Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallilla nuriseva esiteini

Lähettäjä: Heh... 
Päivämäärä:   1.1.26 12:49:16

Kuunnellut tässä viimeisen pari kuukautta erästä v*tt*untunutta nuorta tallilla. Ymmärrän kyllä että ikään kuuluu se että kaikki on syvältä, mutta voi kunpa joku hänen aikuisistaan vähän palauttaisi todellisuuteen tyyliin "huomaatko että kitiset ihan koko ajan"? Saako ulkopuolinen aikuinen puuttua? En voi ymmärtää, miten kiltisti hänen kanssaan toimivat aikuiset jaksavat vastailla päivästä toiseen. Ihmettelen myös miksi tallille sitten tullaan, jos siellä kaikki on ahterista :D

Re: Tallilla nuriseva esiteini

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   1.1.26 12:52:50

Jos osaa puuttua asiallisesti niin toki ulkopuolinen aikuinen saa aina puuttua.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.1.26 12:59:12

Olin varmaan samanlainen teininä. Sain verenperintönä negatiivisen asenteen ja jotenkin ajattelin, että on siistiä kun valittaa ja kuittailee kaikesta. Sitten yksi ulkopuolinen aikuinen sanoi mulle ystävällisesti ja vähän ihmetellen, että olen tosi negatiivinen. Ihan rehellisesti siitä alkoi muutos, ja tänäkin päivänä 25 vuotta myöhemmin keskityn aktiivisesti positiiviseen ja pyrin olemaan valittamatta turhasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.26 13:05:09

Vastapainona mä en koskaan saanut valittaa mistään. Nyt vielä aikuisenakin alkaa mielenterveys lipsua, kun en pysty puhumaan mistään ja patoan kaiken sisälle. Toki kumpikin ääripää on huono :D

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.1.26 14:23:38

Toinen laji mutta meillä ei ole koskaan saanut teinit angstata ja pilata muiden reenejä/pelejä. Turhat nurinat ja narinat on otettu pois jo kopissa ja jos jäällä/pelissä on aloitettu niin ekasta lauseesta on lähtö tullut koppiin. Hyvin on mennyt perille. Vastavittuilu on myös yksi mikä toimii ja antaa vain mahdollisuuden laittaa asia nauruksi ja kuittaantua sillä.

Eli saa ja pitää puuttua. Kotona voi kiukutella niin paljon kuin sielu sietää ja vanhemmat kestää. Muiden harrastusta sillä ei pilata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.26 14:35:18

Ai että olen nyt tyytyväinen, kun meidän tallilla yksi vaihtoi vähän aikaa sitten maisemaa ja vei sen nurisevan teinin mukanaan. Oli todella ärsyttävää, kun se teini oli tallilla melkein aina naama näkkärillä, valitti kaikesta ja tiuski äidilleen, joka oli kyllä itsekin vähän raskas ihminen. Vaikka se kiukuttelu ei itseeni tai muihin ulkopuolisiin kohdistunutkaan, kyllä se vaikutti kyllä aina omaankin fiilikseen. Usein teki mieli sanoa, että hei nyt loppuu se negistely, kitiseminen ja tiuskiminen tai sitten et tule enää tallille pilaamaan muidenkin fiilistä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.1.26 14:50:36

Piste, ikävä kuulla. Ehkä tosiaan lasten ja teinien on hyvä antaa valittaa kotona, mutta muiden kuullen (ja muutenkin teiniangstin vähentyessä) voisi opetella katsomaan asioita positiiviselta kantilta tai sitten olemaan hiljaa.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   1.1.26 14:51:20

Mulla sama kuin pisteellä. Nyt mä oon sit sellanen miellyttäjä kuka ei uskalla sanoa ei kenellekään ettei tule konflikteja ja uskon vahvasti, että syy on siinä etten ikinä saanut nurista mistään. Toki tiedän, että se on rasittavaa kuunnella nurisevia teinejä, en jaksa itsekään niitä kuunnella :D

Lähettäjä: Kummallista 
Päivämäärä:   1.1.26 14:51:24

Teinien ja vanhempien kommunikointi on haasteellista monelle jossain ikävaiheessa. Vanhemmat sen kyllä useimmiten tunnistaa mutta ovat avuttomia asian suhteen. Kysy siltä huoltajalla onko ok jos puutut käytökseen. Samalla hänelle tulee julki että asia häiritsee muita ja sen on muututtava.
Itse ainakin olisin hyvilläni jos vieras saisi tuohon niskuroivaan jälkikasvun jotain otetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.26 15:48:44

Sitten yksi ulkopuolinen aikuinen sanoi mulle ystävällisesti ja vähän ihmetellen, että olen tosi negatiivinen.

Mä olin myös aika nuriseva, mutta eräs työkaveri sanoi siitä napakasti. Olin jo päälle 20v reilusti. Ensin harmitti, mutta perille meni! Ja siitä alkoi muutos.

Lähettäjä: teatterissa 
Päivämäärä:   1.1.26 16:30:16

On niitäkin parikymppisiä teinejä nähty, joille kuittailtu ikävästä käytöksestä niin ei opi... Onpa ollut myös suoranaista vähättelyä kun toinen on loukkaantunut niin ettei pysynyt pystyssä. Eikä tarjottu apua tilanteessa tai kysytty jälkeenpäin kuinka pahasti kävi... Mutta joo, valmentajan nähden kyllä ollaan niin edukseen... :D ja vanhemmille on turha sanoa mitään kun ne on ihan samanlaisia...

En väitä itsekään olleeni nuorempana aina esimerkillinen, mutta puolustukseni voin sanoa, että jos jollekin on jotain sattunut sitä on todellakin autettu!

Lähettäjä: Muumio 
Päivämäärä:   1.1.26 16:46:39

Riippuu varmaan mistä nurisee. Jos nurisee vanhemmilleen niin siitä vaan. Jos nurisee että talli on pers@eestä niin sitten saa lähteä hakemaan uutta tallipaikkaa. Uskon että jokaiselle löytyy paikka jossa harrastaa. Meilläkin ihan huippupuitteet ja kallis vuokra, karsii tulijoita mutta nämä rikkaat ladyt on välillä myös hieman rasittavia.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   1.1.26 17:10:35

Minä puutuin tallilla teinin käytökseen, joka pompotti isäänsä "pidä nyt tätä ja hae toi ja että tajuu". Sanoin ihan ystävällisesti tytölle, että nyt tuossa isän komentelussa on ikävä sävy. Tyttö lopetti siihen, ja isänsä sanoi jotain että niin oli.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   1.1.26 17:24:44

Meillä kans tallilla yksi valittava teini. Mun mielestä ihan uskomatonta, että (oletettavasti) äiti kustantaa hevosen ja sen elättämisen, kuskaa tallille, hakee hevosen tarhasta, hoitaa sen ja kävelyttää alkukäynnit. Sitten tulee Neiti Prinsessa, hyppää kyytiin ja alkaa kitistä, minkä kaiken äiti on tehnyt väärin ja millä tapaa hevonen tänään on perseestä.

Itse jos olisin noin toiminut, olisi äiti varmaan todennut, ettei sitten tartte harrastaa, jos on noin kurjaa. Ja hevonen olis myyty siihen paikkaan.

Päivämäärä:   1.1.26 21:14:36

^Siiis NIMENOMAAN! :D miksi nykyajan vanhemmat ovat niin kilttejä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.1.26 07:33:28

"
Jep, todella rumasti teinit puhuvat vanhemmilleen, jotka kuitenkin todella uhraavat aikaansa ja rahaansa tyttären harrastukseen. Toki teiniangst kuuluu ikään ja asiaan, mutta jonkinlaiset käytöstavat pitää olla ja vähän osata miettiä, mitä suustaan päästää. Ehkä niille ei ole kukaan koskaan sanonut, että noin ei käyttäydytä...

Lähettäjä: lapseton akka 
Päivämäärä:   2.1.26 08:31:53

Olen puuttunut muutaman teinin asenteisiin; yleiseen narinaan ja epäkunniottavaan asenteeseen vanhempiaan kohtaan. Yllättävän hyvää vastetta saa kun keskustelee teinien kanssa noin yleensäkin samalla tavalla kuin aikuisten kanssa... Miten ne koskaan oppii "aikuisten tavoille" jos niitä kohdellaan kuin vähä-älyisiä?

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   2.1.26 08:42:00

Saa puuttua ja pitää puuttua. Lasten kasvatus kuuluu mielestäni pääosin vanhemmille, mutta koska vanhemmat eivät voi olla joka paikassa, on muillakin aikuisilla oikeus puuttua lapsen käytökseen.

Ennen puhuttiin että koko kylä kasvattaa. Nykyään lapset on vapaalla kasvatuksella (ei kaikki) ja vanhemmat eivät enää ole vanhempia vaan kavereita. Autetaan siis niitä ihmistaimia, jos niiden käytöksessä on korjattavaa, sillä he eivät välttämättä saa kotona tarvittavaa ohjausta ja tukea tulevaan elämään.

Kiitos kun välität.

Päivämäärä:   2.1.26 12:18:54

"lapseton akka" = Tuo on totta mitä sanot, että pitäisi myös alkaa kohdella teinejä jo kuin aikuisia. Vastuun antaminen ja vertaisena kohtaaminen voi olla hyödyllistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.