Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraaja kotitallissa menee ja tulee

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   7.1.26 07:53:06

Mitäs mieltä olette jos teillä käy vuokraaja kotitallissa niin sovitteko yleensä jonkun ajan kun tulee tai suuntaa antavan ajan? Meillä aloitti vuokraaja jonka kanssa ei ollut puhetta ajoista sen tarkemmin,mutta kyselin aina vähän että mihin aikaan tulee kun on kengittäjää ja muuta menoa.Halusin kuitenkin tietää aikaa jotta voin suunnitella omat menot ja valmennukset.
Kävikin sitten niin että kun aloin kysellä aikoja niin vuokraaja suuttui ja sanoi että tulee oman aikataulunsa mukaisesti tai ei tule ollenkaan. Oli sitten entinen vuokraaja.Onko tämä tavallista käytöstä että ventovieras ihminen tulee teille kotiin miten lystää?

Re: Vuokraaja kotitallissa menee ja tulee

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   7.1.26 07:59:25

Silloin kun vuokrasin, sovittiin vain päivä jolloin olen tulossa ja korkeintaan "aamupäivästä" tai "iltapäivällä/illalla". Joskus kun menin omistajan kanssa yhdessä maastoon niin sovittiin kellonaikakin.
Vuokraukseen käsittääkseni yleensä sisältyy oletus, että sen saa hoitaa omien menojen mukaisesti.

Mutta sopimuskysymyksiähän nämä on, jos aloittaja haluaa tietää kellonajan milloin tontille tullaan niin ensimmäinen vuokraaja ei tainnut olla sopiva.
Tosin vähän ihmettelen miten kengitys tai oma valmennus haittaisi vuokraajaa- yleensä hepan saa hoidetuksi ihan normaalisti vaikka toinen olisikin käytävällä, ja kentälle mahtuu enemmän kuin yksi ratsastaja.

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   7.1.26 08:14:11

Vuokraaja käy siihen aikaan päivästä tallin aukioloaikojen mukaan, mikä hänelle sopii. Ilmoitan, jos talilla on vaikka kengitykset klo 12-14 tai maneesissa irtojuoksutusvaraus (katsoo toki varaukset itsekin, mutta huomautan, että maneesi täysin varattu silloin).

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.1.26 08:17:33

Ollaan vuokraajien kanssa sovittu päivät jolloin käyvät, ja tulevat mihin kellonaikaan tulevat. Jos joskus tarvitsen omien menojen tai jonkun muun syyn takia tarkemman aikataulun niin sitten kysyn vuokraajilta, osaavatko suunnilleen sanoa aikaa monelta ovat tulossa. Jos on kengityksiä tai minulla vaikka se valmennus toisen hevosen kanssa ja toiselle tulossa vuokraaja, niin näistä ilmoitan aina seuraavan viikon päiviä sovittaessa niin vuokraajat osaavat sitten aikataulunsa sovittaa jos ovat kyseisinä päivinä tulossa. Meillä toki niin että hevoset asuvat pihatossa pihapiirissä, talli on pihasta ja talosta n. 100m päässä ja kenttä siitä vielä toiset 100m eteenpäin ja sinne ei ole pihasta ja talolta enää mitään näköyhteyttä, joten vuokraajat saavat käydä rauhassa ja heidän käymisensä ei millään tavalla vaikuta meidän asumiseen, olemiseen ja tekemiseen kun eivät pyöri pihassa.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   7.1.26 08:55:51

Kyllä se aika tavallista taitaa olla, että ihmiset käy omien aikataulujensa mukaan, tallin aukioloaikojen puitteissa tietenkin.
Ei minultakaan tallinomistaja kysele, mihin kellonaikaan olen tulossa minäkin päivänä.

Seuraavan vuokraajan kohdalla sitten jo heti alkuun pelisäännöt selviksi, että sinä haluat hänen tulevan päivinä X, kellonaikaan Y.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.1.26 09:04:15

Itse olen ollut vuokraajana pienellä kotitallilla, jossa omistaja halusi tietää minuutilleen saapumisajan. En tänäkään päivänä tiedä, että miksi: tuli kyllä hengailemaan talliin, mikä tuntui "kyttäämiseltä", kun kuitenkin oli todennut osaamisen riittäväksi niin hoitamiseen kuin ratsastukseen. Lopetin homman, koska alkoi tuntua turhauttavalta/ahdistavalta, että joku, joka muutenkin vietttää ison osan päivästä omalla tallilla (eläkeläinen, jolla omien sanojensakin mukaan ei ollut muuta tekemistä kuin tallilla olo), alkaa ihan valittamalla valittaa, jos on 10 min myöhässä. Ja sekään ei riittänyt, että sanoi tulevansa "noin puolilta päivin", sillä jos tuli 12.10, sai kuulla, että "luulin jo, että et tuu ollenkaan, kun oot myöhässä!"

Nyt itse hevosen omistajana olen sanonut vuokraajalle ajat, joiden puitteissa tallilla saa käydä. Jos on "hankalan loimituksen päivä", saatan kysyä, tuleeko sellaiseen aikaan, että hevonen menee vielä ulos/jää sisään, niin osaan ohjeistaa loimituksesta erikseen.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   7.1.26 09:16:13

Itselläni on heinäautomaatit joista tippuu heinät tietyn väliajoin. Tämän lisäksi annetaan yksi annos tiettyyn aikaan. Aikataulu on vuokraajan tiedossa. Hoitaa yleensä vuokrapäivänään sen. Mikäli se ei onnistu niin ilmoittaa minulle ja käyn itse sitten antamassa tuon annoksen. Hyvin on tämä pelittänyt puolin ja toisin jo monta vuotta :)

Lähettäjä: hrk 
Päivämäärä:   7.1.26 09:36:59

Mulla käy kotitallilla vuokraajia kun useampi hevonen, niin kyllä suurin piirtein tiedän mihin aikoihin tulevat, jotta voin siten myös huomioida omat ratsastukset ettei olla esim samaan aikaan kentällä tai tallissa niin on paremmin tilaa ja saan itsekin rauhassa toimia, sekä toki heinien syönnin suhteen on myös hyvä tietää milloin tulevat niin ei jää joltain esim päiväheinät kokonaan syömättä kun muut söisivät ne sillä aikaa.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   7.1.26 09:39:05

Minulla on vuokraajilla ollut aina vakiopäivät, jolloin käyvät ja saavat omana päivänään tulla omien aikataulujensa mukaisesti. Joskus vuokraajan päivälle voi osua kengittäjä tai jokin muu hevosen käyttöön vaikuttava asia, mutta siitä olen aina yhteydessä hyvissä ajoin, jos etukäteen tiedossa. Samoin, jos tapahtuu jotain yllättävää hevosen käyttöön tai muuten tallilla toimimiseen vaikuttavaa.

Ollaan toki sovittu, että toiminnassa noudatetaan hevosten ruoka-aikoja, tallille ei tulla aamuyöllä ja hevosen tulee olla tallissa iltaruokinnan aikaan. Poikkeuksena on, toki sellaiset tilanteet, jos vuokraajan kanssa on sovittu kilpailuihin tai johonkin erityiseen valmennukseen osallistuminen.

Minulla nämä vuokraajat on tosin olleet aina pitkäaikaisia tapauksia. Jos olisi kyseessä aivan uusi tyyppi, niin kyllä silloin haluaisin alkuun olla paremmin selvillä tulemisista ja menemisistä ihan jo siksi, että voin jonkin verran seurailla miten hän toimii. Meillä on säännöt niin tallissa kuin hevostenkin kanssa ja olen kyllä melko tarkka sen suteen, että niitä myös noudatetaan.

Päivämäärä:   7.1.26 09:51:06

Tallilla on vain 3 hevosta ja juurikin se ongelma että jos ei tiedä aikaa niin tulee sitten juuri kun hevoset saaneet heinät ja jää ilman. Ja samoin talli niin pieni ettei käytävälle mahdu kengittäjä ja sit joku toinen siitä kulkemaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.1.26 10:01:03

Täti: en ymmärrä ongelmaa, minkä takia vuokraajalle ei ilmoittaisi vain näitä tiettyjä aikatauluja, ja vuokraaja toimii sitten sen mukaan? Kai nyt esim heinäajat on jokseenkin säännöllisiä? Ja ei kai niitä kengityksiäkään joka viikko ole kolmen hevosen tallissa? Tuntuu kyllä vähän tekemällä tehdyltä ongelmalta.

Päivämäärä:   7.1.26 10:09:16

Kyllä,sitä yritin selittää että mihin aikaan on heinäaika. Mutta vuokraaja sanoi ettei suostu minkäänlaisiin aikarajoituksiin.Että ei saatu sovittua edes suurin piirtein aikaa heinäaikojen välissä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.1.26 10:17:55

Niitä heiniäkään harvalla tallilla jaetaan ihan jatkuvalla syötöllä, joten jos vuokraaja ei pysty käyntejään sovittamaan heinäaikojen mukaan niin sitten vuokraaja etsii jonkun toisen vuokrahevosen itselleen tai ostaa vaikka oman jos ei onnistu sääntöjen noudatus. Meiltä lähtee vuokraajat samantien, jos aletaan sanelemaan miten minun kotiini tullaan harrastamaan - meillä harrastetaan minun säännöilläni. Joskus on meillä saatettu etukäteen sopia jos vuokraajan aikatauluihin ei käy kuin se heinäaika, silloin vuokraaja antaa muille pienet heinät tarhaan ja vuokrahevoselleen ottaa syötävää talliin hoitamisen ja kuntoon laittamisen ajaksi. Sitten kun palauttaa hevosen tarhaan niin antaa loput heinistä kaikille.

Lähettäjä: Aml 
Päivämäärä:   7.1.26 10:18:11

Ymmärrän aloittajaa. Minulla on kotitalli ja vain omat hevoset. On tärkeää tietää milloin vuokraaja tulee. Lisäksi hevosten ruokinta-ajat on hyvä rauhoittaa. Jos on kengitys, se ajankohta koskee molempia hevosia. Toki kengityspäivänä illalla voi tulla ratsastamaan. Lisäksi talvella aikatauluihin vaikuttaa naapurin maneesin käyttö. Omat valmennukset vaikuttaa myös, kun kesäkaudella ei sekaan oikein mahdu ratsastamaan ja yleensä haluan, että hevoset syö heinät alle. Joku voi toki kokea tämän nipottamisena - hevosten hyvinvointi on kuitenkin kaikista tärkeintä!

Lähettäjä: Tip 
Päivämäärä:   7.1.26 10:19:06

Meillä myös pieni kotitalli, jossa muutama ulkopuolinen. Tallilla saa käydä aukioloaikojen puitteissa koska vaan. Hevosilla vapaa heinä tarhoissa, joten ruokinta-aikoja ei ole. Aamu- ja iltaväkkäreiden aikaan hevoset ovat joka tapauksessa jo karsinoissa.

Myös meillä kengitys ja hieronta estävät muiden (hevosten) pääsyn talliin. Ulkona on puomi, jossa voi varustaa ja kesällä moni siinä laittaakin hevostaan kuntoon. Talvella liikutukset ajoitetaan kengitysten/hierontojen ulkopuolelle. Kaikilla tallilaisilla (omistajat, vuokraajat) on tiedossa tallin (ja kentän) varauskalenteri ja suunnittelevat omat käyntinsä niiden mukaan.

Hätätapaukset (tarvitaan päivystävä ell, irtokenkä ja kengittäjä saadaa lyhyellä varoitusajalla paikalle jne) sitten erikseen.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   7.1.26 10:22:26

tässä on jo nyt aika monta vastausta, mutta vuokraajana olen aina sopinut omistajan kanssa päivän ja kysynyt etukäteen onko jokin tietty klo aika ok, koska tosiaan ei sitä tiedä vaikka hevosella tai omistajalla olisi jotain muuta tekemistä... mutta tää kans vaihteli, sovittiin aina etukäteen silti aika enkä vain saapunut tallille johonkin aikaan ilmottamatta...

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   7.1.26 10:27:27

Aloittajan vuokraaja on seko. Olen itse vuokrannut useampaa hevosta vuosien saatossa ja aina olen ilmoittanut/sovittu noin aika milloin olen menossa. Ei kuitenkaan ole mistään minuutista tai edes puolesta tunnista kiinni mutta noin suunnilleen. Tietysti jos yhdessä tarkoitus tehdä jotain, sovitaan tarkka aika. Joskus esim.juuri heinien antaminen vaikuttaa aikatauluihin, puolin ja toisin - en mene ruoka-aikaan tai olen paikalla niin, että annan heinää tai otan vaikka hevoset illalla talliin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.26 10:28:30

Todellakin, aina. Tyyliin tulee puoli kuudelta töiden jälkeen. Ei tietysti ole minuutin päälle, mutta on ihan normaalia haluta tietää milloin kotona on vieraita ihmisiä liikkeellä.

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   7.1.26 10:35:27

Ruokinta-aikoja on kunnioitettava, mutta muuten en ole kysellyt koska käydään. Poikkeuksena sellaiset päivät että itsellä esim. joku meno tai pidempi työpäivä, jolloin sovittu erikseen että vuokraaja jakaa kaikille heinät tms.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 13:03:25

"Kävikin sitten niin että kun aloin kysellä aikoja niin vuokraaja suuttui ja sanoi että tulee oman aikataulunsa mukaisesti tai ei tule ollenkaan. Oli sitten entinen vuokraaja.Onko tämä tavallista käytöstä että ventovieras ihminen tulee teille kotiin miten lystää?"

Se talli ei ole koti. Kyllähän sen pitäisi riittää, että vuokraaja käy sinä päivänä aukioloaikojen puitteissa, kuin on sovittu.

Heinät jaetaan yleensä samaan aikaan ja jos nyt heinänjaon aikaan tulisi, niin nostaa osan heinistä sivuun ja antaa ne vasta ratsastuksen jälkeen. Pikkutallissa ei niin paljon hälinää ole, ettäkö ruoka-aikoja pitäisi sen kummemmin rauhoittaa. Isossa tallissa, jossa liikkuu kymmeniä ihmisiä, niin eri juttu. Kengitykset yms joissa tallinkäytävä tai kenttä varattu, on syytä ilmoittaa riittävän ajoissa muille, että voivat suunnitella liikutuksen toiseen ajankohtaan.

Lähettäjä: :))) 
Päivämäärä:   7.1.26 13:13:06

Vuokraaja kertoo aina suunnilleen ajan. Esim. Tiistaina aamulla tai torstaina töiden jälkeen.

Ja kyllä, talli on osa minun kotia. Etenkin kesäaikaan jos ollaan istumassa iltaa ja paljussa niin mielellään silloin en ota vuokraajia tontille.

Mun tontti, mun koti, mun talli ja mun hevonen. Eli mun säännöt. Jos ei nappaa niin ei ole pakko käydä, nää tehdään hyvin selkeäksi ennen kuin kukaan alkaa meillä käymään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.26 16:13:25

"Se talli ei ole koti. Kyllähän sen pitäisi riittää, että vuokraaja käy sinä päivänä aukioloaikojen puitteissa, kuin on sovittu."

Ei kotitalleilla ole mitään aukioloaikoja. Meillä on talli ihan talon vieressä, eikä siellä ole erillistä vessaa, joten vuokraaja käy tarvittaessa sisällä. Sauna, autotallit ja muut piharakennukset samassa kehässä. Jos haluaa mitään yksityisyyttä, todellakin täytyy tietää monelta vuokraaja on tulossa.

Päivämäärä:   7.1.26 17:01:51

"Ei kotitalleilla ole mitään aukioloaikoja."

Tottakai on, jos kotitallin omistaja vaivautuu kertomaan mitkä ne ovat.

Jos haluaa hirveästi yksityisyyttä, niin ei kannata ottaa minkäänlaisia vuokralaisia pihaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.26 17:16:43

"Tottakai on, jos kotitallin omistaja vaivautuu kertomaan mitkä ne ovat."

Ihme nillitystä. Vuokraaja käy tietysti sovittuun aikaan, halusit sinä sitten kutsua sitä aukioloksi tai miksi vaan. Jos sopii, että käy milloin vain niin sitten sopii. Monelle ei sovi.

Päivämäärä:   7.1.26 17:26:00

Multa ei kysytty, mutta vastaan silti.
Olen nyt 4v ajan vuokrannut pieneltä kotitallilta hevosta, talli on perheen pihassa. Mulle on ilmoitettu, että tallille voi tulla klo 8-22 ja ei mielellään ruokinta-aikoina.
Muutaman kerran on ilmoitettu, että kengittäjä tulee n. xx aikaan, ei kannata tulla silloin, jos on kiire.

Päivämäärä:   7.1.26 18:03:24

"Mulle on ilmoitettu, että tallille voi tulla klo 8-22 ja ei mielellään ruokinta-aikoina.
Muutaman kerran on ilmoitettu, että kengittäjä tulee n. xx aikaan, ei kannata tulla silloin, jos on kiire."

Tämä on fiksusti ilmoitettu.

Toisin kuin tuo triplaviivan vaatimus, että vuokraaja käy tiettyyn aikaan. Se on todella rajoittava vaatimus, ja vuokraajat voivat olla vähissä.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   7.1.26 19:28:35

Itse vuokraajana pienellä kotitallilla. Omistaja ei ole ikinä määritellyt mitään aikoja.
Viikonloppuisin käyn valoisalla, eli nyt talvella aamupäivisin ja arkena töiden jälkeen klo 17.30/18.
Omistaja korkeintaan laittaa viestiä, jos tarpeen jättää hevonen sisään illalla ratsastuksen jälkeen.

Häntä ei siis ainakaan tunnu haittaavan nämä ajat.
Toki ottaisin huomioon, jos olisi jotain rajoitteita, mutta en kyllä joka kerta ilmoittaisi minuuttiaikataulua, kun riippuu venyykö työt jne.

Mutta kuten todettu, käyn ihan ihmisten aikoihin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.1.26 21:06:31

Fiksua ilmoittaa suunnilleen mihin aikaan tulee. Minun vuokraaja tekee näin. Sitten on helppoa sopia vaikka yhteisiä maastoja tai maneesireissuja. Aika usein annan hänen touhuilla tallilla itsekseen.

Lähettäjä: Lintsu 
Päivämäärä:   7.1.26 22:16:37

Vuokrasin hevosta monta vuotta omistajan kotitallilla, silloin ilmoitin päivän ja vuorokauden ajan (aamupäivä/iltapäivä/ilta) ja jos oli tarkoitus jotain yhdessä tehdä tai olin varannut valmentajan tarkemman kellon ajan. Toki tiesin myös mihin aikaa ruokinnat oli, joten hevoselle annettiin ruokarauha.

Nyt sama hevonen ulkopuolisessa tallissa, niin ilmoitan vain päivän. Toki edelleen tiedostan ruokinta-ajat, joten ihan mihin tahansa aikaan en tallille menisi.

Lähettäjä: sillain 
Päivämäärä:   7.1.26 22:53:33

Meidän kotitallilla oli vuokraaja, joka kävi 1-2 kertaa päivässä 7 päivää viikossa. Tuli ja meni miten huvitti. Oma vikani kun en sopinut kulkemisista. 2 vuotta jaksoin, sitten tuli stoppi. Sen jälkeen pitänyt karsinan tyhjänä ja vain omat hevoset.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.26 23:12:36

^ Niin, tuo on normaali, jos hevonen asuu vieraalla tallipaikalla. Omistaja tulee ja menee omien aikataulujensa mukaan.

Päivämäärä:   8.1.26 10:19:58

Tuskinpa aloittajan tai Aml:n tai ---:n tapauksessa on ongelmaa, jos tuon ilmoittaa ennen vuokrauksen aloitusta. Silloin vuokraaja tietää, että näin on ja aikataulua odotetaan. Itse esim en ehkä alkaisi vuokrata niin, koska en jaksaisi joka viikko olla kello kädessä minuutilleen menemässä vuokrahevosta ratsastamaan. Mutta ei se varmasti kaikkia haittaa, ja kyllähän monessa harrastuksessa on tarkat ajat joka tapauksessa. Mutta kyllähän se tietysti saattaa tuntua ikävältä, jos aletaan yhtäkkiä kysellä, tosin ehkä siihen voi silti vastata fiksummin kuin aloittajan vuokraaja vastasi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.1.26 10:28:11

"Meillä aloitti vuokraaja jonka kanssa ei ollut puhetta ajoista sen tarkemmin"

Onhan tämä itse rakennettu ongelma, että ensin otetaan vuokraaja ja vasta sitten kerrotaan, että ajoista pitää sopia. Sikäli en ihmettele vuokraajan jyrkkää vastausta. Ehdot pitäisi aina ilmoittaa etukäteen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.1.26 10:45:37

Vuokraan hevosta pienellä tallilla ja omistajan kanssa sovittu käynnit päivätasolla, joskus ehkä aamupäivästä/iltapäivästä -tasolla. Omistaja itse tiedottaa minulle päin jos maneesissa on juoksutusta, estetunteja tms. jotta saan oman valmennuksen sovittua maneesiaikojen puitteissa tai jos omalla vuokrahepallani kengitystä, raspausta, rokotusta tms. sovittuna. Toimii hyvin molempiin suuntiin ja kaikki on tyytyväisiä.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   8.1.26 12:11:02

Jos vuokrataan, niin olisihan nuo käytännöt ja etenkin käytäntö tarkoista ajoista pitänyt sopia jo ennen aloitusta.

Ja vuokranantajalta itse odottaisin tilanteessa, jossa hevosen kengitys tai muut menot(!?) osuu samalle päivällä, kun vuokraan, että ilmoitetaan hevosen olevan kengitettävänä tai muissa menoissa sinä päivänä klo xx.xx-xx.xx.

En koe meneväni kenenkään kotiin, kun menen jonkun talliin. Tallini ei myöskään ole kotini. Asutko siis tallissa?

Ehkä parempi että pidät sen hevosen, tallin, pihapiirin ja kotisi ihan omassa käytössä.

Sinänsä toki ymmärrän, jos haluaa suunnilleen tietää monen aikaan joku tulee.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   8.1.26 12:27:01

Meillä pieni kahden hevosen kotitalli. Vuokraajia ei vielä ole ollut mutta jos olisi ajattelisin että jotain "aikarajoituksia" pitäisi laittaa.
Rajoitteena lähinnä se että heinäautomaatit tiputtaa heinää neljän tunnin välein eikä toista hevosta voi jättää syömään molempien heinät jos toinen onkin liikutettavana. Järkevän vuokraajan kanssa asian voisi varmaan sopia niinkin että ottaa suurimman osan heinistä automaateista pois ja heittäisi tarhaan sitten kun on valmis, mutta se onkin sitten vuokraajasta kiinni toimiiko vai ei. (On silläkin väliä onko se tarhasta poissa oleva pomo joka saa syödä vaikka omat heinät antaisi myöhemmin vai se nössö joka jäisi täysin ilman jos kaverilla ei ole samaan aikaan ruokaa.)
Muuten voisin kuvitella että kaikki n. 8-20 välillä on ok. Kengityspäivinä y.m. tosin pitäisi vähän säätää kun pienessä tallissa ei kauheasti mahtu liikkumaan kun käytävällä tehdään töitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 12:28:30

"En koe meneväni kenenkään kotiin, kun menen jonkun talliin. Tallini ei myöskään ole kotini. Asutko siis tallissa?"

Jos talli on kotipihassa, niin se kuuluu kotirauhan piiriin ihan kuten se muukin pihapiiri ja piharakennukset - autotallit, ulkosaunat, grillimökit ym.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.1.26 12:57:35

Joo kotirauhan piiriin kuuluu, mutta ei se koti ole sen kummemmin kuin autotallikaan.

Jos vuokraa hevostaan tai talliaan, niin olisi syytä etukäteen miettiä koska haluaisi/ei ainakaan haluaisi siellä käytävän. Olen törmännyt tallinpitäjiin jotka eivät siedä aamuratsastajia, koska haluavat siivota tallin rauhassa ja häipyä ennen ensimmäistäkään ihmistä. Ja tallinpitäjiin, joita närästää asiakkaat pihassa iltaisin, kun haluaisivat oleskella ulkona omassa rauhassa. Ja tallinpitäjiin, jotka haluaisivat asiakkaiden käyvän silloin kun ovat itsekin tallissa, että saavat juttuseuraa. Ja tallinpitäjiin, jotka haluaisivat asiakkaiden käyvän silloin kun ovat itse päivätyössään, että joku olisi katsomassa hevosten perään päivälläkin.

Vaikuttimia on niin monenlaisia, ettei niitä voi tietää, jos ei niitä avoimesti kommunikoida.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.1.26 13:20:24

Minulle on vuokraajana itsestäänselvyys, että tiedustelen etukäteen omistajalle sopivia aikatauluja, ETENKIN, jos hevonen asuu jonkun kotipihassa. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Vastaavasti omistaja on tiennyt myös ilmoittaa, jos tiedossa on jotain erityistä.

Etenkin kotitallilla esim. remonttihommia tehdään monesti viikonloppuisin, jos omistajat ovat vapaalla. Ihan kiva sopia silloin, että käyn vaikkapa ennen kello kymmentä ja häivyn jaloista pyörimästä, jos yhdeltätoista alkaa joku äänekäs remppatyö. Monesti myös eläinlääkärin tai kengittäjän käynti saattaa vaikuttaa, jos pienen tallin tilat ovat näihin toimiin varatut, joten mieluusti otan ne huomioon ja joustan.

Kysyn aikatauluja myös silloin, jos hevonen on isommalla täysihoitotallilla. Minusta on hyvä tietää mihin aikaan hevonen syö tai tarhaa sekä myös se, onko olemassa joku tallin tiedotuskanava tai ratsastusalueiden varaussysteemi, josta selviävät muiden valmennukset ja muut. Tallin aikatauluja noudattamalla huolehditaan esimerkiksi siitä, ettei hevosta revitä ruokakupilta ratsastukseen eikä sitä viedä turhaan takaisin tarhaan klo 17.40, jos iltatallin tekijä tulee klo 18 ja hakee silloin hevoset sisään.

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   8.1.26 13:35:10

Huh, kotitallin pitäjänä en todellakaan halua tänne nurkkiini ketään ilmoittamatta pyörimään. Vuokraajat tulee sovittuna päivänä, sovittuun aikaan tai voivat olla tulematta. Tämä on meidän koti ja meidän hevosten koti. Kenelläkään ei ole tänne mitään asiaa jos siitä ei ennalta ole sovittu.
Vai haluasitteko itse omaan kotipihaanne avoimen kulun ja vieraita ramppaamaan milloin heitä sattuu huvittamaan?

Päivämäärä:   8.1.26 13:39:43

Käyn itse juuri kolmen hevosen kotitallilla vuokraajana. Ollaan sovittu, että ilmoitan, jos olen paikalla ruokinta-aikaan (mitä varsinkin näin talvisin usein olen, kun on mukava käydä valosalla), jolloin annan hevosille heinät. Vähentää hevosten omistajan työmäärää ja mahdollistaa käymisen ruokinta-ajoista riippumatta.

Päivämäärä:   8.1.26 13:48:29

Ja vielä lisäyksenä: kokisin hankalana, jos vuokrausajankohta olisi sovittu aina tunnilleen. Vaikka juuri näin talvisin on mukava käydä valosalla, mutta on ihan päivästä kiinni, onko minulla aikaan/paikkaan sidottuja töitä, ja jos on, niin millaisella aikataululla. Ymmärrän tietenkin, että voi olla tilanteita, joissa hevosten omistaja ei halua vieraita nurkkiinsa pyörimään, mutta ihan sopimalla ollaan ainakin tähän asti pärjätty esimerkiksi juhlapäivien osalta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.1.26 14:15:56

Nämä on asioita, jotka pitää tehdä minusta selväksi heti alussa, ennen kuin se vuokrauskuvio alkaa. Ihan ekana hevosenomistajalle/tallinomistajalle itselleen. Eli mitä itse haluaa? Onko joku tietty aika milloin tallilla saa käydä? Esim. heinien välissä kello 16-20 välillä? Jos itse alkaisin vuokraamaan hevosta tuo olisi kynnyskysymys, koska omissa töissä voi kestää välillä pidempään ja välillä taas pääsen aikaisemmin. Ja jos pääsen aikaisemmin, haluan käydä tallilla valoisalla. Ja jos talli on ns. kotimatkalla, niin en mä huvikseen ala töissä vitkutella tuntia pidempään, että sitten olen juuri minuutilleen tallilla kun on sovittu.

Toisaalta taas ymmärrän tallinomistajaa, jos talli on aivan siinä kotipihassa. Ei sinne nyt halua ulkopuolisia pyörimään milloin tahansa, varsinkaan jos ei vielä tunne ihmisiä. Osa kun ei ymmärrä pysyä siellä tallin puolella, vaan juostaan ovella ja tiedän tyyppejä jotka on ängenneet kahville, vaikka omistaja ei ole ollut lainkaan kiinnostunut sellaisesta.

Mutta joo, ihan ekana pitäisi miettiä mitkä on itselle ne reunaehdot. Voi olla, että niiden vuoksi vuokraajaa on vaikea löytää. Mutta sitten on ainakn selkeää, ettei tule vääränlaista ihmistä.

Itsellä nyt hevoset ratsastuskoulun yksäritallissa ja on silleen helppoa, että liikuttajat menee kun menee, kuhan menee tallin aukioloaikoina. Jos alkaisin itse nyt vuokraajaksi, niin tiedostan, etten voi sitoutua mihinkään arkisin 16.01-19.35 aikaitauluihin. Työajat ja päivät vaihtelee todella paljon ja hyvin nopeasti tilanteet myös muuttuu joskus. Toisaalta, olen taas kokenut hevosihminen ja pystyn hoitamaan tallin vaikka hevostenomistaja sairastuisi ja mielellään silloin autankin. Tiedostan siis, että kun mahdollisesti joskus vuokraheppaa etsin, en ole se joka käy tiettyyn aikaan ja en siihen voi sitoutua. Siihen voin sitoutua, että lupaan liikuttaa hevosen maanantaina, silloin sen myös teen. Mutta en voi luvata, että olen tallilla tasan 16.01.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   8.1.26 14:17:21

Jos sen hevosen on vuokralle antanut, niin todennäköisesti se vuokraaja tulee silloin siinä pihassa pyörimään. Juu, kuuluu kotirauhan piiriin mutta ei se vuokraaja aloittajan kotiin mene.

Jos mä vuokraan mun pihassa seisovaa mitä vaan hevosta, traikkua, vesijettiä tai paljua, niin silloin mä siinä samalla avaan sen pihan niille ketä niitä vuokraa. Eihän se vuokraaja odottamatta siellä pihalla pyöri vaan on sovittu että käy maanantaisin ja lauantaisin.

Kyllä se on sen kotipihaansa varjelevan tehtävä tehdä ne omat sääntönsä pihassa selväksi heti kättelyssä, ennen kuin vuokraamista edes aloitetaan. Toki sulla on oikeus määrittäjää just sellaiset säännöt ja ajat kuin sulle paras on. Siihen sitten löytyy joku tai ei löydy. Ei kukaan ole kenenkään kotipihaan ja talliin väkisin tunkemassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.