Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat selviytymisvinkit pakkasille

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   1.1.26 09:22:00

Eka talvi oman hevosen kanssa. Tai toinen, mutta viime talvena kovia pakkasia ei oikein ollut. Mutta jakakaa kaikki parhaat vinkit, miten selvitä, erityisesti hevosen liikuttamista helpottavat. Joka päivä pitäisi hevonen kuitenkin liikuttaa. Maneesi on, mutta siellä on sama lämpötila kuin ulkona. Ilman satulaa olisi ihana mennä, mutta hevoseni anatomia vaatisi jonkun pehmikkeen väliin.

Miten kädet, jalat ja naama pysyvät sulana? liikutatteko selästä vai maasta käsin?

Re: Parhaat selviytymisvinkit pakkasille

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   1.1.26 09:32:17

Kovilla pakkasilla talutan, koska niin pysyy itse paremmin lämpimänä ja saa samalla vähän ulkoilua ja hyötyliikuntaa. Minulla ongelmana ovat erityisesti sormet. Vielä ei ole löytynyt riittävän lämpimiä käsineitä, joilla pystyisi ohjia pitämään.

Hevonen kestää kylmää paremmin kuin ihminen eikä useimmille vapaapäivä tai pari tee pahaa. Jos ähkyä pelkäät, lyhytkin liikunta / kävelytys on parempi kuin ei mitään :) Tarvittaessa lisäjuotto tai normaalia löysempiä velli.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   1.1.26 09:41:25

En sinänsä pelkää ähkyä koska hevonen onneksi juo ihan hyvin pakkasellakin, mutta se on eläkeikäinen ja haluan yrittää pitää sen nivelet kunnossa säännöllisellä liikunnalla.

Hevosella on kyllä iso tarha, missä se onneksi liikkuu paljon, ja on nyt vapaalla heinällä.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   1.1.26 12:53:49

Onko täällä kellään kokemusta, että miten onnistuu ratsastus noilla akkukäyttöisillä lämmitettävillä hanskoilla? Tässä myös aloittajalle vinkkiä, mutta omakohtaista kokemusta ei ole, näitä löytyy myös sukkina, mutta en tiedä miten tuon akun ja saappaiden yhdistelmä toimii.
Hanskoista myös mietin, että onko kuinka liukkaat ja kömpelöt, että kestääkö ohjasote kunnon treeniä, kun itselläni jäätyy sormet jo ihan plussakeleillä toimintakyvyttömäksi..
Niin ja jossain näin myös, että kumihanskat kun laittaa lämpimiin käsiin, niin ne pitäisi myös sormet lämpimänä, mutta itse joudun kyllä tallihommissa välillä riisumaan hanskoja pois

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.26 13:16:01

Lampaankarvasatula selkään?

Olen tässä juuri lähdössä ratsastamaan, ulkona on -18. Merinokerrasto, merinosukat, merinokypärämyssy, toppahaalari, kuomat ja ratsastusrukkaset. Hevoselle varmaan lampaankarvasatula. Mennään todenäköisesti vaan käyntiä, koska hevoseni alkaa köhimään ravissa kun on yli 15 astetta pakkasta.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   1.1.26 14:11:01

Nevergold hanskat itsellä, se ohuempi malli ja päälle toppahanskat joilla muutenkin ratsastan eli ei liukkaat. Pitää sormet lämpöisenä kovillakin pakkasilla pari tuntia kunhan akut ladattu. Ollut jo viitisen vuotta käytössä, ihan parhaat

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.1.26 14:33:10

Pikein kylmällä maastoon ja toppakamppeet päälle. Jalkaan maiharit joissa metinovillaa ja villasukkia sen mitä mahtuu (vaihda kuivat kun lähtöä teet). Kypärään niska/korvasuoja jolla tarkenee ja sitten korkealla kauluksella oleva villapaita joka suojaa naaman. Monteohjat ja kinttaat. Reipasta kävelyä ja nättiä nöpöhölkkää niin pysyy lämpimänä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.26 15:30:16

Liikutan. Toppahousut, kengät, takki ja kerrospukeutuminen. Kunnon rukkaset. Aivan hyvin tarkenee. Jos on jtn -30 niin sit en liikuta

Lähettäjä: -30 
Päivämäärä:   1.1.26 15:52:23

Itse oon huomannut, että jos ensin siivoan vaikka karsinoita ja sen jälkeen lähden ratsastamaan niin vaihdan aluspaidan ja sukat ennen lähtöä kuiviin. Minä tuppaan hikoontumaan tallihommissa ja jos alin kerros on vähänkään kostea niin kylmä tulee vaikka mitä kerrostaisi niiden päälle.

Talviratsastuskengät kannattaa ostaa numeroa tai paria normikokoa isompina.

Näistä huolimatta usein loppumatkasta joutuu tulemaan alas selästä kävelemään. Kotona sulatan jäätyneitä etureisiä lämmitettävällä kauratyynyllä.

Lähettäjä: Fiil 
Päivämäärä:   1.1.26 19:52:36

Mulla kertakäyttöiset sormenlämmittimet ja villalapaset. Sitten teen niin kauheeta vauhtia kaikki ja ratsastan lyhyesti ja reippaasti että tulee hiki. Villasukat (siis pelkät, ei mitään alle), väljät talvikengät, topparatsastushousut, ohut merinovillapaita, pitkä kevytuntsikka ja jos tuulee niin kuoritakki vielä sen päälle, kypärämyssy. Kun saa kunnon hien päälle niin sormetkin lämpiää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.26 20:37:55

Heippa aloittaja!
Eipä siihen oikein ole muuta, kuin täällä mainitut kunnon toppavaatteet ja kerrospukeutuminen. Topparatsastushousut ja ratsastusrukkaset esim. Horzelta. Tosi kireällä pakkasella toppahanskojen alle vielä jotkut ohuet sormikkaat, niin ei näpit palele.
Jos varpaat palelee toppakengissäkin, niin luin aikoinaan täältä vinkin, jotta suodatinpussit tai sanomalehtipaperia ohuen sukan ja villasukan väliin varpaiden kohdalle, ja se todella toimii 😃
Hanki ihmeessä kunnolliset lämpimät varusteet, niin voit nauttia tästä ihanasta harrastuksesta ja uuden hevosystävän seurasta talvellakin 🙂

Lähettäjä: Sökö 
Päivämäärä:   1.1.26 20:40:05

Kunnon varusteet.

-15 asti pystyn ratsastamaan ihan normaalisti. Sen kylmemmällä liikutan sen verran, kuin tarkenen. Talutus/hölkkälenkkejä, ohjasajoa, juoksutusta, hangessa tarpomista ratsain/maastoilua. Sellaista liikutusta, missä voi itse liikkua ja missä voi olla sitten muut varusteet päällä kuin kunnon ratsastuksen vaatimat varusteet. Puoli tuntia tarkenee aina, usein kauemminkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.26 21:29:17

Täällä tälläkin hetkellä -28. Hepalle villaloimi liikutukseen tai vähintään loppukäynneille. Ajohevosille peppuloimi. Itsellä Svalan reikäkerrasto, jonka päällä merinokerrasto ja siihen vielä villapaita ja tuulenpitävät housut. Sitten kunnon kypärämyssy ja joko toppahaalari tai topparatsastushousut ja takki. Villaiset sormikkaat tai kolmisormihanskat ja päällä nahkaiset hanskat. Tarvittaessa arnikaa sormiin, kumihanskat ja siihen päälle nahkahanskat. Reipasta touhua vaan niin tarkenee.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   1.1.26 21:56:59

Merinovilla pitkikset+fleecevuoriset REILUN KOKOSET juoksuhousut. Isot ratsisaappaat mihin mahtuu villasukka tai sit ihan kuomat. Merinokerrasto paita+polvipitunen fleecetakki joka suojaa reidet. Tai pitkä toppatakki mut ite en tykkää toppatakissa ratsastaa. Tallihommiin ja maastoon uhip toppatakki maailman paras. Jalkaan villasukka/merinovillasukka ihoa vasten. Ei ikinä mitään polyesterisukkia. Puffi kaulalle, laitan niskasta puffin ponnariin hiusten mukana kiinni niin pysyy niskasta ylhäällä ja suojaa täten leuan ja poskia. Kovimmalla pakkasilla puffi ihan ylös saakka että suojaa posket kokonaa. Ohut juoksuoanta korville tai korvaläpät kypärään.

Lampaannahka&villa kolmisormikintaat. Ostin käsityöläiseltä.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   1.1.26 22:11:34

Mulla on verenkiertohäiriö, ja pakkaskelit on hankalia, mutta näistä on ollut mulle apua:

- lämmin pukeutuinen, merinovillapoolo ja sukat ehdottomat (ääreisverenkierto ei toimi, jos kroppa on kylmä)
- ratsastuskäsineiden alle vinyylihanskat
- tallissa ei oteta hanskoja pois
- nopea harjaus ja äkkiä ratsaille (ettei tallissa tule kylmä)
- reipas ratsastus
- vältän kylmän veden käyttöä
- käsineet takaisin heti kun kuolaimet on pesty
- kotiin, eli pakkaskeleillä tallille ei jäädä notkumaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.26 22:15:00

Alkukävelyt taluttaen, niin veri kiertää ja sormet pysyy lämpösinä. Sitten heti hommiin kun menee kyytiin. Kunnon rukkaset käteen, valkkaa vaikka kokoa isommat ja katsoo ettei ole maailman jäykimmät, niin saa ohjat normaaliin otteeseen. Omissa eriöissään sormet jäätyy herkemmin.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   1.1.26 22:20:40

Muovikomposiitti tai puujalustimet, koska metalliset kylmettää varpaat vaikka mikä olisi. Komposiitti-jalustimilla pysyy lämpösenä helposti.

Paksua villaa oleva ratsastushame lämmittää tosi hyvin, varsinkin jos on sellainen pitkä malli joka nappaa hevosen lämpöä alleen myös. Ne lyhyet toppahameet ei tee samaa vaikka tyhjää parempia ovatkin.

Paljon kävelyä itselle; siis alku-, väli- ja loppukäynnit.

Takki jossa riittävän pitkät hihat ja ylipäätään väljä. Ranteeseen loppuvat hihat viilentää yllättävän paljon, saisivat tulla ainakin peukalonhankaan saakka.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   2.1.26 15:11:51

Jotkut tosi ohuet hanskat alle ja päälle esim. Motonetista Tegeran asentajien talvisormikkaat päälle.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   2.1.26 15:35:09

Pysy liikkeessä. Ja kun varustat, siivoat, vesität jne. ja tulee lämmin niin pidä takki auki, älä anna tulla hiki ja jos tulee niin anna se haihtuu ennen kuin laitat takin päälle tai kiinni.
Ei keinokuituja. Villasukat tai kahdet, merinokerrastot, 100% villasta paitoja yksi tai useampi.
Päälykerros pitää olla reilu jotta ilmaa jää väliin ja myös tuulenpitävä. Takki miel. perseen peittävä. Toppahousut joissa takaosa nousee selän päälle pitää selän suojassa viimalta.
Puffi niin että peittää korvat ja poskia, villapipo päälle.
Kengät myös mieluummin reilut että varpaat mahtuu leveälle.
Lampaankarvasatula tai lampaankarvapehmuste satulaan. Muoviset tai puiset jalustimet.
Alku ja loppukäynnit pois selästä, tai maastaratsastusta, ohjasajoa tms. jos on oikeasti kylmä.
Jos olet pitkään ulkona, vaihtosukat ja tumput/hanskat on ihan hyvä idea. Nuo suodatinpussit toimii myös ja niitäkin voi vaihtaa.

Äläkä missään nimessä laita autosta puhallusta jaloille kun olet ajamassa tallille, jos siis ajat. Jalat kastuu saman tien.

T. Ulkona työskentelevä

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   2.1.26 15:36:44

Ja vielä edelliseen, tumpuillakin voi ratsastaa. Silloin ei pysty antaa hevosen roikkua, oppii viimeistään ratsastamaan kevyeksi edestä :D

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   2.1.26 15:57:18

Mä vannon akkupohjallisten nimeen!! Aivan paras keino varpaiden kannalta. Mulla tulee tosi kovia hermokipuja varsinkin toiseen jalkaan jos jalat pääsee palelemaan. Laitan usein vain yhdet merinovillasukat, toki nuo kengät on talvimallin ratsastuskengät ja niihin ne lämpöpohjalliset.

Näistä kannattaa valita sellaiset, joissa on kaukosäädin (en tiedä onko kaikissa, aiemmin ei ollut mutta tästä vuosia aikaa). Mulla nimittäin ainakin tarhaa siivotessa ja tallissa touhutessa tulee liian kuuma, laitan ne päälle vasta kun lähden ratsastaan.

Itsellä on merinovillahousut "pitkiksinä", mutta nää on itseneulotut. Aivan älyttömän hyvät! Varmasti merinovillakerrasto on tyhjää parempi. Niiden villahousujen kanssa saatan vielä jotkut toiset housut pistää alle jos oikein paljon pakkasta, ja Horzen topparatsihousut (perinteisellä mokkapaikalla ja henkseleillä, ihan parhaat!).
Mulla on yleensä sellanen paksu, korkeakauluksinen "karvafleece" päällä, oikein kovilla pakkasilla itseneulottu korkeakauluksinen merinovillapaita. Tässä se huono puoli, ettei saa avattua sitä paitaa kun ei ole vetskaria :D Eli tallissa touhutessa tulee helposti liian kuuma. Sitten tarttee olla korkeakauluksinen, paksu ja hyvä talvitakki päällä. Oon sellasta täydellistä yrittänyt etsiä tässä, mutta päädyin nyt siihen, että tämänhetkisestä takista leikkaan hupun pois, kun en pidä hupusta ratsastaessa, mut haluan vetoketjutaskut ja tietyn värisen takin :D Ja on oikeasti tärkeää se, että riisuu tallissa sen takin pois jos meinaa tulla hiki!! Muuten jäätyy taatusti heti kun lähtee ratsaille.

Ja ulkona ratsastaessa kypärämyssy on myös ihan ehdoton. Itse vihaan niitä, ja hyvää on vaikea löytää. Mutta jos menee edes pienellä viimalla ja pakkasella ilman, niin on samantien aivan järjetön päänsärky kun niska ja kallonpohja menee jumiin heti. Onneksi on nykyään tuollanen säädettävä kypärä.

Alku- ja loppukäynnit kannattaa toki taluttaa. Mutta ne hyvät varusteet on kyllä tärkeä juttu.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   2.1.26 22:00:15

Kovilla pakkasilla vannon ratsastushaalarin nimeen. Paras ikinä! Lämpö pysyy sen sisällä paljo paremmin ku takki+housut yhistelmällä. Alle ainakin merinokerrasto ja muita lämpimiä kerroksia. Sukat merinoa ja villaa. Suodatinpussit tai foliota voi laittaa niiden väliin. Tuubihuivi kasvoille ja kypärään korva/niskasuoja. Hanskoiksi ohuet sormikkaat ja 3-sormihanskat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.