Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallityöntekijät

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   14.12.25 14:49:19

Te jotka teette laskutuksella tallitöitä tai tuurauksia, niin mitä jos sairastutte? Ilmoitatteko vaan että en tule, entä jos tallinpitäjä sanoo ettei tarvii enään tulla.. Itseäni mietityttää tämä, tällä hetkellä teen vaan yhteen paikkaan ja kipeänä olen. Ootteko tehnyt jotain erillisiä sopimuksia ennen työn aloitusta?

Re: Tallityöntekijät

Lähettäjä: baba 
Päivämäärä:   14.12.25 14:59:41

Osa haluaa tehdä sopimuksen ja (suurin) osa ei. Sopimuksissa on yleensä määritelty irtisanomisaika. Tietenkin jos sopimuksessa ei ole määritelty tehtäviä tunteja tai on ns o sopimus, ja maininta tarvittaessa, niin voi sanoakin ettei tarvii tulla. Samoin voit sanoa sinäkin ettet mene.

Mutta jos olet hyvä työntekijä ja sairastut, niin ei tallinpitäjän tarvitse "kuin" hankkia sijainen, joten miksi hän sanoisi ettei enää tarvitse tulla ellei kanssasi ole jotain muitakin ongelmia kuin yksittäinen sairastuminen? Kaikki on joskus kipeitä eikä sille mitään voi.

Laskuttaahan et voi kuin tehdyt työt, joten tallinpitäjälle ei sun sairastumisesta niin suurta kulua tule kuin jos olisit palkansaajana, jolloin hän maksaisi sun palkan lisäksi sijaisen palkan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 15:03:00

Tympeetä se on, mutta toisaalta tallinpitäjän pitää ymmärtää, että myös hän on valinnut maksavansa laskutustyöntekijälle ”sitomattomuuden” takia, koska jos kyseessä olisi työsuhde niin hänhän maksaisi sairasloman palkan JA sijaisen. Nyt ei tarvitse maksaa sairasloman palkkaa vaan laskuttaja itse kärsii sen miinuspäivänä.

Näistäkin kannattaa sopia etukäteen, että

- jos sairastut niin voit perua 24h sisällä työn alkamisesta, mutta mahdollisimman pian jotta tallinpitäjällä on aikaa löytää tuuraaja.
- jos esim. laskuttavan open tunnit peruuntuvat 24h sisällä tallista riippumattomista syistä (esim. sähkökatko sään takia), voidaan sopia että ope ei laskuta -> näin diili on reilu molempiin suuntiin

Tallinpitäjän pitäisi ymmärtää, että laskuttava yrittäjä ei jää pikkuflunssan takia kotiin, mutta ei kukaan tee hevoshommia jos kuumetta on niin, ettei pysty autoa ajamaan…

Sen sijaan jos jätät saapumatta töihin, niin siitä olet korvausvelvollinen.

Päivämäärä:   14.12.25 15:04:10

Ja itse soittaisin poissaolon.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   14.12.25 17:23:40

Jos teen yrityksen kanssa sopimuksen että tietyt työt hoidetaan niin ne on hoidettava oli sairaana tai ei. Yrittäjänä on vastuussa tekemistään sopimuksista joten niihin hankitaan sijainen jollei itse kykene. Yrittäjällä on yrittäjän vastuu, oli sitten kyse talliyrityksestä tai tuntienpitoa tarjoavasta yrityksestä. Kysymys on siitä että maksavat asiakkaat on oikeutettuja saamaan sen mitä ostavat.
Tässä yksi syy miksi palvelun hinta on kolminkertainen työntekijän palkkaan nähden.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   14.12.25 20:17:52

No kyllä mun soppari sanoisi että ei mulla ole antaa sijaista jos olen kipeä. Korkeintaan yhteystietoja.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   14.12.25 22:20:25

Olen sairastunut yöaikaan sellaiseen vatsatautiin, että makasin vessan lattialla sen ajan kun en istunut pöntöllä. Aamuyöllä tiesin, ettei töihin lähdöstä tule mitään. Pari tuntia ennen aamutallin alkua soitin tallinpitäjälle. Olihan hän vähän pettyneen kuuloinen, mutta sanoi menevänsä itse talliin ja siirrettiin minun päiviä eteenpäin. Menin sitten tekemään ne päivät, vaikka en ollut silloinkaan ihan täydessä kunnossa.

Kannattaa aina miettiä vaikka suullisesti se tilanne, mitä tehdään jos tekijä sairastuu. Jos tallinpitäjä on vaikka matkoilla, pitää olla useampi varahenkilö ja heidän yhteystiedot kaikilla.

Päivämäärä:   14.12.25 22:29:53

Tässä yksi syy miksi palvelun hinta on kolminkertainen työntekijän palkkaan nähden.

Niin on muillakin aloilla. Kyse on myös siitä, että maksat oman yrittäjän eläkkeen, sairastumiset ja lomat siitä summasta. Palkalliselle nuo maksetaan palkan sivukuluina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.