Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talvikarva lähtee jo

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.12.25 15:07:02

Ei ole vielä täällä etelässä ollut edes talvea ja mun vanha ruuna pudottaa talvikarvaansa...
Nuorena sillä ei kasvanut juurikaan talvikarvaa, usein kyseltiin, miten olen saanut klipattua sen niin tasaiseksi.
Parikymppisenä aloitti karvan kasvattamisen, ei kovin pitkää, mutta melko tuuheaa.
Tähän asti on aloittanut pudottamisen "vasta" tammikuussa.
Nyt ruuna on 27v...

Onko muita?

Re: Talvikarva lähtee jo

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.12.25 15:59:18

Eilen huomasin myös että oma vanhus (20v) on alkanut pudottamaan karvaa. Ja samoin etelässä ollaan ja talvea ei ole vielä edes ollut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.25 16:01:43

Vanhan polven hevosihmisten mukaan karvanlähtö alkaa tapanista :) (Ainakin oreilla, en muista tarkkaan miten sanonta meni)

Päivämäärä:   27.12.25 16:18:09

Piste, enpä ollut tuollaista kuullut, vaikka olen pitkään puuhaillut hevosten kanssa!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.25 16:20:27

Joka talvi ja kesä sama juttu :D Aina tulee tänne ja facebookkiin väki ihmettelemään kun karva alkaa lähteä normaaliin aikaan, tai se alkaa kasvaa normaaliin aikaan.

Kun päivä pitenee niin monilla alkaa lähteä.
Kun päivä lyhenee niin monet alkaa kasvattaa.

Vaikka ollaan vuoden kylmimmällä/kuumimmalla ajanjaksolla ja maalaisjärkeen ei käy. Mutta näin se biologia toimii.

Päivämäärä:   27.12.25 17:08:41

No, kun on tätä samaa hevosta seurannut jo 22 vuotta, niin tuota aikaistumista ihmettelin.
Eikä meidän tallin muut hevoset vielä pudota yhtään osalla alkaa maalis- huhtikuussa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.25 17:14:42

Mä oon yleensä huomannu tammikuun puolenvälin jälkeen karvan putoavan. Nyt ei vielä lähde.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.12.25 17:39:43

Omani aloitti jo pari viikkoa sitten pudottamaan talvikarvaa!

Päivämäärä:   27.12.25 21:24:32

Meillä kaikilla alkuperäisrotuisilla alkaa näihin aikoihin ensimmäiset yksittäiset karvat irtoilla. Tahti kiihtyy sitten alkuvuodesta tammi-helmikuussa. Mutta nuo onkin kaikki paksu- ja pitkäkarvaisia mammutteja, joten karvanvaihto kestää. Puoliverisillä, joilla talviturkki on kaksi karvaa ristissä yhden sijaan varmaan alkaa yleensä myöhemmin.

Päivämäärä:   27.12.25 21:51:04

Pudottanut jo viikon karvaa. Koko talli, eri ikäisiä - nuoresta vanhaan. Päivä pitenee, ja karvan vaihto alkanut jo kaikilla, eri asia on se, pudottaako kaikki vielä kasvojaan ja missä mittakaavassa. Mutta vaihto on alkanut varmasti kaikilla.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   27.12.25 22:33:58

Viimeisten parin viikon aikana karva on muuttunut karkeamman tuntuiseksi (kuten aina ennen irtoamista) ja nyt parin päivän ajan on karvaa irronnut harjatessa, vielä maltillisesti, mutta karvanlähtö on selvästi alkanut. Iberialainen, jolla lyhyt, mutta erittäin tiheä karva.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.