Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua klinikalta puhelimitse/sähköpostilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.25 14:22:42

Voiko tosiaan klinikalle soittaa ja kysyä puhelimitse apua/neuvoa? Tai laittaa sähköpostia ja siihen liittää vaikka kuvaa ja sen perusteella sitten kysellä tarvetta tulla paikan päälle?

Kaviossa halkeama (kengätön) Kengittäjä ei osannut sanoa että voiko aiheuttaa ontuman. Joten jos klinikalta saisi mielipiteen asiasta.

Re: Apua klinikalta puhelimitse/sähköpostilla?

Lähettäjä: Hnn 
Päivämäärä:   26.12.25 14:55:48

Olen laittanut ja on vastattu. On ihan normaalia soittaa klinikalle, kuvailla oireet ja tarvittaessa laittaa kuva ja kysyä, pitäisikö tulla näyttämään. Hevosesi siis ontuu ja epäilet sen johtuvan halkeamasta, vai ei onnu ja mietit, voisiko se johtaa ontumiseen pian?

Päivämäärä:   26.12.25 15:30:34

Ontuu ja pohdittiin kengittäjän kanssa että auttaisikohan kengittäminen jolla saisi paineen pois halkeaman kohdalta. Muita oireita hevosella ei siis ole.
En usko että siitä on mitään hyötyä jos kutsun eläinlääkärin tallille katsomaan joten ajattelin että olisin suoraan klinikkaan yhteydessä.

Siellä tosiaan voisivat ehkä neuvoa kokeilemaan kengitystä (kuvan perusteella) tai sitten suoraan sinne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.12.25 15:35:46

Olen laittanut sähköpostilla kuvia ja esim röntgenkuvia ja pyytänyt kommentoimaan. Olen myös soitellut eri eläinlääkäreille, esim Viikkiin spesialisteille, kun sijaitaan itse kaukana Helsingistä. Aina olen saanut apuja ja neuvoja.

Myös klinikkojen sairaskengittäjät voi ottaa kantaa, samaten esim oppilaitosten kengityksen opettajille voi laittaa kuvia, pyytää kannanottoa ja kertoa, että kuvia saa käyttää myös opetuksessa.

Lähettäjä: Näppi 
Päivämäärä:   26.12.25 15:52:46

Olen soittanut sekä laittanut sähköpostilla kuvia klinikalle jossa hevosiani hoidatan ja ainakin minulle he ovat vastanneet. En sitten tiedä kuinka innokkaasti ja kattavasti vastaisivat jos en olisi heidän vanha asiakas. Mutta kyllähän klinikalle kun soittaa ja varaa aikaa niin yleensä voidaan puhuen käydä aika laajastikin asiaa läpi mm. että onko tarvetta tulla, miten pian olisi hyvä tulla, miten toimitaan siihen asti ym. lisäohjeita.

Päivämäärä:   26.12.25 17:15:46

Mä oon kyllä saanut neuvoja puhelimitse ja kuvien perusteella, vaikka en ollut vanha asiakas. Oli toki päivystysasiaan liittyvä konsultointi.

Lähettäjä: Seppä 
Päivämäärä:   26.12.25 17:38:37

Kyllä klinikalle voi aina ottaa yhteyttä ja kysyä arviota hoidon tarpeesta, mutta tässä tapauksessa suosittelisin ottamaan yhteyttä koulutettuun ammattiseppään (ce-f). Kavioasiat ovat kengitysseppien erikoisalaa, eivätkä kaikki eläinlääkärit ikävä kyllä välttämättä tiedä aiheesta juurikaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.12.25 19:42:23

Ei klinikkaeläinlääkäri valokuvan perusteella voi sanoa johtuuko ontuma halkeamasta. Klinikalla se on taivutukset ja rtg-kuvat ainakin kaviosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.12.25 21:04:51

Jos kavio on haljennut niin kyllä siihen pitää kenkä laittaa ja tukea halkeema. Ota nyt ensin yhteys hyvään, koulutettuun ammattiseppään.
Kovalla pohjalla hevonen tarvitsee yleensä kengät. Kengättömään kavioon tulee helposti juuri noita halkeemia ja se voi olla pitkäaikainen ongelma.

Päivämäärä:   26.12.25 21:39:05

On ihan normaalia soittaa eläinlääkärille ja kysyä, onko oireiden x ja y perusteella syytä tulla käymään. Kuviakin voi lähettää jos tarvitsee.

Päivämäärä:   26.12.25 22:13:51

Luin vaan tuon alun ja vastasin siihen. Nyt kun luin lopunkin, niin todellakin oikea ce-f seppä paikalle. Jos kavio on haljennut niin näillä keleillä varmasti ontuu, ja toisaalta kovalla pohjalla halkeamaan tulee koko ajan lisää painetta ja ongelma pahenee. Äkkiä kunnon seppä paikalle ja kavioon kenkä tai kipsi ja kenkä.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   26.12.25 23:53:00

Näillä tiedoilla en edes kyselisi kannattaako tulla vaan kävisin ihan oman mielenrauhani takia kuvauttamassa kavion niin että klinikan seppä on myös paikalla ja saa sitten samalla hoidettua oikeanlaisen kengityksen. Minkäänlaista kavion tälliä epäiltäessä ei murtuman mahdollisuutta voi poissulkea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.