Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varkaat tallilla

Lähettäjä: henne 
Päivämäärä:   11.12.25 13:51:16

Mikä siinä on, että toisilta pitää varastaa tavaroita? Ja miksi varkaat raivostuvat, kun jäävät kiinni? Varsinkin, kun heidät paljastetaan muiden edessä? Jos hävettää jäädä kiinni, niin ei kannata syyllistyä mihinkään.

Kaverilta pöllittiin pari tavaraa. Epäili, että lähitallin eräs henkilö on käynyt varkaissa. Kävimme kahdestaan tuolla tallilla kysymässä, onko Minnu täällä. Minnu tuli paikalle ja kaverini sanoi "Voitko palauttaa ne multa pöllimäsi X ja Y". Minnu alkoi änkyttää "Emminä emminä tiedä emminä ole", mutta meni kuitenkin hakemaan ne pöllimänsä tavarat ja toi ne meille. Jälkeen päin kuulin muilta tallilaisilta, että Minnu oli haukkunut meitä kaikille, kun nolasimme hänet muiden edessä. Voi harmi :')

Minulta pöllittiin eräs hevostarvike. Olin tehnyt sen itse, eli sellaista ei saa ostettua kaupasta. Etsin sitä joka paikasta ja kyselin muilta, kenelläkään ei tietoa. Muutaman kuukauden päästä näin erään tutun postanneen someen kuvan hevosestaan, jolla oli käytössä tuo minulta varastettu tarvike. Kommentoin siihen "No löytyihän se minulta pöllitty tuote. Kovasti väitit, ettet ole sitä nähnyt. Palauta se välittömästi". Otin postauksesta screenshotin. Hetken päästä kuva oli poistunut ja minut estetty. Postasin omaan someeni julkiseksi tuon ss:n ja kirjoitin "Viimein löytyi se minulta pöllitty tuote. Voisiko joku käydä sanomassa ___:lle, että palauttaa sen heti. Minä en voi, kun hän esti minut somessa".

Moni kommentoi, ettei ketään saa tällä tavalla nolata ja minun pitää poistaa julkaisu ja pyytää häneltä anteeksi. Kysyin, että miksi, kun en minäkään ole saanut anteeksipyyntöä siitä, että tuo tuote pöllittiin ja minulle valehdeltiin, ettei ole nähnytkään sitä. Kuulemma tällaiset pitäisi hoitaa kahden kesken kenenkään tietämättä. Mutta miksi? Eihän varkaat paljastu ja jää kiinni koskaan, jos asioista mumistaan vain kahden kesken. Minullekin sanottiin, että varas voi tehdä minusta rikosilmoituksen. Nauroin, että senkus tekee. Minä ainakin teen hänestä, jos se pöllitty tavara ei palaudu tämän päivän aikana.

Tuote oli kaikessa hiljaisuudessa palautunut, mutten saanut mitään anteeksipyyntöä koskaan. Sen sijaan kuulin hänen valehtelevan kaikille, että minä olen varastanut häneltä tavaraa. Ei kuitenkaan voinut todistaa mitään, joten postasin uudelleen sen ottamani ss:n ja kirjoitin kuvatekstiin, että minusta levitellään pskapuheita siksi, että sain varkaan kiinni ja tässä siitä todiste. Jos nämä pskapuheet ei lopu, niin teen rikosilmoituksen. No, siihen loppui.

Eräs tallinpitäjä joskus valitti, kun häneltä oli hukkunut tavaraa. Kysyi, olenko minä niitä vienyt kotiini kun ei tallilta löydy. En ollut. Minun hevoseni siis oli sillä kotitallilla ja käytimme jonkin verran tavaraa ristiin. Häneltä lähti suitset, valjaat, joku riimunnaru, talikko, vaikka mitä. Talli oli yöt lukossa ja päivisinkin, jos pihassa ei ollut ketään, mutta silti sieltä katosi kaikki, jopa tikkari hyllystä. Käsittämätöntä. Epäilimme, että lähitallin henkilöistä joku käy vieraisilla, ja kerran eräs talikkovaras jäikin kiinni, ja yksi riimunnaru saatiin takaisin kun sitä käyttävä henkilö tuli lenkillä vastaan. Tuokin riimunnaru minun tekemäni, joten sellaisia ei kaupasta saanut, joten helppo tunnistaa.

Mikä ihmisiä vaivaa?

Re: Varkaat tallilla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.25 14:00:40

Meidän tallilla on yksi. Rahapulassa nyysii muilta, ja jos on jäämässä kiinni, on "epähuomiossa saattanut laittaa omisensa joukkoon". Aikalailla on "lainaillut" tavaraa ja unohtanut palauttaa. Jännästi kun oikein painostaa niin löytyy hänen autostaan tms. Kylän tietotoimisto kertoo ettei olla ensimmäinen talli jossa sitä harrastaa. Kun tahallisuus on vaikea todistaa niin minkäs teet. Osan tavaroista ottaa kun tykkää, ja osan koska sillä voi olla jälleenmyyntiarvoa.

Kaikki omat tavarat pitää nimikoida jotta pystyy todistamaan kenen kamoista kyse. Aiemmin ei tarvinut joka hemmetin riepuun ja siivousrättiinkin laittaa nimeä. Ja näiden kleptomaanien kanssa ei edes auta laittaa tavaroita omaan kaappiin ja laariin ellei aio tehdä isoa työtä ja lukita kaikkea. Ärsyttää kun muu talliyhteisö on luotettavaa, vaikka jättäisit tukun seteleitä reharin pöydälle, niin kyllä ne sieltä vielä viikonkin päästä löytyisi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.12.25 15:02:22

Teit aloittaja todellakin oikein tuomalla syyllisen esiin, ainut tapa saada nuo ”lainailijat” kuriin.

Lähettäjä: marna-elina 
Päivämäärä:   11.12.25 16:09:07

"Kaikki omat tavarat pitää nimikoida jotta pystyy todistamaan kenen kamoista kyse. Aiemmin ei tarvinut joka hemmetin riepuun ja siivousrättiinkin laittaa nimeä."

Sama kokemus, valitettavasti... Tavaraa nyysivät niin tallikaverit kuin naapuritallilaisetkin. Jopa lukitusta laatikosta lähti tavarat, kun rikottiin lukko/irrotettiin saranat.

Aloin nimikoida kaiken. Jokaiseen pyyhkeeseen kirjoitin paksulla permanent-tussilla tikkukirjaiimilla oman nimeni MAR-ELI ja sitten ompelukoneella tiheällä siksakilla ompelin nimeni niihin. Sama jokaiseen rättiin, johon pystyi ommella. Oma nimi niin isolla, ettei sitä ollut helppo peittää/peitellä ja tussi ei pesussa lähtenyt, joten ei auttanut poistaa siksak-ompeleitakaan.

Hevosen loimiin sama systeemi, jos materiaali kesti ompelun. Villaloimeen oikein hyvä tapa. Kuoriloimeen tein tuon nimikoinnin sitten esim. mahavyöhön. Harjoihin kaiversin oman nimeni kättä vasten olevaan kantaan, suitsiin laitoin niskahihnan sisäpuolelle oman nimeni ja ulkopuolelle jonkun pienen merkin, jonka minä näin mutta joku muu ei välttämättä tajunnut katsoa. Kypärään laitoin nimen sisäpuolella olevaan pehmusteeseen, saappaisiin varren sisäpuolelle. Eräällä tallilla minulla oli oma talikko ja kottarit, nekin nimetty kolvilla polttamalla niin, ettei minun nimeäni saanut niistä poistettua. Lisäksi kuvasin kaiken ennen kuin vein ne tallille niin, että minulla oli niistä todistusaineistoa, jos ne pöllittiin.

Jokaisesta luvatta lainatusta tai varastetusta tavarasta tein julkisen, joten minun tavaroideni lainailu ja pölliminen loppui vuodessa kokonaan, kun en poistanut niitä julkisia postauksia, ellei varas / "lainaaja" julkisesti myöntänyt tekoaan ja pyytänyt sitä anteeksi. Tallikavereille mainostin nimikoimistapaani, että olivat siitä tietoisia, samoin somessa oli muutama postaus, joissa avauduin aiheesta ja oli kuvia nimikoinneista. Mutta minulla yksityinen some, niin en voi niitä linkittää.

Minulla oli ehkä maine turhasta nipottajana, mutta eipä se minua haitannut. Riittävän monta kertaa etsin tavaroitani turhaan tai jouduin lainaamaan muiden kypärää tai ratsastamaan lenkkareissa, kun omiani ei löytynyt mistään.

Moni matki toisia ja tuunatut ja itsetehdyt tuntuivat olevan varkaiden kohteena useimmin. Paljon tein itse tai tuunasin, joten nuo tuunatut tavarat tuntuivat kiinnostavan ihmisiä enemmän. Ne kun erottuivat joukosta ja olivat "hienompia", niin nehän lähtivät kävelemään. Tekemäni salmiakkiriimunnarukin katosi, mutta onneksi olin nimikoinut sen niin, ettei nimeäni saanut poistettua* ja kun kyseistä väriyhdistelmää ei kaupasta löydy, niin varashan jäi äkkiä kiinni kun paikkakunnan fb-ryhmään laitoin kuvan kera postauksen, että itse punomani riimunnaru on varastettu.

* Ennen kuin aloin punoa narua, olin kirjoittanut ohuella tussilla ja ommellut nauhojen loppupäähän muutaman kerran nimeni MAR-ELI MAR-ELI MAR-ELI jokaiseen naruun melko hyvin nauhojen väriin sointuvalla ompeleella, eli se ei paistanut silmään kilometrin päästä, mutta pelkkä ompeleiden poisto ei riittänyt, kun permanent-tussaus oli siinä alla.

Muutaman kerran huomasin, että nimeäni on yritetty poistaa/peittää onnistumatta siinä. Mutta nämäkin postasin sitten someen, jos en saanut välittömästi anteeksipyyntöä. Eräs lainaaja tuli ihan naamatusten palauttamaan minulta pöllittyä tavaraa, häpeästä punaisena tuoden hyvittelylahjaksi suklaalevyn.

Eräs lukon hajottaja yritti selittää lukon hajottamista sillä, että etsi lukitusta laatikosta oman hevosensa suitsia, koska ne ei muka olleet tallissa naulakossa ja hän oli varma, että minä olin ne itselleni ottanut. Ei kuitenkaan osannut selittää, miksi näin teki, kun tallikaverit paljastivat hänen nauraneen, että ihan tahallaan hän murtautui laatikolleni ja ne suitset oli koko ajan olleet omassa naulakossaan. Tämänkin laitoin someen.

Eräs tapaus oli pyytänyt tallinpitäjän miestä hajottamaan lukitun laatikon saranat, kun etsi omia ratsastussaappaitaan minun laatikostani. Tuota en tajunnut, että miksi hän suostui, kun eikö olisi ollut helpompaa katkaista lukko? Ja varsinkin ensimmäisenä kysyä minulta, onko minulla tietoa niistä saappaista. Kun sanoin tuolle miehelle, ettei hänellä ole oikeutta hajottaa minun omaisuuttani, sain mieheltä huudot, että hän ei voi tietää olenko minä varastanut toisen saappaat vai en. Melkoinen p*skapää se mies kyllä... Yksi tallikaveri kertoi, että oikeasti syy päästä laatikolleni oli se, että kyseinen tyllerö halusi varastaa omaisuuttani ja olikin pöllinyt laatikostani tavaroita ja lisäksi sylkäissyt ratsastussaappaaseeni. Kiva... Vaihdoin tallia ja todellakin tein tuostakin jutusta julkisen, kyseisen sylkijän pikkusisko on kaverini ja häpesi siskoaan niin että meinasi vajota maan alle. Tallinpitäjälle toki myös juorusin, ja hän kielsikin miestään kajoamasta kenenkään omaisuuteen muun kuin omistajan omasta pyynnöstä.

Nimeni ja nimimerkkini on keksitty, oikea nimeni ei ole Marna-Elina ja nimikoidessani käyttämä nimeni ei siis ollut MAR-ELI. Mutta jos jonkun mielestä kertomukseni ja nimikointini kuulostaa tutulta, niin terkkuja vaan! :) Saa ottaa yhteyttä yv:llä ja muistella noita tapauksia :D

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   11.12.25 17:14:45

Ai kauhee näitä tapauksia :O

On minultakin pöllitty tavaraa enkä ole kaikkea saanut takaisin. Paljon olen joutunut nimikoimaan mutta ihan noin paljon ei ole tarvinnut kuin mitä marna-elina kertoo. Tsiisus...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   11.12.25 17:24:18

Täällä on päin vastoin ihmiset on jättäneet kamojaan tänne mm ratsastuskypäriä on yli 10 ja vain yksi on minun....

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   12.12.25 07:52:40

Onko mahdollista ihmisillä on rahat loppu kun tarvii viedä ja yksi esimerkki on aika huono kun tarvii viedä ruokaa kauppasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.25 08:57:24

No nyt on kyllä luettu liikaa hevoshullua, jos naapuritallilaiset käy varastamassa riimunarut ja talikotkin :D

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   12.12.25 09:04:21

Meidän tallilla oli rehuvaras. Koska talli on itsehoitotalli niin kaikilla on omat heinät, kuivikkeet ja rehut.
Mulla oli siellä kaksi kannellista astiaa, toinen kauralle ja toinen kivennäisille. Heti kun tämä tyyppi hevosineen muutti tallille niin mun kivenäsiastia alkoi tyhjentyä todella nopeaan tahtiin, muilla alkoi kaurojen menekki kasvamaan mekrittävästi. Alettiin miden tallilaisten kanssa ihmettelemään kun sen hevoset sai joka päivä rehuja syötäväksi vaikka sillä oli rehupussit tyhjänä. Tää röyhkimys oli sanonut hevosensa vuokraajille että syöttäkää vain tp:n ja muiden pusseista rehuja, hän ostaa kyllä sit uudet tilalle. No ei ostanut. Hevosensa oli ns pikkutallissa ja se näytti kaatopaikalta, hevosten varusteet, roskat eli vuokraajien karkkipaperit, tyhjät sipisipussit ym sekä kypärät ja saappaat lojui lattialla, karsinat paskassa ja likaiset hevosten ruoka-astiat karsinoissa. Onneksi päästiin eroon tästä tyypistä kun muutti eläimineen jonkun muun riesaksi. Eihän sillä ollut varaa kengittäjään niin hevoset liukasteli talvella pitkin pihoja ilman kenkiä ylipitkillä kavioilla, kumma kun ei sattunut mitään.
Vein hevosen rehut kotiin ja tuon ne valmiiksi annosteltuna tallille, kaikki hevosen tavarat olen merkannut tussilla mutta nyt siellä on kunnollista porukkaa eikä sielä keneltäkääkn enää varasteta mitään.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   12.12.25 09:19:59

-: olisikin. Kaveri kun piti tallia lähellä asuva tallinpitäjä oli käynyt varastamasta tallin vierestä viikatteen ja heinäharavan. Onneksi tien toisella puolella asunut pappa oli nähnyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.25 09:58:35

Mietin just tossa eilen kun yks vuokraaja on varastanut meiltä. Kyseessä max 15e asioita pari mutta silti... Jätti viimeisen vuokrankin maksamatta. Asiasta vähän aikaa mutta tekisi mieli tehdä jotain.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   12.12.25 10:00:51

Piste miksi se varasti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 10:54:23

xx: Tää kuulostaa niin tutulta että taisi tulle meidän riesaksi.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   12.12.25 11:05:32

Hyvä keskustelu.
Minulta ei ole varastettu, mutta lainailtu kyllä. Eikä lainailukaan ehkä niin haittaisi, jos esineet palautuisivat samaan paikkaan mistä ne on otettu ja yhtä hyvässä kunnossa. Ja en sattuisi tulemaan tallille ja tarvitsemaan lainassa olevaa esinettä juuri silloin.

Tussilla näkyvästi merkitseminen hillitsee tätä vähän. Se että hankkii "erilaisen" tuotteen joka ei voi mennä sekaisin kenenkään muun hankkiman tuotteen kanssa auttaa myös vähän. Itse teossa kiinni saaminen auttaa vähän, lainailuinto yleensä vähenee sen jälkeen. Kotona säilyttäminen on todella hyvä mutta työläs keino estää lainailu, eikä se sovellu kaikkiin esineisiin.

Harmittaa kun joutuu käyttämään ihan turhaan omaa aikaa tavaroiden etsimiseen. Joskus tavarat ovat olleet hukassa pari päivääkin ennen kuin ne löytyy tai "ilmestyy" jostain.

Hyvä talliporukka ja henkilökunta on kyllä kullanarvoista nykyään.

Lähettäjä: öytra 
Päivämäärä:   12.12.25 13:04:56

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 12.12.25 08:57:24

No nyt on kyllä luettu liikaa hevoshullua, jos naapuritallilaiset käy varastamassa riimunarut ja talikotkin :D"

Valitettavasti ei. Minullakin tuollainen kokemus kun viereisen tallin tallityttö lainasi mieltä talikkoa kun heidän tallissaan talikko oli niin vanha ja kulunut, piikit lyhentyneet vuosien varrella varmaan puolella. Kiva mennä siivoamaan karsinoita kun talikkoa ei ole missään ja kun menin naapuritalliin, niin siellähän se tyttö siivosi karsinoita tutun näköisellä talikolla... Lähti myös muutama hevosen harja ja ainakin yksi riimunnaru, joskus lainattiin valjaita tai satulaakin ja kerran näin yhden tallitytön hakevan hiittikärryjä meiltä ja kun kysyin, mihin on niitä viemässä niin vastasi, että "Käyn ajamassa Candylla mut meillä on vaan koppakärryt vapaana". Aha. Kysyin, että millä oikeudella ottaa minun kärryt, hän vastasi että "'tallinpitäjä* käski hakea". Kävin kysymässä tallinpitäjältä, että oikeastiko hän lupaa tallitytöilleen, että meitä saa viedä talikot, riimunnarut, harjat, lainata satulaa ja valjaita ilman lupaa ja kärrytkin katoaa pihasta välillä, hän vain katsoi kulmat koholla mutisi, ettei tiedä mistään mitään. Eli ei ollut antanut lupaa.

Molemmilla siis pieni kotitalli pihassa, ei aitaa pihojen välissä, koska kätevämpää ajella esim. traktorilla kun on tilaa. Mutta sehän ei tarkoittanut sitä, että toisten omaisuus on yhteistä, ainakaan kysymättä. Laitoin oman varustehuoneen sitten lukkoon sen lisäksi, että talliakin aloin pitää päivisin lukossa. Omille tallitytöilleni ja vuokrapaikalla olevan hevosen omistajalle kerroin, missä vara-avaimet on, mutta naapuritallin tyttöjen ramppaaminen loppui siihen. Kaikki kärryt (2 hiittikärryt ja 1 koppakärryt) laitoin lukkoon ketjun pätkällä ja munalukolla ja vuokrapaikalla olevan hevosen omistaja lukitsi omansa samoin. H*lvetti soikoon kun tuollaista pitäätehdä joidenkin pikkutyttöjen vuoksi!!! Nuo tavaroita vohkivat olivat nuoria, jotain 13-16 -vuotiaita. Sen vanhemmilla oli järkeä päässään eivätkä minun tietääkseni koskaan hakeneet mitään luvatta. Ja jos heille oli lupa annettu, niin silloinkin vielä erikseen kysyivät, että saako ottaa.

Tuolloin ei vielä ollut somea, kun tuota tapahtui ysärin lopussa. Nykyään minulla ei enää hevosia ja tallia ole.

Lähettäjä: ejedna 
Päivämäärä:   12.12.25 13:12:35

Me paalattin heinät pieniksi pyöräpaaleiksi, muttei ehditty niitä heti hakea talteen. Pellon vieressä asunut pariskunta oli ihmetellyt, miksi pellolta otetaan vain paali sieltä täältä. Lähitallin tallinpitäjä oli käynyt vohkimassa osan ja ajatteli, ettei jää kiinni kun ottaa sieltä täältä eikä tietyltä alueelta jokaista...

No, hänelle käytiin asiasta sanomassa niin jotain raivoahan sieltä vain tuli vastaan. Oli vähän (paljon) alkoholiin menevä, joten ei jaksettu tapella, mutta tuosta opimme, että jatkossa mitään ei jätetä mihinkään vaan kaikki otetaan HETI talteen...

Hänellä oli kyllä omatkin pellot jota niittää ja paalata, meillä vuokrattu pelto eli ei oma. Mutta säästöhän se on pienikin säästö ja tuossahan säästi paljon kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin kerätä valmiit paalit itselleen...

Lähettäjä: *)) 
Päivämäärä:   12.12.25 17:52:53

Tuo toisten tavaroiden lainailu ilman lupaa ja jopa varastelu on niin pers...stä! Mielestäni toisten kaappeihin ei mennä vaikka ei olisi edes lukossa. Muutamia kalliimpia tavaroita olen joutunut viemään kotiin kun jälkikäteen sain tietää että eräs hevosen omistaja oli lainannut kysymättä, ja esim. kylmäyssavet piilottelin.

Lähettäjä: jds 
Päivämäärä:   12.12.25 23:05:39

Minäkin olen tuunannut omia kamojani erilaisiksi tai erivärisiksi ihan siksi, että ne erottuu joukosta ja pöllijät jäävät paremmin kiinni kun olen kuvannut kaiken etukäteen ja laitan sitten someen ja tallin sienälle julkiseksi, jos jotain katoaa.

Kyllä, tavaraa katosi jo ysärillä joten sieltä opittu nämäkin jutut...

Oma talikko sellainen värillinen vplast, jossa varsi ja talikko eri väriset, niin pistää silmään. Yleensähän ne on samanväriset niin sointuu yhteen. Minulla päinvastoin. Ja nimikoidut. Olen omani nimikoinut etunimien ekoilla kirjaimilla ja sukunimestä kaksi ekaa kirjainta. Eli jos nimeni olisi "Maria Olivia Vainio", olen nimikoinut kaiken "MOVa".

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   13.12.25 09:54:54

.. tämä varas ja sen vuokraajat varusti myös hevosensa toisten karsinoissa jotka jätettiin sotkuiseksi ja suuttui kun karsinan oveen ilmestyi fillarin vaijerilukko ;DD

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.12.25 15:59:26

Meilläkin hävisi edellisellä tallilla varusteita ja muita tavaroita tallin omistajan lapsen puolesta… meillä oli juuri ostettu ensimmäinen hevonen joten varusteet oli kivoja ja uusia niin kyllähän niitä kelpasi lainailla:) aina kun kysyi tallinryhmässä onko joku nähnyt tätä ja tätä niin aina vastasin ”nähneensä” jossain kun oli itse tavarat levittänyt ympäriinsä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.12.25 07:04:55

Onko kotitallinpitäjien omaisuus yhteistä, lähinnä tyyliin esim sakset, pressut, ämpärit, hokkiavaimet ym ym ym?
Jos tilanne on siis se, että kaikki oma on ehdottomasti omaa eikä liinaakaan voi lainata missään tilanteessa, miksi oletetaan että puoli ilmaiseksi kun pidetään toisten hevosia, niin ollaan asiakkaita ja tallin kuuluu tarjota mitä itseltä puuttuu.

Joo, todellakaan ei olla harrastettu toisten kanssa samassa tallissa enää vuosiin.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   14.12.25 14:13:39

"Onko kotitallinpitäjien omaisuus yhteistä, lähinnä tyyliin esim sakset, pressut, ämpärit, hokkiavaimet ym ym ym?"

Meillä aiankin osa omaisuudesta oli yhteiskäytössä ja niillä omat paikat tallissa, ja ne piti palauttaa sinne. Esim. sakset ja hokkiavain oli yhteistä, mutta ämpärit yms. oli jokaisella omat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.