Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa/löydä kisahoitajaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.26 09:35:43

Nyt ne "tallityttökulttuuri" alkaa olla kuollut ja kuopattu, olisikohan mahdollista kehittää jonkinlainen kisahoitajasivusto? Minulla on kisoissa 2-3 kisahevosta (2 omaa ja epäsäännöllisesti 1-2 kisattavaa, joita ratsastan säännöllisesti), tallilla käy yksi hoitaja, mutta perheellisenä ihmisenä ei yleensä pääse kisoihin viikonloppuna, eikä varsinkaan yön yli kisoihin.

Yhden hevosen kanssa pärjään kisoissa yleensä yksin, mutta jo kahden kanssa olisi apukäsille tarvetta. Tästä on tullut jo jonkinlainen este kisaamiselle. Olisiko näiden isompien kisapaikkojen eli esim Aino, Ypäjä jne järkevää tehdä lista alueella vaikuttavista hoitajista, joilta voisi ostaa kisahoitajapalveluita esim tuntitaksalla tai koko viikonlopuksi? Olisi kätevää, jos hoitaja olisi jo paikan päällä niin ei tarvitsisi huolehtia majoituksista yms.

Re: En saa/löydä kisahoitajaa!

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   5.1.26 10:05:10

Varmasti löytyy nuoria hoitajia, jos heille uskaltaa hevosen jättää. Itse teen keikkaa kisohin, mutta tottakai rahasta näin aikuisena ja koska kisaaminen on niin kallista, harvalla on hoitajasta vielä tämän päälle varaa maksaa.

Päivämäärä:   5.1.26 10:12:12

Ypäjälle varmasti ainakin löytyy. Mekin ollaan siellä joka kerta koko viikonloppu niin hyvin ehtisi auttaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.1.26 10:17:22

Missäpäin tarve? Voin kulkea Ainoon, Novaan jne lähialueille pientä korvausta vastaan :)

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   5.1.26 10:31:27

Ois hienoa kun kisoissa oisi jokunen huomioliivinen jolta voisi pyytää apua, esim radankävelyn ajaksi pitää hevosta. Ja vaikka jotain pientä korvausta vastaan. Itsellä ainakin rajoittaa kisaamista just tuo kun yksin reissussa.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   5.1.26 10:42:39

Ypäjällä opiskelijoita vaikka kuinka paljon, opistolle kyselyä kenet sieltä voisi palkata kisahoitajaksi. Osaavat ehkä itsekin jättää listoilta pois kädettömät ja käytöstavattomat.

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   5.1.26 10:53:46

Oletko koskaan saanut? Jos joskus on ollut, ja enää ei löydy, niin mieti millainen olet ollut kisoissa.

Asuin aikanaan läntisellä Uudellamaalla, ja kisailin paljon. Yhden hevosistani kanssa menin aina yksin, koska yhden hyvätapaisen kanssa se onnistuu. Oma mies oli usein apuna, kun oli sellainen hevonen, että tarvitsin apua. Jos hän ei päässyt, niin aina löytyi joku avuksi ratsastuskavereista. Kävin sitten vastavuoroisesti auttamassa näitä kavereitani, tarjosin aina kahvit buffasta ja pidemmille reissuille tein hyvät sämpylät ja pullat mukaan. Kiitin aina avusta ja olin ystävällinen.

Opin vähän kantapään kautta... kun mieheni joskus alkuaikoina sanoi, että olen niin stressaantunut kisoissa. Aloin sitten tietoisesti aina pyytää nätisti mukana olevalta "voisitko pitää Puttea, niin käyn hakemassa vettä? Kiitos". Eikä siis niinpäin että "Hae vettä!" jne.

Ja vastavuoroisuus on ihan olennaista. Monesti hyvät hoitajat ratsastavat itsekin, joten heitä pitää olla valmis auttamaan. Kun oma traikku oli huollossa, kaverini lainasi hevosautoaan, ja kun se oli huollossa, olin hänelle kuskina mun vetoautolla ja traikulla.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   5.1.26 11:16:34

Mä luulen, että joku näppärä alaikäinen voisi löytyä. Etenkin, jos on mahdollisuus palkaksi päästä joskus selkään.

Aikuisilla alkaa olla muuta elämää ja velvollisuuksia sen verran, että ei ole niin helppo irrota päiväksi tai jopa yön yli kisareissuille. Nuorilla taas on eri tavalla aikaa, mutta ei sitten taas rahaa, jolloin ratsastaminen palkkana voisi olla mieluista. Itse ainakin teininä olin oman valmentajani mukana kisahoitajana. Palkaksi sain ilmaisia ratsastustunteja liikutushevosellani tai sitten pääsin ratsastamaan valmentajani hevosella.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.1.26 12:05:43

Kisoissa järjestäjän puolesta ongelmaksi usein tulee se että hevonen on AINA ratsastajan vastuulla jonka takia lähtökohtaisesti he ei halua vieraita hevosia käsitellä ja toki turvallisuus.

Mutta rohkeasti kysymään esim Insta hyvä paikka etsiä apua ja jos tallilla nuoria niin ehdottomasti kysyisin heitä! Itsekkin Päijät-Hämeen alueella voin matkaan hypätä, mutta haluan eka olla kys. Ratsastajan kanssa toiminut ennenkin edes seurannut vierestä. Silloin on itselle helpompi ja luottavaisempi olo lähteä mukaan reissuun.

Itsekkin oli helppoa ruveta itse kilpailemaan kun oli jo aiemmin käynyt katsomassa mitä tapahtuu ja miten hommat hoituvat siellä.

Päivämäärä:   5.1.26 12:11:23

Mitä jos tapahtuu onnettomuus, kun olet palkannut jonkun hoitamaan korvausta vastaan?

Päivämäärä:   5.1.26 12:13:12

Itse voisin lähteä mielelläni kisahoitajaksi, olisi kivaa.

Lähettäjä: Lukija 
Päivämäärä:   5.1.26 12:32:07

Kyllä se vaan on niin että tässäkin asiassa raha puhuu. Ihan kuka vaan lähtisi kisoihin hoitamaan jos saisi siitä asiallisen korvauksen (nyt puhutaan sitten jo eri summasta kuin 20e). Usein kisapäivät on tosi pitkiä ja tosi rankkoja, miksi kukaan edes olettaa että joku haluaisi tehdä moista ilmaiseksi jonkun toisen harrastuksen eteen.

Päivämäärä:   5.1.26 12:51:31

Aloittaja tässä hei.

On ollut joskus nuoria kisa-apuna, mutta ovat muuttaneet toiselle paikkakunnalle opiskelemaan tai töihin. Oma talli, jossa on vaan omia hevosia, joten ei tässä liiku ketään, jonka voisi vain lennosta kysyä mukaan. Yksi aikuinen hoitaja käy, jonka mainitsikin jo. Olen mielestäni todella asiallinen ja sivistynyt ihminen ja osaan arvostaa muita ihmisiä ja heidän työpanostaan.

Mieluiten palkkaisin jonkun, joka tekee hommia esim toiminimellä tai kevytyrittäjänä eli hänellä olisi omat vakuutukset kunnossa ja homma sitä kautta selvä myös verojen puolesta. Hevoset ovat tietysti minun vastuullani.

Minkälaista palkkaa olette yleensä maksaneet? Itse ajattelin, että ehkä 20€/luokka? Tai jos useampi hevonen niin esim 100e/pvä, kunhan päivä pysyy kohtuu mittaisena? Onko ihan liian vähän?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   5.1.26 12:59:33

"olisikohan mahdollista kehittää jonkinlainen kisahoitajasivusto?"

Tee Facebook-ryhmä? :) Siellä on paljon ryhmiä mm. koirien hoitajille niin voisi toimia myös kisahoitajille. Sellainen, jossa saa hakea tai ilmoittautua vakituiseksi kaveriksi tai vaikka kisakohtaisesti.

Lähettäjä: Lomittaja 
Päivämäärä:   5.1.26 13:36:20

”Aloittaja tässä hei.

Mieluiten palkkaisin jonkun, joka tekee hommia esim toiminimellä tai kevytyrittäjänä eli hänellä olisi omat vakuutukset kunnossa ja homma sitä kautta selvä myös verojen puolesta. Hevoset ovat tietysti minun vastuullani.

Minkälaista palkkaa olette yleensä maksaneet? Itse ajattelin, että ehkä 20€/luokka? Tai jos useampi hevonen niin esim 100e/pvä, kunhan päivä pysyy kohtuu mittaisena? Onko ihan liian vähän?”

Toiminimellä työskentelevät rats.ohjaajat mainostavat jatkuvasti palveluitaan. Pitävät valmennuksia, rats.koulutunteja, tekevät tallivuoroja yms. Varmasti lähtevät myös kisahoitajaksi. Hinnat vaan tuntuvat olevan n. 25e/h. Noilla sinun mainitsemillasi hinnoilla et yrittäjää matkaan saa.

Lähettäjä: ceecee 
Päivämäärä:   5.1.26 13:42:22

Jos haluat aikuisen joka toimii toiminimellä tai kevytyrittäjänä niin 20e on aivan naurettava summa. Ne jotka tiedän, veloittavat tuon 20e/tunti.

Olen itse hoitanut pitkään, käynyt kisoissa hoitamassa paljon. Omistaja on kustantanut majoituksen, ruuat ja maksanut yleensä 100e/päivä (yksi hevonen). Tuokaan ei korvaa millään tasolla sitä että aikuisena työssäkäyvänä otan usein vapaapäivän jotta olen kisoissa mukana. Silti se on mielestäni suht ok koska tämä on osa harrastusta ja olen mielellään mukana tiimissä.

Päivämäärä:   5.1.26 14:22:30

Kyllä sille pitää ihan oikeaa palkkaa maksaa. Enää ei ole hevosenomistaja sillä tapaa etuoikeutettu, että hevosen omistaminen riittää siihen että ympärillä pyörii väkeä valmiina ilmaiseen työhön.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.1.26 15:08:40

Mun mielestä tässä olisi kisajärjestäjille tuumauksen paikka, että voisiko kisäjärjestäjä pitää listaa maksullisista apukäsistä? Kun tavallaan on turha maksaa ajomatkoille se apuri, kun monelle varmasti riittäisi että apua olisi kisapaikalla, ja sielläkin tiettyinä tunteina (ei esim yöllä).

Päivämäärä:   5.1.26 15:13:10

Tuo vastuukysymys on ongelma.

Päivämäärä:   5.1.26 16:24:09

Mä voisin todella mielelläni toimia kisahoitajana, tykkään kisapöhinästä. Mutta haluan tuntea kuuluvani porukkaan, ei se mene niin, että joku ankkahuulinen aikuispissis huutaa ohjeet ja sitten katoaa kuin se kuuluisa pieru Saharaan kavereidensa kanssa hengaamaan ja näen häntä vain, kun lähtee verkkaan tai tulee radalta.
Tuokin on ihan ok tapa, jos maksetaan oikeaa palkkaa. Kulukorvauksia vastaan en tuollaiseen pskaan enää alentuisi näillä kilometreillä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.1.26 16:28:38

Mikä olisi groomin palkkio mielestänne?

Minäkin voisin toimia tuollaisessa tehtävässä.

Päivämäärä:   5.1.26 16:39:02

... puhutko nyt koko päivän palkkiosta vai tuntipalkasta?

Mä voisin vaikka kulukorvauksia vastaan, jos ei ole muuta tekemistä ja jos ratsastaja on järkevä jalat maassa tyyppi, ja jos tehdään yhdessä eli en ole orja.
Orjan hommasta ehkä jotain 30-40e/h, aikaa aletaan laskea, kun poistun kotiovesta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.1.26 16:44:05

Aloittaja, tuntisiko valmentajasi tai kisattavien hevosten omistajat ketään halukkaita? Vaikka nuoria, jos et kerran kuskia tarvitse. Puskaradio laulamaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.1.26 16:45:12

Olen maksanut yhdelle aikuiselle tallilaiselle 10 eur per alkava tunti, eli kun lähdetään pihasta ja tullaan pihaan. Ruoat maksan päälle. Tämä ollut hänelle ilmeisesti ihan ok, kun mielellään lähtee. Mulla on 2 hyvin käyttäytyvää hevosta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.1.26 17:19:31

Mulla käy hevosilla yksi aikuinen ratsastamassa kun haluaa, yleensä kerran viikossa. Raha ei liiku, mutta saan hänet kisoihin auttamaan tarvittaessa.

Päivämäärä:   5.1.26 17:21:11

Minä lähtisin enemmän kun mielellään mukaan kisoihin hoitamaan jos joku apua tarvitsisi. Olen jonkun verran ollutkin hoitajana mukana, mutta nyt ei tutut ole kisakunnossa joten joutaisin mielelläni mukaan. Itä-Suomessa tukikohta, mutta kisoihin voin lähteä mukaan pidemmällekin reissulle jos jollain tarvetta.

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   5.1.26 19:58:11

Itä-Suomessa ja tarvetta hoitajalle :)
… paikkakuntaa kehiin

Lähettäjä: Lukija 
Päivämäärä:   5.1.26 20:00:03

Missä päin maailmaa aloittaja pitää hevosiaan?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   6.1.26 06:35:58

Ottaisin 400e viikonloppu, 2-3 hevosta max ja majoitus+ruuat. Ammattimainen hoito kisapaikoilla. Tai 150e pitkä päivä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.1.26 06:49:56

En saa/löydä kisahoitajaa!
Lähettäjä:
Päivämäärä: 5.1.26 12:59:33

"olisikohan mahdollista kehittää jonkinlainen kisahoitajasivusto?"

Tee Facebook-ryhmä? :) Siellä on paljon ryhmiä mm. koirien hoitajille niin voisi toimia myös kisahoitajille. Sellainen, jossa saa hakea tai ilmoittautua vakituiseksi kaveriksi tai vaikka kisakohtaisesti

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.1.26 09:57:37

Nykyään kaikki kärkkyy rahaa. Mitään ei enää tehdä, koska se in kivaa ja/tai opettavaista!!

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.1.26 10:16:46

Jatkuvasti luen "en saa lyödä kisahoitajaa!" ..

Päivämäärä:   6.1.26 11:25:22

! : kisahoitaminen ei ole rakettitiedettä, muutaman kerran voi ilmaiseksi käydä ja opetella, sen jälkeen pitkät päivät helteessä/sateessa/pakkasessa ei nappaa.

Lähettäjä: Jaaa 
Päivämäärä:   6.1.26 12:00:15

Ilman muuta kuluista vähintään pitää saada korvaus ja syötävää kun kisapäivänä. Sit tulee muistaa, että hoitaja on mukana yleensä vapaaehtoisesti eikä palkkatyössä. Eli hoitajan tarpeet ( ruoka- ja vessatauot) sekä kiitokset ja ystävällisyys ja neuvominen pitää muistaa. Hommaa ne hoitajat jo kotioloihin niin tutustuvat hevosiin. Jos sun hevoset on kisoissa tai jopa kotonaankin vaikeita niin eipä paljon monikaan ehkä halua lähteä kisahoitajaksi vaikeiden ja temppuilevien hevosten kanssa. Hoitajan saat kun teet sen hoitamisen mukavaksi sille hoitajalle. Tarjoa mahdollisuutta tulla vaan apukäsiksi kun olet itse paikalla ja auttamassa.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   6.1.26 12:38:50

Jaaa:lla hyviä pointteja!

Toisella paikkakunnalla asuessani mulla oli vastaava diili, löytyi ihan sattumalta vaikka kumpikaan osapuoli ei aktiivisesti mitään etsinyt. Omistajalla oli pari omaa kisattavaa, lisäksi pari nuorta ja vaihtelevasti ratsutettavia tms. Paljon hoidin näitä ihan siellä kotitallillakin, joskus itsenäisesti ja välillä yhdessä omistajan kanssa. Kevyinä päivinä sain liikuttaa maastakäsin, osalla pääsi menemään myös selästä. Olin mukana kengityksessä/hieronnassa tms, jos oli vaikka tiedossa että omistaja itse ei pääse just silloin paikalle. Varustin hevosia valmennuksiin, kisareissuihin siivosin ja pakkasin traikun, pesin hepat ja varusteet...

Tosi hienoja muistoja, harmittaa että jouduin muuttamaan muualle töiden perässä. Nykyään tälläiset on varmasti aika kiven alla, mutta ehkä vielä joskus osuu kohdilleen. Ainiin, raha ei meillä pääasiassa liikkunut vaan silloin kun oltiin tien päällä niin hevostenomistaja maksoi myös minun kuluni.

Lähettäjä: hepulis 
Päivämäärä:   6.1.26 15:34:52

joko joku teki oman fb ryhmän? haluan liittyä koska voisin lähteä kun vaan opetetaan hepoista paikanpäällä et mitä kukakin tarvii yms.. ite oon tampereelta aikuinen ihminen. voin tulla ihan käteisellä, en laskuta.

Päivämäärä:   6.1.26 16:06:05

Lähettäjä: !
Päivämäärä: 6.1.26 09:57:37

Nykyään kaikki kärkkyy rahaa. Mitään ei enää tehdä, koska se in kivaa ja/tai opettavaista!!

Nykyäänkin kaikki kärkkyy vaan ilmaista työvoimaa omas harrastusta helpottamaan ettei vaan tarvitse maksaa kenellekään työnteosta! Omistan sentään hevosen ja olen tähän oikeutettu!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.1.26 16:42:43

Olen 45-vuotias ja aina ollut ihan ruokapalkalla hoitajana. Tosi kiva on, kun kisaaja tekee eväät mukaan, huomioi ruokavalion ja selvittää tuleeko kahvi mustana vai maidolla. Menen mukaan vain kivoille ihmisille, jos joku kiukuttelee, se on vika kerta. Kyllä meitäkin vielä on. En itse kisaa, mutta kiva jos joskus saa apua, jos tulee joku klinikkareissu vaikka.

Lähettäjä: Vbn 
Päivämäärä:   6.1.26 16:42:55

Voin tulla taluttelee, ja satuloudakin osaan mutta en ole mikään pro.Mutta olis ihan kiva joslus kisoissa talutella hevosia, eikä tartte maksaa mitää.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.1.26 18:37:00

https://www.facebook.com/groups/252731305131227/?ref=share

Lähettäjä: Marnu 
Päivämäärä:   6.1.26 20:25:36

Minä pystyisin olemaan apukätenä, mutta hevosihmiset ovat niin töykeitä ja hyväksikäyttäjiä, etten viitsi.

Minun pitää olla ilmaisena apuna ja tavoitettavissa 24/7/365 ja tehdä hommia veetuilua kuunnellen ja palvoa pskapäätä, mutta edes kiitosta, saati ruokaa ja kahvia en saa. Joten miksi vaivautuisin?

Olen 41 v jolla oma hevonen, vetoauto ja traileri. Mutta olen kyllästynyt olemaan paskasankona ja auttamaan ilmaiseksi vuorokauden ympäri ilman varoitusaikaa, saati vastavuoroisuutta, joten...

Ihan saatte itseänne syyttää jos ei apua löydy. Minut löytää Oulun seudulta, asun Haukiputaalla ja hevoseni on Virpiniemessä. Pääsen liikkumaan omalla autolla vaikka mihin ja minulla on talo, jossa on tilaa majoittaa vieraitakin kahteen omaan huoneeseen ja pihaani mahtuisi kyllä peruutustaitoisen hevostrailerikin tarvittaessa. Mutta miksi tarjoaisin apua kenellekään? Kun ei siitä saa kuin paskaa niskaan.

Lähettäjä: pohtija 
Päivämäärä:   6.1.26 22:09:10

Minä aikanaan pyörinyt paljon kisoissa ja tekisin sitä mielellään ihan ilman korvaustakin
pidän erityisesti just puunaamisesta ja ihan hoitamisesta. Olen aikaisemmin toiminut groomina 2 hevoselle, tosin useampi vuosi sitten. Aloittaja missä päin asustelet?

Lähettäjä: tä 
Päivämäärä:   7.1.26 20:03:53

yksityinen ryhmä..joo ok..
mut sitten.. tämä perustuu vapaaehtosuuteen, ei makseta palkkaa.. eli joku orjaryhmä karkeesti sanottuna. juu ei kiitos..

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.1.26 20:27:25

Eihä mikään face-ryhmä voi määrittää maksetaanko palkkaa (tai kulukorvausta) vai ei?

Jokaisen keskenään sovittava asia!
Ja vaihtaisin ryhmän nimen järkevämmäksi, ja että löytää haullakin... juu valitan enkä tee ite, en halua olla minkään ryhmän yp

Päivämäärä:   7.1.26 20:32:18

Joo ei nyt minuakaan ihan sytytä tämä ryhmä.
Jättäisin tuon palkasta maininnan kokonaan pois tai korvaisin, että mahdollinen palkkio/kulukorvaus on kilpailijan ja hoitajan välinen asia.
Nimen vaihtaisin myös esim. Etsitään/tarjotaan kisahoitoapua

Lähettäjä: gff 
Päivämäärä:   8.1.26 09:03:40

Lähettäjä: Mm
Päivämäärä: 5.1.26 10:31:27

Ois hienoa kun kisoissa oisi jokunen huomioliivinen jolta voisi pyytää apua, esim radankävelyn ajaksi pitää hevosta. Ja vaikka jotain pientä korvausta vastaan. Itsellä ainakin rajoittaa kisaamista just tuo kun yksin reissussa.

Tässä tulee eteen vastuukysymykset. Kenen vastuulla on, jos se huomioliivisen kisa-avustajan pitelemä hevonen karkaa ja katkoo jalkansa, jos omistaja/kilpailija (joka on hevosen vastuuhenkilö kisoissa) jättää sen kilpailujen järjestäjän tarjoamalle avustajan vahdittavaksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.26 09:29:45

Jos tuttavapiirissäsi ei ole ketään, jota saisit kisahoitajaksi, niin ehkä kannattaa tarkastella sitä miten kohtelet ihmisiä ympärilläsi ja millaisella asenteella ja olemuksella liikut tallilla ja hevospiireissä yleensäkin / millainen maine sinulla ja hevosillasi alueellasi on, ihmiset ei aivan täysin syyttä karta ketään.
Ihmisiä on hyvä olla ympärillä muutenkin kuin kisahoitajatarvetta varten.

Minä yritän aina huolehtia, että välit tallikavereihin, heidän hevosten vuokraajiin ja hoitajiin ja muihin lähipiirin puoliksikaan hevosihmisiin on hyvät. Aina ei voi luottaa siihen, että jonkun palvelun voi ostaa rahalla juuri silloin kun sitä tarvitsee, joten on tärkeää että ympärillä on ihmisiä joilta apua voi pyytää ja joilta sitä todennäköisesti saa - ja joita sitten itse vastavuoroisesti auttaa. Lainaan hevostani tallinpitäjän ratsastustunneille jos hänellä on ratsupula, lainaan sitä tallikavereille jos he tarvii lainaratsua itselleen tai kavereilleen, huolehdin ulkovedet muille samalla kun tarkistan ne omaltani, tarjoan apuani lomareissujen ajaksi, tarjoudun muille kisahoitajaksi jne. Ikinä ei ole ollut vaikeuksia löytää kisahoitajaa tai muutakaan hoitoapua, kun jokainen auttaja tietää että autan sitten vastavuoroisesti ja olen kiitollinen saamastani avusta, ja hevoseni tunnetaan helppona ja kilttinä.

Liian moni hevosihminen odottaa saavansa muilta apua, mutta ei itse ole valmis auttamaan. Oma kategoriansa on sitten ne, jotka ajattelevat voivansa ostaa apua "pientä korvausta vastaan" eli jollain kahvi- ja pullapalkalla.

Jos sinulla on enemmän kuin yksi hevonen, niin kannattaisi tarjota vaikka jotain liikutusdiiliä niin, että pääsee ratsastamaan vaikka kerran viikossa vastineeksi siitä että käy kisahoitajana. Esimerkiksi monille perheettömille nuorille aikuisille tällainen on mieluisa diili, sillä ratsastaminen on kallis harrastus.

Lähettäjä: Wea 
Päivämäärä:   8.1.26 21:37:17

Mä luen tuon otsikon kaiken aikaa väärin -
”En saa lyödä kisahoitajaa”

Päivämäärä:   8.1.26 22:17:01

Voisko ryhmästä tehdä julkisen?
Ja jos joku voi maksaa niin miksi ei saisi?

Päivämäärä:   9.1.26 08:44:40

Etkö osaa itse hoitaa hevostasi? Ihme hienostelua eli vain kisakamppeissa hevosen selkään ettei tarvitse kättä koukistaa muihin hommiin hevosensa hyväksi.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.1.26 08:50:58

Mukavalle lähden kisahoitajaksi ilmaiseksi, huonosti käyttäytyvälle en rahastakaan.

Olen hoitanut kisahevosia työkseni nuorempana, nyt hevoset vain harrastuksena. Käyn tuttujen mukana kisoissa aina toisinaan. Tavallisia aikuisia harrastajia, mukana yleensä yksi järkevä hevonen, ratsastajalla realistiset tavoitteet ja normaalit käytöstavat. Jos ollaan tutumpia, automatkoilla ehditään vaihtaa ne kuulumiset, jotka jäävät arjessa jalkoihin, ja kisapaikalla saan edes kahvit ratsastajan piikkiin. Lisäksi ratsastajat ymmärtävät, että olen aikuinen ihminen jolla on elämässään aikuisen velvollisuudet, enkä näin ollen pääse jokaisiin kissanristiäisiin.

En lähde mukaan, jos on etukäteen tiedossa, että ratsastaja kiukuttelee minulle tai hevoselle. Ikävää on myös se, jos ratsastaja ei kommunikoi suoraan. On ok mennä radan jälkeen juttelemaan kavereiden kanssa ja syömään, kyllä minä sen hevosen hoidan, mutta olisi kiva kuulla, että ratsastaja tosissaan aikoo olla poissa, etten turhaan mieti pyörtyikö hän bajamajaan. Jos vielä tämän jälkeenkään ei kysytä, haluaisinko minä jotain, vaan lastataan tyytyväisenä valmiiksi hoidettu hevonen autoon ja lähdetään kotiin, niin en minä tällaiselle enää uudelleen kisahoitajaksi ala.

Päivämäärä:   9.1.26 09:48:14

Olisi unelma päästä hevosenhoitajaksi! Olettaen, että omistaja on mukava. Ihmisenä, jolla on paljon vapaa-aikaa, mutta ei rahallisesti mahdollisuutta harrastaa hevosia niin usein kuin haluaisi, toimisin enemmän kuin mielelläni jonkun hevoselle hoitajana. Niin kisoissa, kuin muutenkin arkena. Ei tarvitsisi edes rahan vaihtaa omistajaa. Uskon, että muitakin kaltaisiani löytyy, jotka kaipaavat hevosseuraa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.1.26 10:09:02

En näe, että on kisapaikkojen/-järjestäjien tehtävä alkaa rakentamaan alustaa mistä voit löytää kisahoitajan. Idea esimerkiksi Facebook-ryhmästä missä voi etsiä itselleen hoitajaa tai hoidettavaa kisakohtaisesti ei kuitenkaan ole pöllömpi idea.
Itsellä onneksi maailman paras hoitaja niin kotioloihin kun kisoihin, vaikka en sellaista edes etsinyt. Nyt ihmettelen miten olen edes pärjännyt ilman häntä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   9.1.26 10:12:36

Kerran olen ollut apuna kun itsellä vetoautoksi sopiva peli, käytiin klinikalla. Ei korvattu bensoja, ei ees kuppia kahvia. En auttanut enää.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   9.1.26 10:17:40

Onneksi äiti niin reipas, että jaksaa ja viitsii ja on ikänsä ja kuntonsa puolensa kykenevä, niin on homma vielä toistaiseksi hoidossa. Reilu viisikymppinen siis kyseessä eli toivottavasti on 15 vuotta ainakin mukana vielä ! En tiedä mitä teen sitten kun hän ei ole käytettävissä. On siis itsekin harrastanut ikänsä ja haluaa itse väkisin tulla mukaan, mistään hyväksikäytöstä siis ei ole kyse.

Lähettäjä: -,, 
Päivämäärä:   9.1.26 11:33:19

Onneksi olen ikäni ja kuntoni puolesta reipas ja vireä viisikymppinen, joka ollut ikäni hevosten kanssa. Autan teinitytärtä mielelläni kisoissa. Hän ei maksa minulle, vaan minä ostan hänelle evästä. Talutan ponia, pidän kiinni radankävelyssä, seuraan equipeä ja nostan esteitä + neuvon jos ei ole ketään nohevampaa jeesaamassa (esim valmentajaa).

Teini on onneksi kultainen vaikka joskus hermo olisi kireällä. Ei ole koskaan huutanut eikä juuri tiuskinutkaan. Yhden käden sormilla voi sen laskea <3

Ajattelin olla mukana vielä 15 vuotta, jos luoja suo terveyttä.

Päivämäärä:   9.1.26 12:33:46

Savonlinnan lähellä tukikohta, jos jollain tämän alueen ihmisellä tarvetta avulle kesällä.

Lähettäjä: Minäkin 
Päivämäärä:   9.1.26 20:07:38

Voisin lähteä kaveriksi tällaiseen, aikuinen olen. Oppimaan ja ihan kisafiiliksestä nauttimaan. Omia hevosia on ja kokemusta erilaisista hevosista. Ymmärrystä myös siitä, että kisaajaa saattaa jännittää ja hermostuttaa. Mutta se, että kisaaja osaa sen myöntää jo heti alkuun ja pahoitella jos ehkä käyttäytyy hermostuneesti. Me ollaan kaikki ihmisiä ja asiat voi jännittää. Kainuun alueelta olen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.1.26 21:47:55

"Toisella paikkakunnalla asuessani mulla oli vastaava diili, löytyi ihan sattumalta vaikka kumpikaan osapuoli ei aktiivisesti mitään etsinyt. Omistajalla oli pari omaa kisattavaa, lisäksi pari nuorta ja vaihtelevasti ratsutettavia tms. Paljon hoidin näitä ihan siellä kotitallillakin, joskus itsenäisesti ja välillä yhdessä omistajan kanssa. Kevyinä päivinä sain liikuttaa maastakäsin, osalla pääsi menemään myös selästä. Olin mukana kengityksessä/hieronnassa tms, jos oli vaikka tiedossa että omistaja itse ei pääse just silloin paikalle. Varustin hevosia valmennuksiin, kisareissuihin siivosin ja pakkasin traikun, pesin hepat ja varusteet...

Tosi hienoja muistoja, harmittaa että jouduin muuttamaan muualle töiden perässä. Nykyään tälläiset on varmasti aika kiven alla, mutta ehkä vielä joskus osuu kohdilleen. Ainiin, raha ei meillä pääasiassa liikkunut vaan silloin kun oltiin tien päällä niin hevostenomistaja maksoi myös minun kuluni."

Tällaisen diilin saa varmasti! Minäkin ottaisin heti meille touhuamaan apukäsiksi ja liikuttelemaan hevosia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.1.26 21:50:50

Olisi tosiaan hyvä idea, että kisoissa olisi ihmisiä, joilta saa tarvittaessa apua. Mutta ei niitä voi kisajärjestäjän toimesta kyllä järjestää, talkoolaiset on muutenkin kortilla. Mutta voisihan kisoissa olla joku tyyppi, joka sillä touhulla vähän tienaa, esim. just sen 20€/luokka. Ne käyttää, ketkä tarvii ja on valmiit maksamaan.

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   9.1.26 22:46:05

Meilläkin on kyllä aina kisoihin maksullinen apu löytynyt paikkakunnan nuorista, ihan täällä ht.netin markkinoilta tai fb palstalta jossa etsitään hoitohevosta. Maksanut kotihoitajalle 50e + ruoat ja mahd. majoituksen, saa lisäksi kotona ratsastaa ilmaiseksi pari kertaa viikossa joista toinen valmennus. Ulkopuoliselle hoitajalle maksaisin tuon 100e + ruoat vrk.

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   10.1.26 19:22:17

Jos ei löydy, niin kannattaa pohtia miksi ei.

Oma käytös aika ykkössyy.
Saako siitä palkkaa kun lähtee avuksi? Hyötyykö jotenkin muuten? Saako palkaksi jotain muuta kuin rahaa? Ruuat ja juomat, tai vaikka kotioloissa ratsastusta?

Vai onko vain orjana, jota sinä hyväksikäytät ja hyödyt, mutta hän ei hyödy?

Kaikille, varsinkaan aikuisille, ei riitä se, että "saa viettää aikaa hevosen kanssa".

Minä aikuinen, jolla on elämässään muutakin tekemistä, en enää viitsi auttaa vain auttamisen ilosta. Pitää olla vastavuoroisuutta tai sitten maksaa siitä, että autan. Lisäksi minulle pitää tarjota ruuat ja juomat. Mutta parhaimmat tapaukset ovat yöpyneet luonani, syöneet ruokani ja veetuilleet minulle, kun en wolttaa tai käy hakemassa ruokaa päivän lomassa vaan tarjoan vain sitä, mitä kaapeissa on. Tuollaisia en auta toista kertaa, vaikka mikä hätä olisi.

Kun sitten vertaa niihin, jotka tuovat omat eväät tullessaan, tarjoavat minulle ruuat kun ollaan kodin ulkopuolella, maksavat minun kulut ja antavat palkaksi vielä jotain, kuten lahjakortin käyttämääni ruokakauppaan tai tuovat tullessaan tarvitsemiani tarvikkeita ja herkkuja, niin heitä voin auttaa myös jatkossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.