Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako muut somettaa hevosestasi?

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   30.12.25 08:35:41

Aikaisemmasta provosta innostuneena tällainen kysely, annatko sinä vuokraajan/muiden laittaa hevosestasi videoita someen? Jos et, niin miksi et?

Minä itse sometan ja niin tekee myös vuokraaja, enkä näe asiassa mitään ongelmaa.

Re: Saako muut somettaa hevosestasi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.25 08:36:48

Ei saa. Se "tämä oli niin huonosti hoidettu ja ratsastettu mutta minä pelastin" lässytys on loukkaavaa.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   30.12.25 08:45:29

Kyllä on saanut. Sen verran olen ohjeistanut, että laitetaan hyviä videoita ja juttuja, ei mitään mustamaalausta tai asioita, joista saisi helposti väärää käsitystä.

Hyvin on toiminut ja ihmisillä järki päässä ollut.
Itsellä toki aikuiset vuokraajat.

Lähettäjä: Kale 
Päivämäärä:   30.12.25 08:48:45

Saa, ja tykkäänkin siitä. Kiva lukea muiden ajatuksia omasta hevosesta :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.12.25 09:05:26

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.12.25 08:36:48
Ei saa. Se "tämä oli niin huonosti hoidettu ja ratsastettu mutta minä pelastin" lässytys on loukkaavaa.

Tämän ymmärrän, paljon näkee somessa näitä teinejä, jotka omasta mielestään "kouluttavat, läpiratsastavat, vievät eteenpäin" ratsastamaansa hevosta vaikka näin ei tod. pääsääntöisesti ole. Ärsyttäis tosi paljon itseä, jos tuollaista somea näkisin omastani.
Samoin joskus pistää silmään, kun ostetaan uusi "valmis", kiva hevonen, niin heti ollaan somettamassa, kuinka tehdään voimaa ja kuntoa ja "tästä tulee tosi kiva". Ihan kuin se ei olisi jo ollut tosi kiva tai olisi jotenkin huonosti ratsastettu tai pidetty ed. omistajallaan.

Päivämäärä:   30.12.25 09:31:24

Tottakai saavat. Mutta ketään heB-tasoista "tässä läpiratsastajan Pollea" -tyyppiä en ottaisi vuokraajaksi. Epäonnistumisista ja haasteista saa tottakai päivittää ja siitä, jos heppa on saikulla, että miksi on saikulla.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   30.12.25 09:44:22

Itse olen kuvannut kaverin hevosta samalla kun omaani (olivat tarhakavereita) kun ovat esim. Rapsuttaneet toisiaan tai leikkineet ja laittanut videoita/kuvia fasebookiin. Samoin kun hevoset olivat raveissa yhtäaikaa, niin sieltä kuvia/videoita ja selostus miten kummallakin meni. Samoin tämän hevosen omistajalla on mun hevonen näkynyt julkaisuissaan ja mä oon vaan tykännyt kun on näkynyt niissä. Jos olen ollut apukäsinä raveissa, niin olen silloinkin voinut päivittää tyyliin "kaverin x mukana raveissa" ja jotain kuvia/videoita kaverin hevosista (omista/valmennettavista) ja joskus selostus miten hevosilla meni. Ja olen myös parin hevosen kuolemasta päivittänyt faseen koska kosketti itseäkin kun olin ollut paikalla kun tuttu hevonen lopetettu tai olen ollut viemässä hevosta lopetettavaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.12.25 10:02:29

Saa somettaa, mutta en ota hevoselle muita ratsastajia, kuin aikuisia tuttuja ilman omaa valvontaani. Hevonen on rodultaan issikka ja vaatii jonkun verran osaamista, että sen saa kaikissa askellajeissa toimimaan oikein. Sen verran olen työtä sen eteen tehnyt, että yhtäkään possupassittelijaa, joka ei puhdasta töltin tahtia tunnista, en päästä humputtelemaan. Jos joskus joku lapsi/kokemattomampi käy, niin siinä tapauksessa olen itse ohjaamassa. Vuokraajien kanssa on myös se ongelma, että issikkaratsastajat haluaisivat aina maastoilla ja oletuksena onkin, että kaikki issikat on kilttejä jonoponeja, jollainen tuo omani ei valitettavasti ole. Silti menneisyydestä oppineena vuokralaiskokelaat eivät ymmärrä ohjeita, eivätkä puhetta, ja yliarvioivat aina kykynsä. Kiva sitten muilta jälkeenpäin kuulla, että on vähän holtiton meno ollut maastossa :) Eli ne jotka käyvät, saavat vapaasti somettaa, mutta heidän tapauksessaan myös tiedän, ettei mitään typerää julkaistaisi muutenkaan.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   30.12.25 10:03:55

Saa päivittää. Nuoria tyttöjä, mutta ovat tehneet kivoja julkaisuja.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   30.12.25 10:13:07

Saa
Ei minua haittaa, jos naapurin tytön mielestä ponini on maailman söpöin

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.12.25 10:15:10

Osittain näistä ht-netin kirjoitteluista inspiroituneena omilla vuokraajilla on aina ollut "some-säännöt". Saa postata hyvän mielen kuvia, kunhan kenenkään omaisuutta (talot/autot) ei näy taustalla, eikä hevosta lähdetä analysoimaan.

Lähettäjä: Tip 
Päivämäärä:   30.12.25 10:30:59

Hevosella ei ole vuokraajaa/liikuttajaa, joten ei ole ketään, joka hevosesta somettaisi. Silloin tällöin joku tuttu/sukulainen käy hevosta katsomassa ja jos ottaa kuvan ja laittaa someen, se on ok.

Tallikavereiden somepostauksissa (omista hevosistaan) hevoseni saattaa näkyä taustalla tarhassa/laitumella ja se on ok.

Ainut ärsyttävä sometus oli, kun lomittajan wannabe-hevoskuvaaja teini oli saanut luvan harjoitella kuvaamista tallinpitäjän hevosella. Lomittaja oli ollut vahtimassa ja kuvausmallina hevosen kanssa oli ollut teinin nuorempi sisarus. Seuraan lomittajaa instassa ja hän oli laittanut tarinoihin kuvia ja videoita kuvauspäivästä. Yhdessä kuvassa näkyy, kuinka pikkusisarus poseeraa hevoseni kanssa hevoseni tarhassa. Hevosella harja täynnä heinää ja piehtaroinnista rapainen loimi päällä. Ei todellakaan mikään edustava kuva.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.25 10:34:56

Eihän siinä nyt mitään epäsduatavaa ole jos hevonen on käyttäytynyt kuten hevonen ja piehtaroinut ja syönyt heinää, mutta saa postata, yleensä tosin hevoseni aikuiset liikuttajat postaavat lähinnä jonkun korvakuvan hevosen selästä eikä sen kummempaa

Päivämäärä:   30.12.25 10:46:05

Saa, koska valitsen ratsastajat tarkoin. Ainoastaan täysi-ikäisiä tai sellaisia nuoria joilla kokemusta syvemmin ja vanhemmat mukana lajissa.
Sometan hevosestani myös itse ja ihan oman avoimuuden vuoksi mitään salailtavaa ei hevosessa ole, jälleenmyyntiarvo on tipahtanut jo terveysongelmien vuoksi aikoja sitten.
Huomauttaisin kyllä jos jotain pistäisi silmään, mutta toistaiseksi omat sometukseni ovat olleet niitä joista eniten olisi syytä vetää hernettä nenään.
Hyvät vuokraajat ovat harvassa, nykyinen ei juuri edes päivitä mitään mutta en koe tarvetta sitä rajoittaa jos toisinaan jotain haluaa laittaa. Saisi useamminkin.

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   30.12.25 11:23:09

Mun aikuinen vuokraaja saattaa typ kerran kuussa laittaa hepasta kuvan, ei ikinä videoo. Se on ok. Itse en someta hepastani ikinä, en ymmärrä miksi niin tekisin. Ja kun oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun nobodyn harrasteheppa??? Ei mua aikakaan kukaan eikä kenenkään hevonen!
Itse seuraan muutamaa olympiaratsastajaa, en ketään muuta.
Ei meidän tallilla kukaan aikuinen someta hevosestaan, vaikka kaikki ovat VaB-GP tason kisaajia.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   30.12.25 12:44:58

Ei

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.12.25 13:10:43

Eivät saa. Yksi vuokraaja on ja ollaan sovittu, että joskus ja jouluna voi jakaa yhden kuvan. Nekin hyväksyttää mulla tyyliin "saanko jakaa tämän?"
Fiksu aikuinen vuokraaja, joka ymmärtää, että itse haluan valita mitä mun eläimistä jaetaan julkisuuteen.

Päivämäärä:   30.12.25 14:52:47

Vuokraajia ei ole eikä tule. Kaveri jos käy jeesimässä niin saa toki laittaa, että on ratsastanut hevosellani päivänä x

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.12.25 16:02:42

Saa ihan vapaasti. Jokainen järkevä osaa suodattaa teinien jutuista hömpät pois.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   30.12.25 17:28:04

Jos sometan jonkun hevosesta, ainoa sisältö on jotain tyyliin "tässä ihanan sen ja sen kanssa maneesissa/maastossa/kentällä". En kirjoita hevosen kuulumisia tai arvioita sen tilanteesta tai ratsastettavuudesta, vaan ainoastaan sen, että se on ihana ja sen kanssa on kiva tehdä sitä tai tätä. Jos olen muuta mieltä, en julkaise mitään.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   30.12.25 17:57:45

Saa. Mutta olenkin tekemisissä vain fiksujen ihmisten kanssa.

Päivämäärä:   30.12.25 19:22:51

Meilläkin tutut saa.
Mieti mitä somettaisit esim. kaverin asunnosta tai autosta, et varmaan mitään negatiivista? Sama juttu hevosista. Normaaliälyiset tämän ymmärtää sopimattakin.

Yksi vieras vuokraajakokelas kävi kokeilemassa ennen kuin löytyi omista ympyröistä vuokraaja ja hän oli videoinut koko koeratsastuksen, julkaissut sen analyyseineen ja tietenkään ei minulta kysynyt tai edes omaa tiliäni liittänyt että olisin nähnyt tämän. Kaverini näki julkaisun ennen itseäni. Olin itse myös videossa. Ajattelin, että ratsastajan mies kuvaa vain muistoksi, mutta nettiin meni. Hevosta arvosteltiin videossa esim. laiskaksi, vaikka selkeästi näkyy videostakin että ratsastajan oma istunta ei ollut kovin varma, joka jarruttaa hevosta. Ei tullut sopparia sitten, kun tämä ratsastaja ei pystynytkään sitoutumaan rahallisesti valmennuksiin vaikka kovasti etsi treeniheppaa jolla kehittyä. Video oli piste i:n päällä ja täytyy myöntää että itselläni meni kivan ja osaavan hevosen arvostelusta herne nenään. Tässäkin ihan yli 18v ihminen kyseessä.

Lasten TikTok-videot ei ole kovin edustavia, lisäksi niistä syntyy helposti väärä kuva asioista. Antaa lasten leikkiä, mutta harmi kun eivät ymmärrä että minkä nettiin laitat niin sen kaikki voi nähdä.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   30.12.25 22:14:13

”Jos sometan jonkun hevosesta, ainoa sisältö on jotain tyyliin "tässä ihanan sen ja sen kanssa maneesissa/maastossa/kentällä". En kirjoita hevosen kuulumisia tai arvioita sen tilanteesta tai ratsastettavuudesta, vaan ainoastaan sen, että se on ihana ja sen kanssa on kiva tehdä sitä tai tätä. Jos olen muuta mieltä, en julkaise mitään.”

Tämä!

Päivämäärä:   31.12.25 07:14:29

Saa toki

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   31.12.25 07:59:55

Huutavan aikapulan eli pakon edessä meillä kävi aikanaan pariin otteeseen liikuttaja ja ehdottomasti kiellettiin somettamasta.

Entisen paikan tp oli vähän varttihullu ja melkeen raivostui jos löysi somesta videoita tai kuvai, jossa näkyi senttiäkään hänen tonttia/tallia niin oli muutoinkin hankalaa. Plus sometan itse omasta hevosestani, muiden ei sitä tarvitse tehdä.

Lähettäjä: Black Beauty 
Päivämäärä:   31.12.25 08:06:46

Voi kun joku somettaisikin :)

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   31.12.25 08:42:00

”Itse en someta hepastani ikinä, en ymmärrä miksi niin tekisin. Ja kun oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun nobodyn harrasteheppa??? Ei mua aikakaan kukaan eikä kenenkään hevonen!”

Hmm, mietin miksi edes olet somessa? Mikä sitten kiinnostaa toisten ihmisten elämässä? Eiköhän some ole täynnä sisältöä, joka ei suurinta osaa kiinnosta. Kyllä minua ainakin kiinnostaa enemmän jonkun harrasteheppa kuin esim. salipostaukset. Harvoilla ihmisillä on oikeasti ”kiinnostavaa” postattavaa ja mitäpä se haittaa. Jos etsin kiinnostavaa luettavaa/katsottavaa niin etsin sitä muualta kuin somesta, joka on enemmänkin kevyttä ajanvietettä.

Päivämäärä:   31.12.25 09:14:03

Vuokraajana kysyin luvan ja sanoin itse että en julkaise kuvia jossa näkyy piha tai taloa. Hevosen omistaja on fb-kaverini ja korkeintaan kysyy, että sopiiko että julkaisee omallekin sivulle kuvan. En ikinä kirjoittele mitään sen kummempaa kuin "Ihana auringonlasku ja ihana seuralainen! <3" tai muuta ympäripyöreää tai jonkun harmittoman sattumuksen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.12.25 12:52:37

Saa somettaa, odotan asiallisuutta sen suhteen. Ei ole ollut ongelmia

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   31.12.25 13:23:00

Ei saa. Koska näyttää siltä että monella, varsinkin nuorella, tallillaolon tärkein juttu on kuvaaminen ja sometus. Mä haluan että vuokraaja keskittyy vain ja ainostaan hevoseeni. Ja fiksut vuokraajat tekeekin näin. Tyhmille teineille en vuokraa.

Päivämäärä:   31.12.25 21:08:59

Mun hevosia on ratsastanut myös junnut ja heitä olen neuvonut, ettei hevosen terveystietoja / omia arveluita hevosesta saa laittaa. Eli päivittävät mitä tekivät ja miten meni. Kuvat/videot monesti vähän huonoja, mutta se ei sinänsä ole ongelma

Lähettäjä: Pkpgoug 
Päivämäärä:   31.12.25 21:46:59

Ei saa. Miksi pitäisi saada? Osta oma hevonen jos somettaminen hevosesta on sulle niin tärkeää.

Päivämäärä:   31.12.25 23:29:23

Riittää kun mä. Syitä on monia miksi en halua muiden.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   1.1.26 02:57:46

” Ja olen myös parin hevosen kuolemasta päivittänyt faseen koska kosketti itseäkin kun olin ollut paikalla kun tuttu hevonen lopetettu tai olen ollut viemässä hevosta lopetettavaksi.”

Tän kanssa olisin tosi varovainen ja vain hevosenomistajan luvalla. Meidän tallilla yksi hevonen kuoli yllättäen tapaturman seurauksena, tilanne oli järkyttävä kaikille, mutta varsinkin omistajalle tottakai. Yksi tallilainen meni sitten postaamaan asiasta ja tägäsi omistajan mukaan. Osanottoja jne., mutta omistaja oli edelleen ihan shokissa eikä todellakaan olisi halunnut mitään somepöhinää siihen päivään.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   1.1.26 04:38:44

Tietysti jos tykkää. Se on vain hevonen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   1.1.26 11:13:45

Ei saa.

”Jos sometan jonkun hevosesta, ainoa sisältö on jotain tyyliin "tässä ihanan sen ja sen kanssa maneesissa/maastossa/kentällä". En kirjoita hevosen kuulumisia tai arvioita sen tilanteesta tai ratsastettavuudesta, vaan ainoastaan sen, että se on ihana ja sen kanssa on kiva tehdä sitä tai tätä. Jos olen muuta mieltä, en julkaise mitään.”

Tällä asenteella saisi mutta kun parikin kertaa tullut negatiivista vastaan on selkeämpää sopia, että ei saa. Mutta vuokralaista minulla ei ole, satunnaista liikutusapua.

Lähettäjä: Iisa 
Päivämäärä:   1.1.26 11:24:15

Saavat, mutta minä tarkistutan postaukset. Vain positiiviseen sävyyn, sillä some on nykyään hevosen CV.

Lähettäjä: Fghhggvbbb 
Päivämäärä:   1.1.26 13:14:06

Ei saa, ollenkaan. Jos ei tätä hyväksy, en ota vuokraajaksi.
Toistaiteksi vuokraajatarjokkaita on kuitenkin riittänyt liiankin kanssa.

Päivämäärä:   1.1.26 17:08:29

Mulle aivan sama, kunhan sovitut asiat hoidetaan/tehdään eikä vaan keskitytä kuvaamiseen. Itse en postaile kun kerran vuodessa jonkun kuvan hevosestani.

Vuokraaja kyllä laittelee kaikkea, minua se ei haittaa.

Lähettäjä: Gillian 
Päivämäärä:   1.1.26 19:08:18

Kun joillekin vuokraajille näyttää somettaminen olevan tärkeämpää kuin hevosrn hyvä hoito niin mun hevosesta ei saa somettaa.

Päivämäärä:   1.1.26 20:35:06

Ei ole vuokraajia, joten harva mun hevosesta someen mitään laittaisikaan. joskus käy kaveri liikuttamassa, ja saa julkaista. Pääasia että postaukset on hyvänmielen juttuja joissa ei ketään arvostella, ja olen melko tarkka siitä ettei meillä näy tallista tai ympäristöstä liikoja, koska ollaan pienellä kotitallilla vuokrapaikalla.

Lähettäjä: Raisa 
Päivämäärä:   1.1.26 20:46:42

Saan somettaa vuokrahevosestani mutta ihan periaatteesta lähetän kuvat ensin hevosen omistajalle nähtäväksi niin että voi sanoa jos ei haluaisi jotain niistä julkaistavaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.1.26 14:36:57

Mun hevosesta saa somettss vapaasti, myös negisjuttuja koska itsekin jaan siitä someen paljon. Minulta se menee monttuun, joten ei tarvitse pelätä mitään tulevaisuuden ostajaehdokkaita googlaamassa mitään.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   2.1.26 14:53:51

Saa. Säännöksi on sovittu ettei videoilla saa näkyä pihaa (kotipihamme), muita ihmisiä elleivät he suostu videolle ja videot oltava hyvän maun mukaisia. Näin on ollutkin. Jos alkaa tulemaan ongelmia niin sit kiellän, mutta ei ole tarvinnut kielktää

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   2.1.26 16:47:22

"Ja olen myös parin hevosen kuolemasta päivittänyt faseen koska kosketti itseäkin kun olin ollut paikalla kun tuttu hevonen lopetettu tai olen ollut viemässä hevosta lopetettavaksi."

Tätä pidän kummallisena. Miksi tehdä tämänkaltaisia julkaisuja muiden ihmisten hevosista?

Vuosia sitten oma hevonen löytyi karsinasta kuolleena. Oli tiukka paikka, kun kuoli täysin äkillisesti ja jätti samalla varsan orvoksi. Samalla tallilla ollut hevosenomistaja - jolla ei ollut sen enempää mitään tekemistä omien hevosten kanssa kuin sama osoite, teki kuvakollaasin kuolleesta hevosesta someen. Huvitti miten oli postannut miten tärkeä hevonen lähti liian aikaisin, surullista, järkyttävää, kaunista matkaa jne. Postauksesta olisi luullut että oli oikeasti tuttu tai läheinen hevonen kyseessä (jollei peräti oma).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.