäjä: kiinnostais myös 
Päivämäärä:   12.1.26 08:04:30

Eli tulkitsenko .. viestistä oikein sen, että kokeneenkaan puokkiatsastajan ei siis kannata haaveilla edes maastoilukäyttöön issikasta, jos ei ensin harrasta alle useampaa vuotta askellajiratsastusta alle?
Itse myös haaveillut kilpailuharrastuksen jälkeisille ’eläkepäiville’ omasta Islanninhevosesta, mutta taitaakin olla turha haave.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   12.1.26 10:31:01

Lähettäjä: :-)
Päivämäärä: 11.1.26 21:20:09

Yksi tärkeä asia unohtui.

Jos askellajiratsastus ja töltti eivät ole sulle se kaikista tärkein juttu, hanki issikan sijasta suomenpienhevonen. Kuin issikka, mutta parempi: ei kesäihottumaa ja näyttää enemmän issikalta kuin issikat itse - etenkin talvisin ;-) Samalla tuet maailman harvinaisimman hevosrodun säilymistä.

Voi kuule on pienhevosillakin kesäihottumaa, ihan samoissa määrin kuin isoilla suokeillakin. Eli paljon.

Päivämäärä:   12.1.26 11:35:42

Kiinnostaisi myös: en sano etteikö pitäisi ollenkaan harkita. Mutta issikat ovat muihin rotuihin verrattuna kalliita, niillä on korkea riski kesäihottumaan (joka voi alkaa oireilla myös vasta aikuisena) ja jos kiinnostusta askellajeja ja niiden ratsastusta kohtaan ei ole, en näe miksi esim se suokki ei olisi parempi vaihtoehto. Jokainen kokenut ratsastaja varmasti tietää, että hevosten hyvinvoinnille oikeanlainen liikkumistapa on tärkeää. Issikoiden kanssa, ilman aiempaa askellajiosaamista, on vaikea taata se oikeanlainen ja ergonominen liikutus. Ei se välttämättä montaa vuotta vaadi ratsastuskoululla, jos osaamista on runsaasti, mutta vähintäänkin se vaatii sitoutumista siihen, että oman hevosen kanssa asiat opetellaan sitten ammattilaisen kanssa. Tölttäily pitkin metsäpolkuja on tietenkin ihan parasta, mutta hevosen luontaisia ominaisuuksia tulisi mielestäni kunnioittaa sen verran ettei niitä pidetä itsestäänselvänä pikku bonuksena.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   12.1.26 13:44:09

Ostoon ja koeratsastukseen mukaan joku kokenut.Osaa kysyä oikea kysymykset. Teetä edes suppeampi ostotarkastus, jossa esim. taivutukset ja hampaat tutkitaan. Ota laaja vakuutus ainakin ensimmäiseksi vuodeksi. Selvitä, ettei ole kesäihottumaa. Siitä kertoo harjan ja hännän kulumat, hevonen tarvinnut loimea ja myydään talvella. Pyydä kuvia tai videoita kesältä. Jos joku arveluttaa, älä osta.

Sopiva satula osaavan sovittajan kanssa, hyvä kengittäjö, mene tunneille. Älä tee ruokintaan muutoksia, jos ei erityistä syytä ja hevonen hyvinvoiva.

Päivämäärä:   12.1.26 15:10:01

Taas tätä klassista hötölän keskustelukulttuuria.
"Voi kuule on pienhevosillakin kesäihottumaa, ihan samoissa määrin kuin isoilla suokeillakin. Eli paljon."

Tähän olisi kiinnostava saada tilastoa tai muuta faktaa. Tunnen kymmeniä suomenpienhevosia eikä yhdelläkään ole kesäihottumaa. Issikoita on lähipiirissäni vain muutama ja puolella ihottuma.
Ehkä sattumalta sitten osunut tällaisia kohdalle.

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   12.1.26 15:18:59

Minä vaihdoin 20 "isohevosvuoden" ja muutaman oman suomenhevosen jälkeen issikoihin 25 vuotta sitten enkä ole kertaakaan katunut. Opittavaa oli kyllä paljon, mutta siinähän sitä viisautta ja kokemusta karttui omien kanssa pikkuhiljaa.

Ei oppiminen siis mitenkään mahdotonta ole, mutta kannattaa orientoitua siihen, että askellajiratsastus on tosiaan ihan oma, erittäin mielenkiintoinen maailmansa ja hevosten askellajitaipumukset vaihtelevat paljon yksilöstä riippuen. Ei käy ainakaan elämä tylsäksi! Apua saatat kyllä hyvinkin tarvita.

Issikka on myös kiva maastokaveri ja käsiteltävyydeltään omaa luokkaansa. Toki sitä voi kolmikäyntisenäkin ratsastaa, mutta silloin menettää hauskimman eli töltin!

Hevosta etsiessä kannattaa valita sellainen, jolla on selkeät, toisistaan erottuvat askellajit ja jota on ratsastettu "oikein". Suomessa syntyneistä suurin osa on ammattilaisten ratsuttamia ja niillä kesäihottumariski on huomattavasti pienempi. Ja jos ne askellajit sitten puuroutuvat tai joku niistä katoaa kuskin taitamattomuuden takia, se ei ole mikään maailmanloppu: hevosen voi aina viedä 1–2 kuukaudeksi ammattilaiselle treeniin. Häneltä saadun opetuksen myötä pääsee sitten taas itsekin helpommalla ja hevosen askellajien laatu on helpompi säilyttää.

Lähettäjä: Apua!!! 
Päivämäärä:   12.1.26 22:05:31

Tosi hyviä ajatuksia täällä tullut, suurkiitos kaikille.

Pari vuotta olen kouluttautunut issikoilla, ratsastuskoulussa sekä vuokrasellaisella. En ainakaan vuokrahevosen tölttiä ole onnistunut pilaamaan :-) vaikka paljon on vielä opittavaa. Tukea saa meidän tallilla kyllä (valmennuksia).

Ekseemahevosta on jonkin verran tarjolla, sellaista en ota - tosin jos se puhkeaa niin sitten sen kanssa eletään.

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   13.1.26 08:03:35

ei toi ihottuma ole maailmanloppu, sen kanssa pystyy ihan hyvin elämään. Se pitää vaan tiedostaa miten se hoidetaan. En jättäisi hyvää hevosta ostamatta sen takia että se hankaa, kun sen voi loimittaa.

Meillä yksi joka reagoi polttiaisiin hyvin vahvasti, ei se ole mikään ongelma kun siitä ei tee sellaista. Hyvällä hoidolla pärjää monen vaivan kanssa <3

Päivämäärä:   13.1.26 10:16:38

Issikan kun ottaa, pitää kyllä jo ennalta varautua polttiaisongelmiin, niin tavattoman yleistä se on että jossain vaiheessa puhkeaa. Jos kesäihottuma on ehdoton ei, rotuvalinta on väärä.

Minä kysyisin vaan, onko pinkka kunnossa. Jos rahaa riittää, selviää useimmista ongelmista. Varaa tonni kuussa mukavaan perusharrastamiseen (paitsi jos tallivuokra on tonnin kuussa, sitten reilusti enemmän) ettei tarvitse joka asiassa tinkiä ja itsekin pitää vielä sen jälkeen elää kohtuullisesti. Ja sitä eläinlääkärikassaa vaan pitäisi olla. Tuhansia euroja. Niin harrastamisesta ei tule kurjuuden lähde.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.1.26 18:08:25

Kokemukseni mukaan hyvän tallipaikan valinta on melkeinpä tärkeämpi kuin hevosen valinta. Paikan pitää olla hyvä koti kyseiselle hevoselle, hyvä harrastuspaikka sinulle, sopiva sijainti ja saavutettavuus, sopiva palveluiden laajuus ja hinta ja sitten vielä se asia jota ei voi mitata eikä etukäteen tietää; hyvä fiilis, yhteisö ja ihmisten tahtotila.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   7.2.26 11:40:07

Jos ei ole kokemusta issikoista, älä ota sitä ensimmäiseksi hevoseksi. Askellajiratsastus on itseasiassa melko vaikeaa. Itse myös vaihtanut kolmikäyntisiltä issikoihin 15 vuotta sitten. Ehkä viiden vuoden jälkeen aloin hahmottaa erilaisia tahtivirheitä ja miten niitä korjataan. Issikka on helppo pilata, jos sitä ei ratsasta oikein. Valitettavasti iso osa asiakaskäytössä olevista issikoista esim kulkee väärin päin ja on haastavia ratsastaa biomekaanisesti oikein vaikka kilttejä ovatkin.

Jos pelkkä maastoilu kiinnostaa eikä askellajeilla ole väliä, niin osta kolmikäyntinen hevonen.

Lähettäjä: Tuota noin 
Päivämäärä:   7.2.26 13:05:37

Aloittajahan kertoi että on kokemusta issikoista.
Ei ne nyt ole mitenkään vaativampia kuin muutkaan hevoset, päinvastoin!

Jokainen joka on oppinut ratsastamaan isohevospuolella pärjää mainiosti issikan kanssa.
Kun kerran askellajivalmentajiakin löytyy niin ei mitään ongelmaa siinä asiassa.

Issikkapuolella työskennelleenä vinkkaan että itse ostaisin Suomessa syntyneen mieluummin kuin maahantuodun juuri tuon ihottumataipumuksen vuoksi.
Islannista tuodut eivät tunnu sietävän Suomen ötökkäkantaa samalla tavalla kuin täällä syntyneet, aika monelle niistä se kesäihottuma puhkeaa jossain vaiheessa ja oman kokemukseni mukaan niillä se on ollut usein ärhäkämpää sorttia kuin Suomessa syntyneillä.

Suomessa kasvatetuissa näkee helpommin onko sitä allergiataipumusta vai ei, niille ei ole minun tuntemissani hevosissa tapahtunut sitä että polttiaisallergia iskisi yhtäkkiä vaikka 5-6 - vuotiaana vaikka aiemmin olisi ollut täysin oireeton.
Suomeen tuoduissa ikäviä yllätyksiä on tullut sen suhteen paljon useammin.

Toki huolellisella loimituksella ja tarvittavilla pesuilla ja hoidoilla allergisen kanssakin pärjää mutta onhan se hevoselle kurjaa ja hoitajalle työllistävää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.2.26 13:18:45

"Kirjoita lista asioista, joita ainakin haluat hevosen kanssa tehdä (esim. vaikka mennä maastoon yksin) ja varmista, että ostamasi hevosen kanssa tuo onnistuu ongelmitta.

Omalla listalla olisi lisäksi varmistaa, että hevonen pärjää sellaisissa olosuhteissa, kuin tallillasi (eli sopiiko sille tallin tarhausajat, pärjääkö yksin tallissa jos on pieni talli jne). Myös se, miten kengitys ja ELL sujuu, myös lastaus. Ja tietenkin normaalit hoitotoimet."

Tämä. Moni kiva ja helppo hevonen muuttuukin hankalaksi ongelmapesäkkeeksi väärän kokoisessa tallissa. On tosi kurjaa joutua venkslaamaan tallipaikkoja (jos sopivaa on edes saatavilla) vain siksi, ettei tullut ajatelleeksi olosuhteiden vaikutusta. Osa stressaantuu ison tallin vilinästä, pienen tallin tyyppivika on eroahdistuminen.

Lähettäjä: XX 
Päivämäärä:   7.2.26 13:24:13

Älä osta välittäjältä, ainakaan jos hän ei ole hyvässä maineessa, vaan aina suoraan hevosen omistajalta, siltä jonka nimiin se on rekisteröity. Välittäjä nimittäin ei tee sun kanssa sitä sopimusta eikä kanna kaupasta vastuuta. Ostat välittäjältä hevosen sen myyjältä, joka voi olla ja usein onkin, ulkomaalainen, varsinkin jos kyseessä on idäntuonti. Jos tällaisessa kaupassa tulee ongelmia niin huonoimmassa tapauksessa käyt oikeustaistelua välittäjän kotimaan oikeuslaitoksessa ko. maan kielellä. Osta mieluiten hevonen joka tulee samantyyppistä käytöstä mihin olet hankkimassa ja älä osta nuorta vaan jo kokeneempi ja mahdollisimman hyvin koulutettu hevonen joka sietää aloittelijan virheitä.

Ruusu punaiset lasit pois. Älä siis mene tunne edellä vaan järki päässä ja kokenut hevosihminen mukana joka tuntee hevoset ja sun osaamisen ja taitotason eikä ole millään tavoin yhteyksissä myyjään koska usein nämäkin saavat myyjältä provision jos onnistuvat puhumaan sut tekemään kaupan.

Vaikka hevonen olisi mielestäsi halpa niin kannattaa tutkituttaa riittävän laajasti kokeneella hevoseläinlääkärillä joka ei ole myyjän valitsema. Ole aina mukana itse ostotarkastuksessa. Muista, että täysin tervettä hevosta ei ole olemassa, tärkeää on, että hyvin asiat huomioimalla hevonen on käyttökuntoinen sinun tarpeisiisi. On olemassa monia vaivoja jotka voivat tuntua vähäpätöisiltä mutta ovat työläitä ja pitkässä juoksussa kalliita hoitaa. Lisäksi on sellaisia jotka hyvin hoitamalla ja huomioimalla eivät vaikuta käyttöön.

Mahaongelmaiset, kesäihottumaiset ja kaviokuumetaustaiset ei ole aloittelijan hevosia. Hammasvaivat voi olla hyvin kalliita hoitaa. Hampaan poisto kalleimmillaan voi tulla maksamaan tuhansia. Eli tutkituta myös hampaat ja silmät. Muista, että halvalla ei koskaan saa hyvää. Muista, että hevosen hankinnassa pienin kustannus on sen ostohinta. Hyvän ja huonon hevosen pitäminen maksaa yhtä paljon. Varaa ostotarkastukseen se 500-1500€ riippuen hevosen hinnasta/ koulutustasosta ja laadusta.

Ota huomioon, että olosuhdemuutos tallioloissa, liikutuksessa ja ruokinnassa sekä epävarma käsittely voi helposti muuttaa hevosen käytöstä.

Älä osta valmiita ongelmia, niitä tulee jokatapauksessa matkan varrella. Kuuntele myyjän puheitten rivien välit ja kysy mitkä sen kyseisen hevosen ongelmat on, koska niitä on kaikilla. Myyjä nimittäin kertoo vain ne hyvät asiat. Tai vetoaa siihen ettei tiedä, varsinkin välittäjät. Älä osta näkemättä/ kokeilematta. Pyydä myyjää ensiksi esittämään hevonen ennenkuin nouset selkään.

Jos ei löydy mieleistä, älä osta. Mieleinen ja tarpeisiisi sopiva löytyy kyllä kun hinta kohtaa laadun, eli älä hätiköi äläkä anna myyjän painostaa ja kiirehtiä. Se on aina huono merkki ja red flag. Tarvittaessa säästä lisää jotta budjetti riittää.

Tarkista, että hevonen on rekisteröity jo Suomeen jos on Suomessa myytävänä. Tarkista, että omistajatiedot on ajan tasalla, eli sen nimissä jolta hevosen ostat, muuten et ehkä ikinä saa rekisteröityä nimiisi ja pääse kilpailemaan halutessasi. Tarkista se, että hevoselta löytyy paperit eikä ole jossain "piirongin laatikossa" ja myyjä sitten lähettää perästä. Ne voi nimittäin olla jääneet jonnekin matkan varrelle, eikä ikinä löydy.

Osta siis hevonen joka on valmiiksi Suomeen rekisteröity ja myyjä on sen omistaja siellä hippoksessa. Silloin on yksi huoli vähempänä. Tarkista, että sillä ei ole maksamattomia varsamaksuja rasitteena jos tamman hankit tai sellaisen tamman jälkeläisen joka emän maksut on hoitamatta. Silloin sitä jälkeläistä ei välttämättä saa rekisteröityä ja kusahaaveet saa unohtaa kunnes hoidat rästit. Ennen ainakin on ollut näin. Tiedän tapauksia.

Onnea hevosen hankintaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.2.26 16:40:15

Mikä ihmeen ajatus tämä on, että oma valmentaja mukaan? Valtaosalla harrastehevosen ostajista ei todellakaan ole mitään omaa valmentajaa. Miten edes voisi olla, kun ensi hevosta ostetaan?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.2.26 15:59:31

Suomessa on useita hyvämaineisia, pitkään toimineita issikka-ammattilaisia, jotka ratsuttavat ja treenaavat työkseen nuoria ja vanhempiakin hevosia. Heidän välityksellään voi tehdä ihan turvallisesti hevoskauppaa. Myyjäosapuoli on tietysti silloinkin hevosen omistaja. Islannista tai muualta ulkomailta issikoita tuovia jobbareita en tiedä ainuttakaan. Taitaa olla ennemmin isohevospuolen ilmiö.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.