Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä kuiviketta pihattoon?

Lähettäjä: Pihattolainen 
Päivämäärä:   7.1.26 21:40:04

Meidän nykyisellä tallilla pihatoissa on käytössä turve, mutta se jäätyy aivan laataksi. Mitä muut käyttää, ja miksi? Olki, pelletti, kutteri, turve, hamppu vai jokin sekoite, miksi? Millä paras lämpöarvo, helppo siivota, myös koko pihaton tyhjennys?

Re: Mitä kuiviketta pihattoon?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.1.26 22:41:36

Kutteri. Ei jäädy laataksi. Kauhoo sitä vaan kunnon talikolla niin pysyy kuohkeana. Ja lisää reilusti kuivaa.

On kokeiltu turpeet ja pelletit ja ne on niin hienojakoista että jäätyvät kivikovaksi. Kuohkea isojakoinen materiaali parhain.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.1.26 22:51:51

Yhtenä talvena oli olkea, muuten purua. Olki pysynyt parhainpana mutta en itse oikein tykkää siitä. Olen kyllä kylmemmällä säällä lisännyt purun lisäksi olkea.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   7.1.26 22:58:09

Itse koittanut tehdä pahnaa turpeesta ja hampusta tänävuonna jottei jäätyisi, mutta kaikkein paras kaiken päälle on heittää olkea

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.1.26 23:00:04

Olki tietenkin. Meillä kunnon betonipohja, muovimatot ja olki kuivikkeena talvisin.

Päivämäärä:   8.1.26 19:14:50

P pelkkä Olki? Yritän ehdottaa tp jos voisin vaihtaa. Toki ymmärrän, että hävitys voi olla hankalaa.

Lähettäjä: Jepuli 
Päivämäärä:   8.1.26 19:33:33

Betonipohja, alle reilu kerros turvetta ja sen jälkeen olkea, lisää olkea ja lisää olkea. Paljon!
Keväällä patja on n 80cm, tyhjennys traktorilla.

Päivämäärä:   8.1.26 20:54:10

Jepuli, 80cm? Joopa joo. Ei ole mikään konehalli tämä pihatto. Tarvitsee tyhjentää varmasti useammin.

Lähettäjä: '_' 
Päivämäärä:   8.1.26 21:09:23

Turve alla ja olki päällä on lämpöarvoltaan paras. Pellavakuivike ei jäädy mutta on hiton kallis.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   8.1.26 21:19:37

Pakkasilla olki päälle ainoa järkevä ja lämmittää.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   9.1.26 13:39:29

Mulla irtotuve, ei jäädy varastossa, lisään kerran päivässä niin pinta pehmeä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.26 13:47:20

Olki paras. Harmi vaan ettei allergiselle sovi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.26 23:28:27

Meillä turve on ollu aina ihan paskaa, märkää velliä. Ei siinä voi kukaan maata. Ei turvetta enää kiitos, pellettipohjalla jonka tallovat ennen kovia pakkasia patjaksi ja siihen purua päälle reippaasti. Joka päivä siivous.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.1.26 00:21:51

Mulla olkipellettipatja alla ja päällä erittäin paksu olkikerros. Siistinä pysyy,päivittäin siivoan. Ja hevoset eivät pahemmin sinne tarpeitaan edes tee, lähinnä nukkumis- ja ruokintahuone niiden mielestä. Ilmeisen mukava paikka, näin pakkasilla löytyy aamulla klo 07 kaikki nukkumasta ketarat suorina :D

Lähettäjä: Heposia 
Päivämäärä:   10.1.26 00:32:55

Betoni pohja johon alle turve ja olkea vaan lisätään. Tyhjennys kerran vuodessa. Kuiva lämmin ja hevoset tykkää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.