Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahepasta ei saa jakaa someen

Lähettäjä: Kuvia tai videoita 
Päivämäärä:   29.12.25 12:48:17

Onko teidän mielestä ok? Tämä oli vuokrasopimuksessa. Luin sen huolimattomasti ja nyt omistaja huomautti. Pyysi poistamaan videoita ja kuvia. Hän itse jakaa hevosesta säännöllisesti kuvia ja videoita. Perusteli, että jos joskus myy hevosten, ei halua mitään julkaisuja, joita ei ole itse valinnut someen. Hevonen ei ole myynnissä. Saattaisi joskus ehkä olla.

Vaihdanko vuokrista tämän takia? Omistaja on muutenkin rajoittanut mitä saan tehdä. Esimerkiksi en saa hypätä esteitä, kisata, kuljettaa hevosta muualle valmennukseen, valmentautua vain hänen valitsemallaan valmentajalla jne. Mielestäni hän on hyvin omistushaluinen.

Re: Vuokrahepasta ei saa jakaa someen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.12.25 12:51:13

Minun hevosista ei kukaan saa jakaa kuvia tai videoita. Ei vuokraajat tai hoitajat. Voivat mennä ratsatuskouluun jossa on maskotit sitä varten.

Lista on pitkä, miksi toimin näin, enkä vaivaudu edes perustelemaan. Itse jaan omistamistani hevosista kuvia ja videoita päivittäin. Olen itse vastuussa itselleni.

Somen voima on arvaamaton.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   29.12.25 12:53:34

Se on hänen hevosensa ja olette sopineet sinun maksavan korvauksen hänen määrittelemien ehtojen mukaan. Jos ehdot ei miellytä, niin varmaan kannattaa vaihtaa tai kysyä mitä maksaisi jos saisit tehdä jotain nyt "kiellettyä", esim. hypätä vähän. Todennäköisesti hinta olisi silloin lähempänä todellisia ylläpitokustannuksia + lisäkorvauskäytöstä, etkä varmaan olisi valmis sitä maksamaan :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.12.25 12:55:12

"Omistaja on muutenkin rajoittanut mitä saan tehdä. Esimerkiksi en saa hypätä esteitä, kisata, kuljettaa hevosta muualle valmennukseen, valmentautua vain hänen valitsemallaan valmentajalla jne."

Ei varmaan ihan äkkiä löydy vuokrahevosta, joiden kanssa saisi tehdä mitään näistä. Hyppääminen on usein rajattu joko kokonaan pois tai pelkästään valmentajan silmän alle.

Lähettäjä: Rt 
Päivämäärä:   29.12.25 12:56:09

Mä en kyllä ymmärrä, miksi nykypäivänä on niin tärkeää jakaa kaikki someen, että se vaikuttaa vuokraamiseenkin? Nauti kun kerrankin on syy olla somettamatta ja saa 100 % keskittyä hevoseen.

Lähettäjä: Si 
Päivämäärä:   29.12.25 12:56:45

Laiska provo, -666/5.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.25 12:58:01

Öö, tottakai omistaja saa päättää ja rajata mitä hänen hevosellaan tehdään ja saako jakaa kuvia vai ei ! Osta oma hevonen niin saat tehdä noita sitten ihan vapaasti.

Lähettäjä: Kopsis 
Päivämäärä:   29.12.25 12:58:28

Omistushaluinen tarkoittaa yleensä tarkkaa omistajaa. Hevonen maksaa niin paljon ja sen ylläpito. Ja sait järkevän perustelunkin siihen. Eli jos ei ehdot miellytä, niin vaihda

Päivämäärä:   29.12.25 13:00:26

0/5, älkää menkö näin helppoon!

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.12.25 13:00:33

Alottaja ostaa ite oman hevosen niin saa tehdä mitä haluaa. Ai niin, se muuten maksaa aika paljon.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.12.25 13:06:06

Tämä

Lähettäjä: L
Päivämäärä: 29.12.25 13:00:33

Alottaja ostaa ite oman hevosen niin saa tehdä mitä haluaa. Ai niin, se muuten maksaa aika paljon.

Lähettäjä: just taas 
Päivämäärä:   29.12.25 13:07:38

Se somettaminko olikin tärkeintä? En minäkään omistajan halua, että kukaan muu kuin minä postaa hevosestani mitään (itsekin teen sitä todellatodella harvoin). Minulle ainakin some-elämä on täysin merkityksetön. Oikea elämä on livenä.

Päivämäärä:   29.12.25 13:07:57

Normaali käytäntö. Voit toki vaihtaa vuokrahevosta ihan miten itse haluat mutta uskoisin suurimmalla osalla olevan vastaavat säännöt. Näin myös meillä.

Lähettäjä: Joopajoo 
Päivämäärä:   29.12.25 13:08:52

Jos on sopparissa kielletty niin sitten on kielletty. Syy voi olla, ettei halua hevosesta mahdollisesti huonoja kuvia ja ratsastus ideoita nettiin jossa hevonen ei ole edukseen. Ei ehkä halua myöskään kenenkään tietävän hevosta vuokrattavana. Niillä kaikilla voi olla vaikutusta esim. hevosen tulevaan myyntiin Haluaa ehkä myös olla varma ettei kuvien/ videoiden taustalla näy mitään/ ketään jota ei halua. Tällaisella voi olla vaikutusta esim turvallisuuteen ( varkaat ym).

Ylipäätään miten laitat nimesi / hyväksyt sopimuksen jota et ole lukenut/ tai jonka sisältöön et ole perehtynyt/ sisäistänyt.

Miten hevosen käyttöön vaikuttaa se, että et saa jakaa siitä kuvia/ videoita nettiin? Ei mitenkään. Vuokraa erikseen hevonen jota saat kuvata. Sillä sun ei tartte vuokrata käyttöön, vain kuvaus kohteeksi.

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   29.12.25 13:19:21

Voipi olla että vuokraussuhde jää sinulla lyhyeksi. olet lukenut sopimuksen huolimattomasti ja rikot sopimusta. Olet ärsyyntynyt asioista jotka siinä on kielletty ja silti olet laittanut siihen nimesi ja sen täten hyväksynyt. Ja nyt vielä valitat siitä täällä.

Jos olisit minun vuokraaja, loppuisi vuokraus.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.12.25 13:29:04

Ihan normaali kieltolista, jonka tarkoitus on pitää hevonen ehjänä ja terveenä. Ymmärrät sen sitten jos joskus ostat oman hevosen.

Omistushaluinen on aika huvittava termi _omistajasta_.

Lähettäjä: Chili 
Päivämäärä:   29.12.25 13:38:42

Tuohan on tosi ok ja ihan tavallinen rajoitus, kaikki ei halua muiden laittavan hevosestaan mitään someen. Ja nuo muutkin ehdot sopimuksessa on täysin normaaleja. Ei noissa ole yhtään mitään epätavallista tai erityisen ”omistajahaluista”. Muista, että hevosen omistaja tosiaan omistaa vuokrahevosesi, sinä vain vuokraat sitä.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   29.12.25 13:40:33

Mäkin sanoisin, että jokseenkin laiska provo. Ja silti joku siihen menee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.12.25 14:00:47

Miksi menette näin ilmiselvään trolliin? Täällä aina säännöllisin väliajoin on näitä vuokraajia lyttääviä aloituksia.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.12.25 14:07:32

Tädit tarvitsevat ilmiselvästi näin nettiaikana vielä sisälukutaidon lisäopetusta, kun vastailevat näin huonosti tehtyyn provoon tosissaan.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   29.12.25 14:32:44

Aloittaja on todella idiootti. Ja jos aloittaja olisi mun hevosen vuokraaja ja täällä itkisi niin olisi pian entinen vuokraaja. Aloittajan vuokrahevosen omistaja on todella hyvä tyyppi ja aloittaja täällä nolaa vaan itseään

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.12.25 14:41:16

Mielestäni hän on hyvin omistushaluinen.

:-D no voi kyynel, hän on OMISTAJA :-D

Päivämäärä:   29.12.25 14:41:34

Tämä sääntö ärsyttää etenkin alaikäisiä vuokraajia. En usko hetkeäkään, että olisi provo. On todellinen ongelma. Kuulen aiheesta jatkuvasti kun paljon pyörin eri talleilla.
Itse harkitsen tällä hetkellä yhden kiltin hevosen vuokraamista, mutta en halua siitä kuvia someen. Suurin syy, miksi en ole vielä antanut kenellekään vuokralle.

Aikoinaan eräs 13v tyttö kirjoitti, kuinka paljon hevoseni on pukitellut maastossa, mutta hän taitavana pysyi selässä. Tämä tuli minulle tietoon kun myin kyseistä kilttiä nuorta hevosta, jonka olin uskaltanut antaa maastoon nuoren kanssa. Hevonen on oikeasti saattanut tehdä yhden ilopukin. Todellisuudessa se oli kiltein ja helpoin nuori hevonen, mitä on ikinä tullut vastaan. Tästä viattomasta päivityksestä tuli mulle ongelma kun myin hevosta. Silloin päätin, ettei yhtäkään kuvaa jaeta mun hevosista, ilman että olen itse ne ensin hyväksynyt.
Somessa myös tietynlainen maine leviää nopeasti. Haluan itse valita, millainen julkisuus on hevosillani. Joskus voi tulla tilanne vastaan, että joudun hevosen myymään.

Lähettäjä: Luna 
Päivämäärä:   29.12.25 14:43:22

Omistaja on rajannut mitä sinä saat tehdä HÄNEN hevosellaan? Kuulostat painajaismaiselle vuokraajalle. Osta oma hevonen.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   29.12.25 15:00:36

Oikeasti nyt ihmiset, tämä aloitus on TROLLI.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   29.12.25 15:10:23

Huoh,

Oletko sitä mieltä, että automaattisesti ei saa kuvata vuokraheppaa someen?
Vai automaattisesti saa kuvata?

Miksi tämä olisi trolli?

Mielestäni aihe on ennenkin aiheuttanut kiivasta keskustelua. Vuokraajat jopa perustavat "equetrian" tilejä joissa jaetaan kuvia hevosista.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   29.12.25 16:06:04

Pp, kannattaa hankkia se sisälukutaito niin opit sinäkin tunnistamaan trollialoitukset. Tässä tarina vietiin vähän liian pitkälle, mutta hötötäteihin se meni näköjään täydestä.

Tarkoitus tällä trollilla on päästä haukkumaan vuokraajia ja aiheuttaa kyseenalaista mainetta vuokraajille.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.12.25 16:07:33

Aika huono provo... Eikö omistajan vähän niinkuin kuulukin olla omistushaluinen XD Ja sopimusta allekirjoittaessa olet hyväksynyt ehdot.

Lähettäjä: kpg 
Päivämäärä:   29.12.25 16:08:58

Surkea provo.

Mutta juu, kyllä mäkin ihan oikeassa elämässä olen kieltänyt mun hevosesta somettamisen vuokraajalta. Ei ole ollut ongelma.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   29.12.25 16:15:23

Alaikäiset opettelevat lukemaan mihin sopimukseen laittavat nimensä.

Ihan normaalia on että hevosesta ei haluta mitään epäedustavaa someen, siksi sitä rajoitetaan.
Ja ihan normaalia on myös että hevosta ei kuljetella mihinkään, kuljetus on aina riski. Etkä tiedä miten hevonen käyttäytyy vieraassa paikassa. Sama koskee kilpailemista.
Ja niitä esterälläilyjä.
Hevonen ei ole lelu.

Osta oma niiin tiedät.

Päivämäärä:   29.12.25 16:22:05

Ihan normaalia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.12.25 16:24:24

TÄMÄ ALOITUS ON TROLLI, montako kertaa se pitää kertoa? Porvoosta päivää niin että heiluu

Lähettäjä: alibabab 
Päivämäärä:   29.12.25 16:40:00

Ei kukaan allekirjoita sopimusta lukematta sitä.

Tällaisia omistajia ja hevostaan vuokraavia on, jotka kieltävät hevosestaan somettamisen. Vuokraavat hevostaan rahanpuutteen takia eikä ikinä oma-aloitteisesti sanoisi ääneen vuokraavansa hevostaan. Eivät myöskään halua että tämä tulee mistään somesta ilmi. Kyse ei ole mistään omistushalusta.
Ei kuuna päivänä vuokraisi hevostaan, jos ei olisi pakko rahan takia.
Jos ei tarvitsisi vuokraajan rahoja, niin olisi vuokraaja saanut lähteä sama hetkellä kun kuvat somessa tulivat omistajan tietoon.

Tosin tämä tarina ei ole tosi mutta kieltolista voisi olla.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.12.25 16:47:48

Voihan porvoo ja lasten joululomat.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.12.25 19:34:40

Lähettäjä: Rt
Päivämäärä: 29.12.25 12:56:09

Mä en kyllä ymmärrä, miksi nykypäivänä on niin tärkeää jakaa kaikki someen, että se vaikuttaa vuokraamiseenkin? Nauti kun kerrankin on syy olla somettamatta ja saa 100 % keskittyä hevoseen.

--

Tämä aloitus toki on erittäin tylsä provo, mutta jos tähän vastaan, niin siksi, että sitten ei ole "cool", kun ei voi spämmätä someen materiaalia siitä, että on VUOKRAhevonen, eikä käy ratsastuskoulussa :D Yksi syy, miksi en ota hevosilleni vuokraajia. Muutama oli, mutta se tallilla käyminen oli pelkkää somen päivitystä niillä. Ei minua haittaa, jos hevosestani julkaistaan materiaalia someen, mutta jos tallikäynnistä laitetaan 15 videotarinaa instaan joka kerta, niin ei taida keskittyminen hirveästi riittää siihen hevoseen...

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.12.25 19:48:00

”Lähettäjäalibabab
Päivämäärä29.12.25 16:40:00

Ei kukaan allekirjoita sopimusta lukematta sitä.”

Yllättyisit jos tietäisit kuinka iso osuus ihmisistä itseasiassa toimii juuri näin alkaen ihan vakuutussopimuksista ja erilaisten sovellusten ym. tuotteiden ja palveluiden käyttö- ja sopimusehdoista.
T: Vakuutusyhtiön täti

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   29.12.25 20:30:54

Täähän on vielä pientä, mitä näissä soppareissa välillä lukee. .

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.12.25 20:38:05

Provo tai ei niin viimeksi kun mulla oli hevoskontakti niin oli kyllä kielletty julkaisemasta kuvia somessa hevosista/talilta/huudeista yleisesti. Samoin omistaja sanoi ettei saisi juoruilla hevosten ja tallin asioista ulkopuolisille. Eikä ollut mulla ongelmia näitä noudattaa.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   29.12.25 20:44:14

Aloittajan kaltaiset ihmiset ovat syy miksi hevosilleni ei tule yhtäkään vuokraajaa tai junnua. Minun hevosellani ei hyppää itsenäisesti tasan ketään, olen paikalla aina kun hypätään. Ja jos totean ettei ratsastajan taito riitä,hän hyppää vain hyväksymäni valmentajan silmän alla. Olen näihin vuosiin nähnyt niin hemmetin paljon huonoa ratsastusta ja myös huonoa valmentamista, etten halua että hevoseni joutuu sellaista kestää.
Ja jännästi mun hevosella on tälläkin hetkellä täyspäinen aikuinen ratsastaja, joka ratsastaa siististi ja valmentautuu asiallisella valmentajalla halutessaan. Minä olen kuitenkin loppupeleissä se, joka sitten maksaa hevosen sairastumisen, jos ratsastaja onnistuu kipeyttää hevosen. Joten minulla on oikeus myös kontrolloida hevosen käyttöä.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   29.12.25 22:26:39

Miksi Jahas meni provoon?

Päivämäärä:   29.12.25 22:38:37

Trololoo

Päivämäärä:   30.12.25 09:47:07

Porvoosta tai ei. Niin tää on valitettavasti ihan tätäpäivää, todellisessakin elämässä.

Meidän vuokraaja saa somettaa ja hypätä itsenäisesti. Fiksu nuori nainen. Entuudestaan tuttu ja luotettava. Täysin venrovieraan en todellakaan antaisi hypätä ja maastoilukin siinä ja tässä.

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   30.12.25 10:03:35

Omistaja kieltänyt juuri ne mitkä itsekin kieltäisin.

Päivämäärä:   30.12.25 12:53:19

Syy miksi en ota teinejä vuokraajiksi. Joka toisella on "equetrian" instassa. Sinne on tärkeää kerätä kuvia mahdollisimman monesta eri hevosesta. Kertoa kuinka kokenut on.

Itse jaan someen tarinoita ja kuvia omasta elämästäni. Hevoseni kuuluvat elämääni, jaan joskus myös niistä. Mut kukaan muu, edes isovanhemmat eivät saa jakaa kuvia lapsistani. Sama koskee myös hevosia, koiria jne.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   30.12.25 12:56:50

Ihan turhia tuollaiset kiellot. Toisilla tuntuu olevan tarve turhaan kontrollointiin. Mitään haittaa tuollaisesta ei oikeasti ole, eikä eläimellä ole yksityisyydensuojaan. Turhaa nipottamista.

Mitä enemmän ratsastuksen ja hevosharrastuksen iloa näkyy kaikkialla somessa, sen parempi.

Päivämäärä:   30.12.25 13:06:17

Ope, tuntsarit on sitä varten. Yksityishevosen kuvia on syytä rajoittaa. Teinit eivät välttämättä ymmärrä, mikä on edustavaa. Hevonen saattaa tulla joskus myyntiin ja teinien julkaisuista voi olla haittaa.

Jokainen toki päättää omat sääntönsä.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   5.1.26 13:37:08

Ope, kyllä se oikeasti haittaa jos meinaat myydä hevosesi ja ostajat löytävät siitä somesta epämääräistä juttua siitä miten hankala se on käsitellä ja ratsastaa mutta tämä somettajateini urheanuskaltaa sillä rällätä holtittomasti pitkin puskia.

Kokemattoman ratsastamana saa hevosesta kuin hevosesta todella epäedustavia kuvia ja videoita netin täyteen.

Jo ennen someaikaa luovuin hevosenhoitajasta joka selkäni takana tolskasi kiltin suokin kanssa karkuuttaen sen eikä koskaan pyytänyt apua/neuvoa vaan kertoili pitkin kyliä että hevoseni on hullu...
Someaikana tuollaiset jutut saa levitettyä vielä paljon tehokkaammin eivätkä ne netistä enää poistu ikinä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.