Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ohjasajovyö ja ohjat?

Lähettäjä: Min 
Päivämäärä:   10.1.26 09:56:14

Mitä suosittelette ja mietin mikä koko on hyvä. Tulisi keskikokoiselle suomenhevoselle.
Miten esim tää wahlstenin vyö, siinä oli cob koko. Onko se isolle suokille pieni?

Re: Ohjasajovyö ja ohjat?

Lähettäjä: Min 
Päivämäärä:   10.1.26 09:56:51

Ja lisäkysymys, minkälaiset olisi hyvät ohjat?

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   10.1.26 10:18:28

Kannattaa panostaa KUNNON nahkaisiin ohjiin. Helpompi käsitellä ja vakaammat sekä nopeammat hevoselle. Ne naru hässäkät on ihan kamalat!

Itsellä käytössä vanhat silat, olleet ihan hyvät. Ei pyöri päällä ja ohjat liukuu hyvin.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   10.1.26 10:37:30

"Kaikki" sanoo, että ehdottomasti nahkaiset ohjat ohjasajoon, mutta minulla oli nahkaiset ohjat ja koin, että ne olivat liian painavat ja jäykät ja hankalat myös siinä mielessä, että niitä piti putsata ja rasvata ja pitkien ohjien kanssa se ei ole hirveän helppoa. Itse tykkään enemmän kankaisista ohjista, jotka ovat muuten samaa materiaalia kuin useimmat juoksutusliinat, mutta "alkupää" on nyöriä. Ne ovat helpot käsitellä ja kevyet eli eivät esim. ravissa/laukassa heiluessa aiheuta samalla tavalla painetta hevoseen kuin painavat nahkaiset ohjat. Eikä niitä tarvitse putsata ja rasvata.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   10.1.26 10:45:32

Ai niin ja lisäyksenä vielä, että olen myös lyhentänyt noita kankaisia ohjia jnkv. Suurin osa myytävistä ohjista on mun mielestä tarpeettoman pitkiä. Vähän lyhyemmät ovat helpommat käsitellä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.1.26 11:19:08

Luulisi, että cob on suokille pieni, jos ei ole pieni ja hoikka suokki. Mainittu, että sopivat varsoille ajo-opetukseen.

Lähettäjä: derry 
Päivämäärä:   10.1.26 21:21:53

Nahkainen ravisila toimii alkuun hyvin, niitä löytynee hyvin myös kirppareilta. Löröä kankaista vyötä en ostaisi. Biothane-ohjat on tosi hyvät, just sopivan jämäkät mutta joustavat ja helpot huoltaa, nahkaisista ei omaa kokemusta.

Lähettäjä: Aida 
Päivämäärä:   10.1.26 22:04:54

Olen kuullut, että niiden ohjasajovyön ylärenkaiden pitäisi olla kiinteät, eli pystyssä - miksi tämä on niin tärkeää?

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   10.1.26 22:47:57

^ Siksi, että ohjat pääsevät liukumaan esteettömästi renkaiden läpi eivätkä jää jumittamaan

Lähettäjä: Ohjat 
Päivämäärä:   11.1.26 07:39:54

Itsellä myös kangasohjat, koska ovat kevyemmät. Koin liian raskaasti käsille ja hartioille pitää nahkaohjia ja raippaa. Kangasohjat ovat toimineet hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.