Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alaikäinen vuokraaja, mitä ottaa huomioon

Lähettäjä: Uskallanko 
Päivämäärä:   30.12.25 13:16:37

Miten olette hoitaneet vuokrasopimuksen alaikäisen kanssa?
Meillä on tarkat säännöt, mitä hevosen kanssa saa tehdä. Jos kirjaan nämä sopimukseen ja hänen huoltaja allekirjoittaa lisäksi, entäs jos ohjeita ei noudata?

Kaverin hevosella lähdettiin maastoon loppukäynneille ilman lupaa. Hevonen palasi yksin talliin, liukastui, satulassa onneksi vain naarmuja, hevosella naarmuja. Satula lähtee sepälle runkotarkastukseen ja vuokraaja ei suostu tätä maksamaan, vaikka sopimuksessa on selvästi, että huolimattomasti aiheutettu varusteiden rikkominen korvataan omistajalle.

Miten itse voisin toimia, ettei tällaista edes pääsisi tapahtumaan? Maastoilu on kielletty meilläkin.

Antakaa muitakin vinkkejä.
Onko turvallista, ettei hevosta vuokrata alaikäiselle?

Re: Alaikäinen vuokraaja, mitä ottaa huomioon

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   30.12.25 13:19:59

No älä ota sitä lasta vuokraajaksi.

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   30.12.25 13:34:26

Sopimukseen jo selkeästi, mitä seuraa jos sitä rikotaan.

Vuokrasopimuksen päättäminen mikäli rikkomuksia enemmän tai vakavampia.

Voihan vuokrasopimuksen allekirjoittaa (myös) täysi-ikäinen vanhempi/huoltaja.

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   30.12.25 13:37:09

En IKINÄ ota alaikäistä vuokraajaksi. Säästyy monelta harmilta.
Jos otat, niin saat syyttää ihan itseäsi.

Lähettäjä: Uskallanko 
Päivämäärä:   30.12.25 13:41:59

VB, ajatus oli, että vuokraaja ja huoltaja molemmat allekirjoittaa sopimuksen.
Miten käytännössä valvotaan, että vuokraaja noudattaa sopimusta? Hän vaikuttaa fiksulta, mutta todellisuudessa nuoret yleensä pitävät itseään parempina kuin ovat. Olen itsekin ollut joskus nuori.

Hänen huoltajan rooli olisi lähinnä kuljettaa tallille. Ei ole hevosihminen.

Ei tekisi mieli sanoa "ei" vuokraajaehdokkaalle vain iän takia. Samaan aikaan hirvittää, entä jos jotain tapahtuu. Mulla on edelleen lainaa satulasta yli 3000€ ja hevosen arvosta/tunnearvosta puhumattakaan. Tietenkin pelkään myös nuoren puolesta, jos hän ei noudata sääntöjä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.25 13:45:04

En ottaisi vuokraajaa, lasta tai aikuista, jonka osalta joudun stressaamaan, että mitä jos hän tekeekin jotain kiellettyä.

Lähettäjä: Huumaa 
Päivämäärä:   30.12.25 13:48:21

No miksi otat alaikäisen jos jo nyt noin epäilyttää?? Mitä hyvää osaamaton nuori tuo sun hevoselle??
Kun mä haen vuokraajaa - mulla on ollut aina vuokraaja jo 15 vuotta - jo ilmoituksessa kerron että ei alaikäisille.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.12.25 14:33:15

Karu fakta on myös se, että vuokraaja voi aina jättää maksamatta, jos tötöilee, vaikka sopimukseen olisi mitä kirjattu. Ja oikeutta on Suomessa aika turha lähteä oileuden kautta hakemaan... Eli kyllä: vuokraaja voi paskoa niin hevosen kuin varusteet, ja lähteä olkiaan kohautellen, jolloin jäät itse maksumieheksi. Pahimmillaan menettää koko hevosen. Tämä riski on ymmärrettävä aina, kun hevosensa antaa jollekulle toiselle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.12.25 15:38:46

Jos hevonen ei ole kovinkaan luotettava ja jo loppukäynnit tallin lähistöllä ulkona on isompi riskitekijä, en vuokraisi hevosta ollenkaan. Varsinkaan alaikäiselle.

En tarkoita että maastoilu pitäisi sallia, mutta en vuokraisi sellaista hevosta, jonka kanssa käyntimaasto tallin lähiympäristössä on suuri riski. Tällainen hevonen tuskin on kovin varma monessa muussakaan tilanteessa ja silloin tapaturmiakin voi sattua herkemmin. Se hevonen voi liukastua vaikka matkalla tallista kentälle, varsinkin jos on vähän vilkkaampi yksilö.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.12.25 16:00:54

Vuokraan alaikäisille vain vanhaa superkilttiä jolla ei ole merkkivarusteita.

Lähettäjä: Älä uskalla 
Päivämäärä:   30.12.25 17:41:32

Vahinkoa voi sattua hevosen ja ratsastajan lisäksi myös ulkopuolisille. Ei ole kiva selvitellä, oliko vastuu vanhemmilla vai hevosenomistajalla ja kuka korvaa.

Alaikäiset (ja toki myös jotkut aikuiset) unohtavat sulkea tallin ovet ja tarhojen portit kunnolla.

Aina on oltava joku täysi-ikäinen ja -järkinen hevosihminen katsomassa perään.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   30.12.25 17:54:53

Hevostaan vuokraavan olisi hyvä muistaa, että antaa hevosensa + varusteet jonkun toisen käyttöön joko rahan ja/tai ajankäytön vuoksi. Tähän liittyy riskejä, onpa vuokraaja minkä ikäinen hyvänsä.
Niistä vuokrarahoista kannattaisi laittaisi osa laittaa sivuun mahdollisia vahinkoja varten.

Lähettäjä: Eh 
Päivämäärä:   30.12.25 19:03:12

Jos vuokraaja maksaa 30€ kerta niin sillä hinnalla ei korjailla satulaa tms. Ihan naurattaa koko ajatus. Toki varusteita on monen hintaisia, mut näin meillä.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   30.12.25 19:37:32

Ymmärrän huolen. Minuakin voisi mietityttää vuokrata alaikäiselle, etenkin nyt somen aikakautena.

Toisaalta minulla oli itselläni alaikäisenä vuokraheppa. Aluksi omistaja valvoi ratsastustani muutamat kerrat. Sen jälkeen sain mennä itsenäisesti kentällä koulua, puomeja ja mennä käyntimaastoja tallin lähellä. Ratsastuksen lisäksi tein mielelläni tallitöitä, putsasin karsinoita ja varusteita jne. Pidin toisen omaisuudesta hyvää huolta ja olin ylpeä luottamuksesta mitä sain. Kaksi kertaa tipahdin hevoselta kentältä, eli tosiaan se riski on olemassa vaikka vain koulua menisi aidatulla alueella. Voihan se myös aikuinen tippua.

Nuorten päähän mahtuu ehkä enemmän tyhmiä ideoita, mutta ei ne mystisesti katoa 18v täytettyä. Kyllä voi mahtua aikuistenkin joukkoon vastuuttomia. Ja nuorten joukkoon vastuullisia. Oli alaikäinen tai ei, niin "haastattele" kunnolla, käykää sopimus tarkasti läpi ja ole vaikka muutamalla kerralla mukana katsomassa, jos mahdollista.

Lähettäjä: Bbbbb 
Päivämäärä:   30.12.25 19:39:11

Mulla on ollut 15 vuotta fiksuja, luotettavia aikuisia vuokraajia. Alaikäistä en ota vaikka eräskin äiti tarjosi enemmän rahaa kuin edes pyysin.

Lähettäjä: Nepu 
Päivämäärä:   30.12.25 20:29:16

Käsittelee hevosta ja ratsastaa hevosta vain aikuisen valvonnassa.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   30.12.25 20:41:18

No kerran huoltajakaan ei ole hevosihminen, niin vielä huonompi homma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.25 21:38:01

Jos huoltaja ei ole hevosihminen on pian riskinä, että sen lisäksi että käsissäsi on rikkinäinen hevonen ja varusteet niin tulee vielä jälkivaatimuksia lapsenkin (loukkaantumisen) osalta…

Itse en ikinä ottaisi ala-ikäistä vaikka olisi kuinka fiksun oloinen. Lapsilla on aivojen kehitys kesken. Eivät ne pysty ottamaan samalla tavalla kokonaiskuvaa huomioon ja vastuuta asioista. Jos haluaa väkisin jostain olosuhdesyistä muun kuin aikuisen, niin ainoa mitä voisi edes harkita on lapsi hevosperheestä. Silloin on edes joku mahdollisuus että homma ei mene reisille ainakaan heti.

Lähettäjä: Minäpä minä 
Päivämäärä:   30.12.25 22:02:14

Joo, ei alaikäistä vuokraajaa. Otin yhden. Valmennuskuviot saatiin kuntoon, ihan ok ratsastaja, mutta ei pystynyt mm. suitsia laittamaan ja nuori hevonen vain huononi ja huononi. Yksin ei pärjännyt lainkaan ja vanhempia ei kiinnostanut. Otin sitten asian äidin kanssa puheeksi, niin siltä istumalta äiti päätti vuokrauksen. Kaikki näkemäni vaiva valui hukkaan. Sen jälkeen tämä nuori lähetteli uudelle vuokraajalle, joka aikuinen, viestejä jossa haukkui minua. En enää ota alaikäistä vuokraajaa ikinä.

Lähettäjä: lillan 
Päivämäärä:   30.12.25 22:38:31

Ja vuokraajina pahimpia on nämä äiti-tytär kombot!!

Lähettäjä: Black Beauty 
Päivämäärä:   31.12.25 08:16:48

En ota alaikisiä vuokraajia hevoselleni vaikka se on superkiltti hoitaa. Tuulisina päivinä se saattaa (ja useimmiten on) hyvinkin reaktiivinen varsinkin ratsastaessa. Siinä jos sitten jotain sattuu niin vanhemmat ensimmäisenä syyllistää minua. Joo ei.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   31.12.25 09:11:40

Mulla oli sopimuksessa myös huoltajan allekirjoitus ja maksoivat hevosen lääkkeet, kun vammat johtuivat alaikäisen vuokraajan huolimattomuudesta ja tyhmyydestä. Lasku olisi ollut huomattavasti suurempi, jos multa ei olisi totuutta tilanteesta pimitetetty. Onneksi selvittiin lopulta ilman eläinlääkärin paikalla käyntiä.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   31.12.25 10:25:19

” Mitä hyvää osaamaton nuori tuo sun hevoselle??”

Rahaa. Vuokraajan ei ole tarkoitus tuoda mitään hyvää hevoselle. Hänen tehtävä ei ole kouluttaa hevosta. Silloin omistaja maksaa ratsastajalle. Vuokrauksessa vuokraaja maksaa hevosen omistajalle.

Itse en näe eroa siinä, onko vuokraaja alaikäinen vai aikuinen. Jos hän haluaa olla korvaamatta tekemiään vahinkoja, niin ei se ikää katso.
Ennen vuokrausta on syytä miettiä ylipäänsä juuri korvausasioita ja sitä, mitä tapahtuu jos tulee riitatilanne. Auttaako siinä, että vuokralainen on täysi-ikäinen?

Itse olen ollut siitä onnekkaassa asemassa, että nuorena olen saanut toisten hevosia käyttöön eikä ole epäilty iän takia. On saatu pitää hevosia kuin omia.
Toki ymmärrän, ettei se ole enää tätä päivää.

Itse tekisin kirjallisen sopimuksen ja ehkä pyytäisin jotain edellistä opettajaa tmv antamaan suosituksen. Mutta ikää en pitäisi esteenä.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   31.12.25 11:05:01

On itsestään selvää, että vuokraamisesta tehdään tosi tarkka kirjallinen sopimus. Ei kai kukaan enää jätä sitä tekemättä!

Ja kyllä ikä vaikuttaa, teinin aivot on vielä kehittymässä ja arvostelukyky ja ymmärrys vajavaiset. Tällöin saattaa tehdä ei-niin-järkeviä asioita, vaarallisia asioita, ajattelemattomia asioita jne.
Jopa mun oma tytär, hevosten kanssa kasvanut ja periaatteessa hyvä hevosihminen, oli hölmöillyt meidän hevosten kanssa 14-15-vuotiaana. Jotka asiat mulle kerrottiin vasta kun neiti oli aikuinen, ja itsekin kauhisteli mitä tuli tehtyä kaverien kanssa silloin. Mitään ei sattunut mutta millin päässä oli.

Ei en koskaan vuokraisi alaikäiselle, en ehkä edes parikymppiselle. En haluaisi olla se joka soittaa lapsen äidille "mulla on ikäviä uutisia, sun tytär putosi mun hevoselta ja on nyt vakavasti loukkaantuneena sairaalassa..."

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.