Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä sukuinen hevonen, mitä kuuluu vastata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.25 22:36:54

Puoliverisestä kyse ja vuosien varrella on kysytty että minkä sukuinen hevosesi on niin mitä tähän kuuluu vastata? Hevosen isä? Emän isä? Isän isä?

Re: Minkä sukuinen hevonen, mitä kuuluu vastata?

Päivämäärä:   20.12.25 22:38:37

Älä ainakaan sano concretolainen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.25 22:50:20

Miksi ei?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   20.12.25 22:51:01

Yleensä sanotaan mistä isäorista hevonen on. Ja lisätään mahdollisesti myös kuka on emän isä.

Esim ”tämä on Fidertanzista. Ja emän isä on Vitalis”
tai sitten ”tämän suku on Fidertanz - Vitalis jolloin samalla tulee isä ja emän isä.

Lähettäjä: Nbbb 
Päivämäärä:   20.12.25 22:58:54

Isä ja emä isä. Ne kuuluu tietää ja osata kertoa

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   20.12.25 22:59:42

Minä olen sanonut isän isän koska varsani isä on vielä nuori ja ei monikaan varmaan tunnista mutta isän isä taas tunnettu.

Lähettäjä: Suku 
Päivämäärä:   20.12.25 23:25:18

Isä, sama se onko tunnettu ori vai ei.

Päivämäärä:   20.12.25 23:51:18

Vähintään isä ja emänisä. Lisäksi on ihan hyvä tietää millaisesta emälinjasta polveutuu, eli millaisia hevosia se on tuottanut. Mitä enemmän tietää sen parempi.

Lähettäjä: Ponny 
Päivämäärä:   21.12.25 05:51:56

Isä, emänisä ja emän nimi jos suorittanut jotain tai emän varsat pärjänneet niin että nimi mahdollisesti tuttu. Jos isä tuntemattomampi niin sen isä ja emänisä myös.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.12.25 07:46:14

Lähisuvun tunnetuin hevonen, jos isä ja emä on taviksia. "Sillä on XYZ kolmannessa polvessa".

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.12.25 08:04:19

Isä ja emänisä keskustelussa yleensä riittävä eei sitten yleensä kiinnostaa jos hevosta on ostamassa tai jos keskustelee enemmän sukuihin perehtyneiden kanssa.

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   21.12.25 09:27:18

Vähän ohi aiheen mutta mistä näihin hevosten sukuihin voi perehtyä?
Joo googlettamalla nimi mutta jotenkaan en ainakaan itse hirveästi mitään kovin monipuolista tietoa löydä omien hevosten suvuista.
Lähinnä vain sellaista että polveutuu siitä ja siitä ja se ja se on suorittanut sitä ja tätä.
Ei ne kerro ainakaan toistaiseksi minulle mitään.

Haluaisin ymmärtää/oppia lisää, mutta miten asiaan voi perehtyä? Onko jokin sivusto?
En esimerkiksi löydä mitään kisatuloksia.

Päivämäärä:   21.12.25 09:37:26

Helpoin vastata emmä tiiä

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   21.12.25 12:44:14

Suomessa harva osaa vastata edes ratsastamansa hevosen isää ja emän isää, ulkomailla moni luettelee sujuvasti useamman polven. Sukuja tuntevia kannattaa kuunnella ja oppia itsekin mitä mikäkin on jättänyt tai millainen tammalinja on tuottanut mitäkin. Etenkin ratsastettavuus ja mahdolliset heikkoudet kiinnostavat ja niistä kannattaa olla kiinnostunut, jos hevosia työkseen tai vaikka vaan harrastuksena kouluttaa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.12.25 21:30:32

Vähintään isä, emänisä ja emälinja.

Päivämäärä:   21.12.25 22:02:21

Vähän ohi aiheen mutta mistä näihin hevosten sukuihin voi perehtyä?

Horsetelex on varmaan yksi parhaista, mutta sieltäkään ei kaikki hevoset löydy. Suomen järjestelmät vähän ontuvia siihen verrattuna, mutta Hippoksen Heppa-järjestelmä ja sukuposti. Monet ulkomaiset hevoset ja etenkin orit löytyvät kyllä Horsetelexistä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   22.12.25 06:30:22

"öööö emmä tiedä"
" öööenmuista"

No anteeksi että kysyin, en tarkoittanut olla tungetteleva vaan vilpittömästi kiinnostunut minkä sukuinen hevonen, etenkin jos ravuri kyseessä.

Lähettäjä: sdyy 
Päivämäärä:   22.12.25 06:52:18

TÄMÄ "Etenkin ratsastettavuus ja mahdolliset heikkoudet kiinnostavat ja niistä kannattaa olla kiinnostunut, jos hevosia työkseen tai vaikka vaan harrastuksena kouluttaa."

Itse olen seurannut nuorten hevosten luokkiakin mielenkiinnolla ja niistäkin voi oppia jotain näistä kun on osaava tuomari antamassa suullista arvostelua. Olen oppinut myös sen mitä nimiä sukutaulusta kannattaa itse vältellä (jos jokin periytyvä ominaisuus ei itseä miellytä) tai mitä suosia. Muistan jopa 2010-luvun alusta, kun eräs ulkomaalainen tuomari totesi yhdellä osallistujalla olevan isänsä (Darcon) suu.

Päivämäärä:   22.12.25 17:05:43

Isä ja emän isä

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.12.25 18:28:52

Mitä väliä! Itse aion varmaan ihan tietoisesti hankkia hevosen, joka ei ole suvukas, en jaksa mitään sukuhypetystä.

Lähettäjä: jni 
Päivämäärä:   22.12.25 18:43:39

"Mitä väliä! Itse aion varmaan ihan tietoisesti hankkia hevosen, joka ei ole suvukas, en jaksa mitään sukuhypetystä."

johan niitä syitä tässä jo mainittiin...Sama kai se muille on minkä sukuinen hevosesi on (kaikkihan ne jonkin sukuisia on) mutta itselle arvokasta tietoa omasta hevosesta.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.12.25 06:40:41

Tyhmä kysymys: Mikä on tämä emälinja? Omani sukutaulussa mainittu se, mutta kuinka kaukaa se tulee, kun ei näy viidennessäkään polvessa.

Päivämäärä:   23.12.25 06:56:05

Samaa olen miettinyt että mikä tämä emälinja on?

Lähettäjä: tätikasvattaja 
Päivämäärä:   23.12.25 16:25:18

No isä ja emänisä. Jos selkeästi linjattu johonkin tai on jotain kuuluisampaa sukulinjaa niin sitten voi vasta (Ferrolainen, Sandro Hittiläinen, Darcolainen, Landgrafilainen jne.)

Lähettäjä: biidd 
Päivämäärä:   23.12.25 16:57:25

Mua kiinnostaa myös "mikä" emälinja on oikeasti :D Olen usein kuullut että omani (jo kuollut tamma) oli hyvästä emälinjasta Holst stamm 18A2 mutta olisi varmaan joskus pitänyt kysyä tarkemmin.

Käsittääkseni "hyvässä emälinjassa" on jotenkin tullut menestyviä jälkeläisiä? Onko kaikilla emälinja? En ainakaan tiedä muista omista kuin tästä yhdestä.

Päivämäärä:   23.12.25 18:05:11

Ei minun kaikilla hevosilla ainakaan ole emälinjaa näkyvillä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   23.12.25 20:56:04

Emälinja lähtee jostain tietystä tammasta, joka on aikoinaan ollut hyvä periyttäjä. Holstein on esim. numeroinut emälinjat.

Lähettäjä: Iisa 
Päivämäärä:   26.12.25 00:24:21

Pitäisin hyvä sääntönä että n. 4 polven etäisyydeltä tunnetuin ori, tai hevosen emä, mikäli se on tunnettumpi kuin yksikään näistä. Jos ei ole niin voi sanoa että suvuton.

Lähettäjä: Nolla 
Päivämäärä:   26.12.25 08:20:32

Jännä tuo isän ja isänisän suuri merkitys. Enemmän hevoseen oikeasti vaikuttaa emä. Omat ainakin enemmän perineet emän ominaisuuksia niin ulkonäkö kuin luonne.. Katson enemmän emälinjaa ostaessa varsaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.12.25 09:44:59

Nolla, emätammat harvemmin ovat itse tehneet suuremmin tuloksia vaan ovat nuoresta siitostammoja, eli niistä ei kukaan tiedä pelkän nimen perusteella mitään. isät ja isänisät sitten tunnetaan tulostensa pohjalta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.