|
Lähettäjä: marna-elina
Päivämäärä: 11.12.25 16:09:07
"Kaikki omat tavarat pitää nimikoida jotta pystyy todistamaan kenen kamoista kyse. Aiemmin ei tarvinut joka hemmetin riepuun ja siivousrättiinkin laittaa nimeä."
Sama kokemus, valitettavasti... Tavaraa nyysivät niin tallikaverit kuin naapuritallilaisetkin. Jopa lukitusta laatikosta lähti tavarat, kun rikottiin lukko/irrotettiin saranat.
Aloin nimikoida kaiken. Jokaiseen pyyhkeeseen kirjoitin paksulla permanent-tussilla tikkukirjaiimilla oman nimeni MAR-ELI ja sitten ompelukoneella tiheällä siksakilla ompelin nimeni niihin. Sama jokaiseen rättiin, johon pystyi ommella. Oma nimi niin isolla, ettei sitä ollut helppo peittää/peitellä ja tussi ei pesussa lähtenyt, joten ei auttanut poistaa siksak-ompeleitakaan.
Hevosen loimiin sama systeemi, jos materiaali kesti ompelun. Villaloimeen oikein hyvä tapa. Kuoriloimeen tein tuon nimikoinnin sitten esim. mahavyöhön. Harjoihin kaiversin oman nimeni kättä vasten olevaan kantaan, suitsiin laitoin niskahihnan sisäpuolelle oman nimeni ja ulkopuolelle jonkun pienen merkin, jonka minä näin mutta joku muu ei välttämättä tajunnut katsoa. Kypärään laitoin nimen sisäpuolella olevaan pehmusteeseen, saappaisiin varren sisäpuolelle. Eräällä tallilla minulla oli oma talikko ja kottarit, nekin nimetty kolvilla polttamalla niin, ettei minun nimeäni saanut niistä poistettua. Lisäksi kuvasin kaiken ennen kuin vein ne tallille niin, että minulla oli niistä todistusaineistoa, jos ne pöllittiin.
Jokaisesta luvatta lainatusta tai varastetusta tavarasta tein julkisen, joten minun tavaroideni lainailu ja pölliminen loppui vuodessa kokonaan, kun en poistanut niitä julkisia postauksia, ellei varas / "lainaaja" julkisesti myöntänyt tekoaan ja pyytänyt sitä anteeksi. Tallikavereille mainostin nimikoimistapaani, että olivat siitä tietoisia, samoin somessa oli muutama postaus, joissa avauduin aiheesta ja oli kuvia nimikoinneista. Mutta minulla yksityinen some, niin en voi niitä linkittää.
Minulla oli ehkä maine turhasta nipottajana, mutta eipä se minua haitannut. Riittävän monta kertaa etsin tavaroitani turhaan tai jouduin lainaamaan muiden kypärää tai ratsastamaan lenkkareissa, kun omiani ei löytynyt mistään.
Moni matki toisia ja tuunatut ja itsetehdyt tuntuivat olevan varkaiden kohteena useimmin. Paljon tein itse tai tuunasin, joten nuo tuunatut tavarat tuntuivat kiinnostavan ihmisiä enemmän. Ne kun erottuivat joukosta ja olivat "hienompia", niin nehän lähtivät kävelemään. Tekemäni salmiakkiriimunnarukin katosi, mutta onneksi olin nimikoinut sen niin, ettei nimeäni saanut poistettua* ja kun kyseistä väriyhdistelmää ei kaupasta löydy, niin varashan jäi äkkiä kiinni kun paikkakunnan fb-ryhmään laitoin kuvan kera postauksen, että itse punomani riimunnaru on varastettu.
* Ennen kuin aloin punoa narua, olin kirjoittanut ohuella tussilla ja ommellut nauhojen loppupäähän muutaman kerran nimeni MAR-ELI MAR-ELI MAR-ELI jokaiseen naruun melko hyvin nauhojen väriin sointuvalla ompeleella, eli se ei paistanut silmään kilometrin päästä, mutta pelkkä ompeleiden poisto ei riittänyt, kun permanent-tussaus oli siinä alla.
Muutaman kerran huomasin, että nimeäni on yritetty poistaa/peittää onnistumatta siinä. Mutta nämäkin postasin sitten someen, jos en saanut välittömästi anteeksipyyntöä. Eräs lainaaja tuli ihan naamatusten palauttamaan minulta pöllittyä tavaraa, häpeästä punaisena tuoden hyvittelylahjaksi suklaalevyn.
Eräs lukon hajottaja yritti selittää lukon hajottamista sillä, että etsi lukitusta laatikosta oman hevosensa suitsia, koska ne ei muka olleet tallissa naulakossa ja hän oli varma, että minä olin ne itselleni ottanut. Ei kuitenkaan osannut selittää, miksi näin teki, kun tallikaverit paljastivat hänen nauraneen, että ihan tahallaan hän murtautui laatikolleni ja ne suitset oli koko ajan olleet omassa naulakossaan. Tämänkin laitoin someen.
Eräs tapaus oli pyytänyt tallinpitäjän miestä hajottamaan lukitun laatikon saranat, kun etsi omia ratsastussaappaitaan minun laatikostani. Tuota en tajunnut, että miksi hän suostui, kun eikö olisi ollut helpompaa katkaista lukko? Ja varsinkin ensimmäisenä kysyä minulta, onko minulla tietoa niistä saappaista. Kun sanoin tuolle miehelle, ettei hänellä ole oikeutta hajottaa minun omaisuuttani, sain mieheltä huudot, että hän ei voi tietää olenko minä varastanut toisen saappaat vai en. Melkoinen p*skapää se mies kyllä... Yksi tallikaveri kertoi, että oikeasti syy päästä laatikolleni oli se, että kyseinen tyllerö halusi varastaa omaisuuttani ja olikin pöllinyt laatikostani tavaroita ja lisäksi sylkäissyt ratsastussaappaaseeni. Kiva... Vaihdoin tallia ja todellakin tein tuostakin jutusta julkisen, kyseisen sylkijän pikkusisko on kaverini ja häpesi siskoaan niin että meinasi vajota maan alle. Tallinpitäjälle toki myös juorusin, ja hän kielsikin miestään kajoamasta kenenkään omaisuuteen muun kuin omistajan omasta pyynnöstä.
Nimeni ja nimimerkkini on keksitty, oikea nimeni ei ole Marna-Elina ja nimikoidessani käyttämä nimeni ei siis ollut MAR-ELI. Mutta jos jonkun mielestä kertomukseni ja nimikointini kuulostaa tutulta, niin terkkuja vaan! :) Saa ottaa yhteyttä yv:llä ja muistella noita tapauksia :D
|