|
Lähettäjä: pilkunviilaaja
Päivämäärä: 29.12.25 11:24:34
Hevosvainaani teki viime aikoinaan saman: lakkasi juomasta itse.
Hevonen oli vähän nirso terveenäkin ja mm. melassi, monet mashit, omenasose oli sen mielestä pahaa.
Tallikaverit antoi pieniä näytemääriä omia mashejaan (tyyliin 0.5-1dl) joiden avulla kokeilin mitä hevonen suostuisi juomaan/syömään ja siitä tehtiin sille sitten juomia. Voisiko tämä järjestely auttaa myös aloittajan hevosta?
Tälle hevoselle maistui mahdollisimman heinämäiset mössöt. Esim heinäpelletistä, tai yrteistä, tai jostain sokerijuurikaskuidusta tehdyt juomat kelpasi parhaiten. Jonkun olen kuullut syöttäneen vettä johon oli laitettu heinäpaalista varisevaa heinäsilppua mauksi. Ehkä porkkanaraasteella maustettu vesikin olisi voinut olla kokeilemisen arvoinen, tämä hevonen piti porkkanoista.
Osa juo mieluummin vetistä juomaa, osa juo mieluummin puuromaista paksuhkoa juomaa.
Suurin osa tykkää että vedessä on vähän suolaa, jos mashi ei sisällä sitä niin sitä kannattanee laittaa joukkoon.
Aloittaja, tarkista vielä pystytkö seuraamaan paljonko hevosesi juo itse (ämpärijuotto). Jos juo itse hyvin, niin ei ole ihme jos lisäjuotto ei kiinnosta. Jos hevonen ei juo mitään omatoimisesti, niin se on kyllä yleensä lopun merkki.
|