Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vieläkö loimikoko muuttuu?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.1.26 14:35:48

Kolmivuotiaaksi kääntynyt sh. Loimikoko 135 cm tällä hetkellä. Vieläköhän loimikoko voi muuttua? Ostin vaan 145 cm "tavoiteloimen" tarjouksesta kun en viitsinyt ottaa 135 cm jos jää pieneksi (lämpöisempien kelien loimi, niin ei just nyt tarvetta). Aloin vaan epäröimään, että kai tuo tosta vielä kasvaa yhdellä loimikoolla. :D miten teillä on loimikoot muuttuneet?

Re: Vieläkö loimikoko muuttuu?

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   8.1.26 14:46:28

Mun putte piti 3veenä 140cm loimea ja nyt on 5 vee niin loimet 160cm kokoa :D

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.1.26 14:57:34

Kaveri osti aikoinaan 3-vuotiaan pv:n, jolla oli loimikoko 145 cm. Hevosen "lopullinen" loimikoko oli 165 cm sitten kun lopetti kasvunsa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.26 14:58:55

Juu tuohan kasvaa vielä vuosia. Joka suuntaan :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.1.26 15:09:58

Voi ja aivan varmasti muuttuukin, koska tuon ikäinen kasvaa vielä monta vuotta ihan joka suuntaan. Oma nuori suokki oli 3-vuotiaaksi kääntyneenä useimmissa loimissa kokoa 145 cm, nyt 5-vuotiaaksi kääntyneenä 155 cm alkaa jo olla nihkeän kokoinen eli täysikasvuisena varmaan vaatii 165 cm loimet ja todennäköisesti myös aivan eri mallia kuin joskus 3-vuotiaana, kun oli vielä varsamaisen hontelo.

Lähettäjä: wtf 
Päivämäärä:   8.1.26 17:20:10

Ei jää 145 varmasti liian suureksi. Omalla suokilla oli 2 vuotiaana 135 loimi, mutta seuraavana syksynä jo liian pieni. Nyt 9v käyttää 155 kokoa. Ei ole superpitkärunkoinen, säkä 160, hyvässä lihaskunnossa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.1.26 17:59:12

Johan se voi kasvaa säkäkorkeuttakin vielä 15 senttimetriä ja rungon pituutta vielä enemmän. Omani käytti tuossa vaiheessa 145 loimia ja lopullinen koko oli 165 (joissain merkeissä tuokin jäi pieneksi).

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.1.26 18:42:10

Kasvaa!
Ihan varmasti selkään tulee pituutta lisää, eteen massaa jolloin tarvitsee isomman loimen .

Meillä piensuokki käytti 2v 125cm loimia. Vuodessa loimikoko kasvoi 2 kokoa eli käyttää nyt 145loimia vaikka korkeutta ei ole tullut kuin pari senttiä vuoden aikana.

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   8.1.26 19:53:52

Mun piensuokille taas on mennyt sama loimikoko eli 125 cm 1,5 -vuotiaasta asti, varsana vaan meni Horsewaren Pony-mallisto, missä on lyhyemmät helmat, mutta 3 -vuotiaana oli jo kasvanut leveyttä niin paljon, että piti siirtyä normimallistoon. 130 loimet menee kyllä myös, mutta 5'9 on Horsewarelta paras. Isommaksi kasvavat yleensä kasvavatkin enemmän ja energia menee siihen korkeuskasvuun, niin leveyttä tulee vasta myöhemmin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.1.26 19:58:53

Mitä todennäköisimmin muuttuu, ennemmin pitäisin ihmeenä jos ei muuttuisi. Sh on hitaasti kasvava rotu. Mun omakasvatti oli täysissä mitoissaan kääntyessään 6 vuotiaaksi ja tämä on ihan normaalikokoinen eikä mikään norsu.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   8.1.26 23:01:52

Mun lv kasvatti vielä 16 vuotiaana loimikokoaan 145 -> 155, kun kasvatti peräpäähän ja muualle kroppaan ratsun lihakset ja pääsi siitä ravureiden silakkapyllystä eroon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 23:05:20

Mun nyt 5veeksi kääntynyt suokki kasvoi syksyllä parissa kuussa yhden loimikoon isommaksi. 2-3v meni 145 loimet, nyt 155.

Lähettäjä: Miten 
Päivämäärä:   9.1.26 00:40:43

Millä kokemuksella ihmiset oikein hankkii nuoria hevosia, jos ei tiedetä että 3-vuotiaaksi kääntynyt (suomen)hevonen kasvaa vielä aika lailla joka suuntaan?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   9.1.26 11:02:53

Täysin yksilökohtaista.Minulla 3v kääntynyt joka ei takuulla enää paljoa kasva harmi että ei jäänyt piekkarimittoihin...Sittenkään...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.26 11:11:16

Minun suokilla oli 3-vuotiaaksi kääntyessä 135cm loimi, nyt 5-vuotiaaksi kääntyessä 145cm ja tässä on vielä vähän kasvunvaraa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.1.26 18:11:15

Mun hevosen loimikoko muuttui vielä 145cm -> 155cm 10-vuotiaana, kun saatiin hoidettua mahahaava ja suolistotulehdus kuntoon. Toki myös lihaksisto kasvoi, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä muutokselta millaisessa "linkussa" hevonen on ollut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.