Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko tässä pakko rakentaa oma talli

Lähettäjä: Talli? 
Päivämäärä:   15.12.25 21:48:25

Kun ei tunnu millään lähellä olevalla tallilla toteutuvan joku osa alue uudesta asetuksesta tai sitten muuten mahdoton puoliveriselle. Yhdessä ei toteudu tarhat (pienet eikä kuivia kohtia polveen asti mutaliejussa), toisessa ei heinät, kolmannessa ei loimiteta ikinä jne... siis hitto kun mietin ettei täällä ole yhtäkään tallia jossa kaikki nuo toteutuisivat ja hevonen voisi elää siedettävää elämää.

Re: Onko tässä pakko rakentaa oma talli

Lähettäjä: Heips 
Päivämäärä:   15.12.25 21:50:10

Rakenna ihmeessä oma talli. Saat juuri niin hyvän hoidon ja tilat kuin haluat

Lähettäjä: Sh varsat 
Päivämäärä:   15.12.25 21:52:10

Juurikin näin.
Ainoa vaihtoehto saada juuri sinun mieleinen hoito on hommata hevoset omaan pihaan.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   15.12.25 21:57:25

asetus tulee jo olemassa olevissa talleissa voimaan vasta 2030

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.25 22:26:24

Itse koin tällaista jo ennenkuin tämä asetus asia on tullut. Ei vaan löytynyt hevoselle sopivanlaista. Eikä ollut montaa kriteeriä edes vaan ihan perusjuttuja. tuo tarha asia esim oli itselläni että monessa paikkaa oli mutaliejussa enkä halunnut hevosen seisovan sellaisessa. Sitten oli tuo loimitus asia. Heinästä myös(yhteen paikkaan ostettiin sitten omat ja asia sillä ratkesi) mutta hankalaa oli..

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   15.12.25 22:30:40

Minulla ei ole hevosta sen takia, että riittävän lähellä ei ole hyviä talleja eikä minulla ole mahdollisuutta muuttaa maalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.25 23:03:58

Missä näitä mutaliejupaikkoja on? En näe ainakaan omassa somessani enkä kylän talleilla.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.12.25 05:18:05

Rakenna toki, mutta onnea tarpeeksi suuren tontin etsintään! Ei uutta saa rakentaa pienelle pläntille eikä varsinkaan montaa hevosta pitää. Kun niillä pitää olla lajitoveri.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   16.12.25 06:32:51

Ehdottomasti. Siperia opettaa. Muutama vuosi omassa pihassa niin rupeaa täysihoitotallin palvelutkin kelpaava.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.25 08:10:59

Mulla on omassa pihassa, koska haluan, että hevosilla on pihatto, kiva lauma, kuivapohjainen tarha ja ajastetusti heinät.

Ja itselle riittää hyväpohjainen kenttä, lämmin talli pesutiloineen. En kaipaa sen enempää hienouksia, joten omassa pihassa voi tehdä sellaiset kompromissit kuin haluaa.

Päivämäärä:   16.12.25 08:13:40

Tee ilman muuta oma talli jos on vain tarha/ laidunalaa.

Lähettäjä: 117 
Päivämäärä:   16.12.25 08:14:24

Ehdottoasti on rakennettava oma talli, oma tupa, oma lupa.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   16.12.25 08:14:36

"Ehdottomasti. Siperia opettaa. Muutama vuosi omassa pihassa niin rupeaa täysihoitotallin palvelutkin kelpaava."

Ehkä sellaiselle jolla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta hevostallin arjen pyörityksestä. Jos on ollut vaikkapa isoilla talleilla töissä ja oppinut miten hihoja heilutetaan tehokkaasti, ja osaa pyörittää montaa asiaa samaan aikaan kuten töissäkin on pitänyt, niin kyllä se mukavampaa on kuin vahtia jonkun toisen tekemättäjättämisiä.

Pitää tehdä vahvaa rakennetta ja ajatella asiat eniten talven ja märän ajan kannalta. Lumityöt ja paaliensiirto, miten ne hoituu. Lisäksi maaseudulla ei kannata hyppiä naapureiden silmille.

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   16.12.25 08:19:32

Oma on aina oma ja saa hoitaa hevoset juuri siten kuin on halunnut. Ei turhia riitoja, väittelyjä yms. vaan jos teet virheen, korjaat sen. Parasta on juuri oma rauha, sopiva heinä, riittävästi kuiviketta, tehdä tarhat sellaiseksi, missä on kuivaa, metsää ja ei pelkkä aidattu suorakaide, missä ei ole mitään. Tekevälle sopii. Ja olen tykännyt. Omaa tallia olen aina halunnut ja nyt on asutettu omaa tallia lähes kymmenen vuotta. Enkä kadu.

Lähettäjä: envaihtais 
Päivämäärä:   16.12.25 08:21:06

Meillä hepat kotona, en antaisi niitä vieraalle. Ne on aina ollut omalla pidolla. Olen ollut töissä eri täyshoitotalleilla, sieltä on saatu tehokkuus ja ennakointi omaan talliin. Kaikki on lähellä toisiaan ja niin helppoa.
Saa just hoitaa niin ku tykkää ja vaikka lukea iltasadun hepoille jos tuntuu siltä.

Miinuksena, et koskaan pääse minnekään. Ja älä koskaan ainakaan ota vuokralaisia tontillesi.

Lähettäjä: Pansku 
Päivämäärä:   16.12.25 09:09:43

14v hevoset olleet omassa pihassa ja siinä myös pysyvät. Ei tarvi kahlata mudassa eikä maata kusisella betonilla eikä pihistellä heinästä. Naapurin kotitallin kanssa lomitetaan tarvittaessa toisiamme.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   16.12.25 09:27:46

"Siperia opettaa. Muutama vuosi omassa pihassa niin rupeaa täysihoitotallin palvelutkin kelpaava."

Lensi aamukahvit näppäimistölle! :D
Ei omasta pihasta suostu enää täysihoitotallin kurjiin oloihin ja olemattomiin palveluihin hevosia siirtämään. Ennemmin lopettaisi koko hevosharrastuksen, kuin lähtisi sellaiseen kurjuuteen.

Lähettäjä: dfkgnokgnk 
Päivämäärä:   16.12.25 14:58:09

"täysihoitotallin kurjiin oloihin" - missäköhän sä ole ollut?

Mun hepat on täysihoitotallissa ja olen 110%sti tyytyväinen. Isot karsinat, paras heinä mitä olen missään nähnyt, karsinat kuivitetaan 2x päivässä, huippuammattilainen tallinpitäjä ja koulutettu tallimestari, loistavapohjaiset kentät lämmin maneesi, paljon hyviä valkkuja. Hevoset hoidetaan omistajan toiveiden mukaan, loimet, satulahuovat jne pestään. Jos olet matkalla niin hevosen liikutus onnistuu.
Lisäksi meillä on superkiva talliporukka.
En usko että kukaan amatööri omalla tallillaan osaisi hoitaa paremmin. Meillä lisäksi kokeneet ammattilaiset huomaavat ja reogoivat heti, jos hevosen käytöksessä tai liikkumisessa tapahtuu pieninkään muutos. Harvalla amatöörillä on niin tarkka silmä, ja kun yksinään puuhaa niin ep-hevonen "tää on vaan jäykkä".

Päivämäärä:   16.12.25 15:20:52

dfkgnokgnk ei varmaan lue hötölää.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   16.12.25 15:32:48

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.12.25 23:03:58

Missä näitä mutaliejupaikkoja on? En näe ainakaan omassa somessani enkä kylän talleilla.

Oma hevoseni asui muutaman kuukauden väliaikaisesti mutaliejutallilla. Siis tarhoissa polviin saakka mutaa eikä ainuttakaan kuivaa paikkaa, tallin kaikki piha-alueet ja kulkuväylät mutaa, kenttä silkkaa vesilätäkköä ja liejua. Voin kertoa, että eipä siinä paljoa tee mieli somettaa :D Ei ensinnäkään ehdi, koska aika menee hevosen ja varusteiden putsaamiseen mennen ja tullen (ennen treeniä ja sen jälkeen). Ei myöskään kehtaa, koska ei kuitenkaan mudasta ja ketutuksesta huolimatta halua tallinpitäjälle aiheuttaa negatiivista näkyvyyttä.

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   16.12.25 15:45:13

Oma talli on minulle se tärkein juttu. Kun sitten joskus en enää jaksa omiani hoitaa saa koko harrastus loppua ja myyn hevoset tai laitan ne hautaan (oman kuusen alle). Minusta ei ole enää asiakkaaksi, eikä minua varmaan kukaan huolisikaan. Olisin varmaan se kauhea ämmä jota tallinpitäjä kammoksuisi.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   16.12.25 15:53:54

dfkgnokgnk: En ole amatööri, vaan ammattilainen ja näiden vuosikymmenten aikana nähnyt monenlaista. Pölö sen kertoikin, miksi esimerkiksi mutaliejupaikat eivät näy somessa ja sama koskee montaa muutakin puutetta. Kokematon asiakas havaitsee vähemmän ja uskoo enemmän, ja tätä tallinpitäjät käyttävät surutta hyväksi. Voit uskoa, ettei tällä palstalla kerrotut jutut täysihoitotalleista ole pelkkää tarinaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   16.12.25 16:06:35

Väitän osaavani havainnoida omaa hevostani paremmin kuin yksikään "ammattilainen tallityöntekijä". Olen hoitanut sen emän, hoitanut emän siemennyksen ja kantoajan, kätilöinyt varsan tähän maailmaan, opettanut sille kaiken mitä se osaa, ruokkinut sen viidesti joka päivä, ollut sen jokaisessa eläinlääkäri- ja kengitystoimenpiteessä mukana, ollut sen jokaisessa kuljetuksessa mukana, ollut paikalla kun se on iloinen, ollut paikalla kun se on sairas, tuulessa ja tuiskussa, paahteessa ja ukkosella, siivonnut joka ikinen päivä sen karsinan, tiedän paljonko se juo ja mistä hevoskavereista se pitää eniten, tiedän aika tarkkaan missä päin laidunta se haluaa oleilla minäkin kellonaikana. Ihan näin alkuun.

Vaikka olen vain omaa tallia pitävä amatööri.

Lähettäjä: Voihanmölö 
Päivämäärä:   16.12.25 16:17:40

Näitä tämmöisiä dfkgnokgnk :n kaltaisia kädettömiä ja silmättömiä ihmisiä varten ne täysihoitotallit on. He eivät säilyisi päivääkään hengissä hevosineen jos eivät oli ammattilaisten valvonnan alla.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   17.12.25 00:57:35

"Näitä tämmöisiä dfkgnokgnk :n kaltaisia kädettömiä ja silmättömiä ihmisiä varten ne täysihoitotallit on. He eivät säilyisi päivääkään hengissä hevosineen jos eivät oli ammattilaisten valvonnan alla."

Voikun sunkin Voihanmölö hevoset ois ammattilaisen silmän alla, ne vois paljon paremmin ja olis onnellisempia.

Päivämäärä:   17.12.25 07:05:58

Hevoset omassa tallissa. Voisin viedä muuallekin, silloin täytyy vain valita olosuhteiltaan sopiva talli ja olla itse valmis hoitamaan se, mikä ei tallin puolesta onnistu. Ei sellaista paikkaa olekaan, joka toimisi juuri minun toivomallani tavalla, muuten hyviä kyllä. En tiedä, koska on alettu ajatella, että talli hoitaa hevosen täysin hevosen ja sen omistajan toiveiden mukaisesti. Tallit tarjoavat sellaisen palvelun kuin tarjoavat ja hevosen omistajan tehtävä on hoitaa hevoselleen ne asiat, joita talli ei tarjoa.

Lähettäjä: Dinge 
Päivämäärä:   17.12.25 07:38:52

Tallit saavatkin tarjota sellaista palvelua kuin tarjoavat.

Sen sijaan silkkaa osaamattomuutta ei pitäisi tallinpitäjäportaassa olla aivan päivänselvissä asioissa.

Päivämäärä:   17.12.25 12:06:09

"Sen sijaan silkkaa osaamattomuutta ei pitäisi tallinpitäjäportaassa olla aivan päivänselvissä asioissa."

Mutta kun niitä on. Kuka tahansa tumpelo voi ottaa talliinsa asiakkaita. Omistajalla on silti vastuu viedä hevosensa pois jos erehtyy jonkun tumpelon talliin sen viemään.

Lähettäjä: Hirnu 
Päivämäärä:   17.12.25 16:57:46

Ihanasti sanottu nimimerkiltä B! Juuri näin itsekin ajattelen. Omiin käsiin syntynyt ja omassa tallissa vuosikaudet hoidettu hevonen on tuttu ihan eri tavalla kuin jos se asuisi täysihoidossa muualla.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   18.12.25 17:55:11

Hassua ajatella, että joku omaan pihaan hevoset ottava amatööri olisi jotenkin parempi hoitamaan hevosia kuin pitkän linjan koulutettu hevosammattilainen tallinpitäjänä.
Ja miten ihmeellisiä ne teidän hevoset on kun vain SINÄ osaat hoitaa niitä oikein?
Niin paljon olen nähnyt näitä kotitallien hevosia, ylipainoisia, ontuvia, liian vähän liikuntaa, väärä ruokinta jne.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.12.25 20:50:41

Oman tallinpitäjäkin voi olla se "pitkän linjan koulutettu hevosammattilainen" joka on aikanaan leipääntynyt työhönsä kun on havainnut, ettei pysty tarjoamaan isomman mittakaavan toiminnassa hevosille lajityypillistä elämää, ja vetäytynyt omaan rauhaan pitämään vain omia hevosiaan.

En sitä paitsi missään vaiheessa väittänyt, että vain minä osaisin hoitaa hevosen parhaiten. Väitin, että minä olen hevosen elämän tähän astisista ihmisistä se joka tunnen sen parhaiten. Se on fakta tässä minun tapauksessani.

Niin paljon olen nähnyt näitä henkisesti kuolleita hienojen tallien yksäreitä ja ratsastuskouluhevosia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.