Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi suitset niputetaan?

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   19.12.25 20:51:48

Muita syitä kuin siisteys?

Re: Miksi suitset niputetaan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.12.25 20:55:59

Ei siihen muuta syytä olekaan. Tallityöntekijälle on isoimpia vtutuksia jos riimunnaruja joku niputtaa tai joku ravitallissa alkais niputtamaan.

Varmaan jäänne jostain vanhemmasta englantilaisesta/saksalaisesta hevoskulttuurista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.25 21:01:38

Itse en tykkää niputuksesta.. Mutta niputan kun niin tehdään ratsastuskoulussa.

Mielummin taittaisin vain ohjat "suitsien yli" naulakkoon ja jättäisin muuten kaikki soljet auki.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.25 21:09:49

En tiedä syytä, itse en niputa, koska nahka säilyy parempana suorana, eikä nippuun käännettynä, sekä soljet ja remmien "kujat" kestävät pidempään, kun niitä ei turhaan rämppää.

Lähettäjä: Nippu 
Päivämäärä:   19.12.25 21:10:28

Niputan, mutta en sulje solkia, vaan pudotan hihnat vain lenkkien läpi. Helppo avata, kun ei tarvi solkien kanssa näprätä. Ja ihan van siisteyden ja opitun tavan ja tottumuksen vuoksi :)

Lähettäjä: Nippu 
Päivämäärä:   19.12.25 21:11:21

Pujotan, en pudota.

Päivämäärä:   19.12.25 21:14:30

Niputan, koska tallillamme ne ovat varustekaapin ovessa sisäpuolella, joten jäisivät ärsyttävästi kiinni muihin tavaroihin ilman niputusta. Ehkä myös, koska niin on ponikerhossa opetettu, osaisko tuota olla tekemättäkään. Mutta ehdottomasti pujotetaan lenkkeihin eikä solkiin ja leukahihna kiepautetaan lähtemään taaksepäin, ettei väänny väärään suuntaan mutkalle. Saa kyllä olla melkoista huonolaatuista pahvinahkaa, jos ei tällaista kestä :D

Päivämäärä:   19.12.25 21:24:45

Kyllähän nahka kestää, mutta aikansa kaikkea. Jos haluaa saada maksimaalisen käyttöiän rahalla ostetuista varusteista, niin niitä kannattaa opetella huoltamaan ja säilyttämään oikein. Toki jos käyttää jotain 20e päävehkeitä, niin ehkä niillä ei ole sitten mitään väliä. Itse ainakin haluan säilyttää omaisuuttani huolellisesti ja käyttää sitä mahdollisimman pitkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.12.25 21:30:48

Oon miettinyt, että missä kohtaa alettiin puhua niputuksesta. Ennen aina ristitettiin.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   19.12.25 21:32:04

Jumalaare menee hermot, kun jotkut urpot niputtaa laittamalla soljet kiinni! Argh! Eikö sitäkään enää opeteta kunnolla eli ei solkiin vaan lenkeistä (tai soljista) kevyesti läpi. Minä en oman hevosen suitsia niputa ja yhdellä ratskoulullakaan tätä ei enää harrasteta. Jossain vanhastaan vielä tehdään.

Päivämäärä:   19.12.25 22:23:45

SUITSIEN RISTITYS

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   19.12.25 22:29:54

Just niin, ristitys se on.

Ja ei solkia kiinni vaan leiffeistä niin nopealla vetäsyllä saa auki.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.12.25 22:32:43

Itse en niputa suitsia vaan ristitän.

Päivämäärä:   19.12.25 22:33:48

En ristitä, ihan turhaa ajankulua.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   19.12.25 22:35:41

Minulla oli 13 vuotta tuntiponilla halpis suitset ja huolellisen pesu & nahkaöjy käsittelyn jälkeen näyttivät melkein uusilta;D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.12.25 22:36:07

En jaksa:D meillä on niin avonaiset suittet etten jaksa mitää leukaremmii puhotella:D

Päivämäärä:   19.12.25 22:38:17

Joillain talleilla, joissa suitsitelineet ovat kovin lähellä toisiaan, niputetut suitset pysyvät paremmin paketissa ja sotkeutumatta viereisiin suitsiin. Ettei käy niin, että yksiä ottaessa viereisetkin lähtevät mukaan.

Itse en ole tuota tapaa harrastanut kuin yhdellä tallilla, jossa oli topakka kouluratsastaja tp:nä.

Päivämäärä:   20.12.25 08:02:30

En niputa enkä ole opetellutkaan. Yhdelläkin villitallilla oli tärkeää niputtaa suitset mutta opetus ja eläintenpito oli sitten muuten vähän mitä sattuu.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   20.12.25 08:29:09

Mä jätän leukaremmin roikkumaan mutta pujotan turpiksen yhden lenkin läpi. Näyttää siistiltä muttei oo niputettu.

Päivämäärä:   20.12.25 09:04:25

Ihmettelen nykytapaa kiepauttaa leukaremmi etukautta (risti edessä). Silloin se vääntyy mutkalle. Takakautta (risti taakse) ennen vanhaan kierrettiin, eikä remmiin silloin tule turhaa kierrettä.

Lähettäjä: Mölö 
Päivämäärä:   20.12.25 15:15:26

Täysin turha toimenpide, käytän aikani tärkeämpiin hommiin.

Lähettäjä: Raps 
Päivämäärä:   20.12.25 15:26:37

Niputan, koska se näyttää siistiltä ja ohjat pysyvät mukana paketissa, eivätkä putoa raahaamaan maata. Ratsastuskoululla kun on monenlaisia varusteiden käsittelijöitä, niin suitset pysyvät paremmin puhtaina ja ehjinä, kun remmit eivät pääse lepattamaan sinne tänne. On myös helppoa nostaa suitset pakettina kassiin, kun ollaan lähdössä johonkin. Turparemmin pää leiffiin ja leukaremmin pää vain remmin alle, ei edes leiffiin. Ei tiukasti, vaan niin että suitset vain pysyvät nipussa.

Lähettäjä: Farao 
Päivämäärä:   20.12.25 15:30:44

Ohjat ristitetään siisteyden, turvallisuuden ja varusteiden kestävyyden takia

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.12.25 15:55:21

Just niin Farao

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   20.12.25 16:00:32

” Takakautta (risti taakse) ennen vanhaan kierrettiin, eikä remmiin silloin tule turhaa kierrettä.”

En tiedä mikä on sun ennenvanhaan, mut mun aikanani ennenvanhaan se nimenomaan ristittiin siitä etukautta. Ei se mihinkään väänny.
Siitä se ristiminen tulee kun se risti on edessä.

Päivämäärä:   20.12.25 17:03:35

70/80-luvulla. Katsopa miten päin remmi menee luontevammin.

Lähettäjä: Vanha larpa 
Päivämäärä:   20.12.25 17:14:48

Nahan kiertymisen takia en niputa/ristitä suitsia, en varsinkaan jos ne ovat kosteat tai märät. Ne kannattaa antaa kuivua ihan vaan siinä muodossa missä ne ovat hevosen päässä ja ohjat suorina.

Lähettäjä: Paketti 
Päivämäärä:   20.12.25 17:57:45

Minulle on opetettu, että suitset laitetaan pakettiin :D

Päivämäärä:   20.12.25 18:28:20

En enää niputa, risti, paketoi vaan laitan vaan naulaan. Lapsena tuo oli tärkeää ja silloin joskus Ypäjän jälkeen.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   21.12.25 09:31:35

Jos on kotitallissa kahdet suitset niin ihana varmaan on sama vaikka lattialle heittäisi.

Laitetaan nippuun, ja koska varustehuoneessa on hyvä lämpötila ja kosteus sekä varusteet huolletaan säännöllisesti niin ei "väänny" mitkään remmit halvoista tai kalliista suitsista. Tietysti jos kosteassa ja kylmässä pitää eikä pese tai rasvaa niin varmasti homehtuu ja "vääntyy".

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.12.25 13:02:26

Oikeassa lämpötilassa varustehuoneessa nahka ei homehdu, paketoi tai ei. Meillä onneksi yksäritallissa lukitut varustekaapit, niin saan pitää ihan vapaana. En paketoi. Ratsastuksen jälkeen pesen kuolaimet ja pyyhkäsen kuolaimet ja nahka remmit kuiviksi. Joskus hoitoainetta.
Paketoiminen on vaan siistin näköistä, mutta enempi arvostan kuolainten pesua ja nahan pyyhkimistä siistiksi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.12.25 06:20:17

Mulla Micklemit eikä niitä voi ristiä eikä ristittää. Jätän kaikki hihnat auki.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   24.12.25 07:32:59

Niputus tuli muotiin muistaakseni 90- luvulla, idea ”myytiin” sillä, että kun lähdet kilpailemaan niin se on siisti nippu ottaa mukaan .

Itse en tätä tee omille suitsille, ärsyttävää näpertämistä

Päivämäärä:   1.1.26 06:47:33

Olisiko jollakulla kuvia niputetuista tai ristitetyistä suitsista?
Ihan uusi asia mulle, vaikka olen ollut hevostouhuissa 70-luvulta lähtien.

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   1.1.26 07:48:59

Kuuklaa suitsien ristitys. Takkulan videolla ainakin siten miten itse teen.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   1.1.26 11:35:27

Kyllä micklemit voi ristittää, leukaremmi ympäri ja turpis. Mutta omiani en ristitä

Päivämäärä:   1.1.26 11:51:52

Ihmettelen nykytapaa kiepauttaa leukaremmi etukautta (risti edessä). Silloin se vääntyy mutkalle.

Olen aina ristittänyt leukaremmi eteen - 80-luvun alusta asti.

Päivämäärä:   1.1.26 11:54:36

Piste, miksi? Kukahan tuon tavan keksi ja meni vielä levittämään SRL:n hoitomerkkimateriaaleihin asti...?

Päivämäärä:   1.1.26 12:05:42

Kaikki muutkin tekivät niin sillä tallilla missä kävin - ja niin se näytettiin. En ole keksinyt syytä tehdä toisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.