Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatko tuttaviesi ratsastaa hevosellasi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.12.25 03:51:57

Kyselyitähän aina riittää, päästätkö tuttavasi ratsastamaan hevosella? Kenet päästät ja kenet et? Päästätkö työkaverin lapset?

Re: Annatko tuttaviesi ratsastaa hevosellasi?

Lähettäjä: Tinkerbell 
Päivämäärä:   23.12.25 04:43:54

Ei mun tuttavat koskaan edes kysele, että pääsisikö ratsastamaan mun hevosella. Hevosia harrastavilla kavereilleni on myös omat hevoset ja ei-hevoskavereita ei kiinnosta ratsastus, sukulaiset katselee vaan kisatuloksia ja ihan harvoin joku saattaa käydä kisoja katsomassa samaan kaupunkiin sattuessaan ja silloin sukulaislapset heistä korkeintaan haluaa vähän rapsuttaa mun hevosta kaulasta ja ottaa kuvia radan jälkeen.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   23.12.25 08:18:54

Kyllähän näitä aina osuu kohdalle, toki omistan suomalaisen niin varmaan ajattelevat sen olevan jotenkin "turvallinen". Kerron vaan aina jämäkästi eik, koska hevoseni vihaa vaihtuvuutta ja on todella törkeä hyväksikäyttäjä, jos ratsastaja ihan kujalöla. Lisäksi puree talutusratsastuksessa niin tosi kiva tällaisen kanssa sitten muksuja kuljettaa. :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.12.25 08:51:32

Ohjaan kyselijät ratsasuskouluihin. Jokainen makskoon harrastelunsa ihan itse.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   23.12.25 09:09:02

Työkaverin lapset on n. kerran vuodessa käynyt ja tämän suon lapsille mielelläni ja ilmaiseksi. Työkaveri on huippu joka vaikuttaa myös asiaan.
Muutama kaveri on kysynyt mutta en ole suostunut.
Ensinnäkin tultais ratsastamaan ilmaiseksi koska se on kallista ridakoulussa. No ei ilmaista ole oman hevosen pito minullakaan.
Toiseksi tykkään et hevonen on minun jäliltä ja minun asetuksilla. Toki jos kyseessä oli taitavampi ratsastaja voisin harkita mutta näissä tapauksissa ei ole niin eivät pääse hevosteni selkään.

Päivämäärä:   23.12.25 09:17:22

Tosi moni kyselee mutta olen vastannut eri tavoin tilanteeseen sopien, ihmiset ei tunnu ihan ymmärtävän kuinka kalliista harrastuksesta on kyse. On näitä ketä kysyy pääseekö lapset, niitä ketkä vain ilmoittaa, että voisi tulla joku päivä, niitä jotka kuvittelee, että tarvitsen ilmaisia apukäsiä jne.

Välillä vähän turhauttaa suoraan sanottuna.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   23.12.25 09:25:30

En päästä pääsääntöisesti ketään ulkopuolista hevoseni selkään. Varsinkaan sellaisia jotka sinne itse pyytävät päästä. Syy on se, että noille pyynnöille ei tule loppua kun kerran suostuu. Joillekin olen itse tarjonnut kertaluonteisesti. Ja sitten on tilanteet joissa tarvitsen apua liikutukseen, mutta senkin hoidan niin, että pyydän joltakin luottotyypiltä ja maksan korvauksen. Poikkeuksen tekee joskus ja jouluna kun kaverin kanssa vaihdetaan hetkeksi hevosta. Mutta näitä on harvoin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.12.25 10:17:11

En. Hyvän kaverin lapset saa ratsastaa talutettuna. Ihmisethän ei todellakaan tajua että hevosen pitäminen on ihan hiton kallista ja riskit on isot kun joku vaan ratsastelee ilman että hevosen hyvinvointi kiinnostaa.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   23.12.25 10:28:32

Ei ole pelkoa. Sen verran "liukas" tyyppi, ettei ketään ole ollut pummaamassa.

Kiltti, osaava mutta on tilanteista kun osaa liikkua yllättäin ja nopesti, niin kun täykkärit vaan osaa.

Lähettäjä: black beauty 
Päivämäärä:   23.12.25 10:35:31

Ei kukaan halua ratsastaa sillä ;DD

Päivämäärä:   23.12.25 10:36:28

Päästän kokeilemaan, mutta säännöllisen epäsäännöllistä ratsastusta en tarjoa kuin siskon lapselle, joka asuu kauempana. Eli siis sellaisia ihmisiä päästän, jotka haluavat kerran elämässään kokeilla ratsastusta, ja tiedän, ettei heistä tule jatkuvasti ratsastuksen perään kyselijöitä. Itse pyydän/sovin sitten liikuttajat tai kisaajat. Sellaisia ratsastuskoulun sijaan ratsastajia en, koska hevonen on hommattu omaan käyttöön, eikä sen elättäminen omassakaan pihassa ole ilmaista. Noi vartin selässä kävijät ei tee hallaa mun tavalliselle hevoselle, yleensä menevät pääasiassa taluttaen tai liinassa ja mun ihan tavallinen hevonen ei mene pois asetuksilta tai käyttäydy tyhmästi niissä tilanteissa, ei pure taluttajaa tai liukene paikalta. Onni on omistaa ihan tavallinen puksuttaja, niin voi tarjota elämyksiä kivoille ihmisille.

Päivämäärä:   23.12.25 10:46:09

En, koska olen ostanut hevosen itselleni omaa harrastustani varten, en kenenkään muun harrastamista varten. Kyselijöitä kyllä riittää, juurikin työkaverit, sukulaiset, jopa sukulaisten työkaverit, kyselevät saisiko heidän lapsensa käydä ratsastamassa heti kun saavat vihiä että minulla on hevonen.
Totean aina vastaukseksi, että hevoseni on yksityisratsu eikä opetushevonen, ja että ratsastustunteja myy sillä samalla tallilla toimiva rastastuskouluyrittäjä, jolla on useita lapsille sopivia opetusratsuja ja asianmukainen pätevyys sekä palveluntarjoajalle kuuluvat vakuutukset. Mielestäni ei olisi oikein, että minä alan harrastelijana nakertaa hänen leipäänsä tarjoamalla talutusratsastusta ulkopuolisille kokeilijoille hänen tiloissaan.

Meillä on tallikavereiden kanssa toimiva järjestely jossa liikutetaan ja hoidetaan vastavuoroisesti toistemme hevoset tarpeen mukaan. Lisäksi valmentaja(t) ja ratsuttaja ratsastavat hevosella rahaa vastaan silloin tälöin pyynnöstäni. Mutta se ei ole mikään karusellihevonen joka on hankittu ilahduttamaan koko kylän lapsia.

Päivämäärä:   23.12.25 10:47:54

Päästän, ei vaikuta ainakaan minun hevosen kuluihin jos joku haluaa kerran vuodessa tulla mukaani tallille ja istua hevosen selkään. Minusta on ihan hauskaakin esitellä hevostani muille. Kärryajelulle pääsee myös, ja kavereiden ja työkavereiden lapsille on hauska pitää "ponikerhoa". Jaettu ilo on moninkertainen ilo :D

"Osaavia" ratsastajia en tosin päästä selkään, ellei ratsastustyyli ole sama kuin minulla niin voin luottaa ettei hevosta kiusata erilaisilla avuilla kuin millä itse ratsastan. Ammattilaistenkin kohdalla olen todella tarkka kenen palveluja ostan, ja mieluummin koulutan mahdollisimman paljon itse.

Lähettäjä: Luimu 
Päivämäärä:   23.12.25 11:09:54

Ikinä ei ole kukaan edes kysellyt päästä ridaamaan. Suurimmalla osalla kavereita on omat hevoset/hevosia

Lähettäjä: porsas 
Päivämäärä:   23.12.25 15:13:53

Ei mun hevosen kulut ole lisääntynyt tai vähentynyt, kun oon kivojen työkaverien ja kaverin lapsia päästänyt harjailemaan ja talutuksessa ratsastamaan.
Joskus miehen kaveritkin käyneet.
Ei näistä ole mitään vaivaa vaan kivaa ajanviettoa. Ei näistä mitään säännöllisiä kävijöitä ole tullut, sellaista en jaksaisi, eikä ole ollut tarkoituskaan.

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   23.12.25 18:23:39

En koska ammattilaisetkaan ei halua xD toki nyt on jo aikuinen eikä enää niin hurja, mutta sitä ei tarvitse kertoa muille ;)

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   23.12.25 19:15:14

Päästän, ei ole minulta pois, päinvastoin on kivaa vaihtelua itsellekin touhuta tallilla muiden kanssa ja tarjota mahdollisuus ratsastukseen. Hevonenkaan ei ole mikään friikki tai supergpheppa, että pilalle menisi, eikä ole teidänkään ;)
Eipä näitä riesaksi asti ole ollut ja jotkut ovat tuoneet kiitokseksi esim.suklaalevyn tai lasten isä kantanut vaikka vesiämpäreitä joutessaan.

Päivämäärä:   23.12.25 19:20:33

Tottakai päästän. He ovat hevosihmisiä siinä missä itsekkin. Ystävistä on paljon apua.

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   23.12.25 19:23:33

Pääasiassa annan sukulaislasten ratsastaa, ovat sellaisia ettei muuten olisi varaa/mahdollisuutta niin ajattelen että hyväosaisena voin tarjota tällaista hyväntekeväisyyttä. Jos tullaan kinuamaan ratsaille silloin kun ei hepan aikatauluihin sovi niin sillon sanon kyllä suoraan ettei nyt onnistu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.12.25 19:46:52

Ei kukaan ole koskaan pyytänyt, kai olen niin tylsä tyyppi tai sitten mulla on fiksuja kavereita. Hevonen on ihan tavallinen harrastekisaratsu.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   23.12.25 19:47:58

En päästä kysyjiä. Sekä joillekin aikuisille että lapsille olen tarjonnut mahdollisuuden oma-aloitteisesti.

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   23.12.25 20:36:10

Päästän mielelläni tallikavereita tai tuttuja hevoseni selkään kokeilemaan, miltä vähän parempi hevonen tuntuu. Se ei ole minulta pois, päinvastoin. Olen itse nuorena päässyt hienojen hevosten selkään ja haluan laittaa hyvän kiertämään.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   24.12.25 08:11:44

En.

Päivämäärä:   24.12.25 09:23:53

Yksi työkaveri tuli kerran hevostelemaan meille kotiin, sopivaa aikaa sovittiin kuukauden päivät. Ensin siivottiin karsinat 4kpl. Tuumasi, että on kyllä raskasta ja aiai ihan käsiin sattuu. Hevosen sain varustaa hänelle valmiiksi. Sitten ratsastettiin. Jaksoi10min ja sitten riitti. :)

Ratsastuskoulussa pääsee aina valmiille hevoselle.

Ei ole tullut uudestaan, liian raskasta.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   24.12.25 09:36:57

Jotkut voisin päästää ja joitakin en. Jos kinuaa päästä ratsastamaan tai on oikein yli-itsevarma taitoihinsa nähden, niin yleensä ratsastuksesta ei ole kummoista iloa kenellekään.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.12.25 11:02:00

Osan anna, osan en.

Mun puskapollejen säätöjä ei kukaan voi pilata joten selkään päästän ihan aloittelijatkin, tosin kun noi on iso poni ja vähän päälle 150 cm lämppäri koko asettaa rajoituksia. Tuttujen ja esimerkiksi työkavereiden lapset pääsee talutettavaksi koska tahdon levittää hevoshulluutta. Hyvin harva vaan viitsii tänne asti tulla.

Hyvät kaverit saisi koska vaan tulla ratsastamaan. Tosin kun asutaan pääosin eri paikkakunnilla ja monella on oma hevonen/ hevosia ei heillä ole aikaa.

Ne jotka yrittää vaan hyötyä siitä että pääsisivät ilmaiseksi ratsastamaan mutta muuten ei olla kuin hyvänpäiväntuttuja en ole päästänyt ratsastamaan.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   24.12.25 11:51:17

En. Ja jos haluaa, niin se on normivalmennushinta. Yksin, ei ikuna koskaan!

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   24.12.25 12:13:13

Hevos-ihmis kaverit on ratsastaneet minun hevosilla ja minä näiden hevosilla...

Päivämäärä:   24.12.25 12:37:13

Ei taida koskaan kukaan olla pyytänyt. Miehen kummityttö käy silloin tällöin kävelemässä talutettuna, pari kertaa olen tarjonnut lainaksi valkkuun oman tallin junnulle, jonka oma hevonen on ollut kipeänä. Lähtökohtaisesti en anna kenellekkään muulle ratsastettavaksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.12.25 11:05:36

Joo ja ei riippuu ihmisestä ja siitä miten oon kokenut asian hyödyksi mulle ja hevoselle. Kyllä olen ihan itsekkin kysynyt kavereita joilla jotain ratsastus kokemusta silloin kun itse oli loppu tähän lajiin.
Myös tutun lapsen lapsi kävi aloittamassa ratsastuksen silloin minun silmän alla. Hevonen oli kiltti mutta hyvin paha hyväksikäyttäjä. Toki tästä maksettiin mutta itsekkin tykkäsin että sai opettaa ja näki sitä edistymistä.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   25.12.25 19:12:41

Meillä saisi ratsastaa vaikka joka päivä mutta ei täällä ole ketään kuka haluaisi ratsastaa

Lähettäjä: Kikka 
Päivämäärä:   25.12.25 23:03:02

En muista, onko kukaan koskaan (n. 25 vuoteen) kysynyt! Houkuttelen kyllä välillä kavereita selkään, jotta näen, miten hevonen toimii muitten kanssa, ja jotta minulla olisi joku hevosen tunteva ratsastamaan, jos sairastun. Kavereitten lapsia saa taluttaa niin paljon kuin äidit jaksavat taluttaa. Siitä ei hevonen rasitu, tykkää vaan.

Lähettäjä: Iisa 
Päivämäärä:   26.12.25 00:10:38

En pyynnöstä suoraan, pistän kiinnostuksen mieleen ja ehdotan itse myöhemmin. Haluan että hevoseni saa jakaa iloa, mutta en tahdo että kukaan kutsuu itseään ratsastamaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.12.25 07:22:08

Riippuu hevosesta. Minulla on traktori ja ferrari. Jälkimmäinen on vain minun hevonen.

Lähettäjä: Möömö 
Päivämäärä:   26.12.25 16:21:51

Kaverit ei halua ratsastaa mun hevosella:)

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.12.25 17:47:05

En, eivät ole turvallisia aloittelijoille eikä lapsille.

Päivämäärä:   27.12.25 19:30:24

Päästän kunhan olen itse mukana. Pidän aloittelijoiden avustamisesta ja oma hevonen sopii kaikille, on hyvin varovainen aloittelijoiden kanssa ja mutkaton kokeneemmille

Lähettäjä: Ilpo 
Päivämäärä:   28.12.25 11:03:01

Annan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.12.25 11:26:21

Oon kertonut mitä maksaa ja olen sitten mukana avustamassa. Voi maksaa myös liikuntaseteleillä (olen yrittäjä muutenkin). Kummasti ei kukaan ilmeiseksi kysele ratsastusta. Annan kyllä kaverien ja tallikaverien ratsastaa, varsinkin jos olen itse reissussa. Ei nuo ole pilalle menneet :)

Lähettäjä: Jeba 
Päivämäärä:   28.12.25 18:15:04

En anna ratsastaa, hevoset eivät sovi aloittelijoille .
Ponilla on nyt naapurin lapset käyneet muutaman kerran ratsastaa ja ei ole tarkoitus heitä kyllä ilmaiseksi jatkuvasti käydä.

Päivämäärä:   29.12.25 19:44:01

Tietysti annan. Ei se hevonen siitä kulu, että selässä käy joskus joku muu kuin minä. Hepatkin tykkäävät, kun saavat vierailevilta ratsastajilta extraherkkuja palkinnoksi ratsastuksesta :D

Sukulaiset, ystävät, ystävien ja sukulaisten lapset, sekä kaverit ja lapsen kaverit ovat käyneet ratsastamassa. Kesällä tulijoita voi olla välillä parikin kertaa viikossa, talvella yleensä n. kerran kuussa. En kuitenkaan kellekään ala säännöllisesti mitään ratsastustunteja pitää, eli jos joku haluaisi käydä viikoittain ja joutuisin aina olemaan paikalla opastamassa, niin siinä menisi raja, koska oma aika ei sellaiseen riitä kovin usein. Harvemmin käyville tottakai järjestän aikaa, että ehdin olla auttamassa ja he pääsevät ratsastamaan - vaikka niitä harvemmin kävijöitä olisi saman viikon aikana useita.

Tällä hetkellä on kolme hevosta, joista kaikki on terveitä ja tykkäävät ihmisistä, joten kuka tahansa voi niillä ratsastaa.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   29.12.25 20:00:04

Harvemmin kyselevät, mutta kyllä päästän satunnaisesti ratsastaman sekä aikuisia että lapsia. Minusta vain kivaa kun/jos joku tuttu haluaa käydä hevostelemassa ja hevoset pääosin luotettavia kunhan miettii kenet laittaa kumman hevosen selkään ja mihin päästää ratsastamaan.
Välillä joku lapsi käy säännöllisesti "tunneilla", silloin maksavat kyllä siitä.

Päivämäärä:   29.12.25 22:09:21

Työkaverin lapset kuuluvat ratsastuskouluun.

Jotkut hevoskaverit ovat joskus ratsastaneet hevosillani, mutta yleensä ainoa vieras ratsastaja on valmentajani.

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   30.12.25 08:01:00

Ei oo kyllä halukkaita ollut ja ne jotka on olleet halukkaita ovat saaneet mahdollisuuden. Sen jälkeen kun on pohjustettu mitä voi sattua niin jotenkin se halu on siitä hiipunut. Omalla vastuulla ja vakuutuksella. Toki pitää myös huomioida että meillä on poneja, se syö monta mahdollista halukasta.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.12.25 08:29:25

Satunnisesti annan ratsastaa sellaisten kenellä on jonkinlainen ratsastustaito. Minusta on kiva antaa sukulaisille/kavereille silloin tällöin hyvää mieltä ja kokemuksia vähän laadukkaamman hevosen selässä. :)

Päivämäärä:   30.12.25 13:02:58

Olen antanut kaverin lapsen. Kaveri on entinen hevosihminen.
Luulin et yhdessä harjaamme ja hengailemme samalla. Todellisuudessa hoidin hevosen yksin ja he odottivat koska se on valmis. Yksin riisuin hevosen, harjasin suojat, lakaisin käytävän yms. Tuli vähän hyväksi käytetty olo. Eivät sitä varmaan tarkoittaneet, mutta tuntui ikävältä olla palvelijana ja tehdä aivan kaikki yksin. Luulin et vietämme samalla aikaa yhdessä.

Kun tulee kesä, ottavat varmaan taas yhteyttä. Sovin treffit jonnekin muualle kuin tallille. Mieluummin ridaan itse.
Muutenkaan en yleensä ota tuttuja ridaamaan. Säännöllisesti joku ilmoittaa, että voisin tulla auttamaan sua ja alkaa liikuttaa sun heppaa, jotta saisit vapaata tallilta. Mulle kelpaisi jos joku haluaa taluttaa heppaa sen vapaa päivinä. Sellaiseen ei löydy apua.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   31.12.25 23:17:55

En. Ei ole ollut tunkuakaan.
Ainoa joka on kysellyt oli menneisyyden tuttava joka lähetti viestin tuttavien kautta ja suuttui kun en luvannut. Minusta oli outoa kysyä palvelusta kun ei ole viiteentoista vuoteen halunnut muutenkaan pitää yhteyttä.
Ihmisillä ei aina ole mitään käytöstapoja.

Olisiko ok lähettää kauan sitten tuntemalleen ihmiselle viesti "en tiedä muistatko minua, asuin naapurissasi vuonna -55... Kuulin että sulla on auto, tulisin lainaamaan sitä ensi viikolla". Ei kuulumisten kyselyä, ei halua maksaa palveluksesta, vain tarve hyötyä.

Päivämäärä:   1.1.26 00:36:36

Veljen eksä käy viikoittain ja sen lisäksi yksi ystävä kun vuorotyöltä ja muulta elämältä kerkeää, 1-10 kertaa kuussa. Sen lisäksi olen kyllä yllyttänyt kaikki ystävät vähintään kerran selkään taluteltaviksi. :D Kiva tarjota sellainen elämys kerta voi. Mutta en ala kenellekään opettamaan alkeita vaan kerron mihin hintaan valmentajan saa pitämään yksäriä, ei ole kukaan kysellyt. Noita säännöllisiä ratsastajia asiakseni neuvon aina välillä ja vuoroin ottavat sovitusti minut silmätikuksi niin ei kehitetä ainakaan mitään istuntavirheitä tai tapoja mitkä haittaavat hevosta. Ihan sama täällä metsän keskellä, että miltä näytetään, mutta hevosen pitää voida hyvin ja on toki suotavaa että kuskikin pysyy ehjänä.

Eli ystävien annan, tuttujen en. En ketä tahansa huoli tontilleni tai kotiini, ei vaan riitä paukut sellaiseen. Noista kahdesta on vain apua, iloa ja hyötyä enkä voisi pitää kahta ratsastettavaa+yhtä ajettavaa ilman luotettavia apukäsiä.

Lähettäjä: Fghhggvbbb 
Päivämäärä:   1.1.26 13:20:32

Pl ihan puskapollet, joka ainut ratsastuskerta muuttaa hevosta johonkin suuntaan, parempaan tai huonompaan.
En halua että kukaan vie mun hevosta huonompaan suuntaan.
Siskon lasten olen antanut istua selässä talutettuna.

Lähettäjä: Blueberry 
Päivämäärä:   1.1.26 16:44:30

Mitä kokemattomampi hevosharrastaja sitä vähemmän itsesuojeluvaistoa ja hevosenlukutaitoa.
Jokainen kavioeläin on heille samanlainen ja selkään oltaisiin menossa aina empimättä.

Näitä on esim.niissä jotka mainostavat " olen 12 v ja etsin liikutushevosta, kokemusta kaikenlaisista ratsuista, pärjään kaikille, olen ratsastanut jo 2 v satunnaisesti".

Jos ammattiratsuttajat eivät halua ottaa kovin hankalaa hevosta ratsastettavaksi pysyäkseen työkuntoisina ei hätää! Selkään menijöitähän löytyy. Eri asia kuka ottaa lopulta vastuun?

Tuttavan hevosen lainaaja putosi selästä ja kuoli.
En siis lainaa hevostani innokkaille aloittelijoille. En halua tuota taakkaa kontolleni.
Hevosessani ei ole mitään vikaa kun se on rauhallisen ja osaavan ihmisen käsissä, se peilaa paljon käsittelijäänsä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   2.1.26 11:29:32

Annan jos tilanne on sellainen, että tarvitsen apua. Mutta vain tietyille ystäville, keiden hevosmiestaitoihin ja ratsastuksen tasoon luotan ja heillä vaikka syystä tai toisesta harrastus tauolla hevosen poismenon tms vuoksi. Eli en koe, että haluavat hyötyä minun hevosestani, pyydän apua silloin, kun sitä tarvitsen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.