Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Iiik!!! Ekaa kertaa hepanosto edessä

Lähettäjä: Apua!!! 
Päivämäärä:   10.1.26 22:03:59

Olen niiiin innoissani, päätös tehty, ostan ekan oman hevosen. Issikkaan olen päätynyt.

Aikuinen olen jo, hyvä talli josta saa hyvin tukea valittu ja tunnen porukkaa.

Näin ensikertalaiselle - mikä olisi tärkein asia muistaa joko ostossa tai sitten hevosen kanssa eläessä?

Re: Iiik!!! Ekaa kertaa hepanosto edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.26 22:08:18

Tutustu huolella vaihtoehtoihin ennen ostoa. Jos joku asia ei kokeillessa tunnu helpolta, on se monin kerroin vaikeampaa yksin :) Kannattaa siis valita heppa, jonka kanssa kaikki sujuu hyvin.

Päivämäärä:   10.1.26 22:44:12

Osaava, sinun ratsastustasosi tunteva valmentaja mukaan ostohankkeeseen sekä kunnollinen hevoseläinlääkärin tekemä ostotarkastus.

Päivämäärä:   11.1.26 00:08:38

Idiootit.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.1.26 00:56:35

Ostotarkastus, vakuutukset, kauppakirja. Tutustu myös kauppalakiin tai kuluttajansuojalakiin ennen ostoa, riippuen siitä ostatko yritykseltä vai yksityiseltä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.1.26 02:49:07

Jos issikka ei ole rotuna ennestään kovin tuttu, kannattaa tutustua askellajiratsastukseen aika tarkkaan ennen ostoa. Se on hyvin erilaista kuin "tavallinen ratsastus". Haasteet ovatkin ihan erilaiset, kun pitää omassa persauksessa tuntea tahtivirheet ja ratkoa pulmia, kun ongelma voi olla niinkin perustavanlaatuinen, kun että et saa jotain askellajia ollenkaan. Selvitä myös itsellesi haluatko neli- vai viisikäyntisen ja tutustu niiden yleisiin ominaisuuksiin ja eroihin. Onko valmentaja jo tiedossa? Ammattilaiselta ostaessa hevonen toimii ehkä hetken niillä asetuksilla, mutta aika nopeasti yleensä "taantuu" omistajansa mukaan. Siksi on tärkeää, että matkassa on joku osaava neuvomassa miten edetä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.1.26 09:41:15

Kyllä kait issikan voi ostaa, vaikkei osaisi ratsastaa oikein noita tölttejä ja muita. Ihan normi maastoilu ja muuhun harrastekäyttöön, vai kuinka?

Lähettäjä: Rebe 
Päivämäärä:   11.1.26 09:58:32

Jos olet ratsastanut aiemmin 3-käyntisillä ns. Iso hevosilla niin pärjäät hyvin.

Isohevosratsastajien tietotaito-taso riittää 99% mutta toisinpäin ei onnistukaan.

Lähettäjä: Eka 
Päivämäärä:   11.1.26 10:14:34

Komppaan että sinut tunteva, hyvä valmentaja mukaan. Ja ostotarkastus ehdottomasti.

Tallipaikan lisäksi oletko jo etsinyt kengittäjän? Hyvä kengittäjä on kullanarvoinen

Päivämäärä:   11.1.26 10:15:39

Huono päätös. Otahyvä vakuutus.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.1.26 10:28:32

Ostamiseen liittyen: mikä on budjettisi ja riskinsietokyky. Siitä riippuu, miten laajan ostotarkin teet, millaisia ehtoja tulee kauppakirjaan ja millaisen vakuutuksen otat.

En (juristina) usko, että hevoskauppoja varten kannattaa kauhean syvällisesti ryhtyä itse opiskelemaan oikeudellisia kiemuroita, kuten joku neuvoi. Realistisempaa on ajatella, että hevoskauppoihin liittyy isona riskinä kauppahinnan menetys ja mitottaa budjetti siten, että sellaisen riskin voi ottaa ja kestää.

(Toki aina voi ryhtyä riitelemään, mutta ihan oikeasti juristeja, oikeudenkäyntejä yms ei kannata isosti valjastaa minkään tavallisen harrastehevosen takia - riskinä on haaskata aikaa ja menettää vielä enemmän rahaa kuin kauppahinta.)

Kirjoita lista asioista, joita ainakin haluat hevosen kanssa tehdä (esim. vaikka mennä maastoon yksin) ja varmista, että ostamasi hevosen kanssa tuo onnistuu ongelmitta.

Omalla listalla olisi lisäksi varmistaa, että hevonen pärjää sellaisissa olosuhteissa, kuin tallillasi (eli sopiiko sille tallin tarhausajat, pärjääkö yksin tallissa jos on pieni talli jne). Myös se, miten kengitys ja ELL sujuu, myös lastaus. Ja tietenkin normaalit hoitotoimet.

Hevosen omistamiseen liittyen: huolehdi, että sinulla on ammattilaiset, jolta voit kysyä apua ongelmatilanteessa. Valmentaja/ratsuttaja jos liittyy ratsastukseen ja hevosen käytökseen. ELL jos liittyy hevosen terveyteen. Sekä myös hyvä kengittäjä ja hieroja.

Talleilta löytyy usein hyvää tarkoittavia, itseään todella pätevinä pitäviä harrastelijoita, joilta saa auliisti neuvoja ja apua - muttei välttämättä aina hyödyllistä apua.

Eli hanki tueksesi sellainen joukko ammattilaisia, joihin luotat pahana päivänä ja joiden kanssa sinulla on hyvä keskusteluyhteys. Ja riittävästi rahaa, jotta voit näiden apuun turvautua silloin jos ja kun se paha päivä joskus koittaa. :)

Ja sitten vielä sellainen tukijoukko, joka hoitaa hevosen silloin, jos itse sairastut, etkä pääse edes pää kainalossa tallille.

Tärkeimpänä: osta hevonen, jonka kanssa kaikki vaiva ja rahanmeno ei tunnu ikävältä asialta vaan joka tuo hymyn huulille ja tekee harrastamisesta oikeasti kivempää kuin ratsastuskoulussa :)

Onnea matkaan!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.1.26 10:56:11

Ns. Isohevosratsastaja varmaan pärjää issikan kanssa, nehän on yleisesti ihan hyviä ja järkeviä maastohevosia, mutta on eri asia miten hyvin sen askellajit sekä niiden laatu säilyy. Jos esim. hevonen on luonnostaan passivahva ja lateraalinen liikkeiltään, töltti muuttuu helposti passitahtiseksi ja ravista saattaa tulla hankalaa. Myös laukka voi olla vaikeaa. Se ei pyöri ja takapää jää juoksemaan. Jos taas on ravivahva nelikäyntinen, töltistä voi tulla ravitahtista, se alkaa tiputtelemaan sitä raville ja lopulta se häviää/vaikeutuu niin ettei askellajeissa kokematon saa sitä enää ylläpidettyä. Omasta mielestäni on osa omistajan velvollisuuksista on huolehtia hevosen kehon, kunnon ja liikkeiden hyvinvoinnista ja jos askellajeja katoaa (tämä on hyvin yleistä, kun ostetaan askellajihevonen ilman kokemusta) joku hevosen ratsastuksessa on pielessä.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   11.1.26 12:13:54

Kaviokuumeherkkä, kesäihottuma-altis.

Päivämäärä:   11.1.26 12:34:30

Riittävästi paksuutta lompakossa myös oston jälkeen että saa ne Yllättävät kulut maksettua

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   11.1.26 12:50:50

Kinnerpattiherkkiä..

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.1.26 14:25:13

Selvitä etukäteen kuka tekee hyvän ostotarkin tarkasti. Olen nähnyt jos jonkinmoista eläinlääkäriä ja tarkastusta. Tarkastuta myös suu. Osta nelikäyntinen jos sulla ei ole kokemusta issikoista. Varaa ostohinnan päälle viitisen tonnia satulaan, ell tarkkiin, yllätyksiin ja muihin pieniin ostoksiin. Onnea matkaan! Hveosen omistaminen on ihanaa ja kamalaa.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   11.1.26 19:43:16

Mainio päätös ja ketjussa jo monta hyvää vinkkiä.

Kysyit, mikä olisi tärkein asia muistaa. Itselleni vasta ensimmäisen oman hevosen kanssa ihan oikeasti selvisi, että on aivan eri asia harrastaa ratsastusta kuin omistaa hevonen. Ja tarkoitan nimenomaan positiivisessa mielessä (omat hevoset eivät ole pahasti sairastelleet).

Toinen muistettava asia on, että ei tarvitse olla valmiiksi mietittynä eläinlääkäriä, hierojaa ja kengittäjää. Itse stressasin näistä etukäteen ihan turhaan. Käytännössä tallilla, jolle hevoseni vein, asui useita muita hevosia ja niillä kävi erilaisia asiantuntijoita. Oli helppoa valita niiden keskuudesta, joita jo tallilla kävi (ja vaihtaa tarvittaessa). Käytännössä raspauksia, rokotuksia, hierontoja ja kengityksiäkin sovitaan usein kimpassa, useammalle tallin hevoselle kerrallaan.

Pidä myös mielessä, että tulet saamaan valtavasti erilaisia ohjeita, vinkkejä ja neuvoja - usein jopa toistensa kanssa täysin vastakkaisia. Niitä voi kuunnella, mutta kaikkia ei tarvitse ottaa vakavasti. Etsi oma tapasi olla hevosesi kanssa, hanki tietoa, mutta luota myös itseesi.

Hevosen hankinnassa kannattaa kuunnella asiantuntijoita, mutta myös sydäntään. Itse valitsin vuosia sitten ensihevosekseni useasta vaihtoehdosta sen, joka ei ollut valmentajan ykkösvaihtoehto. Mutta hevosen kanssa jotenkin vaan synkkasi - tuntui heti omalta. Hetkeäkään en hänen kanssaan katunut.

Onnea etsintään 

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.1.26 19:51:51

Se mitä et osaa tai tiedä, kysy rohkeasti apua kokeneemmilta ammattilaisilta.
Ruokinta, satulat ym varusteet, kengitys, valmennus jne.
Älä luota sokeasti kaikkiin neuvoihin joita ympärilläsi saat.
Etsi itse lisää ja ime itseesi lisää tietoa ja taitoa. Vain näin karttuu hyvä hevostaito.

Lähettäjä: Daisi 
Päivämäärä:   11.1.26 21:01:51

Onnea projektiin! :) Muista että älä osta hevosta, jos kokeillessa tulee yhtään sellainen epäilyttävä olo, että tykkäänköhän tai pärjäänköhän tämän kanssa. Osta ensihevoseksi sellainen joka sopii sinulle, älä mieti että teen tästä mieluisen, vaikka se nyt on hankala tai jotain muuta kun mitä etsin. Kiire ei ole, eli älä osta vaan jotain sen takia että saat äkkiä oman hevosen talliin. Ja tosiaan sinut tunteva ope/valkku mukaan. Ostotarkastuksessa älä myöskään säästä.

Itse mietiskelen myös issikkaa hevosekseni, vaikka en ole harrastanut askellajiratsastusta, vain käynyt issikkavaelluksilla. Rotu on aina kiehtonut minua. Omia hevosia minulla on ollut useita vuosien aikana, mutta niistä kaikki puokkeja joiden kanssa olen aktiivisesti treenannut ja kisannut. Nyt kun olen itse itselleni luomat ratsastukselliset tavoitteet saavuttanut, eli kisannut psg itselleni riittävin kansallisin tuloksin, niin haluaisin höllätä nutturaa ja siirtyä rennompaan tapaan harrastaa, maastoilupainotteisesti. Viimeisin oma meni jo hyvä tovi sitten taivaslaitumille ja koska ilman omaa hevostakaan en osaa elää, niin olisihan se yhdenlainen unelman täyttymys jos seuraava olisikin puokin sijaan issikka.
Kuinkahan paljon rodun ratsastamisen opiskelua tällainen tavisratsastaja tarvitsisi alle, jotta olisi hyvät lähtökohdat juuri oman issikan ostamiselle?

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   11.1.26 21:20:09

Yksi tärkeä asia unohtui.

Jos askellajiratsastus ja töltti eivät ole sulle se kaikista tärkein juttu, hanki issikan sijasta suomenpienhevonen. Kuin issikka, mutta parempi: ei kesäihottumaa ja näyttää enemmän issikalta kuin issikat itse - etenkin talvisin ;-) Samalla tuet maailman harvinaisimman hevosrodun säilymistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.