Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä Childeric koulumallissa levein säkätila

Lähettäjä: haaveilija 
Päivämäärä:   22.12.25 09:26:34

Kysymys otsikossa. Isot lavat, leveä matala säkä. Suora lyhyt selkä,

Mitä mallia suosittelette?

Re: Missä Childeric koulumallissa levein säkätila

Lähettäjä: peanut 
Päivämäärä:   22.12.25 09:46:50

Pelkkä mallin nimi ei Childericissä kerro automaattisesti tuosta mitään. Saman nimiset mallit voi olla aivan erilaisia yksilöitä satuloina. Eli pitää katsoa satulan tiedoista just kyseisen satulan paneelien sijoittelu.
Esim vaikka kaksi DAC mallista satulaa voi olla ihan erilaisia istuvuudeltaan: toinen niistä on valmistettu paneeleilla jotka on suunniteltu korkeasäkäiseen selkään ja paneeleissa on shoulder freedom lapatila, toinen taas onkin paneeleltaan valmistettu matalalle säälle ilman lapaleikkausta. Eli ole tarkkana :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.12.25 20:31:42

Meillä vastaavassa selässä tällä hetkellä DFI malli, lyhyt satulansija ja isot lavat niin tämä oli ainut mikä sopi kuin hanska, plus hevonen liikkuu tällä hyvin. Suosittelen.

Lähettäjä: haaveilija 
Päivämäärä:   30.12.25 13:04:09

Yritin etsiä tietoa mitä nämä eri lyhenteet tarkoittavat että voi olla tarkkana?
Oisko vinkata mitään?

Lähettäjä: Kukkuu 
Päivämäärä:   30.12.25 13:49:49

D-kirjain edessä tarkoittaa koulusatulaa ja toinen ja kolmas kirjain kertovat istuimen tyylistä ja mallista, mutta ei koosta.

DFI ’ tasaisempi, vapaampi istuin

DAC ’ keskisyvä, monelle yleissopiva

DHE ’ hyvin syvä ja tukeva sitova istuin

Näin kertoo chatgpt

Lähettäjä: yoda 
Päivämäärä:   30.12.25 14:12:25

Nuo mallin nimet kuten DAC, DHE, DPL jne ei tosiaan oikeastaan yksin kerro mitään vielä siitä millaiseen selkään satula on tehty ja miten paneelit on aseteltu. Paneelit voi tosiaan olla aivan erilaiset malliltaan saman nimisissä satuloissa! Esim satula.comin tai muun vastaavan Childericejä myyvän firman sivuilta satuloita selaamalla näet miten kovin erilaisia ne oikeasti voi keskenään olla. Kannattaa ehdottomasti ottaa joku merkin tunteva henkilö avuksi etsimään just teille sopivaa!
Mulla on esim kolme aivan erilaisille hevosille istuvaa Childericiä, vaikka kaikki niistä on malliltaan DPL. DPL mallina sopii minulle parhaiten (sillä tuunauksella, että mun satuloissa on normaalia pienemmät polvituet ja niiden korkeus on valittu mun lyhyille jaloille sopivaksi), mutta jokainen hevoseni on aivan erilainen selältään joten satuloiden paneelit on kaikissa siks erilaiset.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.12.25 14:37:03

Meillä tuon tapaisessa selässä malli DSC. Mutta näissä tosiaan paljon yksilöeroja. DSC on ratsastajalle malliltaan vähemmän kuppimainen mutta kuitenkin ns. kapeavyötäröinen, eli sopii ratsastajalle, jolla kapea lantio/istuinluiden väli. Satuloiden paneeleissa isoja eroja, suurimmaksi osaksi näissä on erittäin leveä selkärangan tila ja vaikka paneelit kiinnittyvät sään kohdalla suht ylös, on mun leveäsäkäinen, pyöreäselkäinen hevonen tykännyt tästä. Kannattaa tosiaan kysellä Satula.comista, heillä on syvällinen tuntemus Childericin satuloista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.