Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen yskähteli

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.12.25 11:35:53

Normaalisti ei yski. Nyt pari kertaa juoksutuksen alussa. Vointi oma itsensä ja ei kuumetta. Ei turvotuksia jaloissa.
Mitä tekisit? Pari päivää lepoa ja seurantaa?

Re: Hevonen yskähteli

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   10.12.25 12:19:20

ja kun on ihan normaalia, että selvittää kurkkuaan.

Ei kaikki ole sairautta tai kipua - haloo.......

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.12.25 12:41:31

Liikutat normaalisti. Missään nimessä niit eu yskän/räkätaudin vuoks jätetä seisomaan!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.12.25 14:55:27

Pölyistä heinää? Liikuttaisin normaalisti, ehkä en hikeen asti ellei saa hyvin kuivattua ja loimitettua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 14:59:22

Meillä on aina talvisin ns. maneesiyskää, hevonen yskähtää pari kertaa liikutuksen alussa. Kesäksi loppuu.

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   10.12.25 15:13:48

Meillä sama kuin viivalla, ei kyllä joka kerta yskimistä, silloin tällöin, mutta töristelee ainakin alkuun maneesissa

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   10.12.25 15:21:11

Yhdestä kerrasta en tekisi vielä mitään muuta, paitsi seuraisin lämpöä muutaman päivän vähintään sen kerran päivässä. Jos yskiminen lisääntyy tai nousee kuume, niin sitten soittoa ell ja lepoon/kävelylle ohjeiden mukaan. Jos taas oireet ei lisäänny niin liikuttaisin normaalisti.

Joskus mulle on sanottu, että se on puhkurin merkki jos hevonen yskii aina liikutuksen alussa kerran tai kaksi. En tiedä pitääkö paikkaansa. Nykyään tosin puhutaan vissiin enempi astmasta kuin puhkurista?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.12.25 00:49:12

Kosteat kelit, enemmän seisomista sisällä kuin kesällä, talli-ilma kosteampaa tai pölyisempää. Allergiaan taipuvaiset reagoivat.

Yskäisyihin reagoidaan tietysti lämmön mittauksella, seurataan onko sierainvuotoa. Kirkas vuoto viittaa usein pölyherkkyyteen.
Miten hevonen hengittää, raskaammin vai kevyesti? Hengästyykö ja palautuuko hitaammin kuin ennen?

Kyllä se on viisasta huomioida asioita etukäteen eikä vasta sitten kun on vaikka se puhkuri. Pölytön heinä ja kuivikkeet on perusasioita jos hevonen yskii.

Päivämäärä:   11.12.25 05:56:35

LähettäjäVeeras

Päivämäärä10.12.25

Joskus mulle on sanottu, että se on puhkurin merkki jos hevonen yskii aina liikutuksen alussa kerran tai kaksi. En tiedä pitääkö paikkaansa. Nykyään tosin puhutaan vissiin enempi astmasta kuin puhkurista?"

Ei ole aina. Minun hevoseni on nyt 5 vuotta yskähtänyt ratsastuksen alussa kerran-kaksi yleensä raviin lähtiessä. Tähystetty on, ei mitään astmaan viittaavaa. Toinen äänihuuli todettu hitaammaksi kuin toinen ja se kuulemma voi tuota tehdä. Hevonen kilpailee ongelmitta eikä yski kovassakaan rasituksessa, ainoastaan siinä alussa tuon kerran-kaksi.

Päivämäärä:   11.12.25 07:03:17

Olen ap ja hevonen yskähtänyt 2v. Sitten viimeksi, milloin olen kuullut. Voi olla pölystä tietty, mutta en jotenkin usko. Talli iso ja porukkaa käy kisoissa..
Silloin 2v. Sitten oli virusperäinen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.12.25 08:31:48

Meillä huono tallin sisäilma tod.näk. aiheutti. Kosteaa ja liikaa ammoniakkia (huonosti siivottu ja kuivitettu karsina). Tallin vaihdon jälkeen loppunut yskähtelyt. Pikku hiljaa olisi varmaan saanut puhkurin. Jonkin aikaa uudessa paikassa asuttua alkoi limat irrota ja sitä myötä yskiminen loppui.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.12.25 08:34:09

Eli vastauksena aloittajan kysymykseen: huolehdi karsinan puhtaudesta ja kuvituksesta. Tosin voi olla virusta tai ilman kosteudesta johtuvaa (sääolot). Timjami tunnetusti auttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.