Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muutos kehossa >50v

Lähettäjä: Romb 
Päivämäärä:   17.12.25 09:30:29

Oletteko päälle viiskymppiset huomanneet hevostellessa muutosta kehossa? Tarkoitan sellaista arkuutta, pystymättömyyttä, kaiken muuttumista hankalammaksi, oikeastaan ei edes halua taistella minkään hankalamman hevosen kanssa jne. Yleistä voimien vähentymistä, kehon uupumista niin ettei oikein jaksa ratsastaa kuten ennen, paljon vähempikin määrä tekemistä riittäisi ja melkeinpä sillä rajalla että lopettaako koko homman. Itsellä tullut tällaista nyt tässä iässä ja harmittaa kovasti kun lajiin on kuitenkin panostettu, on hankittu fasiliteetit ja hevoset.

Re: Muutos kehossa >50v

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.12.25 10:17:50

Tavallaan olen kyllä, mutta asiaan voi vaikuttaa paljon. Pahin huimapäisyys lähti jo alle kolmikymppisenä, kun ymmärsi oman kuolevaisuutensa. Enää pariinkymmeneen vuoteen en ole hinkunut pahimpien tapausten selkään tai rattaille. Itsesuojeluvaisto on toki hyväkin ominaisuus tässä iässä (lähes 60v), koska vammat ei parane samaan tapaan kuin nuorena.

Tönkköyttä pidän kurissa joogalla (useampi kerta viikossa) ja fyysistä kuntoa juoksulenkeillä (n 20km viikossa). Jaksaminen ja pystyvyys pysyneet kutakuinkin kunnossa näillä. Mutta kyllä kehon muuttumisen silti huomaa esim. siitä, että aamuisin keho on jäykkä ja valmennusten jälkeen joka paikkaa kolottaa. Oma hevonen on mainio PT - motivaatio pysyä kunnossa.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   17.12.25 10:20:21

Periaatteessa joo, en mene enää nuorilla, arvaamattomilla yms. Jaksan kyllä hyvin kaikki talliaskareet, mitä nyt kroppa on jäykempi kuin 20 v sitten :) Muutenkin jos nuorempana tärkeää oli hevosen kapasiteetti ja hyppykyky, ihan sama minkälainen luonne tms. nykyisin arvostan mukavaa luonnetta ja helppoa käsiteltävyyttä, en jaksa taistella kengityksien, lastauksien yms. kanssa. Ei tarvitse olla liikeihme tai muutakaan enää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.25 10:27:16

En ole jäykempi koska teen asialle jotain. Lihaskunnosta ja liikkuvuudesta kannattaa pitää huolta jos haluaa pysyä toimintakuntoisena. Jos ei mitään vaivaudu tekemään niin rapistuu kyllä nopeasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.25 10:30:03

Kyllä oman kropan rapistuminen alkoi kun täytti 50 ja valitettavasti vaan kiihtyy kokoajan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.12.25 11:14:52

Ikävä kyllä. Kroppa ei oo sama kuin kaksvitosena. Mutta teen niin paljon kuin pystyn.

Lähettäjä: Täti 61 v 
Päivämäärä:   17.12.25 12:14:51

Ei olla enää pari kymppisiä.

Pitää jatkuvasti huolehtia venyttelyistä ja lihasvoimasta. Tasapainoa treenataan myös.

Omasta rodeo-hevosesta kun pääsin eroon, niin en enää kaipaa pukittelevia. Nivelet kun ei kestä enää niitä vääntöjä, joita tulee kun putoaa ja joutuu helpommin saikulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.25 13:49:29

Kroppa jäykistyy hiljalleen mutta maltti, ymmärrys ja hevosenlukutaito lisääntyvät ja pelastavat paljon.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   17.12.25 14:00:53

Palautuminen kovasta rasituksesta on muuttunut hitaammaksi 50 ikävuoden jälkeen ja lihaskato käynnistyi joskus 55 vuoden iässä, johon onneksi älysin reagoida ja lisätä kunnolla proteiinia ruokavalioon.

Nyt yli 60 v. olen huomannut, että vaikka olen varmasti ikäisekseni hyvin notkea ja voimakas, kiitos aktiivisen voimaharjoittelun ja venyttelypohjaisen voimistelun, olen silti selvästi heikompi, kuin mitä olin ennen kuin täytin 50 vuotta.

Jos en olisi aloittanut noin 50 vuotiaana aktiivista voimaharjoittelua punttisalilla ja jos en olisi koko ikääni harrastanut venyttelyä ja voimistelua, en olisi samassa kunnossa, kuin nyt. Ratsastan nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja olen myös kehittynyt ihan merkittävästi vielä 50 ikävuoden täyttämisen jälkeen, eli ikä ei tarkoita sitä, että taidot eivät kehittyisi.

Ratsastushan ei ole voimalaji. Mutta jos et harrasta muuta liikuntaa aktiivisesti, niin silloin varmasti ratsastus alkaa muuttua haasteelliseksi.

Lähettäjä: Kj 
Päivämäärä:   17.12.25 17:11:42

50v olin vielä ihan hyvässä kunnossa mutta siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä, olen nyt 64v. Hormoneilla varmaan osuutta asiaan ja vanhuus vaan ei tule yksin.

Lähettäjä: Yx 
Päivämäärä:   17.12.25 17:23:32

Olen 51, ja olen toki jäykempi ja arempi kuin esim 10 v sitten. Mulla on aina ollut suht hitaasti palautuva kroppa, joten peräkkäisinä päivinä tapahtuva fyysinen rasitus tuntuu kyllä lihaksissa.

Tärkeimpänä pidän sitä, että ratsastan ohjatusti, opettaja tai valmentaja määrittää tekemisen. Itsenäisesti tehdessä en välttämättä vaatisi itseltäni samalla tavalla.

Juoksemassa käyn kelloa vastaan, muuten menee lönköttelyksi.

Lähettäjä: sipponen 
Päivämäärä:   17.12.25 18:50:09

Periaatteessa joo, pysyäkseen samassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten pitää treenata enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.