|
Lähettäjä: jdgc
Päivämäärä: 13.12.25 12:25:04
"Missähän lintukodossa jdgc on kasvanut, jos ei ole koskaan yhtään alle 12m2 karsinaa nähnyt?"
"jdgc puhuu varmaankin varsomiskarsinoista, siinä tuo 12m2? En minäkään ole nähnyt missään alle 12m2 varsomiskarsinaa."
No varmaan jossain lintukodossa sitten, kun hevosia ei pidetä missään 9 m2 vetolaatikoissa.
Ihan yhden hevosen karsinoista puhuin kun sanoin, että kaikilla on vähintään 12 neliön karsinat. Varsomiskarsinat on sitten isompia, esim. 16-18 neliötä. Tai joistain otetaan väliseinä pois, jolloin kahdesta 14 neliön karsinasta tulee yksi 28 neliön varsomiskarsina.
Jos väliseiniä siirrellään ja karsinapaikat vähenee, niin tarhoistakin voi poistaa joka toisen väliseinän niin, että tarhojen koko tuplaantuu. Samalla voi sitten nostaa karsinapaikkojen hintoja, kun karsinat ei enää ole vetolaatikon kokoisia ja tarhatkin on nenäliinaa isompia.
Mutta kenellä on varaa maksaa nykyistä enemmän? Nytkin ihmiset valittaneet korkeista hinnoista ja kustannukset tulee vain nousemaan. Minulla on tähän harrastukseen varaa, mutta rehellisesti sanottuna en tiedä, mitä järkeä on maksaa tästä harrastuksesta enemmän kuin määrän X verran kuukaudessa. Kyllähän se tuntuu typerältä, että maneesittomalla tallilla puolihoidolla perusvuokra on nyt jo melkein tonnin kuussa (800 e), lisäpalvelut lisämaksulla, maneesin käytöstä maksetaan erikseen. Kun tästä vielä hinnat reilusti nousee, niin oikeasti joutuu jo miettimään, missä menee järkevän toiminnan raja. Olen ainakin itse miettinyt, että vaikka minulla olisikin varaa maksaa 1500 e/kk (peruskulut, maneesi, tehut ym.) ja varusteet, el-laskut, traikun kulut ja muut siihen päälle, niin mitään järkeähän siinä ei to-del-la-kaan ole! Sitten, jos vien hevoseni vielä hienompiin puitteisiin, niin hinnat on jo eri sfääreissä ja nousee vain. Mutta järjellä ajateltuna sille rahasummalle keksisi niin paljon järkevämpääkin käyttöä kuin heinää sisään ja kakkaa ulos ja vähän harjaamista ja ratsastelua siinä välissä...
Tästä lajista tulee rikkaiden harrastus. Nyt jo keskituloiset kaverin miettivät, että pitääkö lasten ratsastustunteja harventaa kun ei ole varaa. Ja ratsastustunnit on kuitenkin halpoja verrattuna hevosen omistamiseen.
|