Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt lähtee hevoset

Lähettäjä: Poisto 
Päivämäärä:   31.12.25 15:04:56

Alkaa tulla tosissaan oma jaksaminen vastaan. Olen vuosia kamppaillut epäsopivien hevosten kanssa, kun on ollut varaa vaan niihin halpoihin pskayksilöihin mitä muut ei halua. Toinen menee monttuun ja toinen ehkä myyntiin, jos joku ostaa.

Re: Nyt lähtee hevoset

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.12.25 15:17:33

Hyvä juttu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.12.25 15:18:09

Hyvä päätös!

Lähettäjä: Huoleton 
Päivämäärä:   31.12.25 15:24:21

Hyvä päätös! Tein samoin 7.5 vuotta sitten enkä ole katunut. Ei enää ikinä hevosia tälle tontille!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.25 15:58:44

Ymmärrän mietteet.. ja varmasti helpottunut olo kun päätös tehty! Samoja pohdintoja mutta vielä en itse ole valmis luopumaan hevosten läsnäolosta vaikkei tässä mitään järkeä kyllä ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.12.25 16:07:54

"Olen vuosia kamppaillut epäsopivien hevosten kanssa, kun on ollut varaa vaan niihin halpoihin pskayksilöihin mitä muut ei halua."

Tällaisia hevosenpitäjiä olen aina ihmetellyt. Kun sen hyvän ja huonon hevosen elätys on ihan yhtä kallista, niin MIKSI joku viitsii haalia niitä epäsopivia pskayksilöitä kontolleen ja kaataa niihin rahaa? Olisi hetken ilman ja laittaisi ne säästyneet rahat sopivaan hevoseen, niin hevosenpito olisi paljon kivempaa.

Päivämäärä:   31.12.25 16:26:52

itse tein saman päätöksen muutama vuosi sitten. sen verran oli kuppi nurin että teurasautoon meni ne hyvätkin. en jaksanut siihen myyntiralliin lähteä.

kadun ja en kadu. suru hyvien puolesta pysyy mielessä aina. surun korvaan aina muistamalla miten neljäkympin kuumeessa siivosin, ruokin ja ajatuksissa rukoilin apukäsiä joita ei ikinä löytynyt. oikean päätöksen tein.
omillaan on pärjättävä. aina.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.25 16:35:05

Siinä on vastuunotto ja velvollisuudentunto ainakin osittain takana. Itse en tiennyt hevosta ostaessa mikä ongelmakasa se tulisi olemaan ja mikä määrä rahaa sen hoitoon menisi. Hevospiirit on herkkiä tuomitsemaan kun laittaa pois ja itsekin pidin sitä ihan liian pitkään. Siis siinä mielessä että meni omat voimat ja rahat ns hukkaan. Vieläkään en ole täysin toipunut eikä tekeminen ole niin kivaa kuin ennen tätä ongelmakasaa. Jotain pahaa vikaa siinä oli löydösten lisäksi ja kipuahan se oli kun hevonen säpsyi ja hytkyi ihan vaan jos näkökentässä oli liikettä. Pelästyi kun sitä kosketti, pelkäsi saksien ääntä, pintelirullaa, you name it. Olisi pitänyt hävittää ekan vuoden aikana eikä pitää vuosikausia. Vieläkin tulee hetkiä kuten uuden hevosen niskasiilin leikkaus kun itse varon tilannetta koska aikanaan opin varomaan sen sätkyn kanssa. Mikä tahansa rasahdus sai sen istumaan naruissa tai hillumaan kauhusta. Melkein lopetin itsekin, ymmärrän niitä joille riittää tätä lajia.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   31.12.25 17:48:51

Kyllähän se kuluttaa kos sitä epäsopivaa yksilöä pakko paapoa päivästä toiseen.
Ei kukaan halua elää paskassa parisuhteessakaan.

Hevosen voi myydä tai antas pois, ja hommata sopivamman tilalle. Huomattavasti mukavampi harrastaa.

Lähettäjä: Ninny 
Päivämäärä:   31.12.25 17:52:51

Hyvä juttu, hevoselämä ei vaan ole kaikille. Todelliset hevosihmiset jää elämään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.25 19:15:56

Sepä se. Aina sitä vaan jatkaa.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   31.12.25 19:31:16

Sitähän voi jokainen valita mihin rahansa käyttää. Miksi pitää olla oma hevonen? Eikö paikkakunnalla ole hyvää ratsastuskoulua?

Päivämäärä:   31.12.25 19:40:02

täh?paikkakunnalla hyvä ratsastuskoulu? miten se auttaa siihen jaksamiseen? jos ei jaksa niin ei jaksa hiton idiootti. hoidettava se silti on ja joka hiton kulu maksettava.
kun väsyy, ei puitteilla ole kilinhiton merkitystä.

Päivämäärä:   31.12.25 19:43:06

ja jos sulla ois yksikin oma ollut ikinä niin tajuaisit että on se iso pasha mutta perheenjäsen silti. ystävä, lemmikki, mitä kenellekkin.
mitä hittoa ne koulun hevoset siinä korvaa? esinettä? välinettä?

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   31.12.25 21:24:14

Varmasti hyvä päätös. Itseäni ottaa päähän se tekopyhyys, mikä hevosmaailmassa on hevosen lopetukseen liittyen. On ihan ok myydä risa hevonen eteenpäin ”eläkepäiville, seurahevoseksi” jne. ja ottaa siitä vielä viimeisetkin rahat uutta varten, mutta auta armias, jos menet lopettamaan hevosen. Sitten ei saisi enää ostaa uuttakaan tilalle ja haukutaan huonoksi hevosihmiseksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.12.25 22:07:08

LähettäjäNinny

Päivämäärä31.12.25 17:52:51

Hyvä juttu, hevoselämä ei vaan ole kaikille. Todelliset hevosihmiset jää elämään.

Tämä.

Päivämäärä:   31.12.25 23:18:27

Vaihdetaanko koirakin jos se on epäsopiva? Entä lasta?

Niin, joku etsii helpon reitin, joku toinen kantaa vastuun, pyytää apuja ja etsii keinot.

Päivämäärä:   1.1.26 00:28:11

Kyllä koirista ja lapsistakin luovutaan jos niiden kanssa ei pärjää ja ihan samalla tavalla jotkut pitävät väkisin kiinni vaikka pitäisi antaa muiden hoitoon.

Hyvä päätös aloittaja. Ja varsinkin se itse päätös on tärkeä saada tehtyä niin saa mielenrauhan, oli se sitten suuntaan tai toiseen.

Osta vaikka hyväsukuinen varsa/nuori kun sen aika on ja tee itse, vie vuokrapaikalle. Hyväsukuinen, eli mahdollisimman terveestä suvusta, vaikka ikinä ei voi tietääkään miten käy.

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   1.1.26 01:09:44

Todelliset hevosihmiset jää elämään😂😂😂.
Voi miten hienosti ja ylimielisesti sanottu. Parempi väki nosti itsensä tikunnokkaan.
Muut kai sitten kuolee pois mutta te vain säteilette.

Lähettäjä: Tp Sairastui 
Päivämäärä:   1.1.26 03:45:00

Mä oon kans päätöksen tenhy , en vain jaksa enää 2 klttii ponia, vaik on hyvät kotipuitteet, kentät tarhat . Sairastuin ja musta tuli hetkessä 60 kymppisestä 80 kymppinen. Tallihommaloppuu 2026 laidunkauteen
10 vuotta kotitallia hoidettu ,ensin töiden ohessa ja sitten syöpähoitojen sivussa, hoidot kesti pari vuotta aluksi ja olivat ok .
Otin vielä 2 hoitoheppaa omieni lisäksi.

Syöpää ei saatukaan millään peruskonsteilla pois. jäin töistä tosi uupuneena sairaseläkkeelle hoitaan vaan heppoja ja paria koiraa
6 vuotta kesti hoitokauteni putkeen yhteensä , nyt mulla on enää vaan omat 2
Jotka just jaksan hoitaa.mutta seuraava talvi ei mene, liian raskasta nivelrikolle, puolikkaille keuhkoille jne

Hoitona sai sytostaatteja 2x puolvuotta ,väilissä yli 25 kertaa sädettä
Lisäksi minuun kokeilittiin 3 eri tutkimuslääkettä ~a 8kk ja yksi kantasolusiirtoyritys,
viimeinen koehoito sitten ONNISTUi ,ny remissiossa 3v !!!!!

Kun sairaus ilmeni, minun aikuinen tyttöni oli usein läsnä, mutta puolivälissä hoitoia hän jätti minut ja ponin " en mä voi mun elämää lopettaa jos sulla on joku syöpä.
Hän katosi elämästäni täysin ja olen nyt 7 vuotta oottanu kaikki pyhäpäivät synttärit
Jos tuli takaisin, tarve olis henkistäja fyysistä .
Otin sairauteni alkuvaiheessa vielä 2 tuttua talliin , kumpikim sateenkaarisilloilla
Yksi pelastava ulkolainen tutkimus huoli mut 2021 låhes 9 kuukauden kokeeseen ja se onnistu!! Mun syöpä on ollut nyt remissisossa jo 3 vuotta
Henki kulkee kuehkot käy osittain 50 %jalkojen ja kropan lilaksisto hävis.kokonaan.. pystyn olee seläs hetken kunnes kipu voittaa,sama kipu on läsnä hoitessa, kavioiden pusaamisessa
Kun olin tosi sairas hevoset pelasti mun elämä ja mun
lukioikäinen oma rakas tyttöni oli mua usein auttamassa alkuaikoina.

Tyttöni sano kesken sitten kesken sairauden ettei hän voi pysäyttää omaa elämäänsa jos sulla on joku syöpä. Tästä on nyt kulunu 7vuotta ja olen hoitanyt hepat
Nyt ne sitten lähtee, ajattelen vaan omaa jaksamista ja että kiitos kun saan elää.
Toinen poneista menee
toivottavast seurahevoseksi pariksi vuodeksi ja toinen monttuu, kun hampaat loppu.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   1.1.26 04:38:18

Et sinä ratsastunnista maksa mitään "kaikkia kuluja". Kysyin miksi pitää olla oma hevonen, miksi ei voi käydä ratsastamassa ja oppimassa ratsastustunneilla. Vai onko se vartin hoito kerran viikossa ennen ja jälkeen tunnin liikaa myös?

Päivämäärä:   1.1.26 07:25:43

Vaihdetaanko koirakin jos se on epäsopiva? Entä lasta?

Lastan voi vaihtaa milloin vain. Eikä ole mitään järkeä pitää väärää koiraakaan, ihan jo sen koirankin hyvinvoinnin takia.

Ei ole huonoa hevosmiestaitoa luopua hevosesta, tämä pitäisi kaikkien ymmärtää. Tilanteet muuttuu, hinnat vain nousee ja loppuviimeksi ihmisen on pakko huolehtia ensin itsestään ennenkuin voi huolehtia yhdestäkään eläimestä.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   1.1.26 07:50:12

Raipotuksineen sekä vanhakantaisine hevosenkäsittelyineen

Päivämäärä:   1.1.26 10:13:09

Lähettäjä: Niinpä
Päivämäärä: 1.1.26 07:50:12

Raipotuksineen sekä vanhakantaisine hevosenkäsittelyineen

Tämä!

Päivämäärä:   1.1.26 11:14:14

Tp sairastui: voimia ja siunausta sinulle tähän uuteen vuoteen! Tyttäresi on hyvin nuori, toivon että te löydätte uudelleen toisenne, tilanne oli nuorelle hyvin rankka kuten se on ollut sitä sinullekin. Kuulostaa hyvältä päätökseltä luopua päivittäisestä hevosten hoitamisesta, oma vointi on tärkeintä.

Lähettäjä: Niinnonjoo 
Päivämäärä:   1.1.26 14:38:51

Ei ole mitään uudistusta vastaan ja hyvä että mietitään toisenlaista hevoskulttuuria ja elämää mitä se on ollut sotien jälkeen jolloin hevonen oli se talon traktori ja auto.
Virkamiehet, päättäjät, eläinlääkärit, tarkastajat, valvojat: naisia.

Onko jotain yhteistä naisvaltaisilla aloilla, kuten hoitoala että pahoinvointi lisää ntyy kyttäys kulttuuri voimissaan, kaikki pitää kirjata ja raportoida niin ettei itse työtä ehdi tehdä kuin murto osan. Kahvitauoilla juorutaan ja puhutaan selän takana potaskaa.

Naisia tarvitaan mutta kun liikaa annetaan päätäntävaltaa niin hyvistä aikeista tuleekin taakka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.