|
Lähettäjä: Milda
Päivämäärä: 8.1.26 19:50:11
Tsemppiä ja malttia toipumiseen aloittajalle <3 Ota oma aikaasi ja ennen kaikkea älä sorru vertaamaan omaa toipumistasi muiden toipumisiin!
Minä repesin tosi pahasti. Ja sen seurauksia jouduttiin vielä myöhemmin synnytyksen jälkeen paikkaamaan jälkiä erillisellä leikkauksella. Mulla satulaan paluuseen meni reilusti yli vuosi.
Henkisesti se oli mulle todella kova pala, että olin toipilas tosi pitkään. Olin kuitenkin koko elämäni ollut paljon urheileva ja fyysinen kuntoni oli hyvä, olin treenannut ratsastuksen lisäksi kovaa toistakin lajia, pidin koko raskauden todella tiukkaa kuria ettei paino noussut kuin pakollisen ja treenasin sen minkä pystyin myös raskauden ajan. Olin asettanut itselleni aivan liian korkeat odotukset miten minun pitäisi heti olla se äkkipalautumisen tekevä jaksava ja hehkeä tuore äiti. Syytin itseäni siitä että en kyennyt toipumaan nopeasti kuten kaikki muut tuntemani synnyttäneet. Ympärilläni kaikki äidiksi tulleet ratsastajakaverit pystyi palaamaan satulaan tosi nopeasti synnytyksen jälkeen, joten koin epäonnistuneeni kun itsellä oli vaikeuksia päästä sängystä vessaan, kivut oli lamauttavia. En minä olisi siinä kunnossa edes selvinnyt tallille, saati satulaan (luojan kiitos ihanalle miehelleni ja lapseni isälle, joka oli korvaamaton tuki ihan kaikessa arjessa).
Koin olevani myös huono hevosenomistaja kun jouduin pitämään hevostani valmentajani ratsastettavana niin kauan, vaikka siis järjellä ajateltuna hevosellani oli valkun tallissa erittäin hyvät oltavat.
Nyt kun katson tuota aikaa taaksepäin tajuan miten typerää oli murehtia moista niin paljon. Olin hidas toipuja, mutta mitä sitten. Elämä ei aina mene kuin itse suunnittelee. Nyt on kuitenkin ihana lapsi, perhe ja edelleen myös se hevonen jonka kanssa harrastaa ja kilpailla, miten onnekas olenkaan että saan nauttia noista kaikista :)
Joten se kaikista tärkein vinkkini: älä vertaa muihin!! Ei ole kiire, ehdit ratsastaa vielä vaikka kuinka paljon kun sen aika taas tulee.
|