Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä pielessä teidän tallilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.25 23:56:01

Harva talli on täydellinen, ja jos oma paikka niin siitä voi tehdä sellaisen kuin haluaa. Mutta jos teidän hevonen on ulkopuolisella, niin mitä parannettavaa teidän mielestä tallilla on?

Tallilla missä mun hevonen on:
- loimitus ei toimi ainakaan mun hevosen kohdalla (lupaus loimituksesta ei toteudu)
- pihatto alueineen pimeä, siellä ei mitään valoja

Re: Mikä pielessä teidän tallilla?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   13.12.25 23:57:43

Valojen puute ulkona. Kaikki muu toimii tosi hyvin, ei valittamista ja oon kiitollinen siitä, miten hyvin tallinpitäjä ja työntekijät hoitavat hevoset!

Päivämäärä:   14.12.25 00:14:20

Unohin mainita myös iltaheinien ja aamu heinien pitkän välin.

Lähettäjä: Tilat 
Päivämäärä:   14.12.25 00:32:37

Pieni kotitalli, joten aika paljon DIY-ratkaisuja ja ”tehdään lisää kun tarve tulee” ajattelua.

Hevonen asui ennen ammattimaisella täysihoitotallilla, jossa karsinat, säilytyskaapit, tarhat yms olivat kaikki saman kokoisia. Esimerkiksi säilytyskaapin ”paremmuus” riippui vain sijainnista (lähellä ovea, seinän vieressä, käytävän vieressä jne). Tarhojen ”paremmuus” riippui vai siitä, oliko tarha kuinka lähellä tallia, valotolppaa jne.

Nykyisellä tallilla tarhat ovat eri kokoisia, niissä on erilaiset katokset (osassa 3:lla sivulla seinät ja 4:llä sivulla puoliksi seinä ja puoliksi oviaukko, osassa pelkkä katos ja 1-2 seinää), karsinat ovat eri kokoiset, säilytyskaapit ovat eri kokoiset.

Karsina- ja tarhajärjestyksen päättää tallinpitäjä, mutta kaappien suhteen aina kun joku lähtee, joku uudemmista vaihtaa itselleen lähtijän paremman kaapin ja sitten uusi tulija saa huonoimman kaapin.

Vanhalta tallilta kaipaan vain sitä, että puitteet olivat kaikille ”yhtä hyvät”.

Lähettäjä: Summer 
Päivämäärä:   14.12.25 04:49:57

Mä olen älyttömän tyytyväinen mun tallipaikkaan, oikeasti tosi vaikea keksiä mitään moitittavaa. Tallilla on täysihoito jossa oikeasti voin pitää hevostani huolettomasti; tallinpitäjä on ammattilainen tohon luotan ja mukava persoona, jonka ympärillä on hevosten sekä myös omistajien on hyvä olla, ei tarvitse pelätä (olen siis ollut hetken myös tallilla, jonka pitäjä sai pahoja raivareita ja mielialat heitteli ihan yhtäkkiä - se oli oikeasti pelottava paikka olla). Loimitukset sun muun tehdään fiksusti ohjeistamattakin, kuivatushuoneet toimii hyvin (eli ei tarvitse olla monen montaa varaloimea sen takia ettei loimet kuivuisi yhdessä yössä) heinää saa sen verran kun hevonen vaan tarvitsee, ulkoiluajat on hyvät, kentän ja maneesin pohjat huolletaan hyvin, aukioloajat joustaa kisareissuja varten jne jne. Jos olen vaikka sairas, niin ei tule paniikkia että en pääse tallille, koska tiedän että hevoseni perusarki kulkee täysin ilman minuakin (paitsi siis tietenkin treenin/liikutuksen osalta). Ja jos hevoseni sairastuu tai on mitään poikkeavaa, niin tiedän että saan siitä tiedon. Olen ollut tyytyväinen asiakas tällä tallilla kohta 7 vuotta ja porukan vaihtuvuus on tosi pientä, tallihenki on hyvä kun kaikki tuntee toisensa ja ystävyyksiä on syntynyt.
Jos nyt jotain miinusta olisi ihan pakko sanoa, niin ehkä sitten säilytystilan rajallisuus, jokaisen omat kaapit on aika pienet ja satulapaikkoja on vaan 1/ hevonen, vaikka monella on koulu- ja estesatulat erikseen. Mutta ei tuokaan edes ole valittamisen aihe, hyvin pärjää tuolla nykyiselläkin, esim itsekin pidän mun koulusatulaa tallilla ja estesatulan tuon mukanani tallille niinä päivinä kun haluan mennä sillä.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   14.12.25 07:52:58

Meillä kotitalli. Mikä meillä on pielessä

Loimen kuivaus huone puuttuu (tekeillä)
Tarha remontti meni perheelleen (tehdään uudestaan)
Ei ole kenttää (odottaa 10 000€)
Heinäautomaatti puuttuu (odottelee 5000€)
Lämmin vesi puuttuu (odottaa asennusta)
Nää kaikki on ihmisiä haittaavia asioita, hevosilla on kaikki hirmu hyvin, tarhaavat isossa ryhmäaidassa, saavat kuivat boxit ja loimet niskaan, pääsevät lenkkeilemään metsään ja pellolle, pääsevät laitumelle, saavat lämmintä vettä. Ainoa harmitus heidän puolestaan on tarhan pohja joka ei kestänyt näitä järkyttäviä sateita. Kokeillaan ensi vuonna paremmin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.12.25 08:35:08

Melkonen lista meijän täyshoito tallista
-mutatarhat
-ei vettä ulos talvella
-märät loimet kuivatetaan tallissa seisojien päällä
Puru on märkää ja niukasti
Heinäväli on ilta 18-07(meijän pv on syöny heinät jo 1
Puoli 8 mennessä) muutenkin heinämäärät on todella pienet.
Kentänhoidosta on sanottu"kuitukenttä ei tarvii huoltaa"-lanauksen tarpeessa
-tallinpitäjä juoruu asiakkaistaan
Tästä maksetaan yli 500e
Miksi ei muuteta? Sitä olemme tekemässä.
Ei viitti maksaa täyshoito tallista kun itse tekee tallintyöt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.25 09:24:03

-märät loimet kuivatetaan tallissa seisojien päällä

Eikö omistajat itse osaa/ehdi/kykene/saa vaihtaa hevosilleen kuivat loimet?

Mun hevonen on itsehoitotallilla pihatossa ja kyllä mä vaihdan sille joka päivä kuivan loimen jos päällä oleva on kastunut.

Eihän tuo voi olla niin vaikea asia? Vai onko?

Lähettäjä: Buller 
Päivämäärä:   14.12.25 09:41:33

- pienet tarhat, koko n. 10 x 10 m
- pitkä sisälläoloaika 17-07
- pitkä yöheinäväli 20-07
- liian vähän kuiviketta, betoni paistaa

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   14.12.25 10:04:14

-ei ole mahdollista tarhata kesäisin myös yöllä.
-pienet tarhat
-heinää annetaan vain 3x päivässä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.12.25 10:10:47

Ei vaan jokapäivä kerkii tallille vahtimaan loimia..
Katsos joillain on sellainen kuin muuelämä ja luottaa että täyshoito talli nyt pystyy jotain tekemäänkin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.12.25 10:20:06

Meidän tallissa ei tehdä vuosipesuja ja paikka on törkyinen (mutta hepat hoidetaan silti tosi hyvin ja kaikki voi myös hyvin). Ei ole kenttää.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.12.25 10:23:47

Minäkin harrastaisin omassa tallissa loimien kuivatusta osittain hevosten päällä tarhasta tullessa. Sillä tavalla ne oikeasti saa kuivaksi eikä turhaa energiakulua tule niiden kuivatuksesta. Toimii siis hyvin ja miksi hevonen siitä kärsisi kun se on jo ulkoillut se loimi päällä ulkona? Saahan se sen yöksi pois. Jos on niin huono loimi ettei voi tallissa pitää tuntia päällä sisään tullessa (koska se riittää yleensä), niin pitää hankkia parempi loimi.

Minä unohdin tuosta omastani äsken: iltaisin ulkona ei ole mitään valaistusta. Olen tuonut omat valoni tallille :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.25 10:32:44

-tarhatilaa rajallisesti, meinaa olla ongelma että saa kaikki hevoset mahtumaan, aidat sais olla paremmat kun aina jostain langat rikki, muta(lieju)tarhat.
-ahdas varustehuone kun siellä samassa pienessä huoneessa säilytetään kaikki tavarat ja loimet ja märät loimet kuivumassa.
-pitkä yö (joku +/-12 h), mitään yöheiniä ei käydä erikseen antamassa tai vesiä lisäilemässä.
-maastoreitit huonot. Aiemmin oli paremmat, mutta kun yksi kulkureitti poistui käytöstä, niin nyt pitää mennä pitkälti autotien reunaa.

Lähettäjä: u k 
Päivämäärä:   14.12.25 10:35:25

ihan todella mutanen pohja kun vettä sattuu tulemaan. siis niinkun oikeesti omiin polviin asti.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   14.12.25 10:39:17

Summer-

Ihanan positiivinen kirjoitus, missäpäin suomea

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   14.12.25 10:58:29

Meijän tallilla riisutaan 23 hevoselta märät loimet ja viedään kuivaushuoneeseen
Ei meillä päälle jätetä talliin.. hyh
Oikeestaan jos jotain huonoo pitää hakemalla hakee niin hirvenmetsästys on vähän jännitystä tuova. Maastot kulkee liki riistaaluetta.
Mutta onneksi voi mennä kentällä ja maneesissa kun on pahinjahti aika.
Meijän tallin hevosia hoidetaan yksilöittäin ja omistajalle ilmotetaan välittömästi jos jotain poikkeavaa. Ei mitään liukuhihna hommia tuolla.
Aina saa ktsyä,aina saa apua. Oon ollut asiakkaana 14 vuotta tuolla. Toisella asiakkaalla tuli 20 vuotta .että ei ihan huono paikka;)

Lähettäjä: Lista 
Päivämäärä:   14.12.25 11:16:49

- karsinan huono siivous/pihistetään kuivikkeesta
- heinää niukalti
- lyhyt tarhausaika 5-6h
- edellisen takia ihan liian kauan sisällä
- ei vettä tarhassa talvella
Selityksiä kyllä löytyy, kaikki toistaan hölmömpiä.

Lähettäjä: zippa 
Päivämäärä:   14.12.25 11:32:36

Pihalla saisi olla valoja enemmän ja mitä saa pitää päällä. Pihatto todella mutainen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.12.25 11:36:30

Tänne palstalle pesiytynyt joku "meijän" tyyppi, joka vastailee ketjuihin monella eri nimimerkillä, mutta kirjoitusvirhe aina paljastaa. Tässäkin esiintyy vähintään kahden (mielikuvitus)tallin asiakkaana. Vähänkö ärsyttävää.

Lähettäjä: 5o5 
Päivämäärä:   14.12.25 12:17:32

Ei meilläkään valoja pihalla juuri ole muuta kuin tallin edustalla. Mutta se riittää ihan hyvin, kun tallin piha ei ole iso.

- Tallissa on aika vähän säilytystilaa. Sinne saa satulan, suitset, jotain pikkusälää. Jonkun loimen saa karsinan oveen, muut säilytetään ulkona olevassa varastossa, joka siis ei ole lämmitetty. Pelkään aina, että loimet yms. homehtuu säiden vaihdellessa, joten säilytän ylimääräiset loimet kotonani, kun minulla on lämmitetty varasto jossa koneellinen ilmanvaihto. Ja onneksi myös iso pesukone ja kuivausrumpu, niin ei tarvitse säilyttää likaisia kamoja...

- Ei ole omaa kenttää. Hevosten liikutuksesta pitää siis maksaa erikseen. Metsäpoluilla saa mennä ilmaiseksi, mutta säät sellaisia, ettei niille aina ole asiaa. Tai tuntuu, että harvoin pääsee menemään. On muutaman kilometrin rakennettu hevosreitti ja ravirata ja näiden käytöstä maksetaan erillinen vuosismaksu niiden kunnossapitäjille. Lisäksi vuokrataan kenttää ja maneesia lähistöltä.

- Mahdollisuus vain puolihoitoon, täysihoitoa ei saa edes lisämaksusta.

Eli vaikka tallivuokra ei paljon olekaan, ei se paljon sisälläkään. Toki tallinpitäjälle helppoa, kun ei ole kentän/maneesin kunnossapitoa ja tarjoaa vain puolihoitoa.

Tallivuorot kiertää ja aiheuttaa minulle vähän ongelmia, kun joudun välillä reissaamaan. Olen joskus ratkaissut ongelman niin, että jos lähden useammaksi viikoksi vanhemmilleni, niin vuokraan joltain kotitallia pitävältä karsinapaikan ja otan siis hevoseni mukaan muutamaksi viikoksi... Ei tarvitse hoitaa minun hevostani, joten ei niin paljon urputeta siitä, etten ole tekemässä omia tallivuorojani. Teen niitä toki etukäteen vähän "varastoon" ennen reissuunlähtöä, jos tiedän ajankohdan, mutta esim. isäni kuolema tuli yllättäen, jolloin lähdin "huomenna reissuun varmaan viikoksi tai kahdeksi", ja tulinkin takaisin yli kolmen viikon päästä. Tai kun minun piti olla äitini luona vain "pari viikkoa", olinkin melkein viisi viikkoa, kun äiti meinasi menehtyä sydänkohtaukseen... Onneksi noilla kerroilla tosiaan oli se hevonen mukana! :D

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   14.12.25 12:22:36

Miksi niin moni kaipaa enemmän valoja? Onko ne itseä vai hevosta varten?

Edelliseen listaan voisi vielä lisätä, että vettä ei viedä ulos, mutta sen kanssa oppinut elämään, niin ei tunnu enää pielessä olevalta asialta.

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   14.12.25 12:48:55

Tallinomistajan tyttäriltä puuttuu velvollisuudentunto ja asiakkaat koetaan hirveänä rasitteena. Haukutaan sitten surutta "selän takana", kuinka kaikki on niin idiootteja.
(Ja minä tiedän, että hevosihmisistä löytyy monenmoista kulkijaa, olen tehnyt hevoshommia vuosikaudet. Mutta ne asiakkaat nyt kuitenkin tuo sen leivän pöytään...)
Jos on kiire bilettämään, niin saattaapa jäädä karsinat kuivittamatta tai heinäannos "vähän" pieneksi. Päiväheinien anto "unohtuu", kun on jotain "tärkeämpää" tekemistä.

Siinä vaiheessa, kun talli jää tytärten vastuulle, muuttavat minun hevoseni muualle.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.12.25 12:51:14

Samaa valohommaa ihmettelin. Meillä on valot vain pihassa ja kentällä, mutta liikkuminen on helppoa otsalampun kanssa esim. tarhoihin ja lantalaan. Myös maastoilen otsalampun kanssa - ei mitään ongelmaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.12.25 13:10:28

Kotitalli

Kentän kuivatusta pitäisi parantaa ja vähän pohjaakin. Muuten kaikki on mallillaan.

Tuota tallien valohommaa ihmettelen minäkin; siltä kannalta että miksi ihmeessä valaistus on niin heikolla tolalla, että päivittäin tarvitsee otsalamppua. Mielestäni on itsestäänselvyys, että kaikki päivittäin kuljettavat alueet on kunnolla valaistu. Menettäisin hermoni, jos olisin jonkun otsalampun varassa! :D Toki niitäkin löytyy, siltä varalta jos joskus tarvitsee.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   14.12.25 13:27:23

” Lähettäjäheh
Päivämäärä14.12.25 10:23:47

Minäkin harrastaisin omassa tallissa loimien kuivatusta osittain hevosten päällä tarhasta tullessa. Sillä tavalla ne oikeasti saa kuivaksi eikä turhaa energiakulua tule niiden kuivatuksesta. Toimii siis hyvin ja miksi hevonen siitä kärsisi kun se on jo ulkoillut se loimi päällä ulkona? Saahan se sen yöksi pois. Jos on niin huono loimi ettei voi tallissa pitää tuntia päällä sisään tullessa (koska se riittää yleensä), niin pitää hankkia parempi loimi.

Minä unohdin tuosta omastani äsken: iltaisin ulkona ei ole mitään valaistusta. Olen tuonut omat valoni tallille :D”

Minun hevoseni on klippaamaton vilukissa. Tallissa tarkenee ilman loimea, ulkona pitää olla loimi. Alkuviikosta tuli märkää lumiräntää vaakatasossa kylmän tuulen kanssa. Hevosella oli 250g loimi ulkona eikä se ollut yhtään liikaa. Jos hevonen olisi joutunut tallissa seistä esim. tunnin 250g loimi päällä, että loimi ”ehtii kuivua”, niin hevosen olisi tullut kuuma ja se olisi repinyt loimen.

Lähettäjä: Kynttilä 
Päivämäärä:   14.12.25 13:53:29

Siis TARHA! Ihan kaameeseen kuntoon päässyt pohja, jota toki tämä jatkuva kosteus edesauttanut. Muuten ei valittamista, mutta...

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   14.12.25 14:06:04

Meillä on sinänsä hyvät puitteet, mutta lisää valaistusta kaipaan minäkin ulos niille kohdille tallipihassa, joissa jatkuvasti liikutaan. Ja kuivaushuoneen puhallin on ollut epäkunnossa jo ties kuinka monta viikkoa, mutta uutta ei vaan saada tilalle. Hevosten karsinat ovat välillä siivottu tosi huonosti (riippuu kuka on ollut tekemässä). Näiden kanssa voisi vielä elää, mutta pahinta kaikesta on täysin tuulella käyvä tallinpitäjä, joka raivoaa milloin mistäkin, tämä tekee tallilla käymisestä ahdistavaa ja sai minut etsimään uutta tallipaikkaa.

Lähettäjä: oiu 
Päivämäärä:   14.12.25 14:32:44

"Miksi niin moni kaipaa enemmän valoja? Onko ne itseä vai hevosta varten?"

Riippuu varmaan siitä, että mitä siellä pihalla pitäisi nähdä ja miten nykyiset valot on sijoitettu.

Esim. yhdellä pikkutallilla oli oviaukkoseinällä yksi valo ja tarhojen puolella olevalla seinällä toinen, ja riitti hyvin, kun valaisi pientä pihaa ihan sopivasti niin, että se oviaukkoseinän valo riitti valaisemaan vähän myös heinävarastoa ja kuiviketiloja. Pihallakin näki mihin meni eikä tarvinnut koskaan edes otsalamppua mihinkään, kun tarhoja ei talvella siivottu kun ne oli isoja ja hevosilla vakkari kakkapaikka, jolloin tarhat pysyivät siistinä.

Mutta jossain isommalla pihalla nuo tuskin riittäisi ja tuskin ihan koko aikaa jaksaa otsalampunkaan kanssa tuhertaa. Kulkuväylillä olisi kiva olla edes jotain valoa, eli edes tallin seinässä jossain kohdassa.

Toisella tallilla sitten oli heinät ja kuivikkeet valaistussa katoksessa, jonka läpi vietiin hevoset sisään ja ulos. Tuolloin tietenkään ei pihalle paljon valoja tarvita.

Päivämäärä:   14.12.25 14:37:32

Hevonen asuu täyshoitotallilla.
Ainut mikä on ns pielessä mun mielestä että joudun hoitamaan hevoselle veden karsinaan koska ei osaa juoda automaattikupista sekä täyttämään heinäverkon. Muuten kaikki tallilla hyvin, ei valittamista.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   14.12.25 14:41:14

Kiitos valovastauksista.
Meillä valo kentällä ja pihassa, enkä ole koskaan kaivannut valoa tarhaan tai kulkureiteille.
Enemmän häiritsee valot jotka sijoitettu matalalle ja paistaa enemmän vain silmään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.12.25 14:56:05

kaipaisin tallinpitäjältä vähän jämäkämpää otetta touhuun sen suhteen, mitä sallii asiakkaille ja mitä kaikkea valitusta jaksaa kuunnella ja mihin reagoi.

Esim. Yksi asiakas järjesti kuivaushuoneen loimitelineet uusiksi niin, että hänen hevosensa loimi mahtuu kuivumaan ilmavasti, kun taas kaikkien muiden loimet on nipussa :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.12.25 15:30:42

Eiköhän kaikki kirjottele eri nimimerkillä;) voi voi.
Mutta asiaan MEIJÄN:D Tallilla huonoa on tallinpitäjän tytär luoja mikä murkkuikäteini vaihe tallilla kuhisee välillä parin tytön lauma ja mikä kailotus,kikatus,kuvaaminen,rääkyminen..
Noh asiakkaille ovat kohtelijaita tervehtii yms. Mutta kailotus on niin kova että suosiolla skippaa maneesiin menon ja lähtee maastoon pimeyteen.:D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.25 12:23:20

Yksi asiakas on eniten pielessä.

Kuivatustilaa on vähän.
Samoin säilytystilat ahtaita.
Tarhat voisivat olla kuivemmat mutta ainakin ne ovat riittävän isot (paitsi niilla jotka omistajien tahdosta tarhaavat postimerkeissä).
Kenttä on pieni.

Plussia taas on huomattavasti pdempi lista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.12.25 12:35:42

Tälleen jos realistisesti mietin asiaa ja hinta-laatusuhdetta, niin ei oikein mikään. Ainoastaan ehkä tiedotusta voisi parantaa ja se tulisi ihan siitä, että olisi hiukan ehkä pitkäjänteisempi ajattelumalli tallinpitäjällä. Ei silti, on se nytkin jo minusta todella hyvä, mutta aina voisi ehkä hiukan vielä parantaa :) Ja lisää valoa ulos.

Jos saisin ns. taikasauvan että voisin korjata ihan mitä vain, eikä tarttis välittää realiteeteistä kuten hinnoista tai siitä että tila loppuu kesken. Uskon että nämä olisi myös tallinomistajan omia toiveita:
- Isompi maneesi
- Isompi kuivatushuone
- Isommat tarhat
- Kentän kattaminen
- Toinen pesari
- Kunnon parkkis vähän sivummas ja pihan rauhoittaminen liikenteeltä

Valoja kaipaan siksi, että tuossakin kun taas satoi kaatamalla ja maa oli ihan musta, niin ihan pimeää oli hakea hevosta tarhasta. Mistään ei tule lainkaan hajavaloakaan sinne suuntaan. Mulla tuli matkapahoinvointi kävellessä, kun en tiennyt kävelenkö pystyssä vai vinossa :D Otsalamppua en tallilla säilytä, koska sille ei ole latauspaikkaa ja tuokin tallireissu tuli yllättäen. Eli sinne pimeeseen vaan sitten hakemaan hevosia. Minusta se ei ole kovin turvallista. Mulla on myös otsalamppuja hajonnut ns. yllättäen (myös ihan laadukkaita) vuosien varrella, joten parempi olisi jos valoa olisi ihan pylväistä saatavissa kun sitä tarttee. Lisäksi kaikki hevoset ei tykkää otsalampuista, kun ne saattaa vahingossa osoittaa hevosta silmään välillä. Ei kiva. Eikä niitä ulkovaloja jatkuvasti tartte pitää päällä.

Ja kyllä, matalalla olevat valot on huonosti sijoitettu, jos ne paistaa silmään. Usein riittäisikin yksikin valopylväs, josta tulisi valoa. Se hajavalokin riittäisi kattamaan alueita tarpeeksi, kunhan se valo on tosiaan tarpeeksi ylhäällä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.12.25 14:14:53

Ei oikeastaan ole muuta moitittavaa kuin kentän pohja, joka on liian pehmeä, ja varmaan on salaojatkin tukossa, koska vesi jää seisomaan. Onneksi on lisäksi maneesi ja hyvät maastot, joten ei ole mikään pakko mennä päivittäin kentällä.

Aika paljon oli yllä juttua valaistuksesta, ja mielestäni se on varsinkin pimeillä ja/tai liukkailla keleillä turvallisuustekijä, että näkee mihin astuu. Ei esim. joku liiketunnistumella oleva valo niin paljon kuluta sähköä, että siinä kannattaisi säästää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.25 14:37:50

Olen periaatteessa tyytyväinen, mutta jos nyt jotain voisi toivoa.
-pesukarsina
-mukava kaveri tarhaan
-Vähän isommat tarhat

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   15.12.25 15:19:19

Tallin pitäjä

Lähettäjä: Kuula 
Päivämäärä:   15.12.25 15:31:00

Vaihdoin kaksi kertaa tallia ja kolmas toden sanoi. Ollaan oltu nykyisessä 5v ja kaikki ok :)

Lähettäjä: Lastulainen 
Päivämäärä:   15.12.25 16:06:23

Mä voisin myös sanoa tallinpitäjä.juoruu 2 samanlaisen juorukellon kanssa. Jos joku erehtyy vähänkin kysymään että olisiko täyshoito talli voinu hoitaa hevosille veden tarhaan..homma paisuu..
Kukaan ei säästy näiltä puheilta....uusimaalla näin..

Päivämäärä:   15.12.25 16:14:23

miksei kysymys ole: mikä on parasta teidän tallilla?

Näin osattaisiin ottaa ne parhaat ideat käyttöön muissakin talleissa.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   15.12.25 16:16:45

Huonot hevoset

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.12.25 16:22:51

- liian pehmeä kenttä, ihan semmoinen upottava rantahiekka
- mutaiset tarhat joita ei sopimuksesta huolimatta siivota päivittäin
- liian vähän kuivaustilaa ja kun kuivaushuone täynnä heitetään märät, kuraiset loimet varustekaappien päälle jolloin kaapin sisältö kastuu ja homehtuu
- hevoset juoksutetaan sisälle ja ulos kujaa pitkin, jolloin mitään poikkeavuuksia, isompiakaan haavoja yms ei huomata

Ja juu ollaan lähdössä pois

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.12.25 16:26:03

- tarhoja ei siivota säännöllisesti vaan joskus ja jouluna isommin = väliaikoina on mutaa ja paljon
- vapaa heinä ulkona, monien onni mutta meillä johtaa kyllä lihomiseen
- pitkä ruokintaväli (~12h) öisin, toisaalta saa laittaa automaatin minkä moni onkin tehnyt
- heinän laatu vaihtelee
- kenttien ja maneesin pohjien huolto on vähän niin ja näin
- loimien kuivaushuone ei toimi, eivät kuivu, riittämätön ilmanvaihto
- piha-alueet on hirveetä monttumaata

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   15.12.25 16:55:52

Ei juuri mikään. Homma toimii. Ehkä asiakkaiden ohjeistus on välillä hakusessa. Saatan tehdä jotain vastoin sääntöjä, koska niistä on tiedotettu 10 vuotta sitten eikä sinä aikana kun me tulimme asiakkaiksi. Kentän pohja voisi olla parempi, mutta maneesin pohjaa hoidetaan enemmän. Ruokinta-asiat ja tarhaus on kunnossa.

Lähettäjä: Kii 
Päivämäärä:   15.12.25 17:02:47

Talli on kiva muuten, mutta haluaisin toimivan pesukoneen, kun kotona en voi pestä ja tarhan luo valaistusta, jos nyt jotain pitää sanoa :D

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   15.12.25 17:08:18

Talli täynnä linnunpaskaa ja lintuja, kaikkialla siivotonta, käytävät aina likaiset, vesikarsina likainen, satulahuone likainen, rehula likainen, mutatarhat, pienet tarhat, maneesissa ruuhkaa...

Päivämäärä:   15.12.25 17:12:06

Ainoo mikä tulee mieleen on että porttien kohdalta pohjat vois olla vähän paremmat. Eipä tuokaan iso asia ole, parempipohjaista aluetta riittää myös tarhoissa.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   15.12.25 17:41:19

Homeinen heinä (välillä) ja kuiviketta niin vähän, että kintereet auki.
Tallinpitäjä suuttuu, jos näistä (tai muista epäkohdista) mainitsee.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   15.12.25 18:31:55

Piste, mun hevonen on täysihoitotallilla karsinapaikalla, tulee sisään noin klo 18 ja itse pääsen töistä joko 22 tai 24. Kipaisenpa tosiaan ottamaan ulkoloimen pois. Onneksi ei tarvitse koska hoituu tallin puolesta kuten muutkin sovitut asiat.

Lähettäjä: Somrt 
Päivämäärä:   15.12.25 20:34:59

Meillä on täysihoitopihatossa asiat kyllä tosi hyvin. Vähän liikaa heinää saavat ja hevoset ovat enemmän tai vähemmän lihavia ja tallilla kävijät jakaantuvat aamusta iltaan eli oikein koskaan ei saa olla yksin. Yksi asiakas koirineen on myös persläpi jota en mielelläni näkisi ollenkaan.

Ei ole kyllä mitään muuta valittamista. Tämä on yksi parhaista paikoista joissa olen koskaan hevosineni ollut.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   15.12.25 20:50:02

Joo meillä myös suuttuu ja alkaa vidduilu.
Purut on valtaosa taivasalla ja hevosille sitä sitte laitetaan niukasti..

Päivämäärä:   16.12.25 06:50:24

Ei lämmintä säilytystilaa (siis edes mitään mikä pysyisi plussan puolella), eikä lämmintä vettä.

Mutta muuten on niin hyvä pihattopaikka että en vaihda pois.

Lähettäjä: Kyy 
Päivämäärä:   16.12.25 07:20:52

Tallinpitäjänä lueskelen näitä kauhulla, kuinka pihalla jotkut asiakkaat onkaan.

Tiedättekö yhtään mitä nuo jotkut toivimukset investointeina maksaa?

- isompi maneesi, kentän kattaminen, isommat tarhat, toinen pesari

Voi luoja mitä toiveita!

Ja olettehan myös valmiita hinnan korotuksiin, joilla investoinnit katetaan?

Lähettäjä: Laama 
Päivämäärä:   16.12.25 07:21:35

Turhan aikasin sisään. 8-15
Niukasti heinää
Iltatalli 18
Hevonen kaasuntunut ja maha on kipeä.
Kun sanoo tallinomistajalle asiasta vastaus on tyylii voivoi

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   16.12.25 07:44:45

Yleinen tavaramäärä. Hevoset hoidetaan hyvin, tarhat ei lillu mutaa ja pihalla on valojakin, mutta voi kunpa tallinomistajalla olisi vähän kovempi kuri meidän asiakkaiden tavaramäärään!

Mitä tekee tallituvalla jossa ei ole istumapaikkaa kun joka jakkaralla on jonkun pussukka tai nyssykkä? Tiskialtaassa tiskit tiskaamatta kun ne unohtuvat siihen ja satulahuoneessa kun omasta telineestäsi jotain otat, sivuilla ja allaolevasta telineestä tippuu ties mitä huoopaa, loimea jne lattialle.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   16.12.25 08:32:31

Kyy, Luepa ensimmäinen lause:

"Jos saisin ns. taikasauvan että voisin korjata ihan mitä vain, eikä tarttis välittää realiteeteistä kuten hinnoista tai siitä että tila loppuu kesken. Uskon että nämä olisi myös tallinomistajan omia toiveita:
- Isompi maneesi
- Isompi kuivatushuone
- Isommat tarhat
- Kentän kattaminen
- Toinen pesari
- Kunnon parkkis vähän sivummas ja pihan rauhoittaminen liikenteeltä.

Päivämäärä:   16.12.25 09:39:06

Tallin naapuri joka asuu ratsastuskentän vieressä. Lähes aina kun ratsastan niin siellä tehdään jotain pihahommia, viimeksi kolattiin lumet niin että se kola kolahti aina tyhjänä maahan niin että hevonen sai slaagin joka kerta ja kun se pelkää kaikkea mitä naapurin pihalla tehdään. Kerran se säikähti sähkömoottorisahaa just kun oltiin menossa kentälle niin sen jälkeen pelätään kaikkia sieltä tulevia ääniä :/
Yritä siinä sitten ratsastaa. Korvatulpat ja huppu käytössä.

Päivämäärä:   16.12.25 13:18:19

Kaikki toimii todella hyvin ja hevonen voi hyvin, mutta kentän pohja ja huolto on vähän puutteellista (talvella ei aurata usein ja kesällä ei kestä vettä). Olisin valmis maksamaan enemmän jos tämä toteutuisi paremmin.

Lähettäjä: Pre 
Päivämäärä:   16.12.25 13:47:31

Tarhat saisi olla vähän isommat
Tarhakaveri vuoden ympäri. Nyt hokkikauden yksin

Lähettäjä: Piispa 
Päivämäärä:   16.12.25 13:54:59

*: Eiköhän se vika istu kumminkin sielä satulan päällä, jos kaikkea ihan perusjuttuja säpsyy.

Päivämäärä:   16.12.25 13:56:24

Maastoile niin ei tarvii naapuria pelätä;)
Meillä kaikki hyvin mutta tallinnurkat täynnä roinaa,seinillä hyllyjä linimentit ja helosan voiteet vuosikerta 2021
Pesarin tarvikekori pursuu 30 harjaa20 sientä...kaikkee muuta roinaa
Kysyin saako vähän siivota"mää siivoon kiitos vain"(edelleen siivoomatta)

Lähettäjä: jessy 
Päivämäärä:   16.12.25 14:26:19

kenttä liian pehmeä.
pesupaikalla vain kylmä vesi, muista hanoista saa kyllä kuumaa.
ajoittain liian vähän kuiviketta.
satulahuone oli viime talvena liian viileä, nahkakamat homehtui, tämä kylläkin nyt korjattu vihdoin.

Päivämäärä:   16.12.25 14:43:04

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 16.12.25 09:39:06

Tallin naapuri joka asuu ratsastuskentän vieressä. Lähes aina kun ratsastan niin siellä tehdään jotain pihahommia, viimeksi kolattiin lumet niin että se kola kolahti aina tyhjänä maahan niin että hevonen sai slaagin joka kerta ja kun se pelkää kaikkea mitä naapurin pihalla tehdään. Kerran se säikähti sähkömoottorisahaa just kun oltiin menossa kentälle niin sen jälkeen pelätään kaikkia sieltä tulevia ääniä :/
Yritä siinä sitten ratsastaa. Korvatulpat ja huppu käytössä.

Tämähän ei ole tallin vika tai edes naapurin vika, vaan sinun vikasi, kun olet vienyt hevosen tallille jonka olosuhteita hevonen ei siedä.
Jos hevonen tarvii täysin suljetun ympäristön jossa ei tapahdu mitään, se täytyy viedä sellaiseen paikkaan jossa ympäristöä voi hallita. Naapuri ei voi lakata elämästä omaa elämäänsä siksi, että sinä ja hevosesi pelkäätte ja kyttäätte, eikä tallinpitäjäkään tietenkään voi käskeä naapuria lopettamaan omaa elämistään.

Lähettäjä: Tuppi 
Päivämäärä:   16.12.25 17:20:17

Kun mulla oli uusi hevonen minäkin keskityin joskus tosi paljon kaikkeen ympärillä tapahtuvaan ja kuulostelin koko ajan onko jossain jotain mitä hevonen voisi pelästyä. Hevosesta tuli aika nopeasti säikky.

Sitten valmentajani käski minua keskittymään omaan ratsastukseeni ja omaan hevoseeni ja jos heppa alkoi kuulostella aitojen ulkopuolisia juttuja, valmentaja käski minua teettämään hevosella jotain keskittymistä vaativaa vähän vaikeampaa juttua. Hevonen rauhoittui nopeasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.