Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liikutus

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   5.1.26 11:28:59

Länsi Uudenmaan alueella on -20 astetta pakkasta,miten liikutatte hevoset? Ei maneesia.

Re: Liikutus

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   5.1.26 11:31:32

Tänään ajattelin ohjasajaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.26 11:44:47

Maastoilua, ohjasajoa, käyntityöskentelyä

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   5.1.26 12:44:52

Täällä Lapissa olen ollut ratsastusvaellusoppaana ja ei meillä kyllä maastot peruuntunu sään takia. -33 pakkasessa mentiin tosin vain käyntiä. Tunti tai kaksi.

Kyllä itse pärjäsi kun tiesi miten pukeutua, hevosilla ei mitään ongelmaa. Turistit kyllä paleltu.

Pysyy lämpimänä jos pystyy ravailemaan välillä.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   5.1.26 12:49:32

”Täällä Lapissa olen ollut ratsastusvaellusoppaana ja ei meillä kyllä maastot peruuntunu sään takia. -33 pakkasessa mentiin tosin vain käyntiä. Tunti tai kaksi.

Kyllä itse pärjäsi kun tiesi miten pukeutua, hevosilla ei mitään ongelmaa. Turistit kyllä paleltu.

Pysyy lämpimänä jos pystyy ravailemaan välillä.”

Aika kurja kyllä asiakkaan kannalta. Itse harrastan ulkolajeja, enkä usko, että multakaan löytyisi riittävästi vaatteita 1-2h paikallaan istumiseen -30 asteen pakkasissa :D

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   5.1.26 16:17:18

Täälläkin -22, ja hevoset liikkuu ihan normaalisti maastossa kaikissa askellajeissa,kuten kaikkina muinakin pakkaspäivinä ja talvina. Ei kovaa hikiliikuntaa tms mutta 20 on vielä ihan normaali talvisää. Villaa ratsastajalle päälle, ja kuomat jalkaan niin tarkenee.

Lähettäjä: ctt 
Päivämäärä:   5.1.26 16:21:11

Minä olen kotoisin pohjoisesta ja siellä ratsastuksen aloittanut. -30 pakkasilla ei jätetty ratsastamatta vaan mentiin ilman satulaa "leikkitunteja" ja kaikenlaista jumppaa hevosen selässä.

Ja kuten Kati sanoi niin parikymmentä pakkasta on ihan normaali talvi :D tuntuu nyt vain eri tavalla kun pakkaset viipyili ja joulukuussakin oli melkein +10..

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.1.26 16:23:39

Me jotka ratsastamme kovilla pakkasilla tiedetään, että varpaat, reidet ja sormet tarvitsee lisälämpöä. Kunnon treenissä tulee lämmin myös talvella.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.1.26 17:11:36

Liikutan just sen mukaan miten itse tarkenen. Kentällä työskentelystä tulee itselle niin lämmin että tarkenin eilenkin 18pakkasta villapaidassa ohuessa tikkitakissa ja thermoratsastushousuilla. Hiki tuli! En minäkään paikallaan maastossa tarkene hevosen selässä istua.
Eli joko ohjasajoa jossa liikkuu itsekin tai sitten kentällä kunnon työskentely.

Hevoset pärjäävät kyllä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.26 17:36:53

Normaalisti liikutaan kaikissa askellajeissa

Lähettäjä: Ölli 
Päivämäärä:   5.1.26 18:17:47

Reippaan ravilenkin kävin.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   5.1.26 18:32:46

Lapista ja -33 asteen pakkasista ei varmaan kannata tulla hirveästi huutelemaan topaan, jossa kysytään liikuttamiseksi -20 kelissä Uudenmaan alueella. Suomi on pitkä maa, ja se mitä on arkea ja täysin tavanomaista ihmisille ja hevosille Suomen Lapissa on ihan yhtä kaukana Etelä-Suomen hevosten ja ihmisten totutusta kuin Kanada Floridasta. Niidenkin välillä on se n. 1000 kilometriä.

Eli maalaisjärki varmaan kertonee, että Lapin hirmupakkasilla ”näpäyttely” ja vinoilu on vähän ohi tän aiheen…

Päivämäärä:   6.1.26 14:18:19

Pahoittelen, en tiennyt että etelä-Suomessa -20 on jotenkin epätyypillistä ja siellä jäädytään hengiltä :D Uudenmaan vertaaminen Floridaan oli ihan pikkasen ylilyönti.

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   6.1.26 14:35:01

Alle 20 niin liikutan normaalisti. Yli 20 liikkuu kevyesti. Jos lähenee 30 niin omat näpit jäätyy ja saa heppa vapaapäivän. Tarhaa näillä keleillä kaverin kanssa ihan normaalisti 7-20. Toppaloimi päällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.26 15:10:34

-25 on itelle rajana.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   6.1.26 18:28:08

Wee, sisälukutaito on kova sana. Sitä kannattaa harjoitella.

Lähettäjä: Zephyr 
Päivämäärä:   6.1.26 18:42:15

Melko räikeä tulkinnallinen ylilyönti luulla, että Helsinkiä verrataan Floridaan, kun puhutaan kahden karttapisteen välisestä matkasta, ja ilmaston/säätyyppien vaihteluista tällä matkalla… :D Ellet Wee huomannut se Nannan kommentin pointti taisi olla se, että Helsingin ja Lapin välille mahtuu yhtä paljon kilometrejä, kuin Kanadan ja Floridan… Ei suinkaan, että Floridan ja Helsingin ilmasto-olosuhteet vastaisivat toisiaan…

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.1.26 18:43:01

Voihan vati tätä meininkiä!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.1.26 19:01:24

Kävin ajamassa hevosen, käytiin 8 km lenkki josta puolet hölkkää. Hevoselle ei tullut hiki kun oli niin kevyttä.

Päivämäärä:   6.1.26 20:37:48

Floridan ja Kanadan välillä on heittämällä lähemmäs 2000km kuin 1000km.

Joka tapauksessa koittakaa selvitä. -20 on Suomessa (jopa etelässä) täysin normaali talvisää johon jokaisen suomalaisen pitäisi pystyä sopeutumaan ja selviämään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.