Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajien kaverit

Lähettäjä: Tiukkis? 
Päivämäärä:   6.1.26 22:17:17

Saako teidän vuokraajat ottaa kavereita mukaan tallille? Mietin minkälaisia ohjeita annan uudelle vuokraajalle. Minulla ei ole ennen ollut vuokraajia, mutta rupesin miettimään että kuinka todennäköistä on että voiko käydä niin, että yhtäkkiä tallilla pyöriikin lauma ihmisiä, joka kerta eri vieras ihminen onkin mukana tai vuokraajan mukana olevat kaveritkin käyvät ratsastamassa hevosellani. Onko kenellekään käynyt näin, pelkäänkö turhaan?

Re: Vuokraajien kaverit

Lähettäjä: Lupa 
Päivämäärä:   6.1.26 22:27:24

Jos kysyy luvan ja on hyvät perustelut, voi ottaa kaverin mukaan. Vuokraajalla ollut kaveri mukana mm. kuvaamassa. Joskus olivat ottaneet sänkkärikuvia, joskus vuokraaja on osallistunut etävalmennukseen ja kaveri on kuvannut valmennusta valmentajalle. Joskus vuokraajalla ollut vaikeuksia saada tallikavereista ketään maastoon kaveriksi (vuokraaja vuorotöissä ja varsinkin talvella maastoilee valoisaan aikaan), niin on ottanut kaverinsa mukaan pyörällä.

Lähettäjä: mmmmmm 
Päivämäärä:   6.1.26 22:34:51

Ei saa. Miksi pitäisi? Mulla on ollut (hyviä) vuokraajia yli 10 vuotta ja kukaan ei ole ottanut, halunnut ottaa kavereita mukaan. Mutta nää onkin aikuisia.
Karsinanaapuri vuokrasi teinille ja joutui kyllä ongelmiin, teinillä oli mukana usein poikaystävä ja pari kaveria, ja kun omistaja kerran tuli yllättäen tallille niin selässä olikin vuokraajan kaveri. No, se vuokraus loppui siihen.

Eli ei. Meillä tallinpitäjä on myös tarkka, hän haluaa tietää keitä hänen tallillaan pyöriin, vuokraajan nimikin pitää ilmoittaa ennen vuokrauksen alkua. Huippuammattilaisen tallilla on hyvä, vanhanaikainen kuri ja säännöt! Ja se on parasta, hevoset voi hyvin.
Teinien kansoittamilla talleilla on usein kamala meno.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.1.26 22:52:27

Riippuu tosi paljon. Yhdessä paikassa oli tosi tiukat säännöt tallinpitäjän puolesta, ketään ulkopuolisia ei saanut ottaa mukaan. Toisessa paikassa jonne vuokrahevonen muutti, sai tuoda vapaasti kavereita, ja silloin itselläkin oli välillä joku mukana. Lähinnä auttamassa tallihommissa ja rapsuttelemaan hevosta. Tietenkään kukaan ei ratsastanut, koska siihen ei ollut lupaa hepan omistajalta.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   6.1.26 23:07:40

Talli on hevosten koti, ja sinne ei kaivata yhtään ylimääräistä tyyppiä hääräämään ja meluamaan. Jos ihan pakko niin kentän laidalla voi katsoa ja videoida - koska sehän on se tärkein asia, videot someen, eikä se ratsastus.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.1.26 00:23:46

Jäisi muuten vuokraamatta jos ei saisi. Kuten yllä mainittu, kaverista saa hyvää kuvaus-, ja maastoiluseuraa. Ja talliseuraa yleensä. Ei hevosten häiriköinti ja tallissa meluaminen kuulu meidän toimintaan. Olettaisin, että jos jossain näin on, tilanteeseen osataan varmaan puuttua?

Toisinaan mulla on myös kumppani mukana moikkaamassa hevosia, kun kuljetaan samalla autolla. Jo olisi typerää että toinen istuu vaan autossa kun ei saisi tulla talliin.

Jos on noin vaikeeta omistajalla tai tallinpitäjällä niin saa jäädä minun puolesta vaikeroimaan ihan keskenään.

Lähettäjä: +- 
Päivämäärä:   7.1.26 00:25:19

"videot someen"

Hei Helmi! Videoida kannattaa myös ihan nähdäkseen oman ratsastuksen. Siitä sitä pystyy vähän analysoimaan ja näkemään oman toimintansa kirjaimellisesti uudesta kulmasta. Suosittelen kokeilemaan.

Yleensä tämä on päällinen syy kuvaamiselle. Julkaisu tapahtuu muuten vaan, kun se video nyt sattuu olemaan. :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.26 00:34:03

On saanut ottaa sitten kun hevonen tulee tutuksi, mutta aina pitää ilmoittaa minulle vielä erikseen mikäli ottaa jonkun mukaan. Olen myös kieltänyt sen, että kukaan vieras ei saa käsitellä hevostani millään tavalla eli vuokraajan kaveri saa tyyliin silittää, mutta siinä se.

Lähettäjä: Kaverit 
Päivämäärä:   7.1.26 04:50:34

Vuokraan ponia ja meillä yksi vuokraaja kavereineen oli ensimmäisen tutustumiskerran jälkeen somessa hehkuttamassa kuinka ensi kerralla kaveri tulee mukaan ratsastamaan hänen uutta vuokrista. Se vuokraus jäi siihen.
Mukaan saa kaveri tulla, saa videoida, rapsuttaa, harjata ja vaikka taluttaa ponia, mutta ratsastuksessa menee raja. Jos useampi ratsastaa niin se on jokaiselta maksu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.26 10:03:08

En vuokraa kenellekään. Muutaman kerran olen lainannut hevosta kavereille, mutta se loppui kun kaveri diilasi hevosen eteenpäin omalle kaverilleen kertomatta, ja toinen lupasi jo lainata mun hevosta edelleen seuraavalle kaverille. Jälkimmäisessa ehdin puuttua asiaan ennenkuin edelleen diilaus ehti toteutukseen. En lainaisi autoanikaan tutun tutulle (saati että en tietäisi tällaisesta ketjutuksesta), niin en ikinä elävää eläintä, ystäväänikään.

Lähettäjä: Diili 
Päivämäärä:   7.1.26 10:08:31

Itseäni ei haittaisi, jos vuokraajalla olisi kaveri mukana, turvallisuuden kannalta voisi olla ihan hyväkin, kun tallilla ei ehkä ole paikalla ketään muuta.
Tallinpitäjä tuskin tykkäisi. Hän on vuokrannut talli paikan minun käytössäni olevalle hevoselle, ei mielellään halua muita pyörimään tallille. Mun groomi saattaa joskys käydä hoitamassa hevosta ni, vaikken ole paikalla, tämä on ok ja hän tuntee tallin tavat.
Sanomattakin selvää, että groomikin on täysi-ikäinen, ihan vastuu kysymysten takia helpompaa niin.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   7.1.26 10:26:30

Vuokraajana:
Varsinkin ratsastuskoulussa vuosia käyneenä, tulee tosi yksinäistä jos ei saa ottaa kaveria tallille. Mulla on yleensä poikaystävä/joku lähinen kaveri/sisko tai toinen vanhemmista mukana... Silleen mun mielestä on myös ok, että kunhan ei oo +2 kaveria kerralla mukana. En oo ite koskaan antanut seuran vaikuttaa mun tapaani hoitaa tallitöitä tai hevosta - enkä myöskään ole koskaan antanut kaverin ratsastaa vuokrahevosella ilman omistajan lupaa. Ja nekin kerrat todellakin yksittäisiä eikä toistuvaa.

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   7.1.26 10:52:39

No jos ei pysty toimimaan tallilla ilman poikista tai kavereita, niin silloin on ehkä liian nuori ylipäätään vuokraamaan.

"Hei Helmi! Videoida kannattaa myös ihan nähdäkseen oman ratsastuksen. Siitä sitä pystyy vähän analysoimaan ja näkemään oman toimintansa kirjaimellisesti uudesta kulmasta. Suosittelen kokeilemaan.

Yleensä tämä on päällinen syy kuvaamiselle. Julkaisu tapahtuu muuten vaan, kun se video nyt sattuu olemaan. :)"

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Koska onpa kumman miten ihmiset oppivat ratsastamaan satojen vuosien ajan ilman videoita, ja kun sen videoimisen tarkoitus todellakaan ei ole oppiminen, vaan jakaminen someen jossa sitten odotetaan "oi miten olet taitava" kommentteja. Jos katsoo videoita valkun kanssa, se ehkä menee, mutta someen jakaminen kertoo satavarmasti että kyse ei ole oppimisen halkusta.

Mutta tämä on lähinnä teinien ongelma, ei aikuisilla ole tarvettu tuoda kavereita tallille eikä jakaa somessa elämänsä joka sekuntia.

Mulla on todella kiva ja kiltti hevonen todella hyvällä maneesitallilla ja vuokraajia olis tulossa ovista ja ikkunoista. Sopparissa lukee selkeät somesäännöt ja tallinpitäjän säännöt kieltää ylimääräisten roikkumisen tallilla. Näin on hyvä!
Jos ei pysty ratsastamaan il

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   7.1.26 11:05:47

Vuokrasin pienehköllä kotitallilla, joissa oli muutamia vuokralaisia. Vuokrahevoseni omisti tallin pitäjä. Kysyin aina luvan, jos joku ulkopuolinen tuli kanssani tallille. Samoin kysyin joka kerta aina erikseen, saako esimerkiksi mieheni käydä hevosen selässä kävelemässä. Näistä ei ollut puhetta vuokrauksen alussa, mutta mielestäni kuuluvat hyviin tapoihin.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.1.26 11:07:23

Ymmärrän että etenkin pienellä tallilla, jossa on erittäin epätodennäköistä törmätä muihin kun siellä käy, on tahto ottaa ainakin joskus kaveri mukaan. Meillä on juuri tällainen pieni kotitalli missä on pelkkiä omia hevosia, ja itse asiassa aika usein jollain vuokraajista on kaveri tai puoliso mukana. Meillä käy onneksi tosin niin fiksua porukkaa, että kysyvät aina saako mukaan tulla! Tai kysyivät aluksi, nyt kyllä tietävät että kaveri tai puoliso mukana on tervetullut :D Joskus joku kaveri on saattanut ratsastaakin, siihen ovat aina kysyneet luvan. Meillä vuokraajat ovat myös tutustuneet toisiinsa vuosien saatossa ja jos vain päivät osuvat yhteen niin saattavat käydä usein yhtaikaa.

Mutta ymmärrän kyllä joidenkin ärsytyksen kavereista ja muista seuralaisista! Muutama vuosi sitten meillä oli vuokrapaikalla hevonen, jolla vuokraajat vaihtui tiuhaan. Ja _kukaan_ vuokraajista ei tainnut käydä ilman kaveria tai perhettä, oli pirun raskasta kun ikinä en tiennyt minä päivänä sieltä on taas joku vuokraajalauma tulossa. Pahin oli tyttö, joka vuokrasi hevosta ja niitähän paukkasi tänne aina koko saakelin perhe, koiraa myöten. Koira juoksenteli vapaana pitkin pihoja (kukaan ei ollut edes kysynyt hevosen omistajalta saati minulta että onko ok edes ottaa koiraa mukaan) ja kun kerran satuin näiden kanssa samaan aikaan pihalle ja ilmoitin että koiran vapaana juokseminen pihassa ei todellakaan ole ok, ja aikaa myöten jouduin huomauttamaan parista muustakin asiasta niin sitten oltiin porot nokassa miten HEITÄ EI HALUTA SINNE. No tavallaan olivat kyllä oikeassa :D Teki kyllä mieli kysyä heidän osoite, oisin voinu pakata omat koirat mukaan ja mennä juoksuttamaan niitä heidän pihalle, tietenkään päivää, aikaa saati lupaa kysymättä.

Lähettäjä: Heikku 
Päivämäärä:   7.1.26 11:12:29

Pienellä kotitallilla käyn ja aina erikseen kysyn tallinpitäjältä perheeni ulkopuolisista vierailijoista, vaikkei tästä ole erikseen keskusteltu. Aina on sopinut, ja silti kysyn joka kerta uudelleen, koska pidän sitä kohteliaana tapana.

Päivämäärä:   7.1.26 12:29:53

"pidä ollenkaan paikkaansa. Koska onpa kumman miten ihmiset oppivat ratsastamaan satojen vuosien ajan ilman videoita"

No valitettavasti sinulle, kyllä vaan pitää. Olen tasan yhden kerran tavannut oikean somettajan, joka kuvasi jatkuvasti videoita ärsytyksen asti. Se on kuitenkin aika pieni vastustaja sinne vaakakupin toiseen päähän, jossa videoita hyödynnetään kehityksen kannalta.

Teillä varmaan edelleen käytetään kengitykseen metallisandaaleja ja ratsastetaan vaan sotaan & kauppaan ajellaan vankkureilla? Seis kehitykselle ja uusille ideoille!

Voi terve XD

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.1.26 13:10:12

Saa ottaa kaverin mukaan, odotan asiallista käytöstä eikä vuokrattavan selkään mene muut kuin vuokraaja ilman lupaa. Ei ole ollut ongelmia :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.26 13:19:53

Ei tulisi mieleenkään kieltää kaverin mukaan ottamista. Minusta ihan absurdi ajatus.

Lähettäjä: Mimmeli 
Päivämäärä:   7.1.26 15:52:26

Olen sekä vuokrannut omaa hevostani että ollut vuokraaja, enkä koskaan ole törmännyt sellaiseen ettei kaveria saisi ottaa tallille mukaan. Sen sijaan melkeinpä jokaisessa sopimuksessa on määritetty, kuka hevosella saa ratsastaa. Joko pelkästään vuokraaja tai joskus myös vuokraajan lapset. Myös hevosen käsittelijä kai on joskus merkitty sopimukseen vain vuokraaja eli hevosta ei ole saanut antaa vaikkapa jonkun ulkopuolisen talutettavaksi.
Pitäisin todella omituisena, jos tallille ei saisi ottaa kaveria esim. kuvaamaan tai kaveriksi puuhastelemaan.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.1.26 17:22:53

Ymmärrän kiellon etenkin kotitalleilla oikein hyvin. Jossain ratsastuskoululla se nyt on se ja sama kuinka monta miljoonaa turhaketta siellä pyörii, mutta kotitallilla kyse on myös kotirauhasta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.1.26 17:24:41

“No jos ei pysty toimimaan tallilla ilman poikista tai kavereita, niin silloin on ehkä liian nuori ylipäätään vuokraamaan.”

Onkohan täällä nyt äänessä joko joku, jolla ei ole ketään jonka voisi kutsua tallille tai joku, joka vain haluaa kokea ylemmyyttä ajattelemalla että vain alaikäiset ratsastuskoulusta äskettäin poistuneet tulisivat toisinaan kaverin kanssa tallille :D.

En omassa, enkä äkkiseltään kenenkään muunkaan kommentissa huomannut, että kyse olisi siitä ettei pystytä toimimaan ilman kavereita tai poikaystävää. Ja jos on, niin kai sille on sitten hyvä peruste? Joka ei välttämättä kuulu sinulle millään tavalla? Miettisit nyt itsekin.

Mulla on ollut muutamia kertoja kaveri mukana. Juurikin edellämainituista syistä, mitä en jaksa toistaa enää. Ja yhden ratsastusvideon olen muuten *koskaan* postannut omaan someen, joka sekin oli tallinpitäjän kuvaama, ei edes sen kaverin.

Poikaystävä on kiva ottaa joskus tallille kun kuljemme samalla autolla. Jos hän vaikka tulee ottamaan minut tallilta kyytiin, mutta minulla menee vielä aikaa x verran, en todellakaan alkaisi siihen säätämiseen jossa hän joutuu istumaan autossa koska tallinpitäjä / hevosen omistaja on sitä mieltä. On mukavaa, että hän haluaa tutustua minun lajiini siinä, missä minä hänen.

Ehkä tämä on nyt sitten epäsuosittu mielipide, mutta minä jättäisin vuokraamatta, jos tallissa ei saada järjestystä aikaan. Jos tallinpitäjä ei osaa puuttua siihen, että tallilla riehutaan / pidetään koiria irti / tehdään vaarallisia juttuja / tuodaan koko suku joka toinen päivä paikalle tukkimaan paikat / ei osata esittäytyä muille tallilaisille, niin minua ei ainakaan kiinnosta sellaiselle paikalle mennä. Jos ainoa tapa pitää järjestystä ja sääntöjen kunnioitusta on kieltää tallille menemästä, riittää tämä tieto minulle. Arvostan tallia, jossa asiakkaat kunnioittavat sääntöjä ja tallissa pysyy järjestys, niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Olen kohta kolmekymmentä. Minun puolestani tulkoon tallille aikuiset, kuin teini-ikäiset. Kaikilta odotetaan samoja käytössääntöjä, ja jos niitä ei osata kunnioittaa, niin oletettavasti silloin siihen puututaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.26 19:00:39

vv, minä en juurikaan julkaise omaa naamaani saati muutakaan somessa, mutten yhtään pistä pahakseni jos saan itsestäni ratsastusvideoita. En minä niitä missään julkaise, mutta mielestäni niitä on hyödyllistä katsoa. Vanhimmat videot minusta satulassa taitavat olla jostain 80-90 -vaihteesta, isäni oli innokas kuvaaja.

Sen sijaan olen varmaan niin erakko, etten ole koskaan kaivannut tallille ihmisseuraa. Nykyisin käyn ihan vaan asiakkaana, mutta satunnaisesti käyn tuuraamassa tallihommissa sekä tuolla tallilla että toisella, pienellä kotitallilla. Ihan parasta on, kun saa puuhata yksinään, kukaan ei häiritse, saa tehdä omaan tahtiinsa (eli ripeästi) ja jos ratsastuksesta on sovittu, saa ratsastaakin omassa rauhassaan. Mieli lepää eikä tarvitse puhuakaan kellekään, mitä nyt hevosille höpistä :D

Lähettäjä: äåoiwehf 
Päivämäärä:   7.1.26 19:19:57

Se vaan niin niin että talli on hevosten koti ja niillä on oikeus kotirauhaan. Yhtään ylimääräistä tyyppiä ei tarvita tallilla pyörimään. Onneksi on vielä talleja joissa tämä on selkeä sääntö.
Kentän laidalla voi kaveri kuvata jos on kerran IHAN PAKKO jakaa kaikki someen.

Tosin mun hevosesta ei vuokraaja saa jakaa mitään someen. Omaksi opikseen saa videota ottaa. Jos jää kiinni jakamisesta se on vuokraamisen loppu saman tien.
Ja tämä kaikki on kyllä kerrottu vuokraamisen alussa kirjallisessa sopimuksessa.
Ja kas kummaa, mulla on ollut vaan todella hyviä ja fiksuja vuokraajia.

Lähettäjä: ,. 
Päivämäärä:   7.1.26 19:57:33

Mietin vaan, onko teillä yhtä ehdoton fiilis myös hevostenomistajista? Että ei kavereita, ei kumppaneita, ei sukulaisia, ei ketään muuta, joka saattaa päästää äänen tallissa häiriten hevosten rauhaa?

Lähettäjä: Kokeile 
Päivämäärä:   7.1.26 20:13:49

Kaverit käyneet rapsuttelemassa ja katsomassa hevosta, tosin noin 4 kertaa vuodessa (vuokraan 2 kertaa viikossa)
Muutaman kerran tytär ratsastanut kilsan laitumelta kotiin talutuksessa ja tähän kysyn aina etukäteen luvan.
Sopparissa lukee että vain minä saan ratsastaa ja ehdottomasti kunnioitan tätä.

Lähettäjä: Teinin äiti 
Päivämäärä:   7.1.26 22:27:58

Silloin kun teini siirtyi ratsastuskoulusta vuokraamiseen toiselle tallille, oli aika tärkeää teinille, että muutama vanha heppakaveri ratsastuskoulusta kävi katsomassa hänen ratsastustaan vuokrahevosella. Minä tietty äitinä mukana ihan jo kuskaamassa teiniä tallille, mutta kukaan kavereista ei ikinä edes pyytänyt saada ratsastaa ja en usko että teini olisi antanut edes lupaa. Ehkä asiaa saattoi avittaa että tosiaan olen pääsääntöisesti tallilla mukana.

Ratsastus on kuitenkin kallis harrastus ja yleensä melko tärkeä harrastus sitä harrastavalle. Joskus sitä "maailmaa" on kiva näyttää jopa jollekin "ei heppaihmiselle".
Se on kuitenkin eri asia mielestäni, että roikkuuko vuokraajan tai vaikka omistajankin mukana AINA joku muu mukana (paitsi jos tosiaan kyytiä ratsastaja tarvitsee).
Minusta sellaisetkin autoilevat omistajat ovat outoja, jotka tarvitsevat aina ratsastaakseen seuraa, joko toisen ratsukon tai opettajan. Ratsastus on kuitenkin yksilölaji ja vuorovaikutuksen pitäisi tallilla keskittyä hevoseen.

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   8.1.26 00:35:03

No ei saa tulla kaverit talliin sisään, se nyt on ihan itsestäänselvää. Miten kukaan edes kysyy tällaista. Ja sama koskee hevosenomistajateinejä, ei hekään saa tuoda mitään seuruetta talliin.

Päivämäärä:   8.1.26 04:07:36

Onpa ääripää mielipiteitä...

T. Fiksu vuokraaja, joka kunnioittaa hevosten kotirauhaa ja saattaa ehkä kerran pari vuodessa olla silti joku ystävä mukana (hui!) katsomassa, ehkä joskus joku jopa kuvaa, mutta arvatkaas mitä: en edes omista somea!

Nyt on kyllä maailmankirjat sekaisin

Päivämäärä:   8.1.26 06:58:14

Mä oon aina kysynyt hevosten omistajilta, saako ottaa kaverin mukaan. Aina on sopinut. Ja tämä tosiaan ehkä n. kerran pari vuodessa.

Lähettäjä: hippi 
Päivämäärä:   8.1.26 07:27:04

Jos olisi niin pieni talli, ettei siellä olisi yleensä edes ketään paikalla kun sinne menisin, pitäisin vähän turvallisuustekijänäkin, jos haluaisi ottaa ensimmäisillä kerroilla kaverin mukaan. Hevosten kanssa voi tulla yllätyksiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.26 07:41:59

Mun hevosten vuokraajalla on yleensä kaveri mukana. Kaverit saa liikuttaa toista hevostani, mutta toisen hevosen selkään ei saa muut mennä. Muutama sääntö on, mutta annan hyvin vapautta myös.

Lähettäjä: Jakkis 
Päivämäärä:   8.1.26 08:13:59

No johan on. Kyllä mulla nuorena oli melkein aina kaveri tai vanhemmat tallilla mukana. Nykyään oma hevonen jolla kaksi vuokraajaa, ja molemmat saa tietenkin ottaa kaverit mukaan tallille. Miksi viedä harrastuksesta yhteisöllisyys pois? Talli on monille rauhoittavaa ja mieltä tyhjentävää. Miksei siitä saisi nauttia. Minulla hyvät järkevät vuokraajat ja heillä varmasti järkevät kaverit. Ikinä ei ole tallinpitäjä tai tallikaverit sanoneet mitään. Suomessa muutenkin harrastajamäärät niin vähäiset että parempi vaan mitä enemmän vuokraajien kaveritkin innostuisivat hevosista. Joka toinen päivä täälläkin valitetaan kun tallityttökulttuuria ei enää ole ja hoitajia ei saada. No ei näillä asenteilla.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   8.1.26 08:20:10

Olen itse ollut mukana kavereiden vuokrahevosreissuilla ja itsellä oli myös välillä kaveri mukana. Kerran yksi ratsasti vuokriksellani hetken, jotta sain paremmin käsityksen olenko minä ongelma (tai mikä minussa on ongelma). Oli silmiä avaavaa nähdä hevonen taitavamman kaverin alla ja siitä oli minulle apua valtavasti. Tähän oli tietenkin kysytty erikseen lupa omistajalta. Muuten on oltu puolin ja toisin seurana ja kuvaamassa.

Päivämäärä:   8.1.26 09:20:58

"koskee hevosenomistajateinejä"

Eli tässä on kyse ylemmyyskompleksista, ei hevosten rauhasta tai huolesta.

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   8.1.26 09:26:21

Minusta tämä on vähän erikoinen kysymys. Vuokrasin lähemmäs kymmenen vuotta elämäni hevosta ja yli puolet kerroista minulla oli puoliso mukana, ihan koska olen ajokortin ja tarvitsin kuskin. Ei tullut pieneen mieleenkään ettei olisi voinut olla mukana, enkä keksi nytkään syytä. Välillä hän avusti minua, joskus puuhasi omiaan. Lisäksi hän kuvasi järkkärillä minun ratsastusta, sekä myös muiden ratsastusta ja hevosia esim valmennuksissa, joka oli tosi pidetty juttu. Erikoinen kysymys.

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   8.1.26 09:30:28

"ei pidä ollenkaan paikkaansa. Koska onpa kumman miten ihmiset oppivat ratsastamaan satojen vuosien ajan ilman videoita, ja kun sen videoimisen tarkoitus todellakaan ei ole oppiminen, vaan jakaminen someen jossa sitten odotetaan "oi miten olet taitava" kommentteja. Jos katsoo videoita valkun kanssa, se ehkä menee, mutta someen jakaminen kertoo satavarmasti että kyse ei ole oppimisen halkusta."

Jännä, kun minua on kuvattu ja videoitu jo 30 vuotta sitten. Myös opettajan toimesta, ihan oppimisen takia mutta myös jotta saadaan kuvia talteen. Ei ollut somea silloin.

Pitää vielä lisätä aiempaan, minulla on ollut puoliso mukana kotitallilla myös turvallisuussyistä, kun paikka on sellainen missä ei tosiaankaan aina ole muita kuin minä, haluan että paikalla on tarvittaessa joku jos jotain sattuu.

Päivämäärä:   8.1.26 09:59:27

Saa ottaa kaverin mukaan ja kaverit saavat myös ratsastaa, kunhan sovittu ratsastusaika (yleensä 1h maneesissa/kentällä tai 2h maastossa) ei ylity, touhu pysyy turvallisena ja järkevänä ja rajoituksia esimerkiksi hyppäämisestä noudatetaan ja eri talleilla käyvät noudattaa tarkasti hygieniaohjeita. Ja minulla on tieto kuka hevosella ratsastaa milloinkin.
Mielestäni myös turvallisuuden kannalta on hyvä, jos vuokraajalla on joku mukana.

Monesti näistä vuokraajien kavereista on löytynyt vuokraajia tallin muille hevosille tai hoito- ja liikutusapua omalle hevoselleni :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.1.26 10:41:15

Mulla on oma pienehköllä kotitallilla. Jos mukana on omaa perhettä, en ilmoittele, mutta jos mukana oma tai lapsen kaveri, kysyn etukäteen onko ok (aina on ollut). Oletus on varmaan kaikilla että minä ja teini kuljetaan yksikkönä kun teini pääasiassa ratsastaa ja tarvii kuskia. Näin toimii muutkin, että lähiperheestä/lapsista ei ilmoitella, mutta kaverit ja muu suku kysytään aina etukäteen. Ollaan kuitenkin toisen kotipihassa. Tiedän että tallinpitäjä toivoo näin, sitä en tiedä onko kaikille vuokralaisille tämä tuotu esiin.

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   8.1.26 12:17:44

No jos on joku ex ravuripuskapolle, niin se on yks ja sama kenet sinne selkään heittää. Mutta jos on laadukas ratsuhevonen niin kyllä varmasti omistaja päättää kuka sinne selkään menee, eikä todellakaan mikään teinilauma.

On toki iso ero minkälaisella tallilla ja minkälainen hevonen. Hyvillä isommilla ammattitalleilla ei hevosia ratsasta kuka vaan, ei suuret entouraget ole toivottuja.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   8.1.26 12:50:52

Itse en ole katsonut ollenkaan pahaksi, jos vuokraaja ottaa kaverinsa tai perheenjäsenensä mukaan tallille, kunhan nämä osaavat käyttäytyä tallilla asiallisesti. Ratsastuksen osalta on sovittu, että vierailija saa mennä selkään korkeintaan loppukäyntien ajaksi ja vuokraaja huolehtii vierailijan turvallisuudesta niin satulassa kuin tallilla noin yleensä.

Joitakin kertoja vuokraajalla on ollut lupa antaa vierailijan ratsastaa enemmän - tällöin kyseessä vuokraajan toisella puolella Suomea asuva sukulaistyttö, jolla oma kisaponi. Eli kylässä käydessään pääsi kokeilemaan miten sujuu vieraan ison hevosen ratsastus. Kyseessä kuitenkin hyvin mutkaton ja paljon anteeksi antava puoliverinen, joka ei vedä minkäänlaista kaurapuuroa nenäänsä, jos ratsastaja vähän tumpeloikin. Tuo tietää milloin tulee tehdä kunnolla töitä ja milloin on parempi keskittyä kyydissä olevan turvalliseen kuljettamiseen epäselvistä kommunikaatioyrityksistä liikaa välittämättä.

On näistä kavereista ollut vuokraajille vuosien saatossa apuakin. Useinhan vuokraajat puuhaavat varsinkin pienemmillä talleilla hyvin yksin. Yksi epäonninen vuokraaja liukastui syksyn kurakelillä hakiessaan hevosta tarhasta ja löi päänsä aika ikävästi. Kaveri, jolla ei ollut hevoskokemusta nappasi hevosen kiinni ja laittoi sen karsinaan. Otti vielä riimun ja loimen poisn päältä ja toimitti vuokraajan ensiapuun paikattavaksi. Toisella kertaa toisen hevosen vuokraajan kaveri vei hevosen karsinaan ja poisti siltä ratsastuskamat, kun vuokraaja oli pudonnut selästä ja venäyttänyt käsivartensa niin, ettei se noussut muutamaan viikkoon juuri mihinkään.

Meillä on melko harvoin vuokraajille sattunut tallilla mitään vahinkoja, mutta näillä kummallakin kerralla, kun sattui vähän enemmän, oli onneksi mukana kaveri, joka auttoi. Itse en ollut kummallakaan kerralla paikalla, joen mitään apua, ei olisi ilman kaveria ollut saatavilla.

Päivämäärä:   8.1.26 13:36:23

"jos on laadukas ratsuhevonen niin kyllä varmasti omistaja päättää kuka sinne selkään menee, eikä todellakaan mikään teinilauma"

Totuus on, että suomessa on hyvin vähän sellaisia laadukkaita ratsuhevosia, joilla on vuokraaja. Se, että hevosen suvussa on laadukkaita ratsuhevosia, ei tee hevosesta itsestään laadukasta ratsuhevosta. Harrastehevoset ovat harrastehevosia, mutta harrastehevosten omistajilla on jostain syystä se harhainen käsitys että heidän hevosensa on erityisen laadukas ja nimenomaan nämä harhaiset hevosenomistajat on niitä, jotka on hevosestaan myös hyvin mustasukkaisia. Ehkä pelkona on, että joku muu ratsastaa sillä paremmin kuin omistaja itse?

Lähettäjä: älmmg 
Päivämäärä:   8.1.26 14:35:55

Joka ainut ratsastus vie hevosta johonkin suuntaan, parempaan tai huonompaan.
Siksi kannattaa miettiä kenet sinne selkään heittää.

Meillä tallilla on kyllä laadukkaita ratsuhevosia joilla on vuokraajia. Nämä vuokraajat kisaa niillä VaB tasolla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.