|
Lähettäjä: ee
Päivämäärä: 23.12.25 11:36:46
"Lähettäjä: Hapsu
Päivämäärä: 23.12.25 08:22:19
Olen aina miettinyt miten kieltää tarpeeksi jämptisti mutta hevosystävällisesti hevosta lopettamaan näpsimisen esim. Hoitotilanteessa."
Yleensä tällainen näpsiminen esiintyy tietyissä, helposti ennakoitavissa tilanteissa jolloin näpsiminen on helppo estää kokonaan toimimalla itse järkevästi. Hoitaessa molemmin puolin kiinni eikä päätä lääpitä turhaan, ei anneta sinne suun lähelle mitään mistä hevoselle voisi tulla se ajatus että tuosta olisi kiva näpsäistä jne. Taluttaessa ei roikuteta pitkässä narussa kuin pulkkaa, vaan pidetään suoraan leuan alta kiinni ja kuljetaan itse siinä lavan kohdalla.
Kaikki hevoset ei vaan yksinkertaisesti ole sellaisia, että niitä voi hoitaa karsinassa irti ja talutella naru pitkänä hulmuten oman selän takana. Ihmisen tehtävänä on huolehtia, että hevonen on asetettu sellaiseen tilanteeseen jossa se voi onnistua - lähtökohdan ei pitäisi olla se, että miten hevosta tuossa tilanteessa komennetaan, vaan se, että miten ei-toivottu käytös estetään kokonaan, ettei tarvi komentaa. "Komentamisen" tarve kertoo, että tilanteessa on jo epäonnistuttu.
Jos koira jahtaa autoja, niin eihän sitäkään ongelmaa ratkaista niin että piestään koira joka kerta kun se lähtee auton perään.
|