Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lisääntynyt hikoilu

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   8.1.26 10:45:35

Kasvattanut kunnon talvikarvan niin plussakeleillä en niinkään ihmetellyt että kovasti hikoili ajo ja rats lenkillä mutta nyt on kylmä ja silti hikoaa epätavallisen paljon. 20 pakkasta ja käynti lenkillä rennosti käveli noin tunnin ja tosi hikinen. Miksi? Ei vaikuta stressaantuneelta. Syö ja juo hyvin. Kunto on hyvä. Jaksaa yli 10km reippaastikin liikkua mutta hikoilee paljon enemmän kuin esim. Viime talvena. Saa suolaa ja elektrolyyttejä kyllä hikoilun jälkeen. Ihmetyttää vaan onko normaalia vai voiko olla joku ongelma??

Re: Hevosen lisääntynyt hikoilu

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   8.1.26 11:09:40

Pistäppä itse turkki niskaan ja muutenkin PALJON vaatetta ja käy rivakalla kävely lenkillä,,,

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 11:21:18

Cushing? Juoko ja pissaako paljon? Onko kavioissa viitteitä kaviokuumeesta? Mikä tahansa kipu toki voi aiheuttaa lisääntynyttä hikoilua, mutta vaikuttaisi luultavasti stressaantuneelta jos olisi kipuja.

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   8.1.26 15:09:26

Ehkä aineenvaihduntakin viime talvesta on alkanut toimimaan, en kyllä tiedä tarkoittaako sellainen automaattisesti herkemmin hikoamista. Jotkut, yleensä lihavat hevoset voivat myös olla niin jotenkin tukossa että eivät hikoile kunnolla kun ovat pitkään olleet ilman kunnon liikuntaa ja juomisenkin kanssa on voinut olla vähän niin ja näin. Paksu karva kyllä vaikuttaa myös.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.1.26 15:23:11

"Pistäppä itse turkki niskaan ja muutenkin PALJON vaatetta ja käy rivakalla kävely lenkillä,,,"

No ei minun todella paksukarvainen, loimittamaton pihattohevonenkaan näillä keleillä hikoa ravaamisestakaan, joten kuulostaa kyllä erikoiselta, että kävelemisestä tulisi hevoselle hiki -20 asteessa.

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   8.1.26 17:07:32

Voiko olla vatsa haava tai jotain?? Ei ollut hiekkaa kun kuvattiin. Hikoaa epätavallisen paljon.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.1.26 18:49:35

Mulla samanlainen suokki, hikoaa nyt erityisen paljon pakkasillakin. Ja on vielä klipattu.

Ei juo eikä pissaa enempää kuin ennenkään. On aina kasvattanut paksun turkin ja sen takia klipattu aina.
Nyt oli tosi lämmin syksy kyllä, en tiedä onko asialla vaikutusta.
Hiekkaa ei meillä ole. Hivenen se on laihtunut, oli vähän paksu, nyt normaalipainoinen. Olisiko sitten aineenvaihdunta käynnistynyt kunnolla?
Ei kyllä käyntilenkistä vielä hikoa, vaan kunnon treenistä. Mutta ei ole klipattuna aiempinakaan talvina ulkokentällä hikoillut samalla tavalla kuin nyt.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.1.26 19:57:11

Samaa olen ihmetellyt. Jos talutan rivakkaa kävelyä yli tunninkin niin ei hikoa. Annahan olla kun ratsain mennään niin jo pari ravipätkää saa kevyesti hikoamaan. Vaikka olis pakkasta kymmenenkin astetta. En tajua. Reippaasti liikkuu ja ainakin vaikuttaa sen tekevän mielellään. Asuu pihatossa, niin kippaaminen hirvittää....

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.1.26 19:57:54

Ja on kylmäverityyppinen hevonen.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.1.26 20:51:04

Niin on minunkin pihatossa osittain klipattuna. Eihän tuo muuten kuivu.
Hyvin tarkenee kun sopivat loimet päällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 19:55:29

Hiekka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 20:31:58

Meillä nuori mammutti hikoili treenissä poikkeuksellisen paljon aiempaan verraten. Aloitin juottaa pan suola palkkarin ja loppui eli oli varmaan jonkun puute. Olen nyt vaihtanut suolan pan suolaan ja toimii meillä monellakin tapaa paremmin. Laiton sitä vajaan desin 10 litraan haaleaa vettä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.